Linuxcnc onder windows??

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Linuxcnc onder windows??

Bericht door spinningwheels »

OK ik zie zat programmaatjes om windhoos programma,s via linux te draaien.
Maar is dat er ook omgekeerd? wil graag linux cnc voor de draaibank gaan gebruiken, maar heb geen linux.
Linux cnc omdat deze dus een opnemer op de hoofdas gebruikt met 400/800 pulsen. Dat word ook door de ELS die ik nu heb gebruikt.
Wil beide blijven gebruiken, die ELS is voor eenvoudig werk toch wel heel snel en makkelijk in te stellen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Guvner »

Linuxcnc op Windows??

Kan ik in 1 woord samenvatten: Why?!?!?!?

Ze hebben een goed besturingssysteem gemaakt genaamd Unix. Daarop hebben ze Linux gebaseerd en heeft al het goede dat Windows niet heeft.

Ik kan me niet voorstellen dat je niet nog een oud pctjw hebt liggen waar je Linuxcnc niet op zou kunnen draaien. Of anders eentje voor een paar tientjes via marktplaats.

Er zijn er hier genoeg die je er bij kunnen en willen helpen denk ik
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door spinningwheels »

Why?
Wil eigenlijk wel ín het hok ook gewoon een pc , met windows erop. en had dat graag gecombineerd.
Maar wat is er nodig voor linux CNC aan systeem eisen ?
Net een pc opgehaald 3.2 GHZ quad core , of is dat voor linux cnc een beetje veel ?
Hier in huis staat een 2.8 dual core, daar zit dan wel naast de harde schijf zo,n sdd ding in, dat was volgens mijn nerd sneller.
Kan dat sdd wel over laten zetten en dan dat 2.8 ding naar het hok.
En dan nog een voor linux erbij,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door DaBit »

Wat doe je op die Windows PC? Als dat internetten, muziekje draaien, youtuben, etc. is dan kan dat onder Linux ook prima. Zelfs terwijl je aan het frezen/draaien bent als je dat zou willen (ik draai rustig muziek op de achtergrond als de frees bezig is en dat komt ook wel eens van youtube af; net zoals jij geen zin om daar een aparte computer voor neer te zetten)

Maar om je originele vraag te beantwoorden: nee, helaas. LinuxCNC is meer een systeem dan enkel een programma.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door keesfrees »

spinningwheels schreef: 31 jul 2018 22:19ik zie zat programmaatjes om windhoos programma,s via linux te draaien.
Waar zie je dat, ik heb er niet veel succes mee nl, er is WINE, en verder weet ik het niet, ik zou graag autocad 2004 draaien op linux (nee, geen alternatief).

Verder wil ik iedereen aanmoedigen om eens met linux te experimenteren.
Met Linux starten ??
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=63&t=16077
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Kjelt »

Aangezien LinuxCNC meer het hele OS is dan alleen een losstaand programma (althans zo heb ik het begrepen) heb je als mogelijkheid om dit in een Virtual machine bv Virtual Box onder Windows te draaien.
Alleen omdat het een virtual machine is kun je allerlei problemen krijgen met de periferie , zoals bv de USB poorten. Ethernet werkt prima overigens.
Oftewel dat wordt flink experimenteren en uitzoeken dus kan je eigenlijk alleen adviseren om bv een dubbele bootschijf te gebruiken.
Wat ik zelf heb gedaan op mijn nieuwe pc is een 4 poorts SSD bay te installeren (mag ook 2 poorts zijn).
Ik heb drie kleine SSDs eentje met Win10 , eentje met Win7 en eentje met Linux en stop degene er in waarmee ik wil werken.
Als er een keer wat fout gaat dan beinvloed dit niet je overige OSen, je kunt van de ssd een image/clone bestand maken zodat als er ooit iets verkeerd gaat (nieuwe update waarbij een programma niet meer werkt of whatever) je dit snel kunt terugzetten en weer verder kunt etc. etc.
Ja je maakt wel eens een fout en boot met de verkeerde schijf (overkomt me zo nu en dan) kost je twee minuten om the shutdownen en weer verder te gaan :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 01 aug 2018 09:26Aangezien LinuxCNC meer het hele OS is dan alleen een losstaand programma (althans zo heb ik het begrepen) heb je als mogelijkheid om dit in een Virtual machine bv Virtual Box onder Windows te draaien.
Dat gaat alleen voor simulaties werken ! Als je echt een machine wilt aansturen moet je een realtime kernel draaien, dat kan niet in een VM.
Maar je kunt er dan wel mee spelen, al zie ik daar de zin niet van in...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Kjelt »

javanree schreef: 01 aug 2018 09:32
Kjelt schreef: 01 aug 2018 09:26Aangezien LinuxCNC meer het hele OS is dan alleen een losstaand programma (althans zo heb ik het begrepen) heb je als mogelijkheid om dit in een Virtual machine bv Virtual Box onder Windows te draaien.
Dat gaat alleen voor simulaties werken ! Als je echt een machine wilt aansturen moet je een realtime kernel draaien, dat kan niet in een VM.
Maar je kunt er dan wel mee spelen, al zie ik daar de zin niet van in...
Klopt dat wil je niet in een VM doen. Dan gaat het niet onder Windows werken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Sven »

javanree schreef: 01 aug 2018 09:32 , al zie ik daar de zin niet van in...
Werkvoorbereiding, omdat je je cad ook op windoos moet doen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Toxiq »

DaBit schreef: 31 jul 2018 23:10
Maar om je originele vraag te beantwoorden: nee, helaas. LinuxCNC is meer een systeem dan enkel een programma.
Ik ben niet zo thuis in linux, wel redelijk met computers, kom ook nog wel met enige regelmaat bij Spinningwheels dus ik wil wel een poging wagen

Mag uit je opmerking opmaken dat linuxcnc ook draait op een machine zonder linux, oftewel het programma is zijn eigen operating system ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door DaBit »

De applicatie 'LinuxCNC' heeft nog wat extra vereisten, net zoals spelletjes op Windows een werkende DirectX runtime of .NET framework nodig hebben bijvoorbeeld.

Alleen in het geval van LinuxCNC betreft het de kernel, de verkeersagent van het besturingssysteem; dat moet een hard-realtime kernel zijn. Verder zijn er nog wat geintjes dat LinuxCNC afhankelijk is van verouderde pakketten die niet meer bij moderne distro's zitten (zoals GTK2).
Dat is een forse ingreep op systeemniveau, en om het voor normale mensen toch nog makkelijk te maken om het spul te installeren leveren ze gewoon een complete distributie met alle vereisten. Dat is dus ook de handigste manier om aan LinuxCNC te komen: DVD-image downloaden op de site, installatiemedia ervan bakken, en OS+LinuxCNC ermee installeren. Dat is iets wat iemand met 2 computer-linkerhanden ook nog kan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door diepchess »

Gewoon linux eropzetten.

Wat ik hier wel doe is remote inloggen op PC's. Je kunt vanaf windows naar linux inloggen.
Dus als je oud pc'tje hebt met linux erop, dan kun je vanaf een windows PC waarop alles staat wat je wilt, remote inloggen op die linux PC.

Files overzetten en communiceren gaat dan ook heel simpel via die client waarmee je remote inlogt. Op die manier is de linuxcnc pc dan enkel en alleen een dedicated machine waarmee je de CNC machine aanstuurt.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door Toxiq »

DaBit schreef: 03 aug 2018 09:24 Dat is een forse ingreep op systeemniveau, en om het voor normale mensen toch nog makkelijk te maken om het spul te installeren leveren ze gewoon een complete distributie met alle vereisten. Dat is dus ook de handigste manier om aan LinuxCNC te komen: DVD-image downloaden op de site, installatiemedia ervan bakken, en OS+LinuxCNC ermee installeren. Dat is iets wat iemand met 2 computer-linkerhanden ook nog kan.
Done
Beetje gepriegel met het pctje
Wilde niet booten van, en daarna niet van....
Maar eenmaal alles uitgezet en alleen actief waarvan geboot moest worden (eerst DVD en na installeren de HDD) was het zo gepiept
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc onder windows??

Bericht door DaBit »

Ja, computers hebben als hoofdsport het vooral niet meewerken :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie