Verbeteren HBM BF 30

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcp
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2010 10:09
Contacteer:

Verbeteren HBM BF 30

Bericht door marcp »

Ik heb onlangs m’n HBM BF 16 omgeruild voor een HBM BF 30 vario. Mijn vorige machine heb ik destijds voor een groot deel uit elkaar gehaald, goed schoongemaakt en gesmeerd en daarna zo goed mogelijk “afgesteld” qua speling van spindels en tafel. Vervolgens steeds goed bijgehouden en zo heb je een machientje waar je best fijn hobbymatig op kunt werken.

De afgelopen maanden heel veel op het forum gelezen over het ombouwen van dergelijke machines naar CNC besturing, met het idee dit ook te gaan doen, echter denk ik dat ik daar simpelweg (nog) niet voldoende kennis van heb. Ik blijf voorlopig dus “op het handje” frezen.

Wel zou ik graag ook de BF 30 deels “strippen” en willen verbeteren (schoonmaken/ afstellen). Misschien zelf kiezen voor betere kwaliteit lagers. Mijn ervaring met de Chinese standaard spindels is dat, als je wat strakker afstelt (met het bekende schroefje in de moer), ze ook zwaarder rond gaan.

In de diverse topics heb ik positieve ervaringen gelezen over kogelomloopspindels. Deze hebben echter een grotere spoed dan de standaard spindels. Ik zou dus graag de spindels en bijbehorende lagering willen vervangen, maar heb daar toch een paar vragen over:

Is het verstandig om kogelomloopspindels toe te passen als je handmatig wilt frezen (dit ivm de relatief grotere X-/ Y- verplaatsing per rondgang van het handwiel)? Is er kans dat tijdens het freesproces de tafel te makkelijk door de frees “verplaatst” wordt, omdat het geheel zo licht loopt?

Is het een alternatief om een betere kwaliteit trapeziumdraad + bijbehorende moeren te installeren (met klemmechanisme om d.m.v. een tweede moer de speling te minimaliseren)? Ik zie echter alleen 20 x 4 ipv een spindel met 2 mm spoed bij bedrijven zoals die in Harderwijk.

Voegt het wat toe om de lagering van de hoofdspindel van de freeskop te vervangen voor “Europese” lagers? Zit sowieso wat slingering bovenin die spindel, dus ik zou hem graag een keer in de draaibank “recht” maken.

Wat zouden jullie, op basis van jullie ervaring, mij adviseren om de BF 30 kwalitatief te upgraden?

Vast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door hainjedaf »

Ik bven zelf nog beginner.
Maar ik constateer dat, als je toch je machine uit elkaar haalt voor schoonmaken,
je vrij gemakkelijk voorbereidingen voor CNC kan treffen...
Wanneer geld, moed en middelen er dan zijn, kan je de machine makkelijker ombouwen.
Eventueel kan je dan de benodigde onderdelen zelf maken op je machine.

Een volgende stap is dat dan blijkt dat het ombouwen van je machine eigenlijk het
makkelijkst gaat als je hem toch al uit elkaar hebt liggen....

En wat mij over de streep getrokken heeft is een bezoek aan een collega forumlid (mosoft).
Nadat ik bij hem dezelfde BF 25 L Vario als de mijne omgebouwd zag, bleek dat veel zaken
om een CNC te bouwen eigenlijk heel simpel opgelost kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door skillalot »

Door die andere spoed klopt de nonius op je handwielen ook niet meer... Als je een DRO hebt geen probleem, anders is dat lastig natuurlijk.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door assink »

kogelomloop is niet aan te raden voor handmatig frezen. Ze zijn niet zelfremmend, dus je tafel zal weglopen.
Dat wil zeggen, wil je frezen in X-richting zul je de y-richting vast moeten zetten omdat deze anders weg loopt.
Ook klopt de nonius inderdaad niet meer.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door didado »

Ik heb een BF 20 & 30 (tot cnc omgebouwd). Ik weet niet hoeveel uren ik bezig ben geweest met verbeteren maar aan de spindels heb ik nul minuten besteed. Dat is echt weggegooide tijd. Als je handmatig freest dan hou je gewoon rekening met de speling door even de andere kant op te draaien om de speling te compenseren. Dat doe je zelfs bij de beste handmatige machines... Kortom geen tijd aan besteden.
Gebruikersavatar
marcp
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2010 10:09
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door marcp »

Allen bedankt voor jullie advies.

Ik was er al bang voor dat kogelomloopspindels teveel problemen zouden geven ivm de niet-zelfremmende eigenschap. Ik las hier eens dat een goede kogelomloopspindel zelfs uit zichzelf omlaag zou moeten gaan als je de spindel verticaal houdt...
OK, dan ga ik het op de zelfde manier doen als bij m'n vorige machine, de BF 16: uit elkaar, heel goed schoonmaken, goed blijven smeren en alleen de speling op de geleiders zo goed mogelijk afstellen.

"Backlash" is eigenlijk ook geen groot probleem, omdat er een digitale uitlezing op zit, die voor mijn (hobbymatige) werkstukjes meer dan voldoende is.

Zou misschien alleen een keer een betere kwaliteit trapeziumspindel willen monteren omdat het strakker zetten van de standaard Chinese ruw gemaakte moeren en spindels ook meteen vrij stroef gaan draaien. Ik zou dan liever een dubbele ronde moer gebruiken en dmv montage in een spanbus de speling minimaliseren. Ik heb "trapeziumdraad.nl" gekeken, maar vind daar alleen spindels van rond de 20 mm met een spoed van 4 mm, terwijl ik in die range eigenlijk 2 mm spoed zoek. Iemand een idee wie zoiets levert, dus zeg maar TR 20 x 2? Bewerken van de uiteinden kan ik zelf mbv m'n draaibank.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verbeteren HBM BF 30

Bericht door assink »

Mafaha levert ook custom made spindels, informeer eens wat dat gaat kosten daar.
Het kan misschien wel meevallen..
Plaats reactie