Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Ik denk dat ik uiteindelijk toch een stripje 30x75 1mm dik moet hebben met een DB25 gat erin.
Als ik nog eens wat voor je moet frezen dan moet je maar roepen.
Maar tekenen in DraftSight, printen, opplakken, 3-4mm gaatjes langs de contour boren, en met een vijltje afwerken valt ruimschoots binnen jouw capaciteiten en is goed voor je zelfvertrouwen (ben er vrij zeker van dat jij dat kan al denk je zelf van niet)
Ander leuk probleem is, dat ik 2,5mm2 kabel alleen in massief kon krijgen en niet in soepel... dat wordt dus lastig bedraden :evil:
Automaterialenzaak al geprobeerd? Lijkt me sterk dat er in het ophangpunt van het heelal (sorry, kan het niet laten :mrgreen:) geen 2,5mm^2 soepel te vinden is.
Voor geelgroen/blauw/bruin kun je altijd bij de bouwmarkt een rolletje aansluitkabel halen en die strippen.
Rick Donkers heeft eventueel ook zat spul voor je.
En de achterwand mag er dus weer uit om de stepper drives te verplaatsen. Ik snap nu dat DaBit met hout werkt, en nniet me 2,5mm plaatstaal en getapte gaten....
Ja, ik ben aartslui :lol:

Hoewel zo'n dingetje samen met een accutol en machinetapje ook rap opschiet met gaatjes tappen.

Als je accutol niet goed meer is zou ik wat sparen en gebruik maken van een aanbieding voor iets blauws van Bosch, groens van Hitachi, geel van DeWalt, etc. Ik gebruik dat ding zo vaak dat er geen haar op m'n hoofd is die eraan denkt om daar op te bezuinigen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef:Als ik nog eens wat voor je moet frezen dan moet je maar roepen.
Maar tekenen in DraftSight, printen, opplakken, 3-4mm gaatjes langs de contour boren, en met een vijltje afwerken valt ruimschoots binnen jouw capaciteiten en is goed voor je zelfvertrouwen (ben er vrij zeker van dat jij dat kan al denk je zelf van niet)
komt goed... ik ga het eerst ff met die VGA kabel proberen... met mijn gehackte gender changer is het gelukt.
Moest alleen 2 spiebaantjes in de dish vijlen omdat anders de bevestigingssschroeven er niet in gingen.
Automaterialenzaak al geprobeerd? Lijkt me sterk dat er in het ophangpunt van het heelal (sorry, kan het niet laten :mrgreen:) geen 2,5mm^2 soepel te vinden is.
Voor geelgroen/blauw/bruin kun je altijd bij de bouwmarkt een rolletje aansluitkabel halen en die strippen.
Rick Donkers heeft eventueel ook zat spul voor je.
automaterialen: voorkeurskleuren rood en zwart.....

Kabel strippen, ben ik van teruggekomen. te vaak beschadigde isolatie gehad. Deze kabels wil ik gebruiken tussen de lichtnet ingang, hoofdschakelaar en de BLDC controller. Daar zal dus serieus prik op staan dus wil ik dat wel goed hebben....

Hoewel zo'n dingetje samen met een accutol en machinetapje ook rap opschiet met gaatjes tappen.
Nou dat heb ik geprobeerd (tappen met de accutol), maar kostte me iets te veel tappen....
Als je accutol niet goed meer is zou ik wat sparen en gebruik maken van een aanbieding voor iets blauws van Bosch, groens van Hitachi, geel van DeWalt, etc. Ik gebruik dat ding zo vaak dat er geen haar op m'n hoofd is die eraan denkt om daar op te bezuinigen.
Nou, dat dacht ik dus ook te doen door een LiPo versie van Metaboo te kopen....
Kostte nog serieus munten ook.
Ben Kramer bleek mijn probleem te kennen... :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Kabel strippen, ben ik van teruggekomen. te vaak beschadigde isolatie gehad. Deze kabels wil ik gebruiken tussen de lichtnet ingang, hoofdschakelaar en de BLDC controller. Daar zal dus serieus prik op staan dus wil ik dat wel goed hebben....
De eerste 5cm van de ronde isolatie opensnijden (en daarbij al dan niet de aders raken), de 3 aders in 1 hand, de ronde isolatie in de andere hand pakken, en Bokito spelen.
Nou dat heb ik geprobeerd (tappen met de accutol), maar kostte me iets te veel tappen....
Zo'n houdertje scheelt veel; zit net wat speling in.
Maar een gewoon wringijzertje is ook snel zat.
Nou, dat dacht ik dus ook te doen door een LiPo versie van Metaboo te kopen....
Kostte nog serieus munten ook.
Ben Kramer bleek mijn probleem te kennen... :)
Kun je die accu's niet laten reviseren bij zo'n batterijbedrijfje dan? Het leven is te kort voor een haperende accutol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou Marout, een beetje positiever kan ook wel, maakt het voor jezelf ook een stuk makkelijker. ;-)

