Dropbox support voor mijn linux loopt af. Hoe verder?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Dropbox support voor mijn linux loopt af. Hoe verder?

Bericht door Breaker »

Gebruik je een standaard image of zelf geïnstalleerde/gecompileerde versie?

Wheezy LTS loopt of is ten einde:
https://wiki.debian.org/LTS/

Het is dus niet gek dat de applicaties ook niet meer ondersteund worden, maar gek genoeg worden de LinuxCNC images worden nog steeds op wheezy uitgebracht. Helemaal niet erg als het standalone gebruikt wordt maar iets onhandiger als er meer functionaliteit/connectiviteit gewenst is.

Dus ja, wil je naar een volgende versie dan wordt het zelf installeren. Geen idee welke versies van Linux daarbij aangeraden worden...

Mocht het niet zien zitten dan is er nog versie in ontwikkeling voor Debian 9 (Stretch), dus dat is minimaal 16.04, de LTS versie heeft zeker nog een aantal jaar ondersteuning.
http://www.linuxcnc.org/testing-stretch-rtpreempt/

Is al redelijk stabiel en lijkt binnen afzienbare tijd de officiële opvolger te gaan worden voor de LinuxCNC live installatie en zal nog wel even ondersteund worden. Misschien het proberen waard?

Code: Selecteer alles

   Ubuntu      |       Debian  
18.04  bionic     buster  / sid   - 10
17.10  artful     stretch / sid   - 9
17.04  zesty      stretch / sid
16.10  yakkety    stretch / sid
16.04  xenial     stretch / sid
15.10  wily       jessie  / sid   - 8
15.04  vivid      jessie  / sid
14.10  utopic     jessie  / sid
14.04  trusty     jessie  / sid
13.10  saucy      wheezy  / sid   - 7
13.04  raring     wheezy  / sid
12.10  quantal    wheezy  / sid
12.04  precise    wheezy  / sid
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Dropbox support voor mijn linux loopt af. Hoe verder?

Bericht door diepchess »

Is maar goed dat oudere debians gebruikt worden voor linuxcnc images.

Debian 9 is ultieme ramp hier. Die ligt compleet platgehackt regelmatig hier terwijl debian8 en debian7 nergens last daar van hebben.

Vast weer X applicaties ingeknikkerd dat debian9 in, met allerlei modificaties van hackers hier en hackers daar. Net als windows is het al aantal jaar zo dat linux zichzelf ook actief hacked. Dus standaard geinstalleerde applicaties die maken actief connectie naar het internet en geven bedrijf achter die applicatie kans je machine leeg te roven. Probleem is met name dat dan andere grappenmakers door zo'n gat OOK naar binnen komen. Dat neemt gewoon steeds toe in linux.

Ik praat dus niet over de geavanceerde chinese spionagechip die op alle moederborden hier helaas dus zit (waar die rel online over was). Da's allemaal 100x geavanceerder. Ik praat over simpelweg dat debian9 niet geniaal stabiel hier is. Internet wordt er snel traag op etc. Alles natuurlijk webbased problemen.

Fiks wat zelfhackende services in grafische mode strippen is vrij lastig karweitje natuurlijk. In textmode is alles simpeler daar.

Wat interessant zou zijn is linuxcnc in textmode draaien op zo'n machientje met verder bijna alle services gestripped net als op een firewall en dan vanaf een willekeurige andere machine, eender het OS (windows of linux of apple) een client draaien. Maar dan niet webbased onzin.

Alles webbased is vragen om ellende. Gewoon niet veilig te krijgen.
Plaats reactie