5 assige frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

kris
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2010 20:18
Locatie: Koksijde Belgie

5 assige frees

Bericht door kris »

Hallo,

Ik kwam dit cnc machientje tegen , nog in ontwikkeling maar een mooi ding

http://www.pocketnc.com/

Kris
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door deckel515 »

Leuk speelgoed , maar naar mijn idee t zoveelste geval "watmoetjeermee"
Ik kan in iedergeval als verspaner geen enkel nut vinden van een turbodremel als dezen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. wat lief.. en leuk.. een 5-asser.. ga jij de code schrijven?.. want de prijzen voor 5 Assige CAM software.. hmm.. daar kan ik een leuke auto van kopen..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door deckel515 »

Haha inderdaad , wel 2 ! Kreed tijdje terug een offerte , ik viel achterover..
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Alex.hobby »

Inderdaad leuk speelgoed! De software heb ik al en dat maakt het makkelijker.
Maar zoek toch iets van 20m.
Alex, professioneel hobbyist
kris
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2010 20:18
Locatie: Koksijde Belgie

Re: 5 assige frees

Bericht door kris »

hallo,
het is een klein ding maar ik maak bv modeltreinen en voor mij zou dit bv voldoen om in prolab 650 kunststof de fronten van treinen te frezen ( om daarna een gietmal te maken ) , voor de grotere rechte stukken heb ik een cnc portaalfrees
wat software betreft ik heb deskproto multi axes , het is 5 assig welliswaar indexing voor de 5de as en dus niet continu 5 assig maar voor mij niet nodig en dit is zeker betaalbaar
De mensen die dit toestel ontwikkelen ( een koppel die bij Boeing werken ) zijn zich daar ook van bewust dat full 5axes software duur is en zoeken daarvoor ook een oplossing

dit kan daar mogelijks mee gemaakt worden , nu geprint
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12043
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alex.hobby schreef:Inderdaad leuk speelgoed! De software heb ik al en dat maakt het makkelijker.
Maar zoek toch iets van 20m.
Ga je in de scheepsbouw ? ;-)

Maar het is wel een mooi ontworpen machien.
Ik zou de 5e as iets verder uit het midden van de 4e zetten, maar dat is een detail.
Alleen de visie over hoe je zou moeten omgaan met dit soort machines...
As a general rule, much of the CNC milling market is far behind other markets in terms of the technologies used and aesthetics of the machine. PocketNC intends to be market-leading by offering users access to 21st century technologies in its products including wireless communication to the machine as well as web and smartphone applications to communicate with the machine. This type of innovation is as yet unseen in this market and will give consumers the level and quality of product that has come to be a standard in the digital age.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat iemand er op zit te wachten om z'n machine met de smartphone te bedienen.
En het kastje hoeft er ook niet als een apple-design uit te zien.
Al denken ze daar bij DMG tegenwoordig anders over.http://www.dmgmori.com/webspecial/journ ... /index.htm
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 05 dec 2013 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Sven »

deckel515 schreef:Leuk speelgoed , maar naar mijn idee t zoveelste geval "watmoetjeermee"
Ik kan in iedergeval als verspaner geen enkel nut vinden van een turbodremel als dezen..
Met de eerste pc voor consumenten kon je ook niks. Programmeren moest door met de hand in volgorde een serie schakelaars op het apparaat om te zetten. Output had ie eigenlijk ook niet. Tot iemand op een meeting een keer na en uur schakelaars omzetten een radiootje aandeed. Hij had ontdekt dat de computer een deuntje kon laten spelen.

Uiterst zinloos maar tot op dat moment kon het ding helemaal niets, was een concept waar nog voor bedacht moest worden wat je er mee kon.

De computer is echt heel zinloos gebleken...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Alex.hobby »

Ga je in de scheepsbouw ? ;-)
Is nog altijd een wens dat als ik gebeld wordt dat de telefoniste zegt dat ik 'in de machine ben' :mrgreen:

Oh ja, toen ik in 1998 met 3D printen begon werd er ook gezegd dat het wel niets zou worden. En zie nu, een hype!
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12043
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alex.hobby schreef:
Ga je in de scheepsbouw ? ;-)
Is nog altijd een wens dat als ik gebeld wordt dat de telefoniste zegt dat ik 'in de machine ben' :mrgreen:

Oh ja, toen ik in 1998 met 3D printen begon werd er ook gezegd dat het wel niets zou worden. En zie nu, een hype!
Nu begin ik die smartphone te begrijpen ( of een GPS) dat is voor als je de weg kwijt bent... IN je machine.
Maar ik zei niet dat je dat niet moest doen, of dat ik het niets vond hoor. :P

Al die dingen die sommige mensen met hun smartphone willen doen terwijl je er naast staat begrijp ik niet helemaal, hoeft ook niet, iedereen mag doen wat ie leuk vind.
Ik ben van de generatie dat ik overal aan wil zitten, en dan is zo'n touchscreen toch een mager alternatief. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

BIj kritische processen.. zoals een CNC machine.. wil je NIET draadloos werken.. zeker niet met een Open systeem als een smartphone..

dat het kan, wil nog niet zeggen dat het goed is.. vroeger.. werden CNC's geprogrammeerd vanuit een PC die Ponsbanden maakte.. of.. je klopte gewoon met de hand een zooi code aan de machine in.. in dat opzicht is de USB Stick of Netwerk verbinding een hele verbetering.. en wat het inkloppen van code betreft.. dat is al heel sterk verbeterd met besturingen zoals Heidenhain en Siemens die graphisch met dialogen werken. .Ok.. Fanuc kan dat ook.. maar die hebben standaard een scherm niet groter dan dat van een smartphone..

Bottomline is en blijft.. "Wat is het praktisch nut van een 5 Assige CNC voor hobbyisten?".. ik denk dat zonder de juiste Cam Software ?.. Nihil... ik denk dat velen nog niet eens "even een progje voor een 4-asser" in kunnen kloppen.. en voor 4Assige Cam betaal je al 't nodige..
Als ze bij die machine 5-assige Cam voor een bodemprijs kunnen bieden.. dan hebben ze iets moois.. maar als je weet hoe complex dat is.. dan weet je ook wel dat DAT nou net niet gaat gebeuren..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door deckel515 »

dat is dus ook wat ik probeer te zeggen :P
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door deckel515 »

Sven schreef:
deckel515 schreef:Leuk speelgoed , maar naar mijn idee t zoveelste geval "watmoetjeermee"
Ik kan in iedergeval als verspaner geen enkel nut vinden van een turbodremel als dezen..
Met de eerste pc voor consumenten kon je ook niks. Programmeren moest door met de hand in volgorde een serie schakelaars op het apparaat om te zetten. Output had ie eigenlijk ook niet. Tot iemand op een meeting een keer na en uur schakelaars omzetten een radiootje aandeed. Hij had ontdekt dat de computer een deuntje kon laten spelen.

Uiterst zinloos maar tot op dat moment kon het ding helemaal niets, was een concept waar nog voor bedacht moest worden wat je er mee kon.

De computer is echt heel zinloos gebleken...
leuke opmerking dit trouwens die niets met dit onderwerp te maken heeft , 5 assers zijn niets nieuws en dus ook niet zinloos, maar dit ding met een werkgebied van een luciferdoos voor thuisgebruik is in mijn ogen vrij kansloos , want wie gaat er precisie shit shit thuis maken ?
zijn er hier een paar die de knowhow hebben om echt te verspanen... en dus ook de capaciteiten hebben om met zo een machine te werken ..
daarom zeg ik , kansloos voor @ home ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5 assige frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

want wie gaat er precisie shit shit thuis maken ?
IK!.. :)

Afbeelding

Maar daar heb ik geen 5-asser voor nodig.. een 4-asser is genoeg.. en dan kan ik em zelfs nog met de hand proggen.. omdat het geindexeerd 4 assig is.. 4 gaatjes voor de bandpennen, en 1 zitting onder een hoek voor de opwindstift , tube en kroon..

met een 5 asser zou ik perfect gladde kasten kunnen frezen.. maar die groefjes.. dat vind ik zo mooi dat het mijn handelsmerk gaat worden..
Plaats reactie