Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Arie, dat vermoeden had ik ook.

Ik heb nu geprobeerd om 1 tand (een holte kan ik niet selecteren) in alibre te krijgen maar ook dan gaat ie over z'n nek.
Je hebt het erover dat jij hem parametrisch in alibre zou vast leggen, hoe gaat dat in zijn werk?

Het lijkt toch vrij lastig om de tandwielen (zoals ik ze maak) in alibre te krijgen, zou wel jammer zijn als dit niet lukt.
maarten_lamers
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2009 22:42

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door maarten_lamers »

Beste diode,

Ik heb helaas geen ervaring met alibre, maar heb het toch even geprobeerd met Inventor. Het lukt wel maar het duurt erg lang. Zo heb ik het aangepakt(over het algemeen verschillen 3D pakketen niet veel van elkaar dus dit zou ook moeten werken bij jou alleen moet je de goede knoppen vinden):

1. tekken een cirkel van 500mm en extrudeer deze over de gewenste dikte.
2. Importeer 1 tandholte uit autocad(bij inventor gewoon knippen en plakken) en verplaats deze naar het goede punt, oftwel leg bijde hartpunten op elkaar. Nu doe je een CUT extrude.
3. Gebruik een Circulair Pattern om 48 tanden te maken.

Dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kunt zien en zoals al eerder opgemerkt, bestaat jou autocad tekening uit verekte veel lijntjes per tand. Deze manier van werken zal voor elk 3D pakket zwaar zijn.

Ik weet niet hoe het bij Alibri zit maar voor inventor zijn er standaard Plug-ins om tanden te tekenen met Evolvente vertanding(net zoals je gebruikt in autocad) Ik denk dat je hierna op zoek moet gaan.

Mvg Maarten
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Maarten,

De plaatjes zoals jij laat zien is het resultaat wat ik wil, het is dus mogelijk. Ik zal zelf ook proberen of ik hetzelfde in Inventor voor elkaar krijg. Dan weet ik in ieder geval of het mij ook lukt en voor nood kan ik het in Inventor gemaakte onderdeel dan wel in alibre openen.

Je werk omschrijving is eigenlijk hetzelfde zoals ik in alibre heb geprobeerd, alleen genereerd alibre bij mij een foutmelding als ik de tand wil gaan "uitsnijden".
Als iemand een plugin weet/heeft om tandwielen met alibre te maken dan houd ik me aanbevolen!

Iedereen bedankt voor de support, zodra ik het één en ander getest heb dan meld ik me weer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je in ALibre één tandholte wilt uitsnijden, dan moet je zorgen dat ook deze contour gesloten is.. alsof je een "beiteltje" tekent dat door het tandwiel moet snijden..

als je éénmaal weet hoe je een tand moet construeren ( radii, drukhoek en dergelijke ) dan kun je em tekenen ( de holte dan ) en extruderen.. de maten moet je dan zo vast leggen dat in je file de diameter van je "Blank" wordt bepaald door het modul van je tand, en het aantal tanden.. D kopcirkel is 't aantal tanden x modul + (2 x modul)

oftewel:
Dkop=ZxM+2M
als je vervolgens alle maatvoering volgens de regeltjes van "Tandraderen" vastlegt, dan kun je elk denkbaar tandwiel genereren aan de hand van formules, en de bekende waarden invullen in je Equation editor..misschien kom ik er vandeweek aan toe om daar een tutorial aan te wijden..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Het heeft even geduurd voordat ik weer verder kon (drukte). Ik heb het in alibre geprobeerd maar ik krijg het nog niet voor elkaar :cry:
Ik ben nu aan het prutsen in inventor maar dat gaat nog niet echt super, zoals Maarten al aangeeft wordt Inventor erg traaaaag door het hele gebeuren.

Misschien toch maar opzoek naar een soort van plugin voor alibre, iemand een idee of deze er is?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door Arie Kabaalstra »

't hele probleem is dat zo'n plugin een ongelooflijk grote hoeveelheid elementjes genereert, en daar gaat een 3D pakket van over zijn nek..

eigenlijk is het ook pure kolder om precieze tandwielen te tekenen in 3D.. als er in de stuklijst staat : Tandwiel, 20 tanden Modul 2, dan weet ik voldoende om het ding te maken..

als je TOCH een mooi tandwiel wilt kunnen tekenen, dan moet je eigenlijk de tandvorm een beetje vereenvoudigen, en dat parametrisch vastleggen..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Gisteravond ben ik nog even in inventor bezig geweest met hetzelfde probleem. Dit gaat wel beter, althans, ik kan een tandvorm extruderen, maar het cirkel patroon dat duurt zo ontzettend lang dat ik na een 15 tot 20 minuten de boel maar heb gestopt.

Arie,
De tandwielen hoeven van mij niet super nauwkeurig maar het moet toch wel op een tandwiel lijken. Ik wil alibre ook gaan gebruiken om te testen of alle getekende onderdelen in een assembly ook goed in elkaar passen. Hierin wil ik ook een tandwiel overbrenging meenemen. Als het echt niet anders is dan zou ik de tandwielen ook als cirkels kunnen tekenen maar dat is toch één van de laatste opties.
De tandvorm vereenvoudigen moet wel gaan alleen dat parametrisch vastleggen is mij nog onbekend, maar ik meen dat jij daar misschien nog een tutorial van wilde maken :lol:

Ik zal eerst eens proberen om handmatig de tand aan te passen zodat ik in lijnstukken van 1 cm heb in plaats van stukken van 2mm. Misschien dat het in alibre dan wat beter wil.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt de tandvorm beter benaderen met 2 cirkelbogen, dan lijkt het al snel veel meer op een tandwiel..

een evolvente vertanding is een geinterpoleerde baan, en bestaat eigenlijk uit oneindig veel oneindig korte elementen
maarten_lamers
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2009 22:42

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door maarten_lamers »

Beste Diode,

15 tot 20 minuten is wel heel erg lang voor zo`n onderdeel, ik denk dat mijn laptop 1/2 a 1 minuut nodig heeft. aangezien je toch inventor tot je beschikking hebt, kun je ook de Design accelerator gebruiken om evolvente vertanding te tekenen(vanaf v10). je moet er een klein beetje mee spelen maar je kunt dan wel heel snel tandwielen tekenen zonder dat alles zo traag gaat. Misschien kun je deze zelfs wel exporteren naar Alibri toe, maar dit heb ik nog nooit getest.

Mvg Maarten
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Maarten,

Misschien doe ik wat fout met inventor maar mijn laptop kwam er niet uit in die tijd.

Ik heb even die design accelerator bekeken maar dat is wel even een ander paar mouwen!Ik zal me daar maar eens in gaan verdiepen om te kijken of dit lukt. In de toekomst hoop ik toch met alibre wat te doen omdat ik langzaam aan van inventor af wil.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Het is alweer een tijd geleden maar door drukte ben ik er niet eerder aan toe gekomen. Ik ben nu met de design accelerator van inventor bezig en de tandwielen importeren gaat allemaal aardig. Nu wil ik ze in alibre importeren maar dan krijg ik de melding dat ik een geldig licentie bestand moet hebben?

Blijkbaar kan ik met de huidige licentie dus niet met dergelijke tandwielen werken, lekker is dat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ga ook niet zitten klooien met importeren van tandwielen uit een andere applicatie..

je kunt ook parametrisch een tandwiel maken
Afbeelding

't bestandje is bijgevoegd, de breedte kun je wijzigen door de eerste extrusion te bewerken, het aantal tanden en 't Modul kun je wijzigen in de Equation editor, zo kun je snel en vooral eenvoudig een tandwiel naar keuze maken..

de tandvorm is niet helemaal correct, dus aan de hand van dit bestand zelf tandwielen gaan maken raad ik je niet aan (proberen mag altijd natuurlijk, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb )
ik heb de evolvente-vorm benaderd door één heugeltand met een Cut-extrusion uit het wiel te snijden, en die vervolgens om een as op een plane te roteren ( af te wikkelen op een cirkelboog ), en deze te spiegelen voor de andere kant van de tandkuil.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door diode »

Arie, ontzettend bedankt voor dit bestand! Ik moet nog even kijken hoe ik hem precies kan bewerken maar als ik jouw bericht goed doorlees dan zal dat vast lukken, nogmaals bedankt!

Dat de tandvorm niet helemaal klopt maakt voor mij niet uit, ik gebruik deze tandwielen alleen in alibre om te kijken of het principe werkt. De tandwielen laat ik toch maken bij een tandwielen boer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere dingen extrude in van 1 sketch

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor het aanpassen van het tandwiel open je gewoon de Equation Editor..

Daarin kun je de waarden voor Z ( aantal tanden ) en Modul ( de tandgrootte ) gewoon aanpassen naar behoefte..
Plaats reactie