Cambam tips voor een groentje

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Hallo allemaal,

Ik heb me eens gewaagd aan het downloaden van Cambam om te kijken of ik hier wat mee kan. Ik kom van een ander meer High-End programma maar daar heb ik momenteel helaas geen beschikking over.
Voor onderstaande pocket zou ik een toolpath willen generen maar hier kom ik eigenlijk niet uit.

22768

Ik zou de volgende bewerkingen uit willen voeren.
- Gat 14.5mm boren door het hele werkstuk
- Gat 25mm boren tot bodem van de pocket
- Pocket uitfrezen met 8mm ball-nose
- Vlak op bodem frezen met 12mm 4-snijder

In mijn oude Cam pakket was ik gewend dat het "stock material" als overlay over het eindproduct werd geplaatst zodat er geen collisies plaats konden vinden en dat het programma zelf kon bepalen waar hij moet beginnen, hoe wordt dat hier bepaald?

Is hier iemand die per bovenstaande bewerking uit kan leggen hoe ik dit aan moet pakken? Uiteraard kan ik de gaten bijvoorbeeld er geen handmatig in aanbrengen maar daarmee wordt ik nog niet veel wijzer over het programma.

PS: ik had een step file toe willen voegen maar krijg dat niet voor elkaar. Deze kan ik eventueel wel mailen mocht dat wenselijk zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

"is dat alles? "😂

Gaten doe je met een "Drill MOp", een "MOp" is in CamBam een Machining Operation.
Dus.. eerst gaatjes boren, en dan de andere MOp's aanmaken..
Is de radius onderin 4 mm? dan volstaat een "Profile" als de wanden van het gat verticaal zijn, maar dan zou ik persoonlijk eerst het vlakke deel met die 12 mm 4snijder "uithorrelen" met een "Pocket".

In het geval dat de wanden van het gat inderdaad verticaal zijn, en de bodem vlak, dan kun je in de Pocket MOp gewoon 4 mm restmateriaal laten staan.. wat je er dus later met de bolkop weer uitpeutert.dan hoef je alleen maar de countour van de holte te selecteren.

Even voor de volledigheid.. "Wat kun je wel, en wat niet met Cambam?" 't is moeilijk om in te schatten hoeveel iemand met een bepaald pakket kan, zeker niet aan de hand van 1 bericht..

'k moet toegeven, ik heb een "wat andere" werkwijze in CamBam, voor wat jij wilt, voorzover ik het goed begrepen heb.. zou zelfs een 2 D DXF bestandje al goed genoeg zijn.. de STL invoegen, voegt in deze niet heel veel toe.

Anders wordt het bij Volwaardig 3D werk, want daar is de STL je basis.. en ... dat CamBam 3D werk aankan!.. Ik heb middels CamBam een 1:144 Boeing 747-400 gefreesd, Minilite velgen voor modelauto's, een zwengel voor een werpmolen van een werphengel, Horlogekasten, nouja.. noem het maar op..

Wat ik zelf altijd doe is "platte DXF's " maken van alle contouren die van belang zijn, dat zijn zowel de te bewerken contouren als de begrenzingen (boundaries) voor 3D werk, en dan voeg ik vaak ook een STL model toe, ter "ondersteuning"



Om even een ideetje te geven..In het filmpje, is te zien wat het nut van een 3D model is voor een 2½ Bewerking.. Ik kon zien dat ik met mijn "profile" dieper dan Z0 kon beginnen, omdat ik de eerste paar passes anders niets zou raken, en dat kost alleen maar tijd..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 11:27 "is dat alles? "😂
Tis de eerste keer dat ik dit programma open, vind het al gek zat zo! :lol:
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 11:27 Gaten doe je met een "Drill MOp", een "MOp" is in CamBam een Machining Operation.
Die had ik gevonden inderdaad. Maar als ik het gat in het midden aanklik dan gebruikt hij niet het hart van het gat als hole centre maar het hart van de 2 verschillende surfaces. Dus ik krijg ipv een enkel gat op x0y0 twee gaten op x3.6y0 en x-3.6y0.
Daarnaast zou ik dus graag het 3-hoekige gat even voorboren met een 25mm boor maar hoe kan ik aangeven dat hij dit ook op X0Y0 moet doen? En kan ik dan aangeven dat ik de diepte "up-to-next" wil hebben of moet ik zelf uitrekenen hoe diep deze boor mag gaan voordat ik teveel materiaal wegsnoep?
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 11:27 Is de radius onderin 4 mm? dan volstaat een "Profile" als de wanden van het gat verticaal zijn, maar dan zou ik persoonlijk eerst het vlakke deel met die 12 mm 4snijder "uithorrelen" met een "Pocket".
Ja de radius is 4mm, vandaar ook de 8mm ball-nose maar de wanden zijn niet verticaal. (Als ze verticaal waren had het ook met een dxf rechtstreeks in Eding gekunt.)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat me in eerste instantie zo opvalt is dat je 3D model ergens in de ruimte zweeft.. als je het topvlak als Z0 wilt hebben, zul je em moeten verschuiven, als je em selecteert dan vind je in de "Tree" links "Transformation" Klik dan bij Transform "Identity" aan, en dan krijg je een button met 3 puntjes erop.. ook die klik je aan.. dan verschijnt een transformatie matrix, onderin selecteren wat je wilt doen (translate) as selecteren afstand ingeven, op APPLY klikken.. belangrijk.. anders gebeurt er niets.. en dan op OK..

een andere mogelijkheid is met een Plugin, "Numerical Move", maar dan zul je die plugin eerst moeten downloaden.. ik raad die van harte aan.. ik heb em zelf ook geinstalleerd, en ik wil niet meer zonder.

Als het je niet uitmaakt dat je bovenvlak op Z Plus nogwat staat, dan stel je je bewerking in vanaf dat vlak ( moet je wel weten waar dat ligt , op te vragen met Tools, Get Object Extremas (moet je het deel wel eerst selecteren)
maar.. de waarde van ZPlus is dan ook te bekijken en die kun je dan invullen voor de transformation.

Maar als ik het gat in het midden aanklik dan gebruikt hij niet het hart van het gat als hole centre maar het hart van de 2 verschillende surfaces. Dus ik krijg ipv een enkel gat op x0y0 twee gaten op x3.6y0 en x-3.6y0.
die snap ik niet.. maar goed.. dat kan ook komen doordat ik ook nog maar een beginner ben.. ik werk pas 14 jaar met Cambam.. :lol:

Wat ik zou doen.. om te beginnen.. ook je 2D DXF erin zetten.. als je dan de cirkel projectie van het gat selecteert.. zie je waar die ligt.. als je een cirkel selecteert voor een boorbewerking dan ligt die bewerking ALTIJD in het center.

Als de wanden van het gat niet haaks zijn, dan moet je die dus "uitpellen" met een 3D profile, en ik zou em dan op Waterline instellen.

Wat is het eigenlijk.. een Capto-houder? 😁
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 13:37 Wat is het eigenlijk.. een Capto-houder? 😁
Als je dat ziet dan wist je ook dat de wanden niet verticaal zouden zijn. :P Het is inderdaad een Capto-C4 houder. Ik heb nog een splinternieuwe draadsnijhouder liggen dus ik dacht als ik daar nou eens een gereedschapshouder voor in elkaar hobby.

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 13:37 Wat me in eerste instantie zo opvalt is dat je 3D model ergens in de ruimte zweeft..
Niet zomaar ergens hoor. Hij is symmetrisch ontworpen, dus het coordinaten systeem ligt exact in het midden van de houder en het gat. Hoe ik moet verplaatsen weet ik maar had ik nog niet gedaan.
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 13:37 Maar als ik het gat in het midden aanklik dan gebruikt hij niet het hart van het gat als hole centre maar het hart van de 2 verschillende surfaces. Dus ik krijg ipv een enkel gat op x0y0 twee gaten op x3.6y0 en x-3.6y0.
die snap ik niet..
Zie plaatje ter verduidelijking. Als ik de zijwanden van het gat beide selecteer dan ziet het toolpath er zo uit.
22769

Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat het gat uit 2 sufaces bestaat. Zie de deling verticaal door het gat.
22770
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 13:37 Wat ik zou doen.. om te beginnen.. ook je 2D DXF erin zetten.. als je dan de cirkel projectie van het gat selecteert.. zie je waar die ligt.. als je een cirkel selecteert voor een boorbewerking dan ligt die bewerking ALTIJD in het center.
Hoe kan je die dxf er dan nog aan toevoegen?

En dan stond deze vraag nog open.
bartL schreef: 19 feb 2021 13:15 Daarnaast zou ik dus graag het 3-hoekige gat even voorboren met een 25mm boor maar hoe kan ik aangeven dat hij dit ook op X0Y0 moet doen? En kan ik dan aangeven dat ik de diepte "up-to-next" wil hebben of moet ik zelf uitrekenen hoe diep deze boor mag gaan voordat ik teveel materiaal wegsnoep?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Quick and dirty" teken gewoon even een cirkeltje op X0 Y0, en gebruik die als referentie om de gaten te boren..

nettere manier, selecteer je model, Edit, Surface, Edge detect.
dan tekent ie lijnen, bogen en alles wat er verder nodig is om een "Draadmodel" van je model te krijgen (ik zet deze als ik deze functie gebruik altijd meteen op een andere layer met een contrasterende kleur

maar eerlijk gezegd snap ik niet dat je 2 gaten krijgt als je maar 1 boogsegment selecteert.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 15:10 maar eerlijk gezegd snap ik niet dat je 2 gaten krijgt als je maar 1 boogsegment selecteert.
Waarschijnlijk omdat ik met een step file werkte.
Nu heb ik een STL file en lijkt het beter te werken. Ik heb nu een 3D Profile bewerking aangemaakt en krijg toolpaths die er meer op lijken. Alleen zou ik nu nog willen weten hoe ik alleen het gat kan bewerken en niet de contour van de buitenkant. Deze neemt hij namelijk steeds mee in de bewerking maar wil ik eigenlijk niet in deze stand bewerken. In het STL model kan ik alleen het complete model selecteren en niet secties ervan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. "oopsie" daar had ik even overheen gelezen. CamBam KAN StepFiles lezen, maar da's nog niet perfect.. STL Files gaan zonder problemen.. ook de complexere.. en wat jij hebt.. met alle respect.. da's nog een simpele..

