FPGA interface kaart

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kjelt »

Kaasie schreef: 28 nov 2018 22:50 Even een update.

Ethercat werkt nu op 64 bit linuxcnc. Ik heb wel nog een bottleneck. Dat is een high speed 5v output van 1us EL2124 aan een DM860 koppelen. Wie heeft raad?
Dit kan zeker alleen via octocoupler?
Je wilt 1 MHz galvanisch gescheiden overdragen? Kijk eens bij AD ics genaamd ADUMxxxx waarbij xxxx het typenr is bv 1200 die kunnen dacht ik tot 50ns en zijn iCouplers, inductief gekoppeld.
Overigens zijn er weinig steppers die 1MHz stepfrequentie aan kunnen maar dat terzijde.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kaasie »

Beste Kjelt,

De DM860 schakelt op 0 volt in het schema. De EL2124 geeft simpele 5v puls. Dus vandaar dat er een switch moet plaatsvinden van plus naar min. Dus dacht ik aan een octocoupler of ben ik nu abuis?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Floppy »

De DM860 heeft al optisch geisoleerde ingangen dus die hoef je niet nog eens toe te voegen. Hij gaat trouwens maar tot 200Khz.
Zo aansluiten:
17777
Controller is jouw EL2124 en Drive is de DM860
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kjelt »

Wat Floppy zegt de interne optocoupler kun je rechtstreeks aansluiten door de cathode aan massa te leggen en de anode aan je uitgang. Pulsen mogen dan max. 200kHz zijn dus 5us.
Ik zou er nog wel een buffer ic tussen zetten, just in case.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: FPGA interface kaart

Bericht door benkr »

Waar haal je die 1us vandaan?
Dit is wat Leadshine opgeeft voor hun DM860 driver:
For reliable response, pulse width should be longer than 2.5 μs.
For reliable motion response, DIR signal should be ahead of PUL signal by 5μs at least.
Ik weet dat er drivers zijn die zelfs 10us pulsjes willen zien dus ben niet te zuinig met de pulsbreedte.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: FPGA interface kaart

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 29 nov 2018 00:12 Pulsen mogen dan max. 200kHz zijn dus 5us.
Je rekensommetje klopt niet, er is een laag- en een hoogtijd, die samen maken een frequentie.
Aangenomen dat de laag- en de hoogtijd hetzelfde zijn is de max. frequentie maar 100 kHz.

Hetzelfde geldt voor die 1us puls, dat levert een max. frequentie op van 500 kHz. Maar bedenk dat ook de flanksteilheid belangrijk wordt als het allemaal zo krap wordt, het in- en uitschakelen van zo'n opto-coupler gebeurd op een iets ander tijdstip dan je zo zou verwachten omdat de voor- en achterflank van zo'n signaal heel verschillend zijn.

Ik zelf zou het allemaal eens goed simuleren of uittesten voordat ik iets definitiefs zou gaan maken.
Plaats reactie