cambam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eagle550
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2007 22:46

cambam

Bericht door eagle550 »

Ik heb een vraag heb van het weekend wat gefreest op mijn machine en had daar voor een autocad tekening omgezet met cambam. Alles is opzich helemaal perfect gelukt alleen het mooist zou zijn als je de frees mooi met een bocht of zo naar zijn lijn kan laten lopen en ook zo er uit komt want had nu namelijk een klein ronde inham in mijn werkstuk want de frees gaat op die plek het materiaal in. Weet ff niet hoe het heet maar weet wel dat het met Lazycam mogelijk was. Maar ben blij dat ik van lazycam af ben want ik heb wat lopen stoeien met dat programma en cambam is tot nu toe echt TOP!!

Groetjes,

Arthur
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

"tangential approach" noemt men dat in coorect nederlands.. je bedoelt dat de frees niet tot aan de contour loopt, maar er mooi met een bochtje inloopt..

op Heidenhain besturingen kun je het zo inprogrammeren..maarja.. wie heeft er een "Heidi"op zijn hobbymasjien?..

ik dus ook niet..en ik ben ook dolblij met CamBam.. sterker nog.. ik ben min of meer betrokken geraakt bij de ontwikkeling.. ik heb Andy Payne, de schrijver net een Zipje met 7 3D files gestuurd.

Maar.. om even op je vraag terug te komen.. wat je kunt doen om dat te voorkomen is voor en nafrezen.. als je voorfreest stel je "Stock" in op laten we zeggen 10-20% van je freesdiameter.. op die manier laat ie een "schilletje" staan, als je dan vervolgens dezelfde "MOp" nog een keer uitvoert, maar dan met Stock op 0, en eventueel een grotere ( of in een keer) dieptestap, loopt ie het laatste restje eraf, en heb je minder buiging van je frees.. wat dat is meestal de oorzaak...

ik wist het eerst ook niet, maar je kunt je contouren ook "offsette", dan maak je een tweede contour aan, die er net iets naast ligt ( 10-20% van de freesdiameter) .. bereik je't zelfde mee, maar met "Stock"op die waarde programmeert het een stuk sneller.. :)

Ohja.. als je je registreert op : http://www.forum.cambam.org, dan kun je dat ook aangeven, misschien is Andy in staat om dit op te nemen in een volgende release..
eagle550
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2007 22:46

Re: cambam

Bericht door eagle550 »

Hoe wat jij aangeeft is ook wel een idee. Maar mijn probleem is dat ik aan het uit frezen ben en als ik het heb uit gefreest dan heb ik geen klem mogelijk heden meer :( . Heb het nog ff bekeken in lazycam en daar noemen ze het een lead in en dan kan je kiezen tussen: straight lead in, lines 45 degree of circulair lead in. Uhm ga ff kijken of ik niet wat creatiefs kan verzinnen hiervoor.

Thanks

PS je link werkt niet omdat er een komma achterstaat
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik je goed begrijp, frees je je hele werkstuk er in één keer uit?.. , dan zou je tot een paar tienden voor de bodem moeten voor bewerken, en dan in de laatste stap doorfrezen.. dan heb je 't merendeel van je contour glad en op maat, 't onderste randje van een paar tienden, dat verdwijnt dan wel met afwerken..

mischien dat Andy er ook een Lead-in en out in kan gooien.. ik gebruikte het heel weinig.. meestal liet ik mijn frees op een hoek zakken.. zodat je daar toch al geen last van had.. ( maar dat was in de gereedschapmakerij met de Bridgeport )
Plaats reactie