Ik maak voor 3D werk altijd 2 Files, een platte DXF, en mijn STL model.. de DXF transleer ik dan meestal naar het bovenvlak (dat hoeft niet persé Z0 te zijn)

Afbeelding

Ik gooi nog wel eens meerdere STL's in één CamBam file, met projecties in DXF erbovenop, om, zoals in dit geval op mijn vierde as een horlogekast te bewerken
je ziet op het plaatje ook DXF Contourtjes die duidelijk NIET op Z0 liggen.

die DXF contourtjes gebruik ik als "Boundaries" voor 3D bewerkingen, of voor 2½D bewerkingen als ik "open kamers" heb zoals tussen de pootjes van een Horlogekast.

Als je dus de contour van het gat op je bovenvlak als Boundary gebruikt, (in je tree: Boundary Method : Selected Shapes, Boundary Shape ID's , Contourtje selecteren, klaar..
Voorbewerken: Waterline Rough, Roughing Clearance op een paar tiende, Nabewerken : Waterline finish, roughing clearance op 0.. Off you go
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 16:35 en wat jij hebt.. met alle respect.. da's nog een simpele..
Maak je geen zorgen, ik heb ontwerpen gemaakt waarbij de leverancier alle 5 de assen keihard nodig had. Ik weet dus wel wat complexe ontwerpen zijn ;)

Ik kan je verder goed volgen alleen kom ik er maar niet achter hoe ik die dxf "erbij" kan poten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik begin altijd met de DXF, en dan voeg ik mijn STL toe middels Draw, Surface, from mesh file.
of.. ik open 2 vensters CamBam.. in de ene open ik mijn STL, in de andere mijn DXF, ik kopiëer die layer, en die plak ik in het andere venster op een andere layer dan de STL.

Overigens...
Ik kom van een ander meer High-End programma
ga eens rap je mond spoelen met een kommetje kokend lood! :lol: meer High-end.. :roll: tsss..

Afbeelding

dit komt ook gewoon uit CamBam..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Ohja, met die 2 vensters werkt inderdaad wel.
Even een cirkel om die pocket tekenen werkt trouwens wel wat makkelijker in dit geval.
Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 17:07 ga eens rap je mond spoelen met een kommetje kokend lood! :lol: meer High-end.. :roll: tsss..
Misschien spoel ik hem zo wel even met een goud-gele rakker. Maar verder wou ik toch niet gaan.
Cambam komt niet eens in de buurt.... maargoed we zeuren niet, de prijs is namelijk van hetzelfde verschil. Neemt uiteraard niet weg dat cambam hele mooie dingen kan maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ook met EdgeCam gewerkt.. Ok.. PencilMilling heeft CamBam nog niet.. maar kijk eens naar de Plugins die CamBam inmiddels heeft..

http://www.atelier-des-fougeres.fr/Camb ... _menu.html

'k heb ze lang niet allemaal.. maar.. er zitten een paar hele nuttige tussen, zoals Arc text, Numerical Move/Rotate, Wrapper voor graveer/freeswerk op de 4de as, Trochoidal pocket, 3D connection SpaceMouse (als je zo'n ding hebt)

Ik heb daarnaast ook Deskproto, ooit gekocht omdat CamBam toen nog maar nauwelijks 3D aan kon.. da's door de jaren heen wel anders geworden, vandaar dat ik Deskproto eigenlijk nooit meer gebruik..

5-assig simultaan zit er (nog) niet in, maar met de plugins ben ik in staat om modellen makkelijk te roteren, en als zodanig te indexeren, en met geindexeerd 5 assig kom je ook een heel eind..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door bartL »

Wat ik gewend was was dat de cam module een extensie was van mijn CAD programma. Het grote voordeel is dan dat je tijdens het cammen gewoon je model aan kan passen en de toolpaths daarop aangepast worden.
Daarnaast kon je je hele freesbank erin assembleren of je opspanmaterialen waar dan rekening mee wordt gehouden mbt collisies.
Om zomaar even wat te noemen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cambam tips voor een groentje

Bericht door DaBit »

Wat gebruik je nu kwa tekensoftware?
Fusion360 werkt ook zo (Inclusief intekenen opspanmaterialen, toolholders en machine als je dat wil, en simulatie van je freeswerk) en is met beperkingen gratis te gebruiken voor niet-commercieel werk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie