Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Ik wil mijn pre-historische alibre licentie gaan upgraden naar geomagic nu ik heb ontdekt dat dat tot het einde van het jaar eu 400,-- kost.

Dat is goedkoper en veel sneller dan overstappen op bricscad voor eu 850,--, maar dan moet ik er niet ook nog een nieuwe pc voor moeten kopen.

Ik heb een core2duo (ik denk 2,66 mhz) met flink wat geheugen, kan ik daar win 7 en uiteindelijk win 10 op draaien?

Zoniet, aan wat voor specs zou ik moeten denken voor een goede gebruikte pc?
Of is dat een heilloos uitgangspunt en kan ik beter wel een nieuwe gaan kopen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door mjeuring »

Ik draai hier met Inventor 2014 op een i5-3470 op 3.20 GHz met 8 GB intern.
Geen snelheidsmonster, maar assemblies tot 500 onderdelen lukt prima.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Heb even wat specs bij elkaar gezocht.

Geomagic (beetje rommelig geworden):

Code: Selecteer alles

Operating System
32-bit Edition

- Windows 7 (32-bit or 64-bit)
- Windows 8 (32-bit or 64-bit)
 - Minimum: 4 GB
64-bit Edition
 - Windows 7 (64-bit)
 - Windows 8 (64-bit)
 - Minimum: 8 GB
 - Recommended: 16+ GB (Based on version of Windows used)
 Intel® and AMD® processors with a minimum 2 GHz clock speed.
 - Recommended:  Multiple core processors.  Hyperthreading and clock speeds above 3 GHz can be beneficial but should be paired with a good balance of cores.
- 30 GB or more recommended
 - Temporary file cache requires about 3 GB free disk space for every 100 million points
 - Recommended: a SSD with more than 256GB of space or a 10000 RPM HDD 
 - Recommended for 3D Scanning products: using multiple hard drives and assigning one as a "cache" drive for temporary storage and paging files and assigning the other for the operating system  

 - OpenGL 2.1 or above, 32 bit true color required
 - Minimum resolution: 1280 x 960
 - Recommended resolution:  1280 X 1024 or higher
PC:

Code: Selecteer alles

description: 	CPU
product: 	Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz
vendor: 	Intel Corp.
physical id: 	
5
bus info: 	
cpu@0
version: 	Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz
slot: 	Socket 775
size: 	1866MHz
capacity: 	3800MHz
width: 	64 bits
clock: 	266MHz
capabilities: 	fpu fpu_exception wp vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx x86-64 constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm dtherm tpr_shadow
En 4 gig geheugen, kan niet opmaken of er nog bijgeplaatst kan worden, heb twee modules.

processoren zijn niet duur en goed verkrijgbaar, die kan ik gewoon wisselen als ze maar van hetzelfde type zijn?

Kan ik geomagic wel testen op een 1,86 ghz processor?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door mjeuring »

1,86 vs 2 GHz is nu ook niet een wereld van verschil. Tenzij Geomatic echt de kloksnelheid controleert en weigert te installeren zou ik het rustig aandurven.

Ik zou deze pc niet opwaarderen. Koop tzt een i5 met 8Gb, of meer, een ssd en een vlotte grafische kaart.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Thanks.

Ach, een andere processor heb je voor 15 euro, daar zou ik het niet voor laten.
Maar een nieuwe pc kopen, dat is echt zo'n glijdende schaal.

Ik irriteer me te vaak aan de huidige alibre op een xp pc om zo door te gaan maar het echte geld wil ik apart huden voor een grotere frees.

Zoals ze zeggen, geef je geld uit waar je je tijd besteed.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hainjedaf »

Proecessor power is met de huidige generaties proecessoren geen issue.

als je echt vooruit wil:
-RAM heel veel RAM
Alles wat je in het geheugen kan doen, hoeft niet naar disk geswapt te worden. Geheugen is het snelste opslagmedium.

-SSD (maar dan wel met plm 500Mb/s read/write)
Hoe snel je SATA 2 of SATA 3 ook is, de platen draaien maar 7200-10.000 toeren dus de latency is altijd aanwezig.
Een SSD heeft de date binnen picoseconden paraat en binnen nanoseconden op de SATAbus.

Als je echt vooruitgang wil boeken investeer je in >8 Gb ram en een snelle SSD.

Videokarten zijn een ander punt. Nee, geen megasnelle gaming kaart want je bent geen video's aan het spelen en reatime renderen.
Je wel alleen en finite-element-object roteren in de ruimte. Dat kan een midrange of lowrange videokaart ook uitstekend. Mits er voldoende RAM in zit.