Afbeelding
foto bron: Rick Donkers. :lol:
Mij lijkt 2.5^2 behoorlijk aan de ruime kant trouwens. ( Daar draait mijn hele werkplaats zo'n beetje op )

Enne, het is hobby, het hoeft allemaal niet ruimtvaart proof te zijn hoor. Gewoon werken is toch ruim goed genoeg. Zolang je geen titaan gaat verspanen is er niets aan de hand. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Daar hebben jullie gelijk in.

Ik wilde voor de accutol gewoon nieuwe accu's kopen, alleen dan niet meer die lipo's want die gaan me te snel stuk.
Als dat te duur wordt, moet het maar een andere accutol worden.

Wat kabels betreft: ik probeer rictlijnen te volgen en 1,5mm2 leek me te dun om alles tegelijk overheen te jassen.
(vanaf stopkontakt tot na hoofdschakelaar wordt alles in principe over dezelfde draadjes gevoed....)

Maar goed, ik ga denk ik de kabel die ik voor de spindelmotor had bedacht, uitelkaar trekken. Deze is te taai voor die toepassing. Die is meen in 4x 2mm2.

In ieder geval moet eerst die achterwand herzien worden want daar gaat het echt fout.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door Breaker »

In een huisinstallatie mag je 1,5mm2 op 10A afzekeren met een smeltveiligheid, daarbij is rekening gehouden met continue gebruik van dat vermogen en slechte omstandigheden en een veilige marge... dus 2300W. Voor 0,75mm2 is dat 6A (1400W) 0,5mm2 iets van 3A (700W)

Bij lage spanningen heb je ook rekening te houden met een spanningsval over hele lange draad lengten, maar dat is ook niet echt van toepassing op een BF25.

Heb je een VFD dan wordt het vermogen waarschijnlijk over drie fasen verdeeld, dus is je spindle 1400W dan is dat minder dan 3A per draad, kom je ook toe met 0,5mm2.

Ik heb mijn machine gezekerd op 6A (1400W) de zwaarste voeding levert 8A maar met die stroomsterkte is de motor al lang naar de vaantjes voor de bedrading de kans heeft op te warmen. Gebruik dus voor de 230V lijn 1,5mm2 (lekker makkelijk draad te krijgen in de juiste kleuren). De rest zal het met 0,75mm2 moeten doen. Voor alle signalen heb ik nog dunner met vaste kern van 0,5mm2, dat schroeft aangenaam.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Ik zit met de bldc controller van 2200W, daar komt de rest van de machine nog bij.
Daarom wil ik in ieder geval, van stekker tot bldc op 2,5 mm2.

De kabel die ik wilde splitsen is 4x 1,5mm dus te licht.
Ben Kramer had nog soepel 2,5mm2 dus dat aanbod neem ik graag aan.

De filters die ik van audiomanics heb, zijn voor 13 A. De bldc controller heeft een eigen filter, dus ga ik alleen de besturing achter filter zetten.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

@hainjedaf: je maakt het jezelf zo moeilijk met al die rare eisen die je jezelf stelt...

Mijn 4kW spindel zit met een 0,75mm^2 touwtje aangesloten. Interne bedrading is 1,5mm^2 behalve de aarding, die is 2,5mm^2. Omdat ik die had, en omdat de impedantie van dikkere kabel voor MF/HF stromen net een tikje lager is. Aansluiting van rode stekker naar interne distributie is 2,5mm^2, maar dat is wederom omdat ik 5x2,5mm^2 kabel had liggen.

