Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

Solidstates heb je ook met nuldoorgangdetectie.. Geen storende klappen op het net. Bovendien is de belasting voor je controller maar 10mA.. moet je toch nog best wel wat drivers achter zetten als je zo'n dikke klapper er achter wil zetten.. Een 25A solidstate kost je misschien 2,50 - 3 euro. Een relais dat vergelijkbare stromen kan schakelen is minimaal tien keer zo duur. Bovendien heeft een relais een inductie die je dan weer moet blussen met een diode.
Warmte ontwikkeling van een Solidstate?? ik heb er 3KW mee geschakeld (kachelelementen) en als ik 25 graden haalde was het veel.. en die SSR's zaten gewoon op een plaat metaal geschroefd, keurig naast elkaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat je ueberhaubt boven een paar honderd watt komt met je machine.. Een spindeltjes staat misschien wel opgegeven voor 2KW maar onder normale omstandigheden heb je niet eens 200 Watt verbruik..
Wanneer kun je geen SSR gebruiken?: als je gelijkspanningen wil schakelen. Of kleinere spanningen, data signalen etc. Maar gewoon 230V50Hz schakelen is helemaal top.
In exemplarische gevallen is de belasting zo klein of zo inductief/capacitief (?) dat het SSR na aanschakelen niet meer afschakelt. Even een weerstandje 10K/5W over de uitgang en 't werkt weer als een tierelier..
Voor mij dus SolidstateRelais en alleen als het echt niet anders kan een relais..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

In mijn machine zitten ook enkel SSR's...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

Ik heb in mijn laser nog wel een relais zitten maar die schakelt de 12V voor de verlichting, thats it.. Voor de rest ook alleen maar SSR's.. Ik zie trouwens dat die Fotek dingen op eBay ook al nuldoorgang-detectie hebben en dat de triggerstroom maar 7,5mA is:
http://www.fotek.com.hk/page1e.htm

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Dus mijn gedachte om met name de 230V-lasten (vb de spindel-regelaar) te schakelen met solid state is een goede?

Daarnaast ben ik nog niet helemaal uit het Noodstop-verhaal... Moet ik dat aan de software overlaten?

ik dacht er zelf aan om de spindel en mist/flood te schakelen via de noodstop en de steppers door de software te laten regelen...

wat zijn bij het bedraden zoal de criteria voor een en ander?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

De spindelregelaar (VFD) kun je gewoon heel prima tegelijkertijd met alles aanschakelen. Daar hoef je geen SSR voor te gebruiken. Dat ding gaat pas draaien als je Tool uitgang van USBCNC dat signaal geeft. De snelheid wordt ook door USBCNC geregeld. Het opstarten en stoppen van een VFD vergt enige seconden.
De noodstop is een serieschakeling van een noodstopknop, het F-relais in de VFD en eventueel de error uitgangen van de stepperdrivers (als die drivers dat hebben, zoals bijv bij closed-loop systemen)
Als er een van die onderdelen in de fout gaat stopt het hele systeem abrubt. Dan moet je alleen even naar de lampjes kijken welk onderdeel de noodstop initieerde.
En dat hele verhaal gaat met 1 ingang (emergency-stop) en wordt dus software geregeld.
De hele boel in vol bedrijf spanningloos te maken is niet heel wenselijk: sommige onderdelen gaan langer door dan andere onderdelen en zeker zolang de voeding nog wat levert.. De toestand (status) van de diverse onderdelen wordt daardoor onbepaald.. Zou ik ook niet doen.
Qua bedraden is er een redelijk stukje geschreven in het opensource project. Daar wordt ingegaan op wat voor bedrading en hoe die in de kast moet liggen en hoe je de bedrading naar het "centraal aardpunt" moet leggen.
Heb je dat stuk al eens doorgelezen?? zeker een aanrader.. ik heb toch veel goede reacties gehoord al is het machien zelf, volgens mij, nog nooit gemaakt. Er is gewoon veel nuttige info te lezen in dat artikel.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Open source project.. ff zoeken...

Ik wil de regelaar van de BF25 zelf gaan gebruiken en dacht erover om deze met en solid state aan 230V te koppelen. bij een noodstop kan de solid state hem dan stroomloos gooien.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Vanmorgen moest ik ff 44,25 euro aftikken:

Afbeelding

Chai heeft geleverd... Maar:
helaas zaten de moeren toch op de spindels (GRRR)...

Nu eerst de boel schoonmaken en dan kijken hoe het erin gaat passen.....

Volgende week eerst M12 bouten halen om de sokkel te kunnen plaatsen. Dan de Z as er maar weer vanaf en rustig aan opbouwen...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Chai heeft geleverd... Maar:
helaas zaten de moeren toch op de spindels (GRRR)...
Ja, speciale wensen is-ie niet zo goed in,net zoals de meeste van z'n landgenoten.
Maar da's toch geen probleem? Schoonmaken wil je toch, dus je kunt de moeren er gewoon afdraaien en de kogels in een bakje opvangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

Je kunt de moeren er goed afdraaien zonder de kogeltjes te verliezen door een busje te nemen dat de buitendiameter heeft van net iets kleiner dan de binnendiameter van het draad. Je drukt dat busje dan tegen het uiteinde van het schroefdraad aan en met dat je de schroefspindel er uit draait druk je dat busje naar binnen, tot je schroefspindel er helemaal uit komt. Dat busje zet je even tijdelijk vast aan de moer met een elastiekje, een rubber ringetje om de uiteinden of een tyrap door de bus rondom de moer. In ieder geval zo dat het busje er niet uit zal vallen..

Als je de boel toch eerst schoon wil maken (ultrasoon in een bakje wasbenzine werkt heel goed.. moet je wel toevallig een ultrasoonreiniger hebben staan :mrgreen: )

Hou er bij het plaatsen van de kogels wel rekening mee dat er per moer maar 1 schroefgang gebruikt wordt per omkeerplugje (in jouw geval die rode dopjes..)
Tel ook het aantal kogeltjes! Een te veel kan niet passen of je hebt de boel verkeerd in elkaar gezet.. 1 te weinig en de zaak loopt niet mooi rond of zelfs vast.

Bij het plaatsen van die kogeltjes is zo'n busje als ik eerder beschreef wel handig. Zat die er niet bij? maak er dan een of meer..
En zorg voor een lage bak om de zaak in elkaar te zetten.. Op je knieën over de grond kruipen om dat ene kogeltje te vinden dat er toch uit viel.... Ovenschaal werkt goed, papiertje er in tegen het stuiteren, anders gaat hij er alsnog vandoor..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Nou Kees, DaBit

De y-as spindel was in het pakket al deels uit elkaar geschroefd.... het regende dus kogeltjes bij het uitpakken...
Heb nu de hele moer uit elkaar en er zitten 102 / 6 = 17 kogeltjes per omloop....
(dubbele voorgespannen moer met 3 omgangen per moer = 6 omgangen)

Na het leven van Erik's avontuur en na mijn bezoek aan DaBit ben ik ervan overtuigd alles even goed in de ultrasoon te cleanen en met wattenstaafje na te lopen...

Die plasticjes... kunnen die eruit zonder mortal damage? :shock:
Aangezien je de flenzen van X-en Y moer moet slijpen lijkt het me verstandig deze te demonteren zodat ze niet smelten?

ik heb iig een hele sloot extra kogels dus ik ben benieuwd...
De 2 andere spindels voelen lekker solide aan. Draaien niet megasoepel, maar geen speling te voelen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Die plasticjes kun je een fractie draaien en dan eruit trekken. Moet geen moeite kosten want dan doe je iets verkeerd. En ik zou ze er inderdaad eerst even uithalen voor je gaat slijpen. Ook even de moer ontvetten voor je dat doet; achterblijvend slijpstof in je moer is nooit grappig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Hoeveel kogeltjes gaan er in een 2005 omloop???
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Geen flauw idee. Even tellen wat eruit komt, en anders merk je het bij het vullen wel. Als er N in horen krijg je er geen N+1 kogeltjes in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Mijn probleem is, dat er kogeltjes uit waren.....
dus ik heb nu 121 kogeltjes, dat kan niet kloppen want 121 is niet deelbaar door 6
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie