Verder met de BF25L

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Wie zegt dat er om te beginnen al de juiste hoeveelheid kogels in die moeren zit? Bij mij klopte het ook niet bij alle moeren. Na 14 uur werken vertelt de kogelvul-Chinees zich wel eens blijkbaar.

Maar je komt er gauw genoeg achter; er passen maar N kogeltjes in die kogelbaan; hij is niet lang genoeg om er nog net N+1 in kwijt te kunnen.
(nouja, bij 16mm niet tenminste. Als ik me nog goed herinner hoeveel speling er was dan is het bij 20 ook niet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Ik zit met de dubbelrijige hoekcontactlagers te spelen, waarin de trapeziumspindels gelagerd waren. ik vind deze erg veel speling hebben; als je ze in de hand hebt, kan je voelbaar de binnenring axiaal verplaatsen.

Ik denk er dus over om 2x 7200 er in te zetten.. maar dat is 2x 9mm breed
de 3200 die er in zit is 14 mm breed.

Hoe kan ik deze lagers het beste plaatsen? X- of O-opstelling?
moet ik ze met een afstandsbus tussen buiten en/of binnenschalen plaatsen?

Ik denk zelf om de lagers gedeeltelijk in de sokkel te bouwen, zodat ik iets meer slag krijg op mijn Y-as spindel.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

Zo even brainwaven: Als je een hoekcontactlager vast pakt verwacht ik ook een speling. Er moet namelijk ruimte zijn om de speling er goeddeels uit te draaien door het midden meer naar binnen te drukken. Dat is de bedoeling van hoekcontact lagers IMHO.
Dan kom je meteen op het volgende: X of O Als je de buiten kragen tegen elkaar fixeert in hun zitting, dan staan de middenringen iets uit elkaar. Door die meer of minder bij elkaar te klemmen druk je de speling er uit.
Andersom kan ook, maar dan moet je een mogelijkheid hebben om de buitenring te stellen... Ik denk dat in de meeste gevallen dat niet zo is, een dubbele moer om een as is veel makkelijker en ook het meest gebruikt..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

audiomanics schreef: Dan kom je meteen op het volgende: X of O Als je de buiten kragen tegen elkaar fixeert in hun zitting, dan staan de middenringen iets uit elkaar. Door die meer of minder bij elkaar te klemmen druk je de speling er uit.
Moet ik dan niet een afstandsbus of -shim tussen de buitenringen plaatsen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door skillalot »

Ja, of iets tussen de buitenringen zetten, en dan de binnenringen naar elkaar toe klemmen door de moer op je spindel aan te draaien.
Of de buitenringen koud tegen elkaar met shimms tussen de binnenringen, en dan gewoon de moer van je spindel vast aandraaien. Zo ga ik het doen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Ik denk aan een O-opstelling.
Dan kan ik met 2 moeren op de KO-spindel, de speling uit de lagers halen.

In ieder geval betekent dit dat ik uit alu een lagerblok zal moeten fabrieken voor zowel X- als Y-as. :)
Ik vrees dat ik in de lagerblokken van de kruistafel te weinig ruimte heb voor 19 a 20mm om 2x 7200 te plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Ik zit met een probleem:

Bij de meeste BF20/BF25 machines, monteert men de Y as door eerst de kogelomloop in elkaar te zetten, en dan de spindel met omloop en al van boven/achteren door het gat aan de voorzijde te steken.
Echter, de passing van de kogelomloop spindel in de lagers en de lagers in het lagerblok is dermate strak, dat ik me afvraag hoe dit voor elkaar te krijgen.

Ik zit te denken om de sokkel aan de voorzijde open te frezen, zodat je de spindel er, met lagerblokken en al, in kan leggen, waarna je het lagerblok aan de sokkel kan bouten.

ZIjn hier constructief bezwaren tegen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door skillalot »

Ik steek eerst de spindel er door, dan lagerblok op spindel, dan lagerblok met spindel en al op voet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hainjedaf »

Skillalot;

hoe stroef lopen jouw lagers om de spindel?
Volgens mij heeft Chai bij mij de bovengrens van de passing gebruikt.... Er is wel wat geweld nodig om die spindel in het lager te krijgen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door assink »

Is snel te verhelpen met een fijne korrel schuurlinnen ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

hainjedaf schreef:Er is wel wat geweld nodig om die spindel in het lager te krijgen....
Ben bang dat niet alle kogeltjes op de goede plek zitten.. Als je zo'n Chai 16x5 moet hebt met 3 van die dopjes moeten er 51 kogeltjes in zitten en wel verdeeld al 3 x 17... als er 1 kogeltje in zo'n tussengan zit heb je al een probleem. Minder kogeltjes draait nog wel maar loopt onder belasting ook min of meer knijp..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:
hainjedaf schreef:Er is wel wat geweld nodig om die spindel in het lager te krijgen....
Ben bang dat niet alle kogeltjes op de goede plek zitten.. Als je zo'n Chai 16x5 moet hebt met 3 van die dopjes moeten er 51 kogeltjes in zitten en wel verdeeld al 3 x 17... als er 1 kogeltje in zo'n tussengan zit heb je al een probleem. Minder kogeltjes draait nog wel maar loopt onder belasting ook min of meer knijp..

Kees
Volgens mij bedoelt ie het hoekkontaktlager, niet de ko-moer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door audiomanics »

Ah, ok... ja, dan wordt het inderdaad schuurpapier als hij geen draaibank ter beschikking heeft..
Die Chai spindels zijn gelukkig een stuk zachter dan die Isel's, tenminste de buitenkant..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gezocht met BF 25 L

Bericht door DaBit »

Met een beetje warm en beetje koud is dat passingsprobleem meestal makkelijk op te lossen (lager in de oven op 80-100 graden, spindel in de diepvries). Eventueel zet je een dop die precies op de binnenring van het lager past over het uiteinde van de spindel, en gebruik je een grote lijmtang om het lager op z 'n plek te persen.

Met een beetje schuurpapier/linnen of een vijl kun je de passing wat ruimer maken, maar het mag best een beetje strak passen.

De sokkel modificeren voor zo'n 'futiliteit' zou ik zeker niet doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie