platen stapelen

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

platen stapelen

Bericht door mark3 »

Hoe kan ik een vorm doorsnijden om de 18mm.
Ik ben voor een klant een kastje aan het maken die moet worden opgebouwd uit gestapelde platen.
De tekening heb ik klaar (organische vorm) en deze wil ik horizontaal gaan doorsnijden om de 18mm.

Grt Mark
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: platen stapelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt meerdere doorsnedes maken in de 2D sheets. ( wel even werk )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: platen stapelen

Bericht door DaBit »

Met CamBam kan dat in ieder geval heel makkelijk: 3D vorm als STL laden en dan Edit->Surface->Plane Slice.
De resulterende polylines kun je vervolgens in aparte MOP's frezen.

Hou je wel 2D lijnen over en dan volgen je 18mm hoge randen niet de contour van je organische vorm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: platen stapelen

Bericht door hrscharft »

Ik begrijp dat je een kastje wilt gaan maken uit een stapel lagen multiplex om zo de organische vorm te bereiken?

Even afgezien van het probleem dat je hebt met het genereren van de code hiervoor zou ik het je eigenlijk willen afraden.

Velen zijn je al voorgegaan die luidsprekers op een dergelijke manier gebouwd hebben en bijna allemaal zijn ze uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het toch niet de beste bouwmethode is. De manier waarop ze hier achter kwamen is doordat de meeste bouwsels (hoe goed of doordacht gebouwd ook) uiteindelijk bijna allemaal zijn gaan scheuren door het werken van het multiplex.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: platen stapelen

Bericht door keesfrees »

ik heb regelmatig onderdelen voor dit soort stapeltjes gemaakt, voor museum expositie meubels bv, niet voor luidsprekers
doe jezelf een lol en boor deuvelgaatjes mee voor de oplijning
zo'n onderdeel drijft in de houtlijm weg
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: platen stapelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

In Alibre kan dat volgens mij heel makkelijk door em stukje bij beetje met Booleans op te delen, of gewoon Cut-extrudes.. als je 1 Cut extrude maakt van de beoogde dikte.. en dan een Array.. dan ben je er al.. de steek van je array is dan gelijk aan je plaatdikte..
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: platen stapelen

Bericht door mark3 »

De constructie voor de kast is het probleem niet. Er komen gaten in voor de platen op elkaar uit te richten met duvels of draadstangen. De kast wordt van spaanplaat gemaakt en is inderdaad voor museum, atelier, kunst doeleinden. Scheuren is niet mijn probleem maar voor de klant. Ik doe het freeswerk en de klant doet het zelf verlijmen en afschuren naar artistiek inzicht ( komen hier meerdere kunstenaars over, zijn toch een ander "soort"mensen dan techneuten :mrgreen: ), deze heeft echter meerdere van dit soort kasten gemaakt en hier nooit problemen mee gehad.
Arie, dat gaan we proberen. hoe is het met de horlogefabriek.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: platen stapelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Horlogefabriek?.. dat komt wel als ik een eigen pand heb.. maar daar wordt aan gewerkt.. zodra het zover is, laat ik het hier op het forum weten, en wordt iedereen (behalve Leo Veensma) uitgenodigd :lol:

Momenteel schroefdraad aan het frezen.. ik zal later deze week weer eens een Update plaatsen van het P1lot One project..

Ik zit met een soortgelijk vraagstukje als jij namelijk.. Ik ben tussen vele bedrijven door bezig met het 3D modelleren van een Ducati Cilinderkop, een bijzonder complex gietstuk.. zodra ik dat model klaar heb.. wil ik het ook in laagjes op gaan delen, en dan in plexi uitfrezen, en die op elkaaar bevestigen.. zodat je een Transparant model van die cilinderkop hebt.. zodat je vanaf de buitenkant kan zien hoe complex dat "kreng" is..

Zal nog wel even duren éér het zover is.. Ik houd jouw bevindingen dan ook in mijn achterhoofd..
Plaats reactie