Alibre Tutorial: Assembly

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Arie Kabaalstra »

Beloofd is beloofd.. Ik zou nog 's een Tutorialletje inmekaar tiepselen over het maken van een samenstelling van meerdere parts.. DUS!..

we trappen Alibre Design aan, en.. dan maken we eerst een part..

Afbeelding
Ik heb het even eenvoudig gehouden.. een simpel onderdeeltje wat bestaat uit één enkele Boss Extrude..
Die slaan we op , op een handig plaatsje.. en dan gaan we een nieuwe Assembly maken..

Afbeelding
Zo dus.. als we een Nieuwe Assembly starten, dan vraagt Alibre meteen om er een Part in te gooien.. ik heb er nog maar 1.. dus da's makkelijk kiezen..

Afbeelding
Op het moment dat we 't in te voegen part gekozen hebben, bungelt ie aan je muis, en kun je em overal in je assembly neergooien.. bij Elke muisklik voegt ie er één toe..
als je meerdere onderdelen moet invoegen, kun je die ook allemaal selecteren met Ctrl-klik) en dan per groep je onderdelen in je Assembly mikken, je kunt ook als je een assembly maakt zoals bijvoorbeeld een CNC machine, kleinere Subassemblies zo in je tekening invoegen..

Afbeelding
Vooralsnog heb ik gewoon aan 1 onderdeel genoeg.. dus die kletter ik neer, ergens in de buurt van waar ik em wil hebben.. daarna klik je op Finish, of je heit op Esc. en 't dialoogje verdwijnt.. en je hebt je part in je assembly ingevoegd.

Als je nu je part met de muis "beetpakt" kun je em alleskanten op gooien, druk je daarbij de shift in, dan kun je het part ook roteren. dus moeten we het onderdeel "vastzetten" in de 3D werkruimte.
Afbeelding
met Constraints.. ik gebruik zelf nooit de quick constraints.. gewoon voor mijn gevoel te weinig mogelijkheden..

Afbeelding
Dit venstertje dus.. ik heb hier alle mogelijke vormen van Assembly constraints, en aan de hand van wat je zoal selecteert, geeft de dialoog aan wat je voor constraints kan gebruiken..

Afbeelding
We kiezen het voorvlak, en het XY vlak, ik vink ook altijd even "preview" aan, zodat ik meteen zie wat Alibre denkt wat ik wil..
Hier heb ik Align gekozen, met Offset 0, oftewel gelijk met het XY vlak.. als je een offset invult, dan is dat de afstand tussen de vlakken, deze waarde kan positief of negatief zijn, al naargelang de gewenste richting.

Ons onderdeeltje ligt nu vast op het XY vlak, en we kunnen em nog steeds verslepen, echter alleen op het XY vlak..

Afbeelding
Daarom selecteren we nu de boring van het gat, en de Z as, nu lijnen we het hart van de boring uit op de Z-as..

Afbeelding
In de Feature Explorer zien we nu bovenaan de naam van de Assembly, en onderaan ons eerste part, de Arm, als je op het +teken naast Constraints klikt, dan vouwt dat deel open, en zien we de 2 constraints die we net hebben aangemaakt..

Het onderdeel ligt nu vast met de voorkant tegen een vlak, en de boring om een as.. dat betekent...
Afbeelding
dat het onderdeel vrij kan roteren om de as.. er is geen hoek of orientatie vastgelegd op de andere assen en vlakken..
Ik schreef in eerdere tutorials al dat je alleen vastlegt wat nodig is.. niet meer..

Afbeelding
we gaan nu een part maken IN de Assembly.

Afbeelding
Ik heb em "PEN" genoemd..

Afbeelding
het eerste part wordt nu doorzichtig, als je een part in een assembly bewerkt, dan worden alle andere delen dus doorzichtig.. zo zie je waar je aan bezig bent..

Afbeelding
Ik heb hier het ZX vlak geselecteerd om de eerste Sketch voor het part op te poneren..

Afbeelding
Schetsje ingekliederd.. maatjes ingestrooid.. 't is hier te zien dat ik ook vanaf andere vlakken dan die van het actuele part kan bematen..

Afbeelding
Even meteen een nieuwe feature laten zien.. Revolve Boss.. ik heb de halve doorsnede getekend, en die roteren we om de as..

Afbeelding
en dan hebben we een PEN in de Arm staan.. ik heb "project to sketch gebruikt om de doorsnede van de boring in de sketch van de pen te projecteren.. het spreekt voor zich dat ik de projectie associatief met de bronelementen heb gemaakt.. verander je de boring, dan veranderd de diameter van de pen mee.

Afbeelding
Dan pak ik er nog even een nieuweling bij.. Chamfer..ik ga een schuin kantje aan de pen maken..

Afbeelding
Ik selecteer een randje, en geef een afstandje op..

Afbeelding
en we Plakken er meteen nog een achteraan.. ik wil schroefdraad op de pen hebben zodat we 'm ergens in kunnen schroeven.. 't dunne deel is ø8mm, met een vrijloopgroefje erachter..

Afbeelding
we selecteren de begrenzende edges van de draad, geven de maten en een "callout"op, deze komt te voorschijn als we het onderdeel op de tekening zetten..

Afbeelding
Klikken we dan op Ok.. dan zien we dat ie meteen een schuin kantje aan de draad heeft gemaakt.. zo zien we dat ie daar draad heeft.. deze staat net als alle andere features ook in de explorer links in het scherm

Afbeelding
klikken we nu met rechts op de pen in de explorer, dan zien we het volgende.. we kiezen : Edit Root Assembly.. zo verlaten we het part, en keren we terug in de assembly.

Afbeelding
Voor't gemak maak ik hier even een Orient Constraint aan, zodat de Arm niet meer kan draaien.. maakt het tekenwerk even duidelijker.

Afbeelding
Ik wil nog wat veranderen aan de arm, dus weer rechtsklikken, nu op de arm, en kiezen "Edit Here" Edit in Separate Window kan ook, maar dan opent ie dus een ander venster, zodat je alleen dat part ziet.. is hier niet handig

Afbeelding
Zoals je ziet heb ik de radius aan de onderkant van de arm even aangepast.. hij ligt nu gelijk met de kop van de pen.. wel zo mooi

Afbeelding
Sketch afsluiten oftewel even op F5 drukken bouwt het onderdeel weer netjes op..
we gaan weer terug naar de Assembly, dus even rechtsklikken een Edit Root Assembly kiezen..

Afbeelding
De Orient Constraint kunnen we ook uitzetten.. we willen tenslotte dat de arm kan bewegen..

Ik heb in een nieuw venster gewoon even een nieuw onderdeeltje aangemaakt
Afbeelding
Glijblok.. een simpel blokje met een gaatje erin.. ik ga hier niet verder op in... als je niet weet hoe je zoiets maakt, dan moet je niet in 3D willen tekenen.. 't is gewoon een simpele Extrude...met een Chamfertje op de hoeken.. makkie

Afbeelding
Dat blokje gaan we nu in de assembly invoegen.. "you know the drill"

Afbeelding
Globaal op zijn plaats gesleept, en nu de Constraints aanleggen.. Align met het voorvlak, zodat ie vlak in de sleuf
ligt.. en dan een Mate met het zijvlak van het blok, en het zijvlak van de sleuf..
met deze 2 constraints kan...

Afbeelding
het blokje glijden in de sleuf!.. en dat wil ik graag

Afbeelding
als je nu het blokje met de muis verplaatst, dan beweegt de arm mee..

Afbeelding
Vervolgens heb ik nog een "Krukasje" getekend en ingevoegd..
kopvlak van de krukschijf met een Mate Constraint aan de voorkant van de Arm gekoppeld, en het gat van de krukas Aligned met het gat in het Glijblok..
Vervolgens heb ik de as Aligned met het YZ vlak gezet, en Aligned met een Offset aan het ZX vlak

Op deze manier is het Krukasje ook vastgezet, met een vaste hartafstand ten opzichte van de pen, waar de arm om scharniert.. deze posities kunnen we kopiëren als we er een lagerplaat in gaan tekenen..

Als je nu de krukas met je Muis wilt bewegen, dan kan deze alleen nog maar draaien.. en dan gaat de arm heen en weer..

Ik heb dit ding als werkstukje gemaakt op de MTS, 21 jaar geleden, ik heb em nog steeds ergens.. ik zal er eens een fotootje van plaatsen..

Binnenkort in dit theater: de rest van de onderdelen.. een slingertje, een afstandsbusje, een voetplaatje en een lagerplaatje.. en dan wat boutjes om de boel te verbinden..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 18 nov 2012 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door lelieveld »

Vooral Doorgaan
Dit soort tutorials ( ondersteuning ) is voor mij de doorslag in de aanschaf van Alibre
Mijn dank ;-)
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok...

We gaan verder... die in het luchtledige zwevende krukas, da's natuurlijk geen pan.. moeten we even een steuntje aan verzinnen... hoe doene me dat?.. simpel, en toch eenvoudig.. gewoon doorgaan.. :lol:

Afbeelding
we slingeren het aanzicht even zo in het scherm dat we vrij zicht hebben op een vlak wat zich wel leent als referentievlak voor een assteun

Afbeelding
en dan kies ik het borstje van de pen als sketchvlak voor het nieuwe onderdeel.. ik heb dus net een new part aangemaakt, en dan vraagt Alibre om een vlak voor de base sketch

Afbeelding
Ik heb daar vervolgens weer even een simpel contourtje op gekliederd, en em netjes symmetrisch gemaakt met wat constraints die hebben we in de vorige les al behandeld, kijk even terug in je schrift
Ook de krukas, heb ik op het schetsvlak geprojecteerd.. hij stond al op de goede plek, dus ik kon em zo overnemen als Sketch figure, en ik heb em wederom associatief gemaakt.
als je 't nu heel netjes wilt doen, met een bronzen lagerbusje ofzo.. dan moet je vantevoren even goed nadenken.. je kunt dan het beste éérst het lagerbusje tekenen, en de boring associatief projecteren ten opzichte van de as.. dan de buitendiameter koppelen aan de binnendiameter, zodatje altijd een bepaalde wanddikte hebt.. en dan het gat in de assteun projecteren vanaf de buitendiameter van de lagerbus, en deze ook associatief houden.. veranderd dan de krukasdiameter, dan verandert het lager, en de assteun...da's de kracht van parametrisch ontwerpen..ik voel hier nog een tutorialletje aankomen..

Afbeelding
Ok.. we hebben een assteun met een gat.. maar één gat.. dus moeten we er nog één toevoegen.. want de pen zit nu virtueel met grof geweld in de assteun gerost.. en "da hoort nie!"

Hole Feature!.. kennen we die al?.. Komtiedanhe?
Afbeelding
op het vorige plaatje had ik de vlakke kant van de assteun al geselecteerd, daarom zag ie zo rood.
Hole Feature aanklikken en we krijgen een dialoogje.. , daar vullen we wat dingen in.. bovenaan links het symbool voor een rechttoe-rechtaan gat, Depth Condition geven we "Through all" en in het boxje daar onder kunnen we gewoon een type schroefdraad kiezen.. M8x1.25 6H..want die zat ook op de pen tenslotte..

Afbeelding
met deze... kunnen we als er een preview van het gat op het vlak staat 't gat op zijn plek maneu..manoe.. verplaatsen.. klik op het midden van het gat, en op het hart van de pen.. da's alles

Afbeelding
zo dus.. alles staat verder ingevuld qua schroefdraad enzo.. Ok klikken en..

Afbeelding
Jottum!.. d'r zit een gat in.. op de 2D tekening kunnen we met een paar muiskliks de "thread callouts" weergeven.. bij dit gat komt dan M8x1.25 6H te staan.. zodat men in de werkplaats weet welke tap erdoor moet..

Afbeelding
er moet nog even een busje om de pen, om de arm netjes op een afstandje te houden.. ik maak em even apart aan, maar hoe dik was die pen nou ook al weer?..met de Measurement tool kunnen we dat snel genoeg zien.. 10 mm dus..

Afbeelding
Een paar seconden later hebben we dus dit onderdeeltje gekriebeld.. 2 rondjes op een vlak, de kleinste dus 10 mm...deze diameter is dus NIET associatief.. als de diameter van de pen wordt veranderd.. dan veranderd deze bus dus NIET mee..'t was alleen maar even om te tonen hoe de meetfunctie werkt

Afbeelding
dan mieteren we dat ding in de assembly.. you know the drill.. insert part, busje kiezen.. klik, klikfinish.. klaarrr

Afbeelding
met een Mate plakken we de vlakke kant tegen de assteun, met offset 0.. en met align zetten we de boring van het busje op de pen.. klik! klaar!

er moet eigenlijk nog een krukpennetje in het krukasje om het glijblok op zijn plek te houden.. dus..
we nemen een duik in de ConstraintsFolder in de Explorer en we zetten de ORIENT constraint weer aan.. je weet wel.. diegene die de arm mooi verticaal zette.

Afbeelding
zo dus...
Dit doen we zodat de boring van de krukas, en die van het glijblok netjes op het YZ vlak liggen.. kunnen we dat vlak gebruiken voor de Krukpen.

Afbeelding
Ik heb hier een nieuw part aangemaakt, Krukpen genaamd, en het YZ vlak als Sketchplane gekozen

Afbeelding
Ik heb de Sketch even een stukkie geroteerd.. zo kun je de Edges die je wilt projecteren makkelijker onderscheiden.

Afbeelding
ik heb de Edges in het glijblok, en die op de krukas geselecteerd, en als Reference Figures geprojecteerd.. met de koppeling aan het bronelement..


Afbeelding
Even een sketch erin gekliederd.. de diameter van het deel in de krukas heb ik bewust niet aangegeven.. ik wist even niet meer uit mijn hoofd of ik daar al een schroefdraadje ingezet had, dat pakken we later wel beet..


Afbeelding
Voor de Revolve Boss hebben we nog wel even een Axis nodig.. Daar gebruik ik de hartlijn van het pennetje in de sketch voor.., maar die kunnen we normaliter niet zien.. dus drukken wel CTRL_ALT_K in, dan zien we de sketches, en kunnen we die lijn selecteren..

Afbeelding
als we dan weer in de Root Assembly staan, en de Orient Constraint weer Suppresssen, dan zien we wat geks.. de pen gaat niet mee met de krukas, en het glijblok... logisch eigenlijk.. hij is geconstrueerd aan de hand van geprojecteerde elementen OP HET YZ vlak... die blijven daar..

wat hier aan te doen?.. we slaan de assembly op, en verwijderen het onderdeel.. om em vervolgens opnieuw in te voegen.. het ter plekke construeren van onderdelen die afhankelijk zijn van bewegende onderdelen IN een assembly blijft gewoon tricky..

Afbeelding
't krukpennetje zit nu opnieuw ingevoegd in de Assembly, Constraints leggen we vast zodat de pen op de goede diepte staat, de uitlijning kunnen we op 2 manieren doen. op het gat in de krukas, of op het gat in het glijblok.. die twee zijn al eerder op elkaar uitgelijnd.. dus één van de 2 is goed..

Ik heb in deze Tutorial wat meer uit de kast getrokken. een paar nieuwe features behandeld, en wat "probleempjes" laten zien waar je zoal tegenaan kunt lopen.. 't is niet moeilijk, maar het blijft lastig.. :lol:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Swets »

bedankt, ik ga het allemaal eens goed bestuderen.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Roy 1.6 »

Arie Kabaalstra schreef: Ik heb dit ding als werkstukje gemaakt op de MTS, 21 jaar geleden, ik heb em nog steeds ergens.. ik zal er eens een fotootje van plaatsen..
Leuk werkstukje, gevalletje Rotatie--> Translatie, uit het nokrollen en trekstangen tijdperk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat te denken van het mechaniek in de aloude schaafbank?..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Sven »

Zo, dat geeft weer nieuwe mogelijkheden, dank Arie!

Hoe kan je het beste omgaan met waar de bestanden komen te staan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door skillalot »

Misschien nog een tutorial photorender erbij? Zodat iedereen zijn tekeningen ook mooi gerenderd kan showen hier?
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Roy 1.6 »

Arie Kabaalstra schreef:wat te denken van het mechaniek in de aloude schaafbank?..
Inderdaad! Hier nog meer leuke mechaniekjes, misschien handig voor de mensen die nog wat oefenen willen nav. je tutorial.

http://wbmttt.tudelft.nl/cadom/Models/Index-n.htm
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Swets »

welke versie heb jij ?

Ik heb heel andere menu's?

Ik heb Alibre Design Expert 12.0
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb Alibre Personal Edition 2012.. en.. die menu's met die grote knoppen bovenaan mijn scherm.. dat was tot ik ontdekte hoe dat uit te zetten.. 't is de nieuwe architectuur van Windhoos GUI's.. maar ik vind dat Bagger.. dus heb ik gewoon weer ouderwetse kleine icoontjes..
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door nolfke »

heb dit ook bij tal van mijn programma's
geen lint voor mij maar alle kleine icoontjes op mijn tweede scherm (samen met layers, properties, calculator en alle extra info die het programma kan aanbrengen.)
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door Insp »

@ Arie & Nolfke, bij bijv. Office kun je vervolgens het lint ook nog eens voorgoed minimaliseren, dan hou je meer werkscherm over! Weet niet of dit met Alibre kan?
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Alibre Tutorial: Assembly

Bericht door adv »

@ Arie,

Hoe heb je dat gedaan, die kleine icoontjes.
Ik heb zelf ook zo'n recente Alibre versie, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Die nieuwe MS Metro interface is ook niet echt mijn favoriet...

Alvast bedankt!
Plaats reactie