Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

monster_beetle

Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door monster_beetle »

Ik ben op zoek naar een CNC freesmachine waarmee ik 3d kan frezen. Zelf heb ik na enig kijken op het grote wereldwijde web de machines van Sherline gevonden die mij opzich wel leuk lijken. Dan kun je een complete set kopen met frees en draaibank. Nu bestaan er natuurlijk ook freesmachines zodat je geen draaibank meer nodig hebt (maar het is niet per sé nodig om geen draaibank te hebben)

Wat ik er zoal mee wil maken zijn velgen voor de modelauto's en wat ander klein grut. Toch heb ik wel een bereik nodig van pak hem beet 50cm in de lengte,liever iets meer. Dit voor andere delen.

Ook hoop ik wel klaar te zijn voor een euro of 5000,-

Hier een foto van een velg die door mij is ontworpen. Dit is dus ook waar ik het voor wil gebruiken:
Afbeelding

Kunnen jullie mij hierin adviseren wat een goede keuze zou zijn.
Laatst gewijzigd door monster_beetle op 20 mei 2008 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
monster_beetle

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door monster_beetle »

p.s. misschien wel van belang om te weten. Ik wil ze gebruiken voor het frezen van o.a. delrin en alu. Ook zou het wel mooi zijn om in de mogelijkheid te zijn er meerdere van te maken voor de verkoop.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door klaas van gemerden »

mwa 5000€ lijkt me een mooi budget daar moet het wel van kunnen geloof ik.

De bridgeport die wij ombouwen zal ook zoiets gaan kosten en die zou aan jouw specificaties prima voldoen.
Dus je zou iets soortgelijks kunnen ondernemen.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=637

Een emco cnc freesmachine ombouwen lijkt me voor zoiets trouwens ook een goeie optie.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=250

Vind je het een probleem om je werkstuk een keer door te schuiven?
En hoeveel ruimte heb je om een freesbank neer te zetten?

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door Jfwiet »

Voor €5000 wil Arie misschien wel een kloon van zijn beagle maken? ;) denk dat je dan ook een heel eind in de richting komt en een heel mooi machientje hebt.
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door mmelters »

Hallo,

ikzelf ben, met een soortgelijk budget in het hoofd, uitgekomen op een machine van Haase.
Ik ben vorige week bij de fabriek die macines gaan bekijken, en was onder de indruk van de opbouw.
Op hun website is de machine nog niet te vinden, behalve in de .pdf katalogus die ook op de website staat.
De AL640 profi voldoet denk ik aan jouw eisen, maar kijk zelf eens...

De suggestie om Arie eens te polsen voor een Beagle lijkt me ook niet verkeerd (maar ik vermoed dat daar heeel veeel uren inzitten, dus of die in het budget gaat passen...) Arie, schitterend masjien trouwens...

YMMV etc...

MvrGr,
Marcel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor 5000,- een Beagle?.. dan zou ik eens moeten kijken wat 't gaat kosten als ik 't frame elders laat maken..
Momenteel heb ik niet meer de beschikking over een werkplaats met de benodigde machines..

als iemand een machinefabriekje weet die een dergelijk klusje kan klaren houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen..

Besturing zul je er dan zelf aan moeten hangen denk ik..

ik ben wel zeer vereerd met deze vraag.. ;-)
monster_beetle

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door monster_beetle »

Wat het opschuiven van het stuk, liever niet moet ik zeggen. En de ruimte sja, bijvoorbeeld de maat van die Haase is perfect.

Ik heb een zitten kijken, bij Haase. Dan kom je dus op een portaal frees, ik vraag me alleen af hoe dat dan werkt met het maken van de sleuven in de zijkant van de velg bijvoorbeeld. Omdat zo'n machine alleen van bovenaf werkt, en ook is het zo dat de achterkant van de velg een profiel heeft en niet gewoon vlak is.
Moet je dan je werkstuk gewoon omdraaien, maar hoe precies is het dan. Gaat de machine dan gewoon perfect verder zonder ook maar een kleine afwijking.

Ook even gezocht naar de Beagle, ziet er mooi uit. Maarja daarmee ga ik anderen opzadelen met een hele klus... En reserveonderdelen zijn waarschijnlijk ook een lastig verhaal dan.

Een hele hoop vragen, maarja ik moet het nog allemaal leren he ;-)
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door mmelters »

monster_beetle schreef:Wat het opschuiven van het stuk, liever niet moet ik zeggen. En de ruimte sja, bijvoorbeeld de maat van die Haase is perfect.

Ik heb een zitten kijken, bij Haase. Dan kom je dus op een portaal frees, ik vraag me alleen af hoe dat dan werkt met het maken van de sleuven in de zijkant van de velg bijvoorbeeld. Omdat zo'n machine alleen van bovenaf werkt, en ook is het zo dat de achterkant van de velg een profiel heeft en niet gewoon vlak is.
Moet je dan je werkstuk gewoon omdraaien, maar hoe precies is het dan. Gaat de machine dan gewoon perfect verder zonder ook maar een kleine afwijking.

Ook even gezocht naar de Beagle, ziet er mooi uit. Maarja daarmee ga ik anderen opzadelen met een hele klus... En reserveonderdelen zijn waarschijnlijk ook een lastig verhaal dan.

Een hele hoop vragen, maarja ik moet het nog allemaal leren he ;-)
Hallo,

het probleem van het aan beide zijden bewerken van je velg heb je denk ik altijd; ik kan zo geen machine bedenken die zonder het werkstuk opnieuw in te spannen beide kanten kan bewerken.
Ik denk dat ik voor dergelijke problemen twee pasgaten zou boren in het ruwe blok (alu of ander materiaal), en dan op de opspanplaat twee passtiften monteren.
Als je dan het blok omkeert, en andersom op de passtiften plaatst, zou de positie weer precies moeten kloppen.
Ik ben geen bankwerker, waarschijnlijk kunnen diverse mensen van dit forum je veel beter vertellen hoe je zoiets doet.

Voor wat betreft het bewerken van de "kopse kant"; ikzelf denk erover om een verdeelapparaat (kleintje van Vertex) om te bouwen met een stappenmotor om zo een 4e as te bouwen. Hou er in dat geval wel rekening mee dat de diameter van je velg onder de Z-as moet passen...

veel succes,
groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Beagle is zo geconstrueerd dat reserve onderdelen zo bij toeleveranciers van de plank getrokken kunnen worden..

rails zijn gestandaardiseerd, je kunt goedkope nemen, die minder zuiver zijn, of de duurste van Bosch-Rexroth, in de nauwkeurigste klasse ( de mijne heeft deze ), datzelfde geldt voor de kogelomloop spindels
je kunt ook kiezen voor Trapeziumspindels, veel goedkoper, iets minder zuiver.. maar met een goede afstelling niet verkeerd.. er zijn er genoeg die met trapeziumspindels werken..
de freesspindel?.. ik kan een spindelplaat makkelijk aanpassen.. wil je een Kress of een Elte spindel?.. dan is het alleen zaak een passende plaat te laten maken.

stappenmotoren zijn Nema 23, elke denkbare Nema 23 motor kan erop.. besturing zit buiten de machine, de Beagle heeft tot nu toe gedraaid met TurboCNC, Zeus en nu USBCNC

als je een velg aan weerszijden wilt bewerken, dan kun je de buitenkant rondfrezen, en dan de velg op z'n kop inspannen, om de binnenkant uit te ruimen..., 't profiel van de velg, dat kun je met een 4de as doen.. of met een Torusfrees, en dan uit het handje programmeren.. daar kom je een heel end mee, zeker als je USBCNC gebruikt, dan kun je een parametrisch programmaatje schrijven dat een bepaald profiel gekoppeld aan velgdiameter erin freest..

Afbeelding

Afbeelding

bovenstaande velg is een projectje wat ik voor een vriend heb gedaan.. GT3RS velgen bestonden niet..
't model is gefreesd op de kop van een ronde " dummy"
de achterzijde is gewoon uitgefreesd,
monster_beetle

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door monster_beetle »

Ik moet zeggen, die beagle doet het wel erg mooi. Maar toch ligt mijn voorkeur bij de Haase. De AL640 profi lijkt mij wel wat. Maar aangezien ik alu wil doen moet er dan wel een koelsysteempje bij, ik vraag mij af of het zich dan ook nog loont om er een afzuigsysteem bij te nemen. Of dat dat niet echt nodig is.

De software zit er dan ook bij in de vorm van WinPC-NC, ik vraag me alleen af of het zich echt loont om de professional te nemen. Heeft dat invloed op de prestatie van de apparatuur.

Ook zitten zoeken naar een 4e as bij Haase, maar het lijkt wel alsof ze die niet maken. Of kijk ik dan scheef?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door wstoof »

monster_beetle schreef: De software zit er dan ook bij in de vorm van WinPC-NC, ik vraag me alleen af of het zich echt loont om de professional te nemen. Heeft dat invloed op de prestatie van de apparatuur.
Welke versie van pcnc leveren ze er dan bij ?, de light versie ondersteund alleen HPGL en "Bohrdaten" , dus geen 3D mogelijkheden.
De Economy ondersteunt wel G code , echter het aantal codes wat het herkend is toch wel beperkt.
Of je de professional versie nodig hebt ?, is denk ik afhankelijk van de snelheden van je cnc bank, maar denk eigelijk niet dat het in dit geval nodig is.

Ondanks dat ik pcnc geeneens een slecht programma vindt (heb het ook jaren gebruikt) denk ik dat je beter kunt uitkijken naar mach3 of usbcnc vooral als je 3D wil gaan werken is de laatste denk ik geen slechte investering.
Ik bedoel : koop je voor veel geld een cnc-tafel terwijl de bijgeleverde software toch echt de machine te kort doet (functionaliteit).
Mocht je je toch zorgen maken en te overwegen richting een controler, dan is usbcnc denk ik een veel beter keuze dan de profesional (kost ook nog minder ook !!).

groet, wouter
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door Floppy »

Misschien een beetje lullige vraag maar kun je die flenzen niet veel makkelijker op een draaibank maken?
En alleen die sleufjes erin frezen.
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door mmelters »

monster_beetle schreef: Ook zitten zoeken naar een 4e as bij Haase, maar het lijkt wel alsof ze die niet maken. Of kijk ik dan scheef?
Beste Beetle,
op de site kun je die inderdaad niet vinden (liggen overhoop met hun sitebouwer geloof ik).
Als je op de (Duitse) Ebay gaat zoeken naar CNC-drehachse kom je hem echter wel tegen.

Ik vind de 4e as echter nogal aan de prijs, zo'n €1000 bij Haase, dus ik ga eens kijken of ik een stappenmotor aan een (Vertex) verdeelapparaat kan knopen; denk dat dat een stuk voordeliger wordt...

Suc6 met je keuze.

grtn,
Marcel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Op zoek naar een geschikte CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua besturring.. ja.. als je dergelijk werk wilt gaan doen, dan kom je met zo'n plotterbesturing gewoon niet uit...

USBCNC is momenteel volop in ontwikkeling, en de interface is een stuk beter

Afbeelding

dit is gefreesd met USBCNC..
als je alleen maar 't velgprofiel aan de omtrek hoeft te maken, dan kan een draaibankje een optie zijn, of gewoon een rechtstreeks gekoppelde stappenmotor met een klauwplaat..

echter.. als je schuine gaten in je velgen wilt maken, dan zou je een verstelbare 4de as moeten hebben die je onder een hoek kunt zetten..
Plaats reactie