Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Thanks Sjuul!

Nu weet ik ook welke USBCNC kaart ik nodig heb.

Begin de middag mailtje naar Chai terug gedaan en had met 5 minuten bericht terug voor de betaling.
Uurtje er na was de betaling compleet.

Heb het met 7 a 12 dagen binnen. Lekker vlot die Chai. Hou ik wel van.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

ik ben er eigenlijk nog niet aan toe, maar het blijft een beetje in mijn hooft steken.
het gaat om het om het ombouwen naar een spindel met ISO 20 of 30 opname.
Een heel mooi voorbeeld is de oude BF20/25 van mostudio. Hij had een zeer mooi systeem gemaakt met mooie kleine toolhouders.

Echter heeft hij deze niet meer en zijn er ook geen tekeningen meer aanwezig. :cry:

Wie O wie weet hoe ik dit kan realiseren in mijn bf25?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je zou de maatvoering van een ISO houder kunnen achterhalen.. ISO 10 of 15 is een mooi klein maatje.. Spil met Trekbout (laten) maken.. en monteren.. meer hoeft dat niet te zijn?.. of kijken of je een complete spil kan inkopen die je in de machine kan monteren..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door mostudio »

Stuur even je mail adres in een pb tje ik heb de cad tekeningen gevonden van de iso spindel.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Mostudio, heel erg bedankt!


Gister de kogel omloop van chai ontvangen. Deze hebben een reistijd gehad van twee en halfe dag. zeer snel.
Alles is verpakt en bewerkt zo als ik het wou. De dubbele moeren apart van de spindels zo dat ik ze extra goed kan schoon maken. Ik heb een klein ultrasone bad met verdunt koudontvetter (biologisch). Kan ik ze zonder de kogels hier in schoon maken?

De gedraaide einden zien er ook zeer goed uit. Ook 3 smeer nippels en 100 extra kogels bij gekregen.

9231
9230
9229
9228

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Ik ben toch meer van het simpele wattenstaafje. Werkt veel nauwkeuriger
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Waarom is het nauwkeuriger als een ultrasone bad als ik vragen mag?
Op mijn werk gebruiken we dit erg veel. In mijn ogen krijg je veel erg goed schoon.
Heb ook enkele keer voor carburateurs gebruikt.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Nu ik mij rustig oriënteer over het aan passen van de BF25, zit ik nog te denken over wat voor tafel blad ik wil gaan gebruiken.
Ik had het eerst over een houten tafel blad van 5cm dik. Ik weet niet of ik dit zo geschikt vind.
Er zijn 2 opties die ik in gedachten heb.

Eerste is een 8cm dikke staal plaat vast bouten aan de tafel. Dit is dik genoeg en heeft nauwelijks doorbuiging door het gewicht van de machine. Ook goed van gewicht wat het stukje stabieler maakt.
Tweede optie is 2 extra koker balken van het zelfde formaat als het frame in het midden vast lassen.
Hier over heen 4 of 5 mm staal plaat. De machine rust op de toegevoegde balken en is hier met 4 M12 bouten verankert.

Lassen ben ik absoluut geen ster in, dus dit sla ik liever over als het moet.
Dus eerste vraag is, waar haal ik zo'n dikke (8mm) staal plaat op maat vandaan? En welke kosten kan ik hier van verwachten?

Gr

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door skillalot »

Kun je bij de meeste constructiebedrijven zo op maat laten snijden/knippen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

EBos schreef:Waarom is het nauwkeuriger als een ultrasone bad als ik vragen mag?
Op mijn werk gebruiken we dit erg veel. In mijn ogen krijg je veel erg goed schoon.
Heb ook enkele keer voor carburateurs gebruikt.
Is ook zo, maar zo'n machine is een gevoelloos ding. Bij dit soort dingen die ik brandschoon wil hebben en wil controleren op onregelmatigheden zie ik graag wat ik doe en wat er precies uit komt. Is het slijpstof? Roest? Stukjes metaal? Waar komt de roest vandaan? Zitten de plasticjes goed? Zijn de kogelbanen mooi glad? Lopen de kogelbanen mooi over in de plasticjes, of zit er een sprong in? Zitten de keringkjes goed op de plek? Enzovoorts.

Dat is met handmatig poetsen allemaal veel makkelijker, en het is alsnog gauw zat gebeurd. Als je je auto zelf poetst en in de was zet dan gebeurt het ook veel beter dan wanneer je 'm door de wasstraat heen jaagt.

De kogeltjes zou ik wel in het ultrasoonbad mikken als je toch de mogelijkheid hebt. Die zijn ultrasoon veel beter te poetsen dan met de hand. Of een setje verse 'echte' bestellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Ultrasoon is een prima ding om zaken brandschoon te maken.. echter.. niets werkt beter dan het "edele handwerk"...

Als ik mijn airbrush schoonmaak, dan wordt ie na zijn zwemles in de ultrasoon nog even met de hand opgefrist..
Horloge uurwerken gaan niet eens in de ultrasoon, die worden gespoeld in Wasbenzine, en daarna.. inderdaad met de hand nagelopen..

Kogelomloopmoeren, ja.. Ultrasoon kan, maar "weken" in wasbenzine, en dan met een wattenstaafje opfrissen.. is volgens mij een heel goede methode om ze echt brandschoon te krijgen
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ik kan mij bij voorstellen dat je er controle over wilt houden betreft het schoon maken.
En net wat je zegt, een auto schoon maken met de hand is beter dan wasstraat. Ik zeg altijd wasstraat is krasstraat.
Ik was, klei en poets mijn auto ook met de hand, dus kan mij hier wel iets bij voor stellen.

Kan ik het evt met ultrasoon beginnen schoon te maken en eindigen met een watten staafje? Of anders om.

Betreft de kogels. Zijn deze minder goed? Loempia rond of bami zacht?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door mostudio »

Wat denkje waar het prijs verschil vandaan komt?
Ik werk veel met skf en ik weet van directe bronnen dat ze oude lagers opkopen en ze herstellen
Dan komen de mensen ow die zijn goedkoop . . . En gaan ze met de garantie naar skf daar zijn ze er achter gekomen wat met hun oude lagers gebeurt zo gaan die dingen in die landen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

EBos schreef: Betreft de kogels. Zijn deze minder goed? Loempia rond of bami zacht?
Mjaah, kweenie. Het ziet er allemaal wat doffer en minder fris uit dan de glimmende kogeltjes van de lokale industrietoko. Ik heb ook de Chinese kogeltjes gemonteerd overigens onder het motto 'als je alles wat er rot uitziet bij die Chinezen direct gaat vervangen blijf je bezig'; ik zie wel hoe het uitpakt op de langere termijn.
Maar aan de andere kant kosten die paar honderd kogeltjes ook de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie