Engrave in 3D

Moderator: Moderators

Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Hey allemaal,

even een klein vraagje want ik krijg het niet klaar. of CAMBAM doet toch hele rare dingen.
Ik ben namelijk een gitaar aan het maken. (voorlopig toch een teststuk)

De body is al klaar, is natuurlijk ook vrij recht toe rechtaan. Diepte voor de pockets diepte contour en klaar.

Maar nu bij de hals van de gitaar zit ik een beetje vast, deze is natuurlijk in 3D te frezen.
Het lukt mij namelijk wel om een STL in te voeren en met een bolfrees eventjes die vlakken te frezen.
Maar mijn probleem is momenteel dat ik groeven van 0.6mm moet frezen (voor de metalen fretten) in de bovenzijde waar de snaren op komen.
Dit vlak heeft een kromming van r:250 en mijn groef van 2mm diep moet deze kromming ook volgen natuurlijk.
Dus ik dacht slim te zijn en maak een dxf aan met de contour van de hals en ik teken mijn freeslijnen in mijn tekenprogramma al met de juiste kromming in de Z-as. Deze importeren in mijn STL file en klaar.

Cambam vind dit dus blijkbaar geen goed idee. en vlakt deze terug uit op mijn x en y vlak.
Dan dacht ik even testen of ik deze in cambam zelf kan tekenen en dan moet ik maar uitzoeken hoe ik deze draai en uitlijn.
Maar weeral geen succes, hij freest deze uit op de X en Y as en de dieptes in de Z as. Zelfs wanneer ik deze heb gedraaid, zoals je ziet op de foto onderaan.

Dus mijn vraag in het kort, is het eigenlijk wel mogelijk om een groef te trekken in cambam die een radius volgt in de Z-as.

23353
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh.. Nee.. voor zover ik weet.. gaat dat niet zo.

Maar.. als je de "nesten" voor de Frets in je 3D model hebt, dan moet 't wel gaan, per "nest" een boundary eromheen, zodat ie alleen dat deel pakt.
'k zou 2 STL's aanmaken.. één met, en één zonder Frets, zodat de frees voor het bovenvlak niet in de Frets wil duiken..

je hebt 't Fretboard inmiddels gefreesd, of in elk geval de code daarvoor klaar?.. dan volstaat eigenlijk alleen het 3D modelleren van je Fret-nesten.
Ik weet niet met welk tekenpakket je werkt.. maar 't moet volgens mij niet meer zijn dan rechthoekjes tekenen, op het centervlak van het Fretboard, en dan een Sweep, met de radius van het Fretboard als guidecurve.

'k weet niets van muziekinstrumenten, behalve dan dat de afstand tussen de Frets niet constant is, naarmate je verder op de hals komt, staan ze verder op elkaar., dus met een Linear Array gaat het niet lukken.
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Hey Arie,

alvast bedankt voor het antwoord.
Ik ga er morgen of overmorgen nog proberen mee aan de slag te gaan.
Maar als ik het goed begrijp moet ik een 2de stl aanmaken die enkel de fretboarden bevatten (dus verschillende rechthoekjes op de gewenste afstand en deze een sweep laten doen langs een lijn die dezelfde curve volgt als de rest van de gitaar)
Hier ga ik mezelf wel nog eventjes in moeten verdiepen, want deze dingen heb ik nog niet gedaan.
Ik hoop wel dat deze niet offset gevoelig is (zoals een gat van 9 frezen met een frees van 8 want dat wil cambam dus absoluut niet doen)
want het zijn zeer fijne lijntjes van 0.6mm. maar ik denk dat je daar wel al ervaring mee hebt met uw horloges. ;-) knap werk trouwens

Groetjes
Jimmy
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Engrave in 3D

Bericht door Floppy »

Jim Miller schreef: 29 apr 2021 19:48 (zoals een gat van 9 frezen met een frees van 8 want dat wil cambam dus absoluut niet doen)
Geen probleem hoor. Gat van 9 mm 10 diep met een 8 mm frees, drill op en spiral milling.

Code: Selecteer alles

( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( Untitled 29-Apr-21 19:55:20 )
( T0 : 8.0 )
G21 G90 G64P0.1 Q0.01 G40
G0 Z3.0
( T0 : 8.0 )
T0 M6
( Drill1 )
G17
M3 S1000
G0 X0.0 Y0.0
G0 Z3.0
G0 X0.5 Y0.0
G0 Z1.0
G1 F300.0 Z0.0
G2 F800.0 X-0.25 Y-0.433 Z-0.6667 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 Z-1.3333 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 Z-2.0 I0.25 J-0.433
G2 X-0.25 Y-0.433 Z-2.6667 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 Z-3.3333 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 Z-4.0 I0.25 J-0.433
G2 X-0.25 Y-0.433 Z-4.6667 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 Z-5.3333 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 Z-6.0 I0.25 J-0.433
G2 X-0.25 Y-0.433 Z-6.6667 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 Z-7.3333 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 Z-8.0 I0.25 J-0.433
G2 X-0.25 Y-0.433 Z-8.6667 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 Z-9.3333 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 Z-10.0 I0.25 J-0.433
G2 X-0.25 Y-0.433 I-0.5 J0.0
G2 Y0.433 I0.25 J0.433
G2 X0.5 Y0.0 I0.25 J-0.433
G0 Z3.0
M5
M30
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door andrefc101 »

Floppy schreef: 29 apr 2021 20:01 (zoals een gat van 9 frezen met een frees van 8 want dat wil cambam dus absoluut niet doen)
Is al die code voor 1 gaatje van 10mm diep 😏
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Engrave in 3D

Bericht door Floppy »

10 mm diep in 5 gangen. Cambam deelt een cirkel altijd op in 3 segmenten van 120 graden komt dus al op 15 regels.
Met een boor van 9 kan het natuurlijk in 1 regel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door andrefc101 »

Floppy schreef: 29 apr 2021 20:42 10 mm diep in 5 gangen. Cambam deelt een cirkel altijd op in 3 segmenten van 120 graden komt dus al op 15 regels.
Met een boor van 9 kan het natuurlijk in 1 regel.
Dat dacht ik 😉
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jim Miller schreef: 29 apr 2021 19:48 Hey Arie,

alvast bedankt voor het antwoord.
Ik ga er morgen of overmorgen nog proberen mee aan de slag te gaan.
Maar als ik het goed begrijp moet ik een 2de stl aanmaken die enkel de fretboarden bevatten (dus verschillende rechthoekjes op de gewenste afstand en deze een sweep laten doen langs een lijn die dezelfde curve volgt als de rest van de gitaar)
Hier ga ik mezelf wel nog eventjes in moeten verdiepen, want deze dingen heb ik nog niet gedaan.
Ik hoop wel dat deze niet offset gevoelig is (zoals een gat van 9 frezen met een frees van 8 want dat wil cambam dus absoluut niet doen)
want het zijn zeer fijne lijntjes van 0.6mm. maar ik denk dat je daar wel al ervaring mee hebt met uw horloges. ;-) knap werk trouwens

Groetjes
Jimmy
Ik geef toe, Ik weet niet veel van muziekinstrumenten, 't enige instrument waar ik het juiste geluid uit weet te krijgen is een Didgeridoo, al beheers ik de ademhalingstechniek (nog) niet,
Ik kijk wel veel filmpjes op Youtube, ik vind het prachtig om te zien hoe mensen hun eigen instrumenten bouwen, met name Gitaren zijn populair.
Exemplaren van Epoxy, Hout, Beton, Carbon, of combinaties ervan, prachtig.. en zo zie ik ook meer van de opbouw van die instrumenten..

even denken.. je Toets heeft een radius, Ik ga er even gemakshalve vanuit dat je geen Compound radius hebt, ofwel een grote radius tegen de body, en een kleinere bij de kop.
Gokje.. 300mm radius ongeveer?.. 12" dus.. dat schijnt de meest gangbare te zijn.

Eigenlijk.. bedenk ik me nu.. hoeft de groef voor je Fretwire helemaal niet rond te lopen onderin.. Fretwire is T-Vormig.. en het dikkere deel rust toch wel op je Toets.., Tuurlijk, je wilt em aan de buitenkanten ongeveer ±0.1 net zo diep hebben als de rib ban je Fretwire, maar in 't midden?.. boeie.. zoveel druk komt er toch ook niet op te staan

Je kunt dus gewoon rechte lijnen trekken met je freesje.. als ze aan de rand maar diep genoeg zijn, dat ze dan in het midden dieper zijn.. dat kukelt er niet tegenan eigenlijk (ik heb ook genoeg video's gezien, bedenk ik me nu, waarbij de Toets gewoon met een kapzaagje ingezaagd wordt)

Dus.. in CamBam.. gewoon lijntjes over de toets, van boven naar beneden op de plek waar de frets moeten komen, en dan gewoon "Engrave" , meerdere passes, stapje voor stapje dieper.. meer dan dat hoeft het niet te zijn.

0.6?.. fijn?.. :lol: Ik draai onderdelen ø0.6.. daar zit een gat 0.25 in.. onlangs onderdelen gemaakt die voor 50% gefreesd moesten worden met een freesje 0.4..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Sven »

Kan je niet een profiel programmeren of cammen in x-z (of y-z) en die als subroutine aanroepen op de gewenste y (of X) positie?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Engrave in 3D

Bericht door keesfrees »

Voor "moeilijke" paden in 3 richtingen teken ik een 3D (poly)lijn die het centrum van de frees aangeeft.
Dan moet je een cam programma hebben die je die lijn kan laten volgen, ook in de Z.
De ingebouwde cam functie van Eding-cnc kan dat helaas niet.
( dit schreef ik in de loop der tijd al veel vaker )
Laatst gewijzigd door keesfrees op 30 apr 2021 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

er kan van alles, maar in dit geval is het niet nodig.. als de meeste gitaarbouwers hun toets gewoon inzagen met een kapzaagje.. is er geen noodzaak tot het frezen van een 3D profiel.

Als je het nou echt mooi wilt doen, dan moet je een machine hebben die groot genoeg is, met een horizontale spindel, en dan gewoon boogjes in Y-Z of X-Z aflopen met een Zaagfreesje van 0.6 mm dik.. (of gewoon recht oversteken.. de Fretwire draagt toch met het dikke deel op de toets.. dus als daar onder nog wat ruimte is.. dat kukelt er niet tegenan
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Geen probleem hoor. Gat van 9 mm 10 diep met een 8 mm frees, drill op en spiral milling.
Thx floppy voor deze tip, ik had niet door dat ik drill kon doen met een spiral mill. Ik probeerde dit altijd met een pocket te maken, omdat ik dacht dat drill enkel in de Z-as mogelijk was.
Ik geef toe, Ik weet niet veel van muziekinstrumenten, 't enige instrument waar ik het juiste geluid uit weet te krijgen is een Didgeridoo, al beheers ik de ademhalingstechniek (nog) niet,
Ik kijk wel veel filmpjes op Youtube, ik vind het prachtig om te zien hoe mensen hun eigen instrumenten bouwen, met name Gitaren zijn populair.
Exemplaren van Epoxy, Hout, Beton, Carbon, of combinaties ervan, prachtig.. en zo zie ik ook meer van de opbouw van die instrumenten..

even denken.. je Toets heeft een radius, Ik ga er even gemakshalve vanuit dat je geen Compound radius hebt, ofwel een grote radius tegen de body, en een kleinere bij de kop.
Gokje.. 300mm radius ongeveer?.. 12" dus.. dat schijnt de meest gangbare te zijn.

Eigenlijk.. bedenk ik me nu.. hoeft de groef voor je Fretwire helemaal niet rond te lopen onderin.. Fretwire is T-Vormig.. en het dikkere deel rust toch wel op je Toets.., Tuurlijk, je wilt em aan de buitenkanten ongeveer ±0.1 net zo diep hebben als de rib ban je Fretwire, maar in 't midden?.. boeie.. zoveel druk komt er toch ook niet op te staan

Je kunt dus gewoon rechte lijnen trekken met je freesje.. als ze aan de rand maar diep genoeg zijn, dat ze dan in het midden dieper zijn.. dat kukelt er niet tegenan eigenlijk (ik heb ook genoeg video's gezien, bedenk ik me nu, waarbij de Toets gewoon met een kapzaagje ingezaagd wordt)

Dus.. in CamBam.. gewoon lijntjes over de toets, van boven naar beneden op de plek waar de frets moeten komen, en dan gewoon "Engrave" , meerdere passes, stapje voor stapje dieper.. meer dan dat hoeft het niet te zijn.

0.6?.. fijn?.. :lol: Ik draai onderdelen ø0.6.. daar zit een gat 0.25 in.. onlangs onderdelen gemaakt die voor 50% gefreesd moesten worden met een freesje 0.4..
Ik vind het fantastisch wat je kan maken Arie ik sta er met open mond naar te kijken, en nog veel succes met de didgeridoe ;-), maar om eerlijk te zijn heb ik ook absoluut geen kennis van gitaren :-D er was een vriend van mij die me vroeg of het niet mogelijk was om en gitaar te maken voor hem. !!!TUURLIJK!!! ik heb een CNC machine, waarvoor dient dat ding anders ;-) En nieuwe dingen proberen te maken, en of leren te maken is toch geweldig. Maar ik denk dat ik ze dus inderdaad gewoon vlak ga infrezen. want het is inderdaad het metaal op het hout dat de toon geeft. Maakt niet uit hoe het eronder uit ziet.



Trouwens met het zoeken naar een oplossing voor de curve in de Z as kwam ik nog wel een interessante "thinking outside of the box" oplossing tegen.
Er was iemand die de bogen die nodig zijn voor het fretboard in de XY-plane tekende. En in de G-code gewoon de Y bewegingen veranderde naar Z.
Geniaal, maar toch ook een beetje gevaarlijk vermoed ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat gaat alleen op bij Rechte lijnen, en dan kun je netzogoed in één keer in XZ, of YZ programmeren.. als het Cirkelbogen moeten zijn, zelfde verhaal.. Immers.. moet je ook even aangeven of je G17, G18 of G19 gebruikt..

Zou ik zoiets moeten doen.. gewoon rechte sneden.. , de positie van de Frets, Ik neem aan dat die vanaf de brug worden gemeten, immers, dat bepaalt de vrije lengte van de snaar., je kunt het natuurlijk ook andersom doen, en de positie van je brug bepalen ten opzichte van de Frets, of eigenlijk de eerste die je tegen komt.
de Hals heeft een bepaalde lengte, je weet hoe lang je snaren moeten zijn, dus waar je brugje bij de kop moet komen ten opzichte van de laatste Fret, Dus, dat inmeten.. lijstje met Coordinaten in X, en gewoon RECHT oversteken.. dat klop je in 5 minuutjes in..

Ga je meerdere gitaren bouwen, dan neem ik aan dat er een formule bestaat om de afstand tussen de frets te berekenen, die zet je in het programma, Toets erop, inmeten, parameters instellen.. grote groene knop drukken.. en eer je je koffie op hebt.. is je toets klaar..
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Nog even een vervolg vraagje,

ik ben deze nu 3D aan het frezen. maar hij freest in het werkstuk. (Niet zo leuk)
Nu kan ik mijn werkstuk natuurlijk wel groter maken aan de zijkanten waar het misloopt en deze kan ik wel wegfrezen door de contour achteraf.

Maar als ik aan de achterzijde moet beginnen frezen kan ik dit mankementje wel missen. Doe ik iets mis in mijn instellingen of hoe krijg ik dit opgelost.

Ook heb ik in mijn programma een depth increment van 4mm ingevoerd. Maar zoals je in de foto's ziet zakt deze op de randen zelfs in 1 keer naar 8mm diep.
Nu in MDF kan hij dat verdragen maar in ebbenhout vrees ik dat er toch het 1 en ander kapot kan gaan ;-)
23521
23522
23523
23525
23526

Dus als iemand een oplossing weet hiervoor,
ik weet het niet meer, ik heb echt al heel veel instellingen geprobeerd.
Maar ik vrees dat ik iets over het hoofd zie.
Plaats reactie