Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Het Software pakket Geomagic-design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diode
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Bericht door diode » 26 feb 2020 09:49

Alibre wordt volgens mij redelijk veel gebruikt onder de cnczone leden dus wellicht dat iemand kan helpen.

Ik wil van kunststof een product in elkaar vouwen, laten we er voor het gemak van uitgaan dat ik een stuk plaat in een U-vorm wil buigen. Het gaat echter om 10mm dikke platen, daar zal ik dus een v-groef in moeten frezen tot ongeveer 80% diep schat ik. Deze optie zit niet in de sheetmetal module van Alibre, is er een manier om dit toch werkend te krijgen?
Ik wil de U-vorm dus tekenen in de sheetmetal module, de uitslag als dxf naar mijn cam programma halen. Het mooiste zou dan zijn dat ik op de freesnaad een lijn/centerlijn heb staan zodat ik weet waar ik de groef moet frezen.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 8409
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Bericht door hugo stoutjesdijk » 26 feb 2020 10:20

Ik vraag me af of er pakketten zijn die met V-groeven in sheet metal werken, maar dat zal haast wel. (zou in ieder geval niet weten hoe ik het in SW zou moeten doen)
Maar ik zou plaat tekenen van de restdikte wat overblijft na frezen van die V groef (in jouw geval plaat van 2 mm) dan klopt volgens mij de buiglijn ook. En dat daar aan de binnen kant straks nog 8 mm materiaal zit hoef je niet aan Alibre te vertellen. :lol:
Maar dan heb je wel je uitslag met de juiste buiglijn lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

diode
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Bericht door diode » 26 feb 2020 11:13

Op die manier had ik het nog niet bekeken, wellicht dat dit nog een optie is. Zelf dacht ik te spellen met de parameters om zo tot een juiste afmeting te komen. Maar eens wat stoeien.

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3654
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Bericht door serum » 26 feb 2020 17:33

Ik zou inderdaad gewoon een 'stock to leave' op een uitslag gebruiken ipv het helemaal te modelleren?
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie

diode
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Sheetmetal module Alibre en V-groeven

Bericht door diode » 26 feb 2020 19:10

Ik heb dezelfde vraag op het alibre forum gezet. Daar kwam de tip om het geheel eerst te maken in de dikte die je na het frezen van de groef over wil houden. Vervolgens pas je de sketches aan naar de dikte van de plaat waarbij je de hoeken dan in 45/90 graden tekent. Dat lijkt vrij aardig te werken.

Plaats reactie