Cam programma

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Cam programma

Bericht door rba »

Ben op zoek naar een goed cam programma. Werk met LinuxCNC. Had een tekening gemaakt in freecad en deze met pycam omgezet in gcode. De machine loopt dan heel schokkerig, vooral bij rondingen. Bij de voorbeelden bij LinuxCNC loopt de machine wel soepel.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door Leeuwinga »

Kijk eens naar de geproduceerde G kode.
Het zal wel zo zijn dat de rondingen gemaakt zijn uit allemaal kleine
lijnsegmenten waardoor de motoren steeds versnellen en vertragen.
De rondingen moeten worden gemaakt met G kode 02 en G03
Cees
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door rba »

Dat lijkt er wel op. Er komt bij een ronding heel veel code voorbij.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door ludo »

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door Sven »

Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de instellingen.

Als ik me goed herinner had ik zelf ook gedoe toen ik met pycam begon. Ik moest een instelling in de cad-software aanpassen zodat de stl er anders uitrolde, ik meen het aantal driehoeken of zo.

Maar het is lang geleden dat ik dat deed, kan het niet zo reproduceren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door rba »

Heb een cirkel in Inkscape getekend en ook deze werd door Pycam omgezet in allemaal losse lijnstukken. In de code alleen maar G1 en G0. Is er misschien een instelling in Pycam die ik eventueel niet goed kan hebben staan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cam programma

Bericht door DaBit »

Al die losse lijnstukjes hoeven nog geen probleem te zijn op een 3-assige machine in LinuxCNC; mijn setup kan die 2000 per seconde verwerken oid.

Als je maar minimaal een 2.7 versie gebruikt en met G64 Px een tolerantie opgeeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door rba »

Op zich kan mijn systeem het wel verwerken, alleen zijn de bewegingen nogal erg schokkerig. Dit komt het eindresultaat niet ten goede lijkt mij. Ik kan dit verhelpen door de snelheid te verlagen, maar dat vind ik ook geen oplossing.
Als je met G64 Px een tolerantie opgeeft worden de bewegingen dan vloeiender?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cam programma

Bericht door DaBit »

Je hebt met LinuxCNC versie 2.6 of ouder te maken met de aloude zeer conservatieve trajectplanner die vind dat-ie aan het eind van elk segment stil moet kunnen staan. Met code bestaande uit segmenten die korter zijn dan de afstand die nodig is om tot stilstand te decelereren schiet dat voor geen meter op en helpt een G64Px opgeven maar beperkt.

Versie 2.7 en hoger beschikt over een verbeterde trajectplanner die wel lookahead kan doen en segmenten kan blenden. Enig kleinigheidje: volgens mij is die nog niet 'officieel' uit. Ze zijn uitermate conservatief met het door laten druppelen van nieuwe features in de stabiele software-release, dat kan ooit best >2 jaar duren.

Tenzij je de machine in een productieomgeving hebt staan zou ik gewoon overschakelen naar de 'master' branch. Die is bij mij eigenlijk nooit instabiel of buggy geweest en de voordelen wegen bij mij ruim op tegen de potentiele nadelen (voornamelijk dat er een kritische bug in kan zitten die pas een paar dagen later opgelost word).
Zie hier de instructies: http://buildbot.linuxcnc.org/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door hainjedaf »

Goed om te weten! Thx
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door rba »

Bedankt voor je tip. Heb G64 geprobeerd en nu loopt ie inderdaad soepeler. Maar gaat dit niet ten koste van de nauwkeurigheid? (Heb er nog geen freesmachine inhangen dus kan het niet controleren.
Ik heb inderdaad ook versie 2.6. Es kijken of ik 2.7 kan installeren dan.
Kan Pycam uberhaupt geen G2 codes genereren trouwens?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cam programma

Bericht door DaBit »

rba schreef:Bedankt voor je tip. Heb G64 geprobeerd en nu loopt ie inderdaad soepeler. Maar gaat dit niet ten koste van de nauwkeurigheid? (Heb er nog geen freesmachine inhangen dus kan het niet controleren.
Ja, uiteraard gaat dit ten koste van je nauwkeurigheid. Want met G64 Pxx geef je de maximale afwijking op die de machine van het geprogrammeerde pad af mag wijken....

'Gewoon G64' zonder Pxx parameter vind ik tricky; dat betekent 'probeer de geprogrammeerde voedingssnelheid aan te houden' zonder restricties op afwijken van het geprogrammeerde pad. De enige regel is dan nog 'elk segment moet minimaal 1x geraakt worden'. Daarmee kun je dus een vierkant programmeren en eindigen met een circel. Meestal niet wat je wil.....

'Exact stop' mode (G61) vind ik ook tricky. Als je dan een hoek tussen 2 lijnstukken programmeert komt je frees helemaal stil te staan, en buiten dat dat vaak niet best is voor je frees zie je dat ook terug in de 'tekening' die de frees achterlaat en het schiet niet op.

Een juist gekozen G64 Pxx is het slimste als je het mij vraagt. Daarmee geef je de trajectplanner de mogelijkheid om z'n werk zo goed mogelijk te doen binnen de door jou gewenste toleranties. Heb je hout, dan zeg je G64 P0.2 ofzo omdat 0,2mm afwijking toch geen drol uitmaakt en het geeft de trajectplanner de mogelijkheid om ook bij lastige constructies lekker rap door te voeden zodat je hout niet verbrand.
Doe je iets nauwkeurigs uit aluminium, dan zeg je G64 P0.01. Heb je alsnog niet veel last van afrondingsfouten en segmenten die niet helemaal tangent op elkaar aansluiten, en haal je de gewenste nauwkeurigheid.

Overigens geld dit niet alleen voor LinuxCNC, maar net zo goed voor Mach3/Eding/whatever.
Kan Pycam uberhaupt geen G2 codes genereren trouwens?
Geen idee, Sven is hier de PyCAM expert :mrgreen:
Aangezien de basis van PyCAM een STL file is waar geen circels in zitten en het programma een DXF beschouwt als platte STL zal-ie dat wel niet kunnen.

Maar zoals gezegd: een fatsoenlijke trajectplanner weet wel raad met die bergen korte segmentjes. Als techneut is het me nog steeds een doorn in het oog, maar zolang iedereen accepteert dat G-code zodanig prehistorisch is dat je je CNC-machine nog net geen uitgehakt kleitablet met het programma hoeft te voeren zal dat niet veranderen. In ieder geval voorlopig niet in de hobbywereld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door Insp »

Gezien je met FreeCad werkt, er is een groepje bezig een CAM Werkbank te maken, dacht dat deze Path/CAM heet.
Echter nog in ontwikkeling en dus zelf erbij installeren.
Op moment dus ook nog niet te veel van verwachten, maar ik verwacht met een paar jaar wel (voor het totale FreeCad geldt dit eigenlijk)
rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: Cam programma

Bericht door rba »

Nog een vraag over Freecad. Het exporteren van svg bestanden gaat niet helemaal goed. Na exporteren zie ik hetgeen ik getekend heb helemaal vervormd en platgeslagen terug in Pycam.
Voorheen heeft dit wel gewerkt, alleen na een nieuwe installatie lukt het dus niet meer. Wellicht een of andere instelling, alleen ik kom er niet achter welke.
Plaats reactie