Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hex173 »

De geleidingen wil ik diagonaal een olie groef in frezen van zo'n 4 a 6 mm.

ik ben niet zo'n voorstander van diagonale groeven omdat ( ik denk... ) dat een smeerolie groef loodrecht op de bewegingsrichting dient te staan.
Ik heb gebruik gemaakt van de M6 gaten die eerst dienden om de spieën vast te zetten (met een handeltje).
9294
Zoals je kunt zien zit in de spie een gaatje en een sleuf omdat de spie heen en weer kan bewegen.
Aan de andere kant van de spie zitten weer oliegroeven, er is ook een gaatje (2mm ) geboord naar het horizontale vlak, krijgt die ook olie.
9296
De groeven zijn gefreesd met een bolkop freesje van 2 mm (R=1)
ha.. toch nog wat gevonden over smo groeven: http://www.marinediesels.info/2_stroke_ ... ad_lub.htm
Dit is een kruishoofd, ook hier is een heen en weer gaande beweging. Groeven loodrecht op de bewegingsrichting.
De zijkanten dienen wigvormig te zijn, had ik ook wat beter kunnen doen met schuine zijkantjes.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Als ik zo naar je afbeelding kijk zitten jou olie groeven ook niet loodrecht op de bewegings richting...
Mijn eerder geplaatste 3D afbeelding moet een en ander duidelijk maken hoe mijn olie groeven komen.

9272

--

In middels begonnen met het demonteren van de machine.
Nu kon ik ook de X-Y tafel op de tafel zetten om de werkelijke slag te meten van de Xas.
Ik kan dan rekening houden met de bouw van de kast.

9299
9301

Na ik de tafel zelf ook uitelkaar had kon ik de Spindel voor de Yas op zijn plek plaatsen ivb met de dubbele moer.
Op de 'originele' manier gaat het niet lukken. Moer is te lang.
Als ik de moer zou gaan draaien past het ook niet. MAAR, als ik de voet aan de onderkant bewerk, zo'n 2 tot 4 mm weg frees, zou de dubbele moer wel passen en behoud ik de maximale Y slag.

Hoe denken jullie er over?

9300

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, dat kun je wel doen; je bent de eerste niet. Ik moest de gietgallen wegfrezen bijvoorbeeld.
Dat gietijzer freest trouwens heel makkelijk weg. Dat verstoft gewoon. Zo'n diamantvertand freesje in een luchttolletje en je bent in no-time klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Mooi. Dan ga ik dat doen.
Giet ijzer verspaand opzich heel mooi. Altijd onder de korst frezen/draaien.
Mijn model lokomotief heeft gietijzeren spaak wielen. Deze moest ik op maat draaien. Mooie kleine brokke spanen kwamen er af. Alleen de stof/roet is minder fijn. Ik had toen het bed bedekt met doeken tegen de stof. want die wil je niet onder je slede hebben.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hex173 »

Als ik zo naar je afbeelding kijk zitten jou olie groeven ook niet loodrecht op de bewegings richting...
Ja die olie groeven heb ik gezien vandaar mijn reactie, niet vervelend gemeend, maar alleen mijn mening :mrgreen:
Dat klopt, de schuine dienen voor de olie toevoer en die loodrecht op de bewegingsrichting staan voor de smering. Hoewel de opbouw van de smeerolie film door de onregelmatige verplaatsing niet optimaal is, maar dat is waarschijnlijk wel duidelijk. Dus hopelijk maakt het in dit geval niet veel uit. Op het internet zijn er wel meer die alleen een groef in lengte richting hebben.
De drukopbouw van een smeerolie film van een roterende as in een glijlager is waarschijnlijk wel bekend ?, hier is het wat lastiger.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ach mooi leer momentje toch? :mrgreen:

Ik hou het nog op mijn manier. Schuin over de gehele lengte. Is voor mij ook makkelijker te doen.

Nou zit ik ook te denken om gelijk de spindel lagers te vervangen naar SKF lagers.
Ik heb geen idee hoe goed de huidige lagers zijn. SKF zijn wel zeer goede lagers.

Mocht ik dit doen, waar kan ik deze het makkelijkst (online) bestellen?
En natuurlijk op z'n nederlands, zo voordelig mogelijk. :mrgreen:

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

De (32005) kegellagers in mijn BF20 waren ultieme prut. Bij montage had een Chinees het zelfs voor elkaar gekregen om een kooi van een van de lagers te beschadigen. :|
Zelfde verhaal met de 51200 axiaallagertjes op de X/Y assen BTW: ook prut.

Ik heb gewoon een paar FAG lagertjes bij de lokale toko gehaald, maar hier leveren ze goedkoop SKF: http://www.detechnoshop.nl/
http://www.lagerboer.nl/ heeft ook nog wel ooit wat leuks voor weinig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Kijk, mooie prijzen.

Nou kom ik op de volgende SKF lagers voor de X-Y

Voor de Y as: 6204-Z
Voor de X as: 6000-2RS

Dit zijn GroefKogellagers,
Nou kom ik ook Hoekcontact lagers tegen, ik ben niet bekent met deze.

Voor de Z as weet ik nog niet welke er in moet.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Groefkogellagers zijn gemaakt voor voornamelijk radiale belasting, maar mogen wel wat axiale belasting hebben.
Axiaallagers zijn gemaakt voor puur axiale belasting.
Hoekcontactlagers kunnen beiden.

Bij de assen van een CNC-machine is de belasting voornamelijk axiaal (in de lengterichting van de schroef dus) en deels radiaal. Hoekcontactlagers komen dus het meest in aanmerking. Probleem is dat je bij die Chinese spullen al gauw uitkomt op de 7000-serie, en die kun je hier alleen in superkwaliteit krijgen voor een minder leuk prijsje.

Maar hoekcontactlagers zijn niet verplicht. Groefkogellagers mogen enige axiale belasting hebben, dus ze zijn niet per definitie onbruikbaar. Axiaallagers (taatslagers) mogen enkel axiale belastingen hebben, dus alleen axiaallagers kan niet. Maar 2x axiaallager plus een groefkogellager (of naaldlager), bijvoorbeeld 2x 51200 + 6000 kan dan weer wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Voldoen de lager ook die ik uit gezocht heb voor de X-Y as?
Voor de zas wil ik taatslagers gebruiken.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

2x groefkogellager om de kogelomlopen af te lageren kan, maar ideaal is het niet.

Wat zit er nu in, en welke diameter/diepte zijn de ruimtes waar de lagers in gaan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door ruudpg »

Lagers uit de 6000 en 6200 serie zijn groefkogellagers, zoals ook door DaBit gemeld, zijn deze wel bruikbaar maar niet specifiek geschikt voor deze toepassing, een groefkogellager bestaat uit kogels die door 2 recht tegenover elkaar liggende groeven rollen, bij belasting in de lengterichting van de as, zoals bij een kogelomloopspindel of een trapeziumspindel, gaat de kogel dus wringen tussen de binnen en de buitenring, hierdoor zal extra weerstand en slijtage ontstaan, maar in een hobbymachine is dit meestal niet echt een probleem gezien het relatief laag aantal draaiuren en de lage kosten om de lagers na een paar jaar te vervangen.

Wel heb je 2 verschillende afdichtingen aangegeven.
Het lager 6204-Z is aan 1 zijde voorzien van een metalen stofafdichting, 6204-ZZ heeft de afdichting aan beide kanten.
Het lager 6000-2RS is voorzien van rubberafdichtingen, beter bestand tegen bijvoorbeeld vocht, maar in de standaard uitvoering heeft deze wel meer draaiweerstand dan een ZZ uitvoering, anders moet je kiezen voor 2RSL of 2RSH.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ah op die manier.

Toch even meer tijd aan besteden met zoeken dus. :mrgreen:

Voor de Y as heb ik één lager nodig met de afmeting
Diameter 30mm 14mm lang
En een doorlaat van 10mm

Voor de X as
Diamter 26mm 8mmlang
Ook een doorlaat van 10mm

Z as weet ik nog niet welke dit is, die heb ik nog niet uitelkaar.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

EBos schreef: Voor de Y as heb ik één lager nodig
Met een lager met een enkele rij kogels kun je de boel niet spelingsvrij opstellen. Normaal neem je er 2, en zorg je voor een manier om de speling eruit te stellen (moer met fijne draad bijvoorbeeld).

Voor je Y-as zou je een 3200 A-2Z lager toe kunnen passen; die heeft 2 rijen. Liever pak je nog 2x 7200 lager, maar dan komt je dikte uit op iets meer dan 18mm (2x9mm plus shims).

Voor je X-as is het problematischer: die 26mm zou betekenen dat je eigenlijk 2x 7000 hoekcontactlagers moet hebben en da's hier geen gangbaar maatje. Dan ontkom je bijna niet aan 6000 lagers 'misbruiken' of sjiepsjainees kopen via Ebay oid.

Ik zou overwegen om het X-as lagerblok (en Y eventueel ook) zelf te maken zodat er 2x7200 hoekcontact in kan, of kijken of je een FK10 lagerblok erop kunt schroeven. Bij de Y moet dat makkelijk kunnen als dat zo'n beetje hetzelfde in elkaar zit als op mijn BF20. Nu zit je met elcheapo FK lagerblokken wel weer vast aan Chinese lagers, en als er echte lagers in zitten zijn die blokken prijzig (150-300 euro/stuk).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie