Vraagjes Alibre.

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Trianon »

Ik ben nu een weekje bezig met Alibre / Cubify Design en al helemaal verkocht, zoveel je kan doen met dit programma.

Maar één ding heb ik nog niet kunnen terugvinden in de manual, wie kan met helpen aub ?

Hoe kan ik een tekening (BMP, PNG, ...) als achtergrond plaatsen in een 3D tekening als referentie (voorkant, zijkant, top). Als ik een BMP open dan gaat die altijd naar 2D teken mode voor productie tekeningen.
Ik zou deze BMP liefst op een plane willen plaatsen indien mogelijk.

mvg,
Steve
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Sven »

Ik meen dat als je de vorm in tekening kan maken en dan kan knippen en plakken in een aanzicht voor een part.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waarom zou je dat willen dan?.. overtrekken?.. overtrekken is voor kleuters.. :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door skillalot »

Je moet eens weten hoevaak ik iets inscan onder het kopieerapparaat en vervolgens in autocad overtrek en terugschaal. Werkt toch wel heel makkelijk als je van die rare vormen hebt die je haast niet kan meten.
Laatst nog wat plaatjes moeten laseren voor onder het gaspedaal van 64 toyota aygo's die el cheapo begrenst moesten worden. Gaspedaal onder de scanner en overtrekken maar. De boutgaten opmeten en op die maat terugschalen.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Niels »

Een Yotota Agony begrenzen.... :shock: :roll:
Dan gaat mijn verbruik omhoog: moet ze aanduwen dan als ik nog enigszins ergens op tijd wil komen :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:Waarom zou je dat willen dan?.. overtrekken?.. overtrekken is voor kleuters.. :lol:
U is inmiddels bejaard?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door DaBit »

Ik heb ook al redelijk wat delen gemaakt met de overtrek-methode. Stuurverhogers voor motoren, remklauwadapters, etc. Eerst gewoon terplekke modelleren met een stukje papier/karton/dun plexi, dat ding inscannen, als achtergrondje inladen, en met de splinetool de uiteindelijke contour tekenen op basis van de scan.

Maar hoe ik dat nou in Alibre zou moeten doen: geen idee :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Trianon »

Arie Kabaalstra schreef:Waarom zou je dat willen dan?.. overtrekken?.. overtrekken is voor kleuters.. :lol:
Waarom Arie ?

Ik wil een schaalmodel bouwen en heb enkel wat PDF tekeningen ter beschikking met de daarop de buiten afmetingen. De enige andere optie is alles afdrukken en daar alles op afmeten maar krijg je van die dikke lijnen en is alle nauwkeurigheid verloren.

Is er dan een betere manier, laat maar horen want ik ben hier om te leren :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja hoor, advies van de meester, maar die is inmiddels bejaard, dus een beetje vergeetachtig. :lol:
Arie Kabaalstra schreef:Als ik Logo's wil frezen vanaf een BMP, dan trek ik em altijd over met de hand.. importeren in QCad.. en dan zet ik mijn Layerkleur in een lekker opvallend kleurtje.. bitmapje op de achtergrond.. en kliederen maar..

't is wat werk.. maar dan heb ik in één klap een foutloze strakke DXF.. een Peugeot-logo?.. ik denk dat me dat niet meer dan een half uurtje kost..
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door hainjedaf »

skillalot schreef:Je moet eens weten hoevaak ik iets inscan onder het kopieerapparaat en vervolgens in autocad overtrek en terugschaal. Werkt toch wel heel makkelijk als je van die rare vormen hebt die je haast niet kan meten.
Laatst nog wat plaatjes moeten laseren voor onder het gaspedaal van 64 toyota aygo's die el cheapo begrenst moesten worden. Gaspedaal onder de scanner en overtrekken maar. De boutgaten opmeten en op die maat terugschalen.
Geen last van... heb een snelheidsbegrenzer standaard op mijn aygo... Ik red 1:22 als ik met 100km/h naar @Hugo of @DaBit cross :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Sven »

Trianon schreef:
Arie Kabaalstra schreef:Waarom zou je dat willen dan?.. overtrekken?.. overtrekken is voor kleuters.. :lol:
Waarom Arie ?

Ik wil een schaalmodel bouwen en heb enkel wat PDF tekeningen ter beschikking met de daarop de buiten afmetingen. De enige andere optie is alles afdrukken en daar alles op afmeten maar krijg je van die dikke lijnen en is alle nauwkeurigheid verloren.

Is er dan een betere manier, laat maar horen want ik ben hier om te leren :P
Pdf kan je openen met inkscape en dan opslaan als dxf, mits de tekening in de pdf in vectoren is en niet een plaatje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Trianon »

[/quote]
Pdf kan je openen met inkscape en dan opslaan als dxf, mits de tekening in de pdf in vectoren is en niet een plaatje.[/quote]

Prima tip, heb de PDF kunnen overzetten naar afzonderlijke dxf files ...

Maar deze gaan alleen open in Alibre manufacturing drawings (plan tekeningen), ik wilde ze zichtbaar maken in Alibre Parts ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: Geen last van... heb een snelheidsbegrenzer standaard op mijn aygo... Ik red 1:22 als ik met 100km/h naar @Hugo of @DaBit cross :lol:
Als ik binnendoor naar Hugo cross op 2 wielen dan doe ik juist mijn best om de helft daarvan te halen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagjes Alibre.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. on a more serious note..

Neen... ik ben verre van bejaard jongmens.. :) waarvan akte..
je kunt in Alibre wel in de tekening modus een JPG invoegen. maar het verschalen is lastig..

wat ik zelf een enkele keer wel doe.. is in QCad een JPG invoegen, omdat je daar makkelijker precies op maat kan verschalen.. dan trace ik de tekening , en zet em op het goede nulpunt.. sla de DXF op, en importeer em in Alibre.. dan krijg je een platte tekening, in "tekening modus" , en die kopieër ik, en voeg em dan in op een sketchplane in 3D.. dan kan ik er een Feature van maken..

ik heb dat echter nog niet veel toegepast.. ik ben vrij handig met schuifmaten en dergelijke ..
Plaats reactie