Meestertijds werk ik met DELL Optiplex 755
(Core DUO 1,8Ghz, 8G, SSD)

Het echte racemonster hier in huis is een AMD A8-6600K met bijpassende 2GB Radeon HD6750, OCZ SSD op 750Mb/s en 16Gb ram

Grap is:
Zolang ik onder de 80% geheugengebruik blijf, is er weinig verschil tussen de 5 jaar oude DELL en het racemonster. Ook met CPU loads 80-95%

Gelukkig draai ik geen windows. Want vb Win 7 en XP laden je geheugen al voor de helft vol voordat je überhaupt een programma gestart hebt. Leuk die CPU load van 4-5% maar een verspilling van ruimte als die 8Gb al half vol zit met OS.

Tot Slot:
Hou er rekening mee dat werken met een 64bit OS je geheugen 'halveert';
Een 0 in 64bits is nog steeds 64 bits die op 0 staan.
Een 0 in 32bits zijn er maar 32...
Alles is 2x zo groot in 64bit als in 32bit werkomgevingen

Dus 16Gb RAM in 64bit werkomgeving is ongeveer 8Gb in 32bit werkomgeving....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door skillalot »

Ik zou ook eerder voor amd gaan als voor intel als je een nieuwe koopt en niet de hoofdprijs wilt betalen. Prijsverschil tussen intel cpu's en amd's is behoorlijk, terwijl de prestaties elkaar niet veel ontlopen.
Werk thuis met een inmiddels meer als 5 jaar oude AMD 1055T, 6x2,8ghz, en die ka nog steeds goed meekomen.
Op werk een pc samengesteld 1,5 jaar geleden met een AMD 8x4.0ghz cpu, die is echt bloedsnel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Ah, Fijne info.

Kan ik 32 bit windows gewoon op 64 bit hardware installeren? Ik dacht van wel, en dat 64 bit software niet op 32 bit hardware kan.

Met dit in gedachten durf ik het geloof ik aan om de genoemde pc leeg te halen voor een win7 test+geomagic....
Wel nog even de tijdelijke linux pc goed draaiende krijgen, die slaat nu steeds vast...

Edit:
Heel raar vastslaan. Deze pc had xubuntu en heeft nu weer xubuntu en slaat nu gewoon helemaal vast, lijkt met de muis te maken te hebben.

Edit2: ssd heb ik nog vrij, alleen moet daar dan een verloopje voor gefixt worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door michel pet »

32 bit draait prima op 64 bit das geen probleem
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Als je echt vooruitgang wil boeken investeer je in >8 Gb ram en een snelle SSD.
Eens.
Je wel alleen en finite-element-object roteren in de ruimte. Dat kan een midrange of lowrange videokaart ook uitstekend. Mits er voldoende RAM in zit.
Deels eens. Midrange kaart is toch de betere keus.
Gelukkig draai ik geen windows. Want vb Win 7 en XP laden je geheugen al voor de helft vol voordat je überhaupt een programma gestart hebt. Leuk die CPU load van 4-5% maar een verspilling van ruimte als die 8Gb al half vol zit met OS.
Meeste is cache. Windows besluit dat het onzin is om die gigabytes niet te gebruiken als ze er toch zijn en laad vast delen voor zodat het je sneller van dienst kan zijn.
Als de programma's het nodig hebben geeft Windows het vrij.
Hou er rekening mee dat werken met een 64bit OS je geheugen 'halveert';
Een 0 in 64bits is nog steeds 64 bits die op 0 staan.
Een 0 in 32bits zijn er maar 32...
Alles is 2x zo groot in 64bit als in 32bit werkomgevingen
Niet eens. Als programmeur kies je nog steeds een 8/16/32/64-bit getal, ook als je in AMD64 mode werkt.
Een drijvende-komma getal was in 32-bit Windows 64 bits groot, en in 64-bit windows nog steeds.

Het enige dat groeit zijn je geheugenadressen. Die worden wel 64-bits ipv 32.

Al met al zou ik in die Core2 hooguit geheugen erbij stoppen, als je het voor een fatsoenlijke prijs krijgen kunt. Ik zou er ook een 64-bit Windows opzetten; veel moderne CAD/CAM software draait niet eens meer op 32-bit Windows (Fusion360 bijvoorbeeld; hoef je die 400 euro aan Geomagic ook niet uit te geven tenzij je meer dan $100.000 per jaar aan omzet draait)

Tegen de tijd dat je meer wil versleutelen aan die PC is vers spul slimmer. Pentium G3258 boxed edition kost de wereld niet en ragt stevig door, moederbordje met H81 chipset kost de wereld ook niet, paar reepjes DDR3 eveneens niet. De ingebakken grafische kaart in die processoren is al best redelijk en je kunt er best mee vooruit, maar Marktplaats staat vol met vorige-generatie videokaarten als je denkt/merkt dat dat een probleem is.