Zie ook het topic van audiomaniacs: 'mijn machine eet 200W'.... Twee-honderd-watt voor de hele machine, 1 hele Ampere op 230V dus.
Ik doe het iets groffer zo af en toe, maar dan nog vind ik een snede van 1kW aardig grof geweld, en dat doe ik geen uren achter elkaar. En als je zo af en toe videootjes van me ziet langskomen dan weet je dat ik niet bang ben om te snijden ipv te poetsen.
Als jij die BLDC-controller met het simpelste tweelingsnoertje aansluit dat je vinden kunt dan word dat snoertje nog niet eens lauw. No way dat jij lang genoeg 2,2kW kunt trekken om dat tweelingsnoertje warm te laten worden.

Gewoon effe een tandje minder en simpeler. Scheelt je veel kopzorgen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 06 mar 2016 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Okee...

Ik ga alleen af op de richtlijnen maar als het werkt en niet in brand vliegt..... Ben ik tevreden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Vanmorgen verrast bij de Primera: Het pakket met goodies van Ben Kramer was daar! :)

Vandaag de computer draaiend gemaakt.
-SATA power connector aan voeding gesolderd
-Massa-aansluitingen gemaakt.
-Massa van PC voeding aan gemeenschappelijke massa
gekoppeld
-SSD geïnstalleerd
-Mesa 5i25 geïnstalleerd (zit op een zelfgemaakt alu beugeltje met de SSD)
-Lintkabel naar de Mesa 7i76 gemaakt.
-Mesa 7i76 aan 5V (logik/step/dir) en 24V (IO) aangesloten

Met meneer Reichelt ben ik een beetje klaar:
Na zelfs gebeld te hebben met ze, draad besteld. Ik wilde 2,5 mm2 soepel in de gangbare kleuren. Ik kreeg massief draad.
De snijklemconnectoren voor de lintkabel BEIDE KAPOT aangeleverd door knullige verpakking.
Contact met klantenservice: mag voor eigen rekening retour sturen.... FAIL FAIL FAIL.

Maar goed, plaatjes:
Afbeelding
groot: https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... XWEXJwCGnp

Afbeelding

groot: https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... TzScsVVg9E

De ontwerplessen gaan door. Op een aantal plekken is het plaatsen van moeren om iets vast te zetten, vrijwel onmogelijk... Les voor de volgende keer.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door benkr »

Marout, die plaatjes gaat niet helemaal goed, er staat "afbeelding" in de tekst, maar geel plaatje. Op Google mag ik niets zien (omdat ik geen Google account heb denk ik)

Wat voor bandkabel connectoren zoek je?
Heb er niet veel verschillende van, maar van een paar wel heeeeeel veel.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Bij deze een Album link.

https://goo.gl/photos/gQAnjkKHKqaLW8VaA

Wat Google nu weer bedacht heeft, weet ik niet.
Maar zo langzamerhand strijden ze samen met Facebook voor de titel 'meest irritante social media'.

Ik zoek DB25 Male snijklemconnector.

Overigens begit het met alle USB en HDM bekabeling lekker vol te lopen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door benkr »

Zal volgende week op zoek gaan, deze week ben ik niet thuis, denk wel dat ik iets ga vinden.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Na de aanschaf van een fatsoenlijke accutol, eindelijkweer wat gedaan.

Uit een stuk pisbakijzer een boormalletje gemaakt. Dan kom je achter 2 dingen:
-de tekening van de sokkel in de handeleiding is misschien passend voor een BF20,
maar lijkt in niets op de BF25
-De montagegaten links zijn 2mm verder naar achteren geplaatst dan rechts. Ik vraag me af hoe je dat
passend op een originele onderkast krijgt....

Afbeelding
Groot:
https://lh5.googleusercontent.com/-wtCd ... .10.11.jpg

Nadat de machine vastgezet is aan de tafel, heb ik op Bart's wijze met Lokseal de poelies op de
KO-spillen en motorassen gelijmd. Eindelijk gaat het ergens op lijken:
Afbeelding
Groot:
https://lh5.googleusercontent.com/-yQFz ... .55.24.jpg

X-as aandrijving:
Afbeelding
Groot:
https://lh6.googleusercontent.com/bTy3X ... 68-h876-no

Y-as aandrijving:
Afbeelding
Groot:
https://lh6.googleusercontent.com/fttTF ... 68-h876-no
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie