Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

De laatste maanden merk ik dat ik wel heel veel gemak zou hebben van een machine die preciezer gehomed is dan ik nu op de hand kan doen.

Dus ik denk dat de volgende frees home - of limit switches moet gaan krijgen.

En daar wordt het voor mij mistig.

Het concept dat mij het eenvoudigst lijkt is home switches, gewoon drie schakelaars ergens op de assen, die ik dan op het Bob-je aansluit.

Maar wat voor schakelaars moet ik dan nemen?

En kunnen die dan parallel op 1 pin worden aangesloten?
Of moeten ze elk op een aparte pin omdat linc anders niet weet met welke as hij bezig is?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hainjedaf »

Persoonlijk zou ik voor 'normally closed' kiezen.
Als je dan een draadbreuk hebt, heb je een storing en geen twijfelachtig ge-home-de machine

Hoe je ze aansluit: daar verschillen de meningen over.
Heb je voldoende IO, zou ik voor individueel gaan. dus X, Y, Z (en A) elk op een eigen ingang.
Storingen beperken zich dan tot 1 as en je kan makkelijk individueel homen

Zit je om IO verlegen, dan zou ik de schakelaars Normally closed in serie zetten. Nadeel is dat je dan altijd sequentieel moet homen. Want zodra er 1 as gehomed is, is de schakelaar open en dus het circuit onderbroken.
Ritueel wordt dan:
-alle assen op een willekeurige niet-home positie
-controleer of alle home schakelaars gesloten zijn en circuit gesloten is.
-Home as 1, stel op nul en laat weglopen van de schakelaar zodat circuit weer gesloten is.
-idem as 2
-idem as 3
(-idem as 4)

Het alternatief: alles parallel met normally open, werkt hetzelfde, maar een kabelbreuk zal niet zo gauw opgemerkt worden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door javanree »

Nog een tweetal tips als je met home switches gaat werken:

1) Home switches mogen op zowel de min als max positie zitten. Kies dusdanige plekken dat bij een gehomede machine je overal goed bij kunt ( werkstuk- / toolwissel ! ), mede vanwege punt 2

2) Definieer een vaste positie welke je met G28 kunt oproepen, ongeveer 5-10mm van je home punten af (bij mij in machinecoordinaten X5.0 Y395.0 Z-5.0 , ik home en parkeer dus op de Y max waarde ! )
Stop in je programma footer altijd als laatste beweging die G28 en je machine staat altijd op een handige plek gereed bij het opstarten om snel te homen : homen gaat in LinuxCNC vrij langzaam, om overshoot te voorkomen
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Breaker »

Mocht je alleen de home functie gebruiken dan kan je de switches willekeurig waar zetten, zie punt 1 van javanree, dan wel altijd vanaf dezelfde kant benaderen voor homen. Worden deze ook gebruikt als limit switches dan niet helemaal aan het eind van het bereik zetten maar iets ervoor zodat de motoren voldoende ruimte hebben om uit te lopen als ze op volle snelheid bij de limit langskomen. Dan moet je het eigenlijk ook aan twee kanten van het bereik doen.

Ik ga overigens uit van proximity switches, of wil je (mechanische) micro switches gaan gebruiken? Heb ook heel even een reedswitch geprobeerd (had ik nog liggen) maar die zijn niet precies genoeg en een magneet trekt bovendien allerlei rommel aan, dus ongeschikt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door javanree »

Waarom zou je als je reeds home switches hebt ook nog limit switches willen monteren?
Als je home switches gemonteerd hebt en de limits correct hebt ingesteld kun je nooit buiten je bereik bewegen.

Op mijn frees/router heb ik microswitches gemonteerd, op de Emco 5 ombouw komen capacitieve proximity switches in de hoop daarmee de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te verbeteren. Nadeel van microswitches is de lichte afwijkingen bij het homen (circa 0.02 mm is wat ik tot nu toe gemeten heb ; dit zal oa in de vering van het hefboompje zitten, speling in het rolletje, etc)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Breaker »

javanree schreef:Waarom zou je als je reeds home switches hebt ook nog limit switches willen monteren?
Alleen voor het geval er iets drastisch mis gaat, dan kan je de limits in het noodstopcircuit stoppen.
Ik ben het overigens helemaal eens met jouw idee, volg dezelfde aanpak, maar Sven vroeg om het hoe en wat dus even voor de volledigheid om zijn eigen keuzes te kunnen maken :lol:
javanree schreef:homen gaat in LinuxCNC vrij langzaam, om overshoot te voorkomen
Over betrouwbaarheid: Ik had een (goedkope) proximity switch DOA, toch iets wat ik geen rekening mee had gehouden, nog best lang gezocht om tot die conclusie te komen. Leverancier zei dat er ongeveer 5% uitval was in het eerste jaar, ben overgestapt op duurdere Duitse waar geen problemen mee bekend zijn. Iets om in het achterhoofd te houden bij het homen, of missschien is er een tijdslimiet voor in te stellen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Dat zijn weer goede reacties mannen, dat verduidelijkt de boel.

Fijn om ook eerst de basis te lezen voor het over het feitelijke aansluiten gaat ;) (Nou ja, Marout al wel een beetje maar dat is net genoeg)

Ik ben er wel voor om spul zonder bewegende delen te gebruiken.
Maar zo'n proximity switch, kan die wel in het midden van een as worden gebruikt, waarvoor er dus een dingetje langs moet komen dat 'm triggert, zonder 'm te raken?

proximity switsches, kan je die inderdaad zowel open als gesloten gebruiken? Dat meen ik te lezen in de specs.

En als ik maar een enkele pin zou willen gebruiken, dat zal nog steeds best vlot gaan als ik de machine aan het einde van de dag in de buurt parkeer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door skillalot »

Een eind of home schakelaar of prox moet wel of geen materiaal zien. Vanaf het punt waar je je sensor plaatst moet er dus on onderbroken tot einde bereik wel of geen materiaal zijn, want de machine moet weten welke kant hij op moet. Een enkel klein stukje materiaal om op te schakelen in het midden van je materiaal gaat dus niet werken.

Tijdens homen heb je geen software limits, is je homesensor kapot dan loopt je machine door tot hij mechanisch ergens vastloopt.

Mijn ervaring met proxxen, is dat ze op beide manieren kapot kunnen gaan. Heb meegemaakt dat ze geen materiaal meer detecteren, maar heb ook gezien dat ze constant geschakeld blijven als er geen materiaal voor zit.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan mechanische schakelaars, mits goed gemonteerd gaan die niet kapot.

Proxxen heb je aks NO als NC, en verder kun je nog kiezen om hem te laten schakelen als hij geen of als hij wel materiaal ziet, en dat is eigenlijk ook NO/NC keuze.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Sven »

Ah, ok, dus een prox komt altijd aan het einde van de slag.

En mechanische zou ook nog in het midden kunnen maar ik denk dat je daar op de lange duur toch niet blij mee blijft.

Ziet een prox al het materiaal, alleen metaal, of alleen ijzer?

En wat voor soort mechanische schakelaar zou ik moeten nemen, aan wat voor eisen moeten die voldoen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door javanree »

Proximity is er capacitief (reageert ook prima op non-ferro) en inductief (alleen ferro-metalen)
Mechanisch : afhankelijk van je behoeften kan iets simpels als op het plaatje hier : http://www.temcoindustrialpower.com/pro ... tion_guide
Dat heb ik op mijn router, herhalingsnauwkeurigheid is redelijk (circa 0,02mm in mijn geval) maar wisselt sterk , mede afhankelijk van hoe ingebouwd, hoe snel je de schakelaar aanloopt, kwestie van trial and error.

Gezien de kosten misschien eerst eens spelen met mechanisch, desnoods met tape of een tyrap vastzetten en gewoon proberen. Als je alles onder de knie hebt en het beter moet kun je dan eens een capacitieve of inductieve sensor proberen. Ik zou dan wel voor een groot merk gaan , er wordt genoeg op eBay gedumpt. Altijd fijn als je bij een fabrikant een leesbaar datasheet kunt vinden in plaats van een half chinees A5'je wat al 5 maal opnieuw gecopieerd is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zou de home switches voor de x -en y-as in het midden zetten en die van de z in de top.
Iedere home switch per input en deze ook als limit instellen (kan dat met linuxcnc?) en de andere limit switches in serie op een input. Neem NC (Normaly Closed) contacten i.v.m. draad breuk.

Wat betreft de fysieke keuze van switch NC en dan licht sluisjes, proximity kan ook maar heb met eerste betere ervaring. Voorkom wel dat er stof in kan vallen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In het midden is natuurlijk handig, maar dan moet je een 'nok' over de helft van de slag maken. Anders weet de cnc niet welke kant ie op moet.
Kwa snelheid kun je volgens mij kiezen voor 2 metingen, waardoor de 1e best snel mag, met overshoot, 2e teruggaande beweging is dan de nauwkeurige meting. ( maar Sven, dat is allemaal beschreven in linuxCNC-wiki)
Inductief kan ook met aluminium, maar is minder gevoelig.
Nog een mogelijkheid zijn hall-switchen, die reageren alleen op magneetveld, of ijzer ( maar dat beinvloed magneetveld )

Als je ze met z'n drieën in serie wilt zetten moeten ze wel aan het einde van het bereik staan, en je machine moet daar dan niet staan met refereren, want hij kan niet bepalen welke er eventueel al aangesproken is.
(heb je een IO probleem dan ? )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef:Kwa snelheid kun je volgens mij kiezen voor 2 metingen, waardoor de 1e best snel mag, met overshoot, 2e teruggaande beweging is dan de nauwkeurige meting.
zo zou ik dat in Eding-cnc ook graag zien
maar tot nu toe heb ik Bert nog niet kunnen overhalen . . .

eerder bericht hier over :
Re: Homing / Postionering targets proximity switches
Postby keesfrees on 26 Mar 2015 23:57
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t= ... 14#p113564
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat en hoe: Limit -/home switches in linuxcnc

Bericht door skillalot »

Huh? Is dat in edingcnc niet zo dan? Ik dacht dat vrijwel elke cnc sturing en elke servodrive met homing functie het zo deed, snel naar de homesensor, en langzaam er weer uit lopen.
Plaats reactie