beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ercmrj
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 17:04

beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door ercmrj »

Ik probeer een closedloop steppermotor aan de praat te krijgen: https://www.omc-stepperonline.com/ts-se ... h=1-clts40

Ik kan niet echt gegevens vinden zoals step time, step space ed.

En hij draait maar een richting op. Heb al verschillende instellingen geprobeerd, maar niets helpt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Download driver manual en op pag 4 staat toch iets van 2.5µs pulswidth, en met 200kHz kun je zo het maximum uitrekenen lijkt me, niet echt spannend.
En hij doet het toch al, 1 kant op, moet je alleen het dir signaal nog goed zien te krijgen.
Probeer het eerst gewoon op wat langere pulstijden.

Het is altijd slim om te zeggen wat je dan precies ingesteld hebt, en hoe je het aangesloten hebt, dan kan er iemand kijken of daar misschien een denkfout zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ercmrj
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 17:04

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door ercmrj »

He Hugo, dat is lang geleden. Misschien ken je me nog Eric Roest van GL

Zou het aan dit boardje kunnen liggen: https://warp9td.com/images/BOB_Vendors/ ... /ST-V2.pdf

Ik had nog een gewone steppermotor liggen van een oude 3d printer en die doet het wel goed, pin 2 en 3 is ingesteld in de configuratie van cnclinux.
PUL- en DIR- van de stepper-driver is verbonden met PUL/DIR van het breakoutboard. Op PUL+ en DIR+ heb ik 5V staan.
De motor en feedback pinnen heb ik volgens het schema van de gebruiksaanwijzing aangesloten

Het vreemde is dat ik pin 3 en 4 moet instellen bij de closedloop stepper en dan draait ie dus maar 1kant op.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door Piet Versleijen »

Als jouw CNC controller geen differential Step en Dir heeft mag je vlgs mij maar een van de twee ingangen gebruiken:
dus alleen Step+ en Dir+ of Step- en Dir-.
Als je op een van beide poorten 5V zet ziet die als een puls cq stuursignaal.

Mvg,

Piet
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door benkr »

Staat SW7 van je driver niet verkeerd, als dat zo is dan kies je daar voor een vaste richting nl.
En dat dan ook nog samen met een goede instelling voor de step en dir polariteit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Linux weet niks van de stepper die er aan hangt. Dus een andere er aan hangen, moet je niet opeens andere pinnen pakken.
Als je in de configuratie de step puls op pin 3 zet en dir op 4, maar in de vorige zat die op 2, moet je dat ook in de configuratie aanpassen.
Ja, Erik ik ken je nog wel. Ben je nog niet overladen met CNC?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ercmrj
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 17:04

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door ercmrj »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 19:25 Ja, Erik ik ken je nog wel. Ben je nog niet overladen met CNC?
Nee hoor Hugo, wel een leuke hobby erbij voor thuis die CNC routers.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het thuis verder te testen, maar vond wel dit op internet in de gebruiksaanwijzig van stepper driver over SW7:

Pulse signal: In single pulsemode (setting by DIP switch SW7), 4.5-24V when PUL-HIGH, 0-0.5V when PUL-LOW. The same as DIR and ENA signals. Minimal pulse width of 2.5μs and duty cycle of pulse is recommended 50%. In double pulse mode, this input represents clockwise(CW) pulse, active both at high level and low level.

Maar dat zegt me niets, betekend dit dat je een vaste richting kan instellen?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door benkr »

ercmrj schreef: 06 apr 2021 13:39
hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 19:25 Ja, Erik ik ken je nog wel. Ben je nog niet overladen met CNC?
Nee hoor Hugo, wel een leuke hobby erbij voor thuis die CNC routers.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het thuis verder te testen, maar vond wel dit op internet in de gebruiksaanwijzig van stepper driver over SW7:

Pulse signal: In single pulsemode (setting by DIP switch SW7), 4.5-24V when PUL-HIGH, 0-0.5V when PUL-LOW. The same as DIR and ENA signals. Minimal pulse width of 2.5μs and duty cycle of pulse is recommended 50%. In double pulse mode, this input represents clockwise(CW) pulse, active both at high level and low level.

Maar dat zegt me niets, betekend dit dat je een vaste richting kan instellen?
Ja, precies dat, en is dat niet wat jij gedaan hebt?
ercmrj
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 17:04

Re: beginnersvraag closedloop stepper aansluiten

Bericht door ercmrj »

Ik heb hem aan de praat gekregen. Ik had de draadjes PUL/DIR verkeerd aangesloten. Ik kreeg een heldere ingeving om ze te verwisselen en toen werkte de motor wel goed en natuurlijk als ik in de config pin 2 en 3 actief maak.

Ze maken het ook wel niet makkelijk om die weer aansluitingen op het board een andere naam te geven, daar heten de aansluitingen CLK en CW ipv PUL/DIR

Bedankt voor de hulp heren.
Plaats reactie