limitswitch positie

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

limitswitch positie

Bericht door epa »

moet je de limmit switches helemaal op het einde plaatsen,of kan je ze ook stukje voor het einde zetten en dan progameren dat de limmit bv 10mm er voorbij ligt?(zoals bij de homeswitch)
zoja hoe doe je dat?
liefst doe ik dat zonder stepconfig te draaien.
de bedoeling is een aantal nc pnp proxen te gebruiken in serie,ipv de huidige micro switches
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: limitswitch positie

Bericht door Ballegooijen »

Wordt de limit niet in de software bepaalt in Linux? Ik werk met Edingcnc en daar staat in de software hoe ver een as mag draaien. Hij gaat daarna ook geen mm meer verder.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: limitswitch positie

Bericht door skillalot »

Normaal gesproken op machines, heb je een mechanische eindstop, zodat er niks kapot kan gaan of ergens af kan lopen. Vlak voor die mechanische eindstop zitten limit schakelaars, die zorgen dat de motoren stoppen. Net voor die eindschakelaars programmeer je je software limits, zodat je niet iedere keer in die eindschakelaar loopt. De meeste besturingen remmen vlak voor de software limit al af, zodat ze nooit eroverheen gaan.

Ergens tussen die eindschakelaars in komt je homeschakelaar, en waar dat is maakt geen drol uit. Ze moeten alleen zodanig gemonteerd worden dat het hele traject van homeschakelaar tot de ene limitschakelaar bediend is, en de andere kant op geheel onbediend. Dit omdat de besturing het punt op zoekt waar de schakelaar schakelt, bediend ene kant op, onbediend andere kant op.
Vaak loop je op hoge snelheid naar de schakelaar toe met homen, en zodra de schakelaar gezien wordt gaat de machine weer met langzame snelheid (nauwkeuriger) van de schakelaar af om zijn referentiepunt te nemen.
Je moet dus een strip maken waar de homeschakelaar op schakelt die doorloopt tot einde mechanische bereik.
Let er ook op hoe je schakelaars monteert. Monteer ze altijd zodanig dat als de machine door zou lopen er geen schade zou kunnen ontstaan (nooit in lijn met de beweging van de machine, maar dwars er op).
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: limitswitch positie

Bericht door epa »

skillalot schreef: 04 sep 2018 21:45
Je moet dus een strip maken waar de homeschakelaar op schakelt die doorloopt tot einde mechanische bereik.
Let er ook op hoe je schakelaars monteert. Monteer ze altijd zodanig dat als de machine door zou lopen er geen schade zou kunnen ontstaan (nooit in lijn met de beweging van de machine, maar dwars er op).
zo heb ik mn homeswitches van de x en y as
dus de limmit switches zet ik helemaal op de einden van de assen,net voorbij de soft limmits.
moet dan wel het metalen stripje precies op maat maken.
Plaats reactie