Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Chibs »

He, had niet gedacht dat dat het was, maar dat probleem heb ik zelf eerder ondervonden. Let wel dat dat dan ook nauwe data is, bij mij werken mijn AM882H drivers vrij goed op die timings, maar verliest toch steps. Door alles iets te verhogen was dat opgelost.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

2,5 uur met DaBit aan de telefoon en Teamviewer:

Reslutaten:
- X en Y as werken
- Spindel draait en is regelbaar
- Handwiel (XHC HB04) werkt

Weetjes:
- noodstop nog simpeler maken.

Door Estop-OUT aan Estop-IN te knopen met de paddenstoelknoppen er tussen, heb je onder
GMOCAPPY een simpele en doeltreffende noodstop.
De huidige constructie vereist dat ik steeds de noodstop reset vast houd als ik op het scherm
de noodstop wil lossen. Anders klapt de noodstop er meteen weer uit omdat gmoccapy niet meteen
een Estop-IN signaal krijgt.

- apart machine-aan relais om spil aan en uit te zetten.

Nu is de spindel geschakeld door een relais dat pas in komt na het resetten van de noodstop.
Als ik de noodstop vereenvoudig, kan machine-aan op linuxcnc de spindel voeding inschakelen.
Machine AAN valt uit bij noodstop.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Inmddels heb ik de noodstop, X- en Y-as en spindel draaien.

De Z as ga ik binnenkort mee verder.

Vraag:
De kop van de BF 25 weegt ongeveer 30 kilo inclusief de standaard DC motor.
In de toekomst wil ik deze en de tandwiel aandrijflijn vervangen door snaren
en een sangmutan motor (8 kilo netto). De DC motor weegt ongeveer 3 kilo.
Gewicht snaaraandrijving is me niet bekend maar ik vermoed dat deze ongeveer
gelijk zal zijn aan die van de tandwielkast en wat daarbij hoort.

Ik denk erover om gasveren op de Z as te gebruiken.
Is dat zinvol?
Zo ja: hoe sterk zou ik deze moeten dimensioneren?
Moet de kop hangen of juist neer gedrukt worden?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door serum »

Zow! puik van DaBit dat hij je vlot heeft getrokken.

Ik heb op mijn BF20L wel een gasveer zitten, 250N als ik mij niet vergis, maar ze zijn nooit vlak qua kracht; volgens mij zit hij onderin op 380N oid.. Laatste paar weken gebruik ik een HF watergekoelde spindel, veel lichter, maar de gasveer is blijven zitten. Punt is dat hij langzaam naar beneden zakte door de kogelomloopspindel en met vers ingesmeerde leibanen. (minimale slipstick). Met de gasveer is dat probleem verholpen. 'zou het zo weer doen'
Laatst gewijzigd door serum op 06 dec 2016 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door D9R »

Wat voor een lagers heb je gebruikt voor de lagerblokken bij de aandrijfkant van je kogelomlopen? Hoekcontactlagers?
hainjedaf schreef:Inmiddels tracking code binnen, de vervangende kaart is onderweg.
Service van Mesa!
Mesa is inderdaad niet flauw.
Ik heb twee full profile PCI-E MESA kaarten, maar ik heb nu twee mooie systeempjes en daar past alleen low profile in.
Toen had ik MESA gemailed of ik 2 losse low profile brackets kon kopen. Maar ze hebben het gratis opgestuurd, en een week later waren ze binnen!
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door EBos »

Gister avond heb ik net mijn servo motor er op gemonteerd samen met de multi V riem.
Ik heb momenteel geen last van het verzakken van de spindel kop.
Als ik druk lever dan zakt deze wel. Het zou heel goed kunnen dat bij meer verbruik het allemaal in gesleten is en wat soepeler loopt. Ik zat dan ook te denken om gas veren te gebruiken. Maar ik test het eerst uit zo.

Ik zal vanavond in mijn topic wel weer een update doen. ;-)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

D9R schreef:Wat voor een lagers heb je gebruikt voor de lagerblokken bij de aandrijfkant van je kogelomlopen? Hoekcontactlagers?
Gewoon losse 72xx lagers in X opstelling. Buitenschalen geklemd (glijpassing, 17,98mm diep op de X/Y as, 19,98mm op Z as) binnenschalen geshimd met 0.1mm shims, speling 0,0.


hainjedaf schreef:Inmiddels tracking code binnen, de vervangende kaart is onderweg.
Service van Mesa!
Mesa is inderdaad niet flauw.
Ik heb twee full profile PCI-E MESA kaarten, maar ik heb nu twee mooie systeempjes en daar past alleen low profile in.
Toen had ik MESA gemailed of ik 2 losse low profile brackets kon kopen. Maar ze hebben het gratis opgestuurd, en een week later waren ze binnen!
klopt, ze zijn niet zo moeilijk. Ik heb mijn PCI-e 6i25 aan Dabit gegeven voor zijn draaibank project.
Die bleek echter binnen enkele weken overleden. Ondanks dat kreeg hij hem redelijk gemakkelijk vervangen.
Ik draai zelf op een 5i25/7i76 combo.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

EBos schreef:Gister avond heb ik net mijn servo motor er op gemonteerd samen met de multi V riem.
Ik heb momenteel geen last van het verzakken van de spindel kop.
Als ik druk lever dan zakt deze wel. Het zou heel goed kunnen dat bij meer verbruik het allemaal in gesleten is en wat soepeler loopt. Ik zat dan ook te denken om gas veren te gebruiken. Maar ik test het eerst uit zo.

Ik zal vanavond in mijn topic wel weer een update doen. ;-)

Erik, wat weegt die servo? Die Sangmutan weegt 7 kilo
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Loctite / shooting yourself in the foot

Bericht door hainjedaf »

Mochten er nog mensen zijn die twijfelen aan loctite om je snaarschijven vast te zetten:

Twijfel niet! het WERKT! (beter dan je verwacht)

Om te kunnen spelen met X en Y heb ik de sokkel en kruistafel samengebouwd voordat ik mijn limit/home switches wilde monteren.
13445
13444

Echter, de met loctite gemonteerde snaarschijven zijn zonder warmte + poelietrekker + geweld niet te verwijderen :oops:

Warmte heb ik beperkt (gassoldeerbout), poelietrekker isvrijwel onmogelijk achter de X-as poelie te krijgen.
Geweld.... nee die ga ik niet eens uitleggen :)

lang verhaal kort: voorlopig geen limit switches op de Y as. (tot ik een betere montageplek heb gevonden)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Gasbrandertje met blikje butagas eronder kost 15-20 euro bij de bouwmarkt...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Zee&Zee »

Ik monteer wekelijks tandwielen en pulleys met loctite 603 op assen.
http://www.loctite.sg/sea/content_data/93772_603EN.pdf.
Zolang lang je zorgt dat alle netjes is ontvet ( ik gebruik isopropylalcohol daarvoor ) en de passing van de delen enigzins goed is ( komt niet heel nauw, zie datasheets ) zit dat echt ramvast.

Loctite is een merknaam, en de nr's zijn allemaal anders. Ff wat loctite pakken,, wat je vaak leest is dus nogal een hol begrip. Met bv schroefdraadborger ( de loctite flesjes die je in een bouwmarkt vindt voor veel te veel geld) iets dergelijks proberen als hierboven is een recept voor problemen, maar met 603 lijmen ze zelfs duizenden kilos wegende vliegwielen op joekels van assen zonder extra borging.

Ik gebruik altijd een activator erbij, omdat ik
a) geen geduld heb, kan bijna meteen verder

Met het losmaken heb ik ook ervaring, en dat doe je het beste met een passende brander (al naar gelang de grootte van het object) Ik zou zelf een dergelijke kleine pulley losmaken met een wat kleinere penbrander, dan localiseer je de hitte daar waar het nodig is ( 250
°C) en fikt je toko niet af. Maar met een beetje beleid, en evt wat zilverfolie barriere tegen de hitte die langs je pulley vliegt gaat het ook met zo'n brander band van Dabit.

Hetgeen gemonteerd schuift het er net zo makkelijk weer af als het erop ging.
Dus als je het erop hebt gehamerd met loctite, dan zul je het erna ook weer eraf moeten hameren of liever een pulleytrekker gebruiken. Ik maak alles (hand)schuifpassingen tegenwoordig, omdat loctite 603 dan ook nog perfect werkt, maar het demonteren erg veel makkelijker gaat. Met de perspassingen waar ik ooit mee begon omdat ik de loctite niet vertrouwde....daar heb ik ook veel lopen klooien met pulleytrekkers achteraf, want dan fungeert de loctite zelfs na verhitten als een soort stroperige blokkade.

Ik doe heel luxe met een infrarood meter, en weet dan wanneer ik kan gaan trekken ( zie dataheet), maar telkens ff checken of er al beweging in zit kan natuurlijk ook, je wilt de verschillende onderdelen niet warmer maken dan nodig is.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 10 dec 2016 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef: Ik gebruik altijd een activator erbij, omdat ik a) geen geduld heb, kan bijna meteen verder en het b) de eindsterkte nog hoger maakt.
De datasheet van 603 beweert wat anders:
Afbeelding

Ik hou het voor de hobby wel op geduld. Alu op staal moet je zonder activator wel royaal de tijd geven, dat duurt veel langer dan staal op staal. 48 uur is voor de zekerheid geen slecht plan.
Met het losmaken heb ik ook ervaring, en dat doe je het beste met een passende brander (al naar gelang de grootte van het object) Ik zou zelf een dergelijke kleine pulley losmaken met een penbrander, dan localiseer je de hitte daar waar het nodig is en fikt je toko niet af.
Ik stook zelf redelijk hard door als dat kan zonder de rest af te fakkelen. Dan is die riemschijf los voordat het lager erachter de kans krijgt om erg warm te worden.
Ieder zo z'n ding denk ik.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Zee&Zee »

Correct, verkeerd onthouden, voor ons doeleinde weegt igg het voordeel tegen het nadeel van de lagere eindsterkte. Met de activator veel sneller tijdens assemblage proces van honderden tandwielen, en garantie van betrouwbaar resultaat bij doorharden met een handschuifpassing) ook met activator eindsterkte vele malen hoger dan benodigd. Zie diagram.
Ik stook zelf redelijk hard door als dat kan zonder de rest af te fakkelen. Dan is die riemschijf los voordat het lager erachter de kans krijgt om erg warm te worden.
Ieder zo z'n ding denk ik
.

Jij weet wel wat je doet met een brander, en ik heb zelf wel eens met een onkruidbrander iets losgemaakt omdat ik ff niks ander had, maar ik zie een hoop mensen in staat om met een te brede brander hun stapppen motor of bedrading te smelten nadat ze trots hun pulley eraf hebben :mrgreen: . Seen it before. ( breder is gevaar daar gaat het me om, meer hitteopbrengst is enkel beter, want beter snel dan langzaam idd, gebruik zelf een autogeenbrander met allerlei koppen, maar die heeft vast niet iedereen staan )
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 10 dec 2016 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Vele malen hoger dan benodigd is het al gauw inderdaad. 10N/mm^2 heb je al snel te pakken met of zonder activator, en je hebt nogal wat mm2's aan oppervlak op de verbinding as<->riemschijf.
Dus wat dat betreft is er ook geen bezwaar tegen activator.

En zo'n 'douchekop' op een zuurstof/acetyleensetje is inderdaad leuk speelgoed :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie