bf20 stuk.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door michel pet »

ik ben de stuur print nog aan het door meten in de hoop dat ik nog wat kan vinden.
als het niet lukt zit ik er toch hardt over te denken om het geheel om te bouwen.
boven op de as zit bij mij een mag neet ring van alu met een paar magneten er in ik ver moet dat die op de as geperst zit om een nieuwe aansluiting te maken zal die er af moeten vermoed ik.
hoe lang de as is kan ik slecht bepalen vermoed iets van 3mm boven de borg ring.
als ik de alu magneet ring er af haal en de brog ring dan kan de as er vermoed ik naar boven uit kan het mis hebben is ook nog niet goed te bepalen.

Afbeelding

tot tot
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door audiomanics »

Mocht je de zaak gaan ombouwen, dan hou ik me wel aanbevolen voor die printen want dan kan ik, net als het bestand in de knowledge base, een beetje gaan reverse-engeneeren, ofwel dit gevalletje eens in schema zetten voor het nageslacht.. leuk klusje ipv sudoku's oplossen bijv..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door michel pet »

het is me een raadsel hoe deze speedcontroller werkt.
ik dacht eerst dat er 5 transistors in zaten dat blijken dioden te zijn.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door michel pet »

ik kom net deze link tegen en heb de beste man ff een mail gestuurd voor meer info wie weet is dit de oplossing kost wel weer maar goed.

http://www.benchtopprecision.com/bf20_b ... e_kit.html

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Ratman
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:11
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door Ratman »

audiomanics schreef:Mocht je de zaak gaan ombouwen, dan hou ik me wel aanbevolen voor die printen want dan kan ik, net als het bestand in de knowledge base, een beetje gaan reverse-engeneeren, ofwel dit gevalletje eens in schema zetten voor het nageslacht.. leuk klusje ipv sudoku's oplossen bijv..

Kees
Goed idee, ik denk er meer over om een PWM systeem te ontwikkelen. Loopt veel mooier dan de fase aansnijding die nu gebruikt wordt, denk dat de koolborstels ook veel langer mee gaan.

Een schema is nooit weg natuurlijk, ik heb gelezen dat ze nog wel eens stuk gaan...
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door michel pet »

de besturing is bagger was al bekent dc motor leeft ook niet erg lang en de tandwielen gaan ook erg snel stuk ik gebruik deze machinen niet zo heel veel en vermoet dat ik na 8 uur al het tand wiel stuk had en nu dus de rest.
als ik aan die set kan komen ga ik het zeker doen vfd heb ik nog liggen 2,2kw en een ac motor kost me ongeveer 160 euro ben nog aan het kijken welke motor het beste past .
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Ratman
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:11
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door Ratman »

Die V snaar is inderdaad wel een hele verbetering, ik gebruik zelf nu tandriemen en dat werkt ook heel fijn.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door assink »

Is een heel topic over te vinden hier op cnczone. Lelieveld heeft z'n bf ook omgebouwd door middel van een poly-v snaar.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=7159
Ratman
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:11
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door Ratman »

audiomanics schreef:Mocht je de zaak gaan ombouwen, dan hou ik me wel aanbevolen voor die printen want dan kan ik, net als het bestand in de knowledge base, een beetje gaan reverse-engeneeren, ofwel dit gevalletje eens in schema zetten voor het nageslacht.. leuk klusje ipv sudoku's oplossen bijv..

Kees
Het schema staat al op deze site (in de knowledgebase), deze versie is nagenoeg gelijk alleen uitgevoerd met SMD componenten en dus met nieuwe Layout van de print.
Repareren moet volgens mij simpel zijn, even checken op de volgende punten:

krijgt de print spanning 230V
staat er spanning op het IC (pin 4 en 11)
staat er signaal op het stuur trafotje van de tyristors

Een ander punt van aandacht zijn de relais aangezien de motor aansluitingen via deze relais lopen.
als de relais het niet doen dan zal de motor nooit gaan draaien.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: bf20 stuk.Ombouw naar draaistroom

Bericht door Lameris »

Ik heb de gelijkstroom motor vervangen door een draaistroom motor 3000 rpm , 1,1 kW bouwgrootte 80 flens B14.
De BF20 is nu instelbaar tussen 200 en 4500 rpm.
De voordelen zijn : Meerkracht, meer toeren, minder herrie en bedrijfszekerheid.
De aandrijving is door 2 snaren XPZ 480 op dubbele poulies. Op de freesspil zit een zo groot mogelijke poulie ( 95 mm) en op de motoras een kleinere ( 84 mm)
De toerenschijf met 16 gaatjes verwijderen en vervangen door een grotere met eveneens 16 gaatjes ( maar dan evenredig met diameter en toerental grotere gaten) dan kan de toerenmeting en uitlezing hetzelfde blijven.
Het spil aseind is 45 mm diam en de hoogte boven de borgring is 40 mm. Dit is voldoende om een poulie te plaatsen. ( Wel zelf maken, de standaard poulies hebben niet zo'n grote boring)
Nog een tip : neem een VFD met 380 v voeding, bij 220 is het koppel/toeren verhouding slechter.
Succes bij de ombouw!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door audiomanics »

Ratman schreef:Het schema staat al op deze site (in de knowledgebase), deze versie is nagenoeg gelijk alleen uitgevoerd met SMD componenten en dus met nieuwe Layout van de print.
Er zitten toch wel een paar dingen iets anders, voor zover ik het kan zien op de foto's..
Het kan dus helemaal geen kwaad om ook die nieuwere versie eens goed uit te pluizen..
compleet met de correcte componentnummers en waarden...
Ik hou me dus, alsnog aanbevolen voor die printen, al zijn ze defect of krijg ik ze tijdelijk te leen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.Ombouw naar draaistroom

Bericht door michel pet »

Lameris schreef:Ik heb de gelijkstroom motor vervangen door een draaistroom motor 3000 rpm , 1,1 kW bouwgrootte 80 flens B14.
De BF20 is nu instelbaar tussen 200 en 4500 rpm.
De voordelen zijn : Meerkracht, meer toeren, minder herrie en bedrijfszekerheid.
De aandrijving is door 2 snaren XPZ 480 op dubbele poulies. Op de freesspil zit een zo groot mogelijke poulie ( 95 mm) en op de motoras een kleinere ( 84 mm)
De toerenschijf met 16 gaatjes verwijderen en vervangen door een grotere met eveneens 16 gaatjes ( maar dan evenredig met diameter en toerental grotere gaten) dan kan de toerenmeting en uitlezing hetzelfde blijven.
Het spil aseind is 45 mm diam en de hoogte boven de borgring is 40 mm. Dit is voldoende om een poulie te plaatsen. ( Wel zelf maken, de standaard poulies hebben niet zo'n grote boring)
Nog een tip : neem een VFD met 380 v voeding, bij 220 is het koppel/toeren verhouding slechter.
Succes bij de ombouw!
de bovenste print werkt prima en schakelt ook goed de laag spaning dc is ook prima en er komt 230 uit dus die lijkt me goed de onderste print gaat wel een groene led branden maar voor de rest niks pot meter werkt ook prima maar aangezien ik niet goed begrijp hoe deze regelaar werkt is het door meten wel erg lastig .
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: bf20 stuk.

Bericht door benkr »

Nieuwe print kopen:

http://www.ebay.com/itm/NEW-KB-ELECTRON ... 2518.l4276

$ 45,= daar kun je niet voor tobben denk.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: bf20 stuk.

Bericht door michel pet »

45+35 verzendkosten dat is het me niet waard.
sta op het punt die set te kopen voor de ombouw naar snaar wel weer duur en eendeel kan ik niet gebruiken maar goed die spline as heb ik zeker nodig dus ja.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie