FPGA interface kaart

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: FPGA interface kaart

Bericht door John Sellis »

Ik weet niet of ik jullie begrijp maar zag net dat cslab ook een nieuwe programma heeft. Simcnc :

SimCNC is innovative control software for CSMIO/IP controllers. The software provides dynamics and precision of motion not seen before in other proprietary CNC control software. This was achieved by using the S-curve profile as well as sophisticated algorithms for motion trajectory optimization. It means that a machine can be fast, dynamic and precise at the same time and a treatment process is smooth and steady. It highly affects processing time, extends the life of tools and of mechanics of a machine. SimCNC software is equipped with Python scripting language.

Cslab zit zo i zo een pfga chip in. En je kunt in python of het 1 en ander aan scripts schrijven. Ga het wel even testen in combinatie met mijn csmio 6 Asser(8mhz pulsen!!) met mijn delta servo (4mhz pulsen). Ik mag simcnc zo i zo gratis proberen (30dagen op proef)


https://en.cs-lab.eu/wp-content/uploads ... simcnc.pdf
Laatst gewijzigd door John Sellis op 24 okt 2018 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kaasie »

Als je de link download :
https://en.cs-lab.eu/wp-content/uploads ... -linux.zip

En installeert in linux, krijg je dit : repository ppa:jonathonf/python-3.6" als foutmelding
Zoek je op die kerel, zie je dat hij uit Engeland komt.

Als je het programma wilt starten is dit de foutmelding : error while loading shared libraries: libQt5OpenGL.so.5

Misschien dat het programma wel op windows wel werkt. Zouden ze dit niet getest hebben op linux?

Ik heb nog een 6 assige kaart van CSMIO/IP liggen op de kast. Wat moet ik daar mee doen?
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kaasie »

In de handleiding....

This was achieved by using the S-curve profile as well as sophisticated algorithms for motion trajectory optimization.

Ik denk dat ze deze aangenomen hebben van een standaard text uit linuxcnc. :lol:
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kaasie »

John,

Het blijft wel knap dat een Pools bedrijf dit heeft op kunnen zetten. Het biedt mogelijkheden. Ik hoop dat ze een install maken voor 32 bit systemen en 64 bit systemen van linuxcnc.
Misschien dat ik ze even een mail stuur van de week, dat ze reprositories moeten gaan gebruiken zonder namen van programmeurs.

Ik hoop al langer op alternatieven dan enkel en alleen Mesa, wat dat betreft vindt ik het een goede zet.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: FPGA interface kaart

Bericht door skillalot »

Kaasie schreef: 23 okt 2018 23:56 Ik heb nog een 6 assige kaart van CSMIO/IP liggen op de kast. Wat moet ik daar mee doen?
Voor een leuk bedrag aan mij verkopen :lol:
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: FPGA interface kaart

Bericht door John Sellis »

Kaasie schreef: 24 okt 2018 00:09 John,

Het blijft wel knap dat een Pools bedrijf dit heeft op kunnen zetten. Het biedt mogelijkheden. Ik hoop dat ze een install maken voor 32 bit systemen en 64 bit systemen van linuxcnc.
Misschien dat ik ze even een mail stuur van de week, dat ze reprositories moeten gaan gebruiken zonder namen van programmeurs.

Ik hoop al langer op alternatieven dan enkel en alleen Mesa, wat dat betreft vindt ik het een goede zet.
bekijk de kaarten ook maar eens goed ik vind ze geweldig.

Ik heb cslab leren kennen door jeroen ( BOUTJE op dit forum)

heb de kaart nu al een kleine 3 jaar? zou nooit meer anders willen.

Ik snap ook niet waarom iedereen zo gek is van eding cnc, kaart snelheid 125khz en alles op 5v ipv de industrie standaard van 24vdc. en mis de aansluit terminals die bij cslab wel zit, oja en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke THC (DSP).

Ik ben natuurlijk met plasma snijders bezig en dat is anders als de meesten hier doen. Bij mij moet hij 10 uur op een dag draaien, en dat gaat goed.
ook de service is top. Ik heb een keer een kaart gesloopt door een hele domme fout. Ik heb hem rechtstreeks naar polen gestuurd en 4 dagen later lag hij weer werkend bij mij op de mat, kosten 0euro zelf geen verzendkosten terug hoeven te betalen!!!

Als ik nu klanten heb voor het retrofitten van hun machine plaats ik nu altijd een cslab kaart omdat het werkt met mach3 en mach4 (en nu ook simcnc). De eerste klant draait nu ook echt op mach4 en dat gaat prima en snel.

Over de kennis daar in polen hoef je niet in te zitten die is echt goed. Ook bij eventuele problemen willen ze altijd helpen en mee denken.


Waarom wil je persee linux. windows is toch ook mooi.......
Laatst gewijzigd door John Sellis op 24 okt 2018 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: FPGA interface kaart

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 24 okt 2018 07:44
Kaasie schreef: 23 okt 2018 23:56 Ik heb nog een 6 assige kaart van CSMIO/IP liggen op de kast. Wat moet ik daar mee doen?
Voor een leuk bedrag aan mij verkopen :lol:
ja of aan mij 8)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: FPGA interface kaart

Bericht door javanree »

Kaasie schreef: 23 okt 2018 23:56 Als je de link download :
https://en.cs-lab.eu/wp-content/uploads ... -linux.zip

En installeert in linux, krijg je dit : repository ppa:jonathonf/python-3.6" als foutmelding
Zoek je op die kerel, zie je dat hij uit Engeland komt.

Als je het programma wilt starten is dit de foutmelding : error while loading shared libraries: libQt5OpenGL.so.5
Al gewoon libqt5opengl5 geinstalleerd?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Breaker »

Kaasie schreef: 23 okt 2018 22:40 De Ethercat maakt gebruikt van een min of meer standaard ethernet driver, standaard kun je kiezen voor de generic driver, deze is niet real time.
Waarom zou die realtime moeten zijn? De kracht van EtherCAT zit in de synchronisatie van de klok in de modules, die ligt onder de 1µs. Als ze allemaal dezelfde tijd aanhouden kunnen er ook heel precies commando’s uitgevoerd worden. Die commando’s zelf hoeven niet realtime verstuurd te worden.
Kaasie schreef: 23 okt 