Digitale tooling is tegenwoordig zeker zo belangrijk als fysieke tooling. Ik weet niet wat jij rekent per uur als eenmansbedrijf zijnde, maar die 150-200 euro voor bovenstaande combinatie heb je zo terugverdiend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hainjedaf »

Bart, we preken duidelijk voor dezelfde kerk.

Grondbeginsel is dat zowiso je bij 64 bit rommel gewoon meer ruimte nodig hebt en wil hebben.

Ik moet idd toegeven, dat ik qua geheugengebruik op 8Gn weinig verschil zie tussen vb Win7-x64 en -x32.
Zelfde met Linux 64 en 32.
Alleen valt het moe wel op dat windows veel sneller verzadigd is en dat eigenlijk je altijd wel memory leaks tegenkomt. Iets waar ik onder linux zelden problemen mee heb.

Je mening over videokaarten haal je echter mijns inziens onderuit als je roept dat onbard kaarten voldoende zijn.
Als je voor de onbaord oplossing kiest, mis je IMHO 2 dingen:

-Onboard video consumeert een deel van je RAM, hetgeen je bij <8Gb vrij snel gaat merken. Zeker als je in full HD of XHD resoluties werkt.
Dat Ram draait daarbij op snelheden lager dan de meeste videokaarten, en moet dezelfde geheugenbus gebruiken die het gewone dataverkeer gebruikt.
Zodra je dedicated graphics memory hebt, en een GPU, gaan alleen (opdrachten tot) mutaties in het grafische beeld over de PCIe- of AGP-bus. Ook daarmee is overall performance te winnen.

-Onboard video legt wel extra beslag op je CPU, daar die nu ook delen van de GPU-bewerkingen voor zijn kiezen krijgt. Hier is een low-range videokaart al een heel winstpunt omdat je CPU niet meer hoeft te schakelen tussen CPU- en GPU taken. En in geval AMD APU, worden de GPU-delen volledig aan CPU toegewezen.

Overigens heeft AMD hier nog een fijne truc in de vorm van DualGraphics (helaas beperkt onder linux maar wel merkbaar). De APU kan in sync met de GPU werken waardoor je grafisch én op CPU gebied in rekenkracht wint.

Maar goed, ik dwaal nu een beetje te veel af naar het IT kantje...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door Sven »

Weer goede reacties, dank.

Die fusion360 optie die met nieuwere windows opeens weer beschikbaar wordt, die had ik met mijn focus op linux helemaal niet meer in beeld, is een goeie!

Maar met dat gratis gebruiken ga ik wel meteen aan de randen van de licentie zitten.
"You may use the service if You are (i) a company generating less than $100,000 (or equivalent in other currency) per year working on a project or product that is not yet commercially available"

die 100000 haal ik idd niet. En als ik iets ontwerp dan is het nog niet beschikbaar. Maar het is overall wel voor een project dat al beschikbaar is.
Als ik het bestempel als een project binnen dat project weer niet.

Maar als ik geen geomagic zou nemen dan heb ik nog steeds alles in xpalibre staan en daar moet ik af en toe bij kunnen. En dan slaat de irritatie weer toe en ik moet de xp pc blijven aanhouden.

Hoe dan ook is het verstandig die irritatie weg te werken.
Nu is het of "gratis" met een grote omschakeling en afscheid van een heleboel tekeningen, of eu400 met een snelle omschakeling.
Ik neig toch naar die laatste optie.

Nu nog die verrekte nieuwe installatie van ubuntu werkend krijgen.... Het lijkt er op dat bij het installeren van updates iets gebeurd dat de muis doet vast slaan. Heb de pc al voor de tweede keer geinstalleerd, zelfde resultaat.

OS stoelendans met pc's is niet makkelijk....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Je mening over videokaarten haal je echter mijns inziens onderuit als je roept dat onbard kaarten voldoende zijn.
Als je voor de onbaord oplossing kiest..
Let op: die keuze is mede ingegeven met de wetenschap dat Sven z'n portemonnee niet oneindig diep is en een beetje middenklassekaart doet toch algauw weer 200-400 euro.

Kaart erbij is kaart erbij, als het moet kan het best effe zonder. Fusion360 doet het hier prima op de HD Graphics. Op de nVidia beter, dat ook.
Zodra je dedicated graphics memory hebt, en een GPU, gaan alleen (opdrachten tot) mutaties in het grafische beeld over de PCIe- of AGP-bus. Ook daarmee is overall performance te winnen.
Klopt helemaal.
-Onboard video legt wel extra beslag op je CPU, daar die nu ook delen van de GPU-bewerkingen voor zijn kiezen krijgt. Hier is een low-range videokaart al een heel winstpunt omdat je CPU niet meer hoeft te schakelen tussen CPU- en GPU taken. En in geval AMD APU, worden de GPU-delen volledig aan CPU toegewezen.
Deels tot niet waar; ook ingebakken graphics heeft vertex/pixelshaders. Uiteraard wint de gemiddelde externe kaart het, maar euros kun je maar 1x uitgeven.

Al met al: voor zo'n 150-200 euro heb je een mobo+processor+geheugen die rondjes loopt om die Core2; die G3258 is echt vlot voor het geld wat-ie kost. Voeding, diskje en kast kan de handige harry wel recyclen.
Is in het kader 'digitale tooling is net zo belangrijk als fysieke tooling' een bedrag waar je niet al te lang over na zou moeten denken, zeker omdat de meerprijs tov het leven van een kreupel paard oprekken nog lager uitvalt. Als extra geheugen 50 euro kost dan hebben we het nog maar over 100-150 euro he?

@Sven: je kunt de complete oude XP installatie met Alibre ook als virtual machine draaien op de nieuwe. Dat doe ik op het werk ook met de oud PC als ik een verse van de baas krijg.

Bedenk ook dat de CAM in F360 een stuk leuker is dan dat PyCAM & co. wat je nu gebruikt. Kan ook draaien, 4e as, en 3D. Tegenwoordig heb je ook een basis ingebakken statische simulatie van je structuren. Nog niet geweldig, maar bruikbaar. Niet te versmaden allemaal.
Daar haal je allemaal tijdwinst mee, en tijd = geld als je het voor je brood doet. Digitale tooling is belangrijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruikte pc voor win 10+geomagic?

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef:
hainjedaf schreef: Je mening over videokaarten haal je echter mijns inziens onderuit als je roept dat onbard kaarten voldoende zijn.
Als je voor de onbaord oplossing kiest..
Let op: die keuze is mede ingegeven met de wetenschap dat Sven z'n portemonnee niet oneindig diep is en een beetje middenklassekaart doet toch algauw weer 200-400 euro.

Kaart erbij is kaart erbij, als het moet kan het best effe zonder. Fusion360 doet het hier prima op de HD Graphics. Op de nVidia beter, dat ook.
snap ik, al vind ik alle video boven de 50-75 euro al middenklasse.

Het verschil in performance is al merkbaar met een radeon HD5450 (1Gb) van 2 à 3 tientjes...
-Onboard video legt wel extra beslag op je CPU, daar die nu ook delen van de GPU-bewerkingen voor zijn kiezen krijgt. Hier is een low-range videokaart al een heel winstpunt omdat je CPU niet meer hoeft te schakelen tussen CPU- en GPU taken. En in geval AMD APU, worden de GPU-delen volledig aan CPU toegewezen.
Deels tot niet waar; ook ingebakken graphics heeft vertex/pixelshaders. Uiteraard wint de gemiddelde externe kaart het, maar euros kun je maar 1x uitgeven.
Klopt, maar vaak moet er voor die functies wel geschakeld worden in (L1) cache, hetgeen bij de reguliere cpu taken de kans op cache misses vergroot.
Zeker CPU's en software die veel op branch prediction leunt, worden hier merkbaar trager van.
Al met al: voor zo'n 150-200 euro heb je een mobo+processor+geheugen die rondjes loopt om die Core2; die G3258 is echt vlot voor het geld wat-ie kost. Voeding, diskje en kast kan de handige harry wel recyclen.
Is in het kader 'digitale tooling is net zo belangrijk als fysieke tooling' een bedrag waar je niet al te lang over na zou moeten denken, zeker omdat de meerprijs tov het leven van een kreupel paard oprekken nog lager uitvalt. Als extra geheugen 50 euro kost dan hebben we het nog maar over 100-150 euro he?
Daar heb je een punt. mijn racemonster kostte idd ook iets van 300 euro voor CPU+ITXmobo+RAM+SSD Gelukig
was de radeon 6750 een uitloper en kon ik die goedkoop scoren. Maar munten blijven munten.
(Hetgeen de bouw van mijn machine erg vertraagt :mrgreen: )
Bedenk ook dat de CAM in F360 een stuk leuker is dan dat PyCAM & co. wat je nu gebruikt. Kan ook draaien, 4e as, en 3D. Tegenwoordig heb je ook een basis ingebakken statische simulatie van je structuren. Nog niet geweldig, maar bruikbaar. Niet te versmaden allemaal.
Daar haal je allemaal tijdwinst mee, en tijd = geld als je het voor je brood doet. Digitale tooling is belangrijk.
Hmm hoe zijn jouw ervaringen met Fusion op virtual windows?
En wat zijn de mogelijkheden met draftsigt tekeningen en Fusion?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie