Alibre design xpress gratis???

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb Onshape ook een poosje geprobeerd.. leuk dat het in de Cloud staat.. maar er is nog een hele zooi functionaliteit niet voor handen..

Ik heb Geomagic Design, Ja.. ik heb even flink in de buidel getast.. maar voor mij is het inmiddels een bedrijfsmiddel.
'k weet niet meer wat ik ervoor betaald heb, maar duur is het niet in vergelijking tot andere 3D pakketten.. knoop snel doorgehakt dus..

Als je ziet wat ik tegenwoordig doe met Geomagic.. middels Global Parameters kan ik de afmetingen van een complete Assembly sturen.. Ik heb bijvoorbeeld een werkbank voor horlogemakers ontworpen, die de klant naar wens in een bepaalde hoogte en breedte kan bestellen.. die maten geef ik in in de Global Parameter File (soort Excell bestandje), open de 3D Assembly, en ik zie meteen hoe de boel wordt.. ik kan die maten ook aanpassen als het 3D bestand geopend is.. Ook de tekening wordt automatisch bijgewerkt.. en ook de stuklijkst.. ideaal als je bepaalde delen buiten de deur op maat moet bestellen.. ik zet een kolom met parameter "Length" in de Stuklijst.. en alle onderdelen krijgen "Length" als parameter naam voor de parameter die de lengte weergeeft.. Equations voor de lengte in geven.. (een steunbalk tussen de poten is 80 mm korter dan de breedte van de werkban, dus staat in de Equation Editor van dat onderdeel bij "Length" : Workbench_Length-80.. klaar.. hoe breed mijn werkbank ook wordt.. de lengte van de tussenbalken wordt automagisch aangepast..

Ook Onderdelen en Samenstellingen in verschillende configuraties ben ik nog niet in goedkope of gratis pakketten tegengekomen.. ik heb bijvoorbeeld een bestandje: "DIN 912", en daarin zitten alle door mij gebruikte configuraties van Imbusbouten, van M4x10tot M6x35, ik voeg ze in in de samenstelling, en kies de configuratie die ik nodig heb..

Ook Samenstellingen met Configuraties.. geweldig.. ik heb 't ontwerp van de werkbank in meerdere uitvoeringen.. met of zonder kastjes, met of zonder legplank, met voorraadbakjes, zonder of met lampsteun.. noem het maar op.
De eerste Config is "Basis", met alleen de werkbank, dan een versie met kastjes.. , met legplank.. enzovoort..

Ik zag dat er voor Geomagic een Free Trial is.. hoelang die werkt, weet ik niet.. Geomagic Design heeft ook een module voor Plaatwerk.. en ik heb daar veel mee gewerkt, zowel professioneel als voor de "Hobby".. die module is echt goed,'k heb heel wat plaatwerk onderdelen laten maken in het verleden.. kwestie van het dingetje ontwerpen.. platte DXF maken, en een Buigtekening, mailen.. en 2 dagen later de onderdelen ophalen bij de "plaatwerker"


A9Cad heb ik ook gehad.. ROMMEL!.. zit vol met Bugs.. Fillet werkt niet naar behoren.. bovendien is het 2D.. als je een goedkoop 2D pakket zoekt.. QCad.. en als je helemaal niets wilt uitgeven.. LibreCad.. (is een QCad Kloon.. maar werkt ook goed.. ik heb daar ook professioneel mee gewerkt..
voor het maken van platte werktekeningen is het door het ontbreken van een "paperspace" Wat beperkt, maar dat heeft me in de praktijk niet gehinderd..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door skillalot »

Heb je Geomagic bij op de cnczonedag? Ik wil wel eens zien hoe dat allemaal werkt met die global parameters en configuraties voor bouten en moeren.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door bertus1945 »

bedankt Arie voor je verhaal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef:Heb je Geomagic bij op de cnczonedag? Ik wil wel eens zien hoe dat allemaal werkt met die global parameters en configuraties voor bouten en moeren.

Hmmmm... da's mogelijk wel een idee.. 'k kan mijn PC een stuk makkelijker meenemen dan mijn draaibank, laat staan mijn freesbank..

Eens kijken wat ik voor "lesprogramma" in elkaar kan draaien..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Breaker »

Durf het bijna niet te vragen, maar... kan daar ook nog een staartje CamBam bij dan? :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oeh..!... je gaat hier even Off Topic!.. Nou.. vooruit.. :)..

Maar ik denk dat we dat dan in 2 delen moeten gieten.. dan heb ik ook nog even de kans om zelf even rond te wandelen.. anders sta ik 2 uur Non-stop voor de klas!.. :lol:

Ik denk er overigens aan om als "tegengewicht" dit jaar een Conventionele machine mee te nemen.. een draaibank, zonder beitelslede.. Mijn Boley.. en.. ach.. dan neem ik mijn Perlagemachine ook wel mee.. kunnen jullie eens zien hoe ik kleine onderdeeltjes maak en bewerk
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door jacksat »

Arie Kabaalstra schreef:
Als je ziet wat ik tegenwoordig doe met Geomagic.. middels Global Parameters kan ik de afmetingen van een complete Assembly sturen.. Ik heb bijvoorbeeld een werkbank voor horlogemakers ontworpen, die de klant naar wens in een bepaalde hoogte en breedte kan bestellen.. die maten geef ik in in de Global Parameter File (soort Excell bestandje), open de 3D Assembly, en ik zie meteen hoe de boel wordt.. ik kan die maten ook aanpassen als het 3D bestand geopend is.. Ook de tekening wordt automatisch bijgewerkt.. en ook de stuklijkst.. ideaal als je bepaalde delen buiten de deur op maat moet bestellen.. ik zet een kolom met parameter "Length" in de Stuklijst.. en alle onderdelen krijgen "Length" als parameter naam voor de parameter die de lengte weergeeft.. Equations voor de lengte in geven.. (een steunbalk tussen de poten is 80 mm korter dan de breedte van de werkban, dus staat in de Equation Editor van dat onderdeel bij "Length" : Workbench_Length-80.. klaar.. hoe breed mijn werkbank ook wordt.. de lengte van de tussenbalken wordt automagisch aangepast..



.
Dat kan je in Fusion360 ook perfekt.
In parameters - usersparameters aanmaken en klaar.:-)
Wat exelfiles betreft, kan ook met een met een parameter app.( zie tweede vb)
Klein voorbeeldje.

VB1


VB2
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed mogelijk dat het met Fusion ook kan.. maar mijn ervaring met Autodesk Applicaties is dat het "Memory Hogs" zijn.. en.. ik heb niet zo'n heel moderne PC..

Met Solidworks zal het ook wel mogelijk zijn.. maar da's veel duurder..

de Grap met Fusion is.. voor Hobbyisten is het gratis... maar zodra je geld gaat verdienen met Fusion, moet je een deel daarvan afdragen.. ofwel.. voor ondernemers is het niet gratis...'k heb in het verleden geinvesteerd in Alibre, nu Geomagic, en dat pakket bevalt me gewoon heel goed,
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door DaBit »

Ja, omzet boven de $100k per jaar betekent betalen bij Fusion360.
Maar tegen die tijd kan die krappe 27 euro per maand (EUR 320,65/jaar) er wel vanaf lijkt me. Dat zou ik er als privegebruiker nog wel voor over hebben als ze de gratis subscription schrappen, want je bent ineens klaar met je CAD, je CAM, je simulatie en je rendering.

En memory hog, och. Zet het naast SolidWorks of NX en F360 presteert met een paarduizend componenten in dezelfde assembly lichtjaren beter. Zet het naast FreeCAD en je hebt gelijk. Maar je moet dan ook kijken naar de capaciteiten van het onderliggende systeem.
Het is eigenlijk ook geen argument voor een professional. Als hobbyist kun je best nog even doorprutsen met een botte vijl, maar als je je brood ermee bij elkaar sprokkelt dien je een botte vijl gewoon te vervangen, want de botte houden kost je meer aan kwaliteits- en tijdverlies dan vervangen kost. Ik zou niet weten waarom dat met digitaal gereedschap anders zou werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Het is eigenlijk ook geen argument voor een professional. Als hobbyist kun je best nog even doorprutsen met een botte vijl, maar als je je brood ermee bij elkaar sprokkelt dien je een botte vijl gewoon te vervangen, want de botte houden kost je meer aan kwaliteits- en tijdverlies dan vervangen kost. Ik zou niet weten waarom dat met digitaal gereedschap anders zou werken.
Zo is het, en één dagje hakken in titanium moet toch genoeg opleveren voor een fatsoenlijke pc. Ga je gewoon na het heien op de groene knop eens niet aan de koffie, maar naar de lokale pc zaak!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan mijn munten beter besteden aan machines dan aan een PC.. een machine kan jaren vooruit.. de PC is verouderd op het moment dat je er mee de deur uit loopt..

Vooralsnog voldoet mijn PC.. bedenk ook hoe je een PC gebruikt.. en hoe je een machine gebruikt.. op de PC bedenk je het één keer.. de machine moet vervolgens onderdeel na onderdeel uitspugen.. dat is de ware "money maker".. als ik aan het ontwerpen ben, dan is het nadenken over hoe ik een bepaald onderdeel vorm moet geven om een goed horloge te kunnen bouwen meer tijdrovend dan het feit dat mijn PC niet meer één van de snelste is..

dat ontwerpen, dat doe je één keer.. als ik dan 52 Horlogekasten moet maken.. en ik kan een kast een kwartier sneller uitfrezen door bijvoorbeeld het gebruik van een betere kwaliteit frees.. dan scheelt me dat 13 uur op de totale batch!.. die tijd win ik niet met een snellere PC..

Momenteel staan op de "investeringslijst" een zwaardere draaibank (liefst 2) bovenaan.. ik denk aan 2 draaibanken zodat ik op bank 1 de achterkanten kan draaien.. en dan zo op bank 2 de voorkanten.. dan meteen naar de freesbank.. de contouren uitgraven..

Met 2 draaibanken simultaan werken.. scheelt me snel 30-45 minuten per kast.. op een batch van 50 stuks.. 25-37 uur!..
zou ik dan ook nog eens een 5-assige freesbank hebben.. dan kan ik een kast in één opspanning bewerken.. scheelt me met alleen het omspannen en uitklokken al 6-7 minuten per kastje.. 5 uur per batch van 50 stuks..

't is maar net welke Botte vijl je 't eerst vervangt.. liefst wel de gene waarmee je het meeste materiaal af moet nemen.. en niet degene die je amper gebruikt...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 't is maar net welke Botte vijl je 't eerst vervangt.. liefst wel de gene waarmee je het meeste materiaal af moet nemen.. en niet degene die je amper gebruikt...
Dat noemen we de 80/20 regel...

Ja, dat is natuurlijk helemaal zo, maar als je verkoopkanaal niet werkt, heb je zelfs geen botte vijl nodig.
https://www.facebook.com/dumettiming/ hier moet je je registreren. :evil:
http://www.dumetwatches.com/ die moet je waarschijnlijk es gaan betalen.

Marketing is minstens de helft van de energie voor het slagen van een product, of je moet echt heel bijzonder zijn. ;-)
Nu ben jij natuurlijk wel bijzonder, maar net niet bijzonder genoeg.
https://www.youtube.com/watch?v=dcdc3WTEOzM :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Ik kan mijn munten beter besteden aan machines dan aan een PC.. een machine kan jaren vooruit.. de PC is verouderd op het moment dat je er mee de deur uit loopt..
Staat tegenover dat je voor de prijs van 1 machine heel vaak een PC kunt moderniseren, en dat voor veel ontwerpers op welk gebied dan ook digitaal werk in de virtuele wereld tegenwoordig toch een significant deel van het proces is. In mijn tak van sport al gauw meer dan 95%. Bij jou een stuk minder, maar ook niet slechts zo af en toe.

Digitaal gereedschap van hoge kwaliteit is belangrijk voor het efficient verdienen van muntjes, dat word nog wel eens onderschat. Met een beter CAD-pakket heb je sneller je werktekeningen en renderings voor presentatie, met een beter CAM-pakket kun je efficienter je materiaal bewerken, met een beter boekhoudpakket heb je sneller je administratie klaar, en met een beter websitepakket heb je sneller een marketing/verkoopkanaal voor elkaar.

Het is dus vrij zinvol om je digitale gereedschap in orde te hebben. En net zoals een machine eisen stelt aan randzaken zoals stroomvoorziening, perslucht, afzuiging, water, etcetera stelt digitaal gereedschap eisen aan het bergje zandkorrels in een vierkant doosje dat ze PC noemen.
Als het doosje voldoet, prima. Maar wil je de stap maken naar beter/ander digitaal gereedschap en het doosje voldoet niet meer: niet te lang over nadenken maar upgraden die hap en je niet laten verleiden tot 'jamaar, XXX heeft zoveel geheugen en diskruimte nodig'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre design xpress gratis???

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef:
Arie Kabaalstra schreef: 't is maar net welke Botte vijl je 't eerst vervangt.. liefst wel de gene waarmee je het meeste materiaal af moet nemen.. en niet degene die je amper gebruikt...
Dat noemen we de 80/20 regel...

Ja, dat is natuurlijk helemaal zo, maar als je verkoopkanaal niet werkt, heb je zelfs geen botte vijl nodig.
https://www.facebook.com/dumettiming/ hier moet je je registreren. :evil:
http://www.dumetwatches.com/ die moet je waarschijnlijk es gaan betalen.

Marketing is minstens de helft van de energie voor het slagen van een product, of je moet echt heel bijzonder zijn. ;-)
Nu ben jij natuurlijk wel bijzonder, maar net niet bijzonder genoeg.
https://www.youtube.com/watch?v=dcdc3WTEOzM :lol:

Registreren?.. op mijn Facebook pagina?.. volgens mij is dat voor iedereen zichtbaar.. maar goed.. 'k kan het mishebben..
Wat de website betreft.. 't is niet dat ik niet betaald heb.. ik moet alleen mijn CMS updaten.. maar daar moet ik ook nieuwe inhoud voor hebben.. de hele site moet op de schop.. de foto's die erop stonden, voldoen niet meer..
er moet meer info op komen voor zaken als Werkbanken en dergelijke, en.. ik wil ook een CMS dat er niet uitziet als een "Weblog".. da's dus nog even een hele uitzoekerij.. of.. ik moet het weer net als "Vroegâh" gewoon in HTML gaan typen.. :lol: zo dynamisch hoeft mijn site niet te zijn.. denk ik

Marketing is belangrijk.. maar dan moet je ook wel wat te marketen hebben.. 't is een beetje de keerzijde van het succes in deze.. 'k heb van't jaar al 7 werkbanken gebouwd en geleverd. qua werk heb ik genoeg om handen zeg maar.. en om alles op de rit te zetten.. moet je er tijd in stoppen.. alleen heeft een etmaal maar 24 uur..

't ontwerpen zal echt niet sneller gaan als ik een beter CAD Pakket heb.. een beter CAM pakket zal wel kunnen schelen.. alleen.. dan moet je ook weer tijd investeren om het pakket onder de knie te krijgen.. vooralsnog kan ik met CamBam goed uit de voeten.. omdat ik daar zo'n beetje alle kneepjes wel van ken...
Plaats reactie