Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Vraagjes van een hobbieist, ik zit te kijken welk pakket ik ga aanschaffen/leren.
Ik vind het belangrijk om mijn files lokaal te kunnen opslaan, wil best eenmalig behoorlijk voor de software betalen maar niet maandelijks of jaarlijks opnieuw hoeven te dokken

- wat is het verschil tussen Alibre Atom 3D of Alibre Workshop?

- Wat is het grootste verschil tov gratis Fusion360 ? Behalve dan prijs en offline kunnen werken.

- is het werkelijk eenmalig betalen en dan jaren kunnen gebruiken of zitten er nog adders onder het gras ?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 25 mei 2021 23:07 - wat is het verschil tussen Alibre Atom 3D of Alibre Workshop?
Ik ken ze niet, maar zo te zien is Alibre Workshop CAD + CAM en Alibre Atom alleen CAD.

Bij Alibre Atom staat dat je voor CAM extra moet betalen... wat dat precies inhoud weet ik niet.

Ook nog nooit mee gewerkt, maar misschien interessant om naar te kijken: RhinoCAM.

Rhino3D bestaat al heel lang, heb het altijd al willen proberen, maar heb toen voor iets anders gekozen.

Verder is Vectric een heel bekende, maar het ligt eraan wat je wilt doen. Het werkt wat anders dan Fusion360. Wel weer best prijzig...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rhino is voor zover ik weet niet parametrisch.. wel een leuk programma om organische vormen mee te boetseren, er zijn mensen die met Rhino 3D modellen maken van Filmsterren en zo
Alibre Atom lijkt me een uitgeklede versie van Alibre Desing, de User interface is 't zelfde, Ik weet alleen niet of je Configuraties kan aanmaken, en of er een limiet is op het aantal onderdelen dat je in een Assembly kan zetten..

Dat was namelijk wel het geval bij de "aanbieding" van een jaar of 11 geleden, toen ik het kocht, Ik kon niet meer dan 10 onderdelen in een Assembly zetten.. kort daarna heb ik de volle versie aan geschaft, en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad.. CAM heb ik er niet bij gekocht.. ik heb CAMBAM, en daar kan ik me prima mee redden..
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2021 01:07 Rhino is voor zover ik weet niet parametrisch..
Rhino is een ‘NURBS’ modeller, dat is inderdaad niet CAD/parametrisch. Misschien niet de handigste keuze.

Heb je wel naar FreeCAD gekeken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Nee nog niet naar gekeken. Kan die ook CAM want dat is wel een voorwaarde.

Ik heb nu zelf Filou NC maar kom er achter dat deze toch wel erg beperkt is als je bv twee passende delen wilt maken.
Al die mooie mechanische stress simulaties hoeven van mij niet, eerlijk gezegd begrijp ik daar nog niet echt veel van.
Te weinig tijd om alles nu te gaan leren ;-)

Maar dat je bv een 3D werkstuk kunt ontwerpen om het vervolgens te roteren om zo twee verschillende 2,5D bewerkingen er op te kunnen loslaten, zonder het hele ding opnieuw in 2D te moeten tekenen dat begint ondertussen toch wel interessant en nuttig te worden.
Ik vind de informatie op de website van Alibre niet echt uitblinken in informatie. Je zou toch verwachten even de verschillen tussen de pakketten te kunnen bekijken , zeg maar de beperkingen. Ik heb het nog niet gevonden :mrgreen:
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 26 mei 2021 09:24 Nee nog niet naar gekeken. Kan die ook CAM want dat is wel een voorwaarde.
FreeCAD heeft ook CAM, maar bedenk wel dat het software is in ontwikkeling. Ik weet niet hoe goed de CAM is op dit moment. Maar veel mensen hier op het forum gebruiken CAMBAM voor het CAM gedeelte, dat zou je ook kunnen combineren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Ja Cambam is volgens mij einde ontwikkeling, oftewel prachtig voor degenen die er al jaren mee werken en hier routinier in zijn maar om dat nu nog als newbie te gaan leren en gebruiken lijkt me niet aan te raden.

Daarom kijk ik naar een Fusion achtig programma maar dan een keer betalen en gewoon mogen gebruiken.
FreeCAD hou ik in de gaten dan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Sven »

https://www.alibre.com/alibre-design-fe ... omparison/

Heb je die gezien? Ook even "gedetailleerd" aanklikken bovenin.

Ik gebruik alibre expert sinds 2007 en heel aardig tevreden.
Ik heb cam nooit werkend gekregen maar het zat er oorspronkelijk ook niet in, was spulletje voor erbij.
(edit: zit er nog steeds niet bij)

Hoe dat nu is, geen idee.

Upgraden is altijd een keuze geweest, niet echt een noodzaak.

Even prijzen gezocht, workshop leek heel even in beeld te komen voor 399 dollar, voor er verwezen werd naar een reseller.
Voor betaald cad/cam vind ik dat wel een interessante optie tegenover "gratiz"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 26 mei 2021 10:25 Ja Cambam is volgens mij einde ontwikkeling, oftewel prachtig voor degenen die er al jaren mee werken en hier routinier in zijn maar om dat nu nog als newbie te gaan leren en gebruiken lijkt me niet aan te raden.
Einde Ontwikkeling?.. Die indruk heb ik niet.. aan de basis veranderd momenteel niet heel veel, maar door de Plugins is er toch heel wat functionaliteit bijgekomen.

en.. of je het nou 14 jaar geleden moest leren, of nu, dat maakt ook geen verschil.
Verder werkt CamBam zonder internet verbinding, dus kun je het overal waar je een stopcontact hebt, of nog genoeg prik in de laptop draaien.
en.. je hebt ook geen verplichte cloud opslag.. Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bestanden opsla...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 26 mei 2021 11:05 https://www.alibre.com/alibre-design-fe ... omparison/
Heb je die gezien? Ook even "gedetailleerd" aanklikken bovenin.
Nou dat zocht ik dus, hartelijk bedankt.
Bij de NL website heb ik deze niet kunnen vinden en die bieden ook Alibre Workshop niet aan zo te zien, eens bellen.
Ik gebruik alibre expert sinds 2007 en heel aardig tevreden.
Ik heb cam nooit werkend gekregen Hoe dat nu is, geen idee.
Gebruik je dan nog steeds diezelfde versie uit 2007 of heb je inmiddels een aantal keer geupdate en zo ja wat waren dan de kosten (ongeveer) ?
Even prijzen gezocht, workshop leek heel even in beeld te komen voor 399 dollar, voor er verwezen werd naar een reseller. Voor betaald cad/cam vind ik dat wel een interessante optie tegenover "gratiz"
Ja rond de 400 euro inderdaad en dat vind ik wel een goede prijs verhouding voor niet commerciele gebruikers.
Maar zelfs dat zou eventueel nog kunnen, het valt niet buiten de voorwaarden zoals bij Fusion wel het geval is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 mei 2021 10:25 maar om dat nu nog als newbie te gaan leren en gebruiken lijkt me niet aan te raden.
Nou dat leren van CamBam is ongeveer in 10 minuten gebeurd, en voor die +/-€100.- eenmalig kun je weer een poosje vooruit.
Maar ik gebruik het ook alleen als ik een naambordje moet graveren of iets anders met meer dan 5 cirkelbogen wanneer ik geen zin heb om het even in te tikken.
Dat is natuurlijk allemaal 2D, dat je voor 3D je iets verder in de materie zult moeten verdiepen is logisch.

Dan hebben we het eigenlijk wel alleen over CAM, dan heb je natuurlijk nog steeds iets CAD achtigs nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2021 12:54 dan heb je natuurlijk nog steeds iets CAD achtigs nodig.
en als je alleen 2½ D werk doet.. LibreCad, Graties, of QCad, feitelijk bijna hetzelfde, maar verder ontwikkeld, 50 euro per jaar.. maar als je niet update.. dan blijft het toch gewoon werken
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Ik heb nog wat verder zitten lezen en kijken.

Alibre Workshop is eigenlijk twee pakketten: Alibre Atom 3D (CAD) en MeshCAM pro voor Alibre (CAM) met gelimiteerde opties.

De limitering zit hem er oa in dat je niet zelf je toolpaden kunt maken, het zijn ruwe bewerking en fijnnabewerking en je kunt bv niet zelf je ramps en in-uitgangspaden definieren, om maar wat te noemen.
In hoeverre dit beperkend voor mijn toepassing is weet ik eigenlijk niet.
Als het goed zou werken denk ik dat het juist een hele hoop tijd kan besparen maar ik ben wat meer huiverig dat er hier en daar gezegd wordt dat dit product beter geschikt voor houtbewerkers is dan aluminium/staal.

Tja.... lastig allemaal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 26 mei 2021 15:23 De limitering zit hem er oa in dat je niet zelf je toolpaden kunt maken, het zijn ruwe bewerking en fijnnabewerking en je kunt bv niet zelf je ramps en in-uitgangspaden definieren, om maar wat te noemen.
In hoeverre dit beperkend voor mijn toepassing is weet ik eigenlijk niet.
Als het goed zou werken denk ik dat het juist een hele hoop tijd kan besparen maar ik ben wat meer huiverig dat er hier en daar gezegd wordt dat dit product beter geschikt voor houtbewerkers is dan aluminium/staal.
En dat soort zaken.. kan dus in CAMBAM wel.. niet om Alibre "af te zeiken", maar dit is duidelijk een Low-Budget-instap versie, waar je eigenlijk.. niets mee kunt..niet op de manier waarop wij het graag willen..
Plaats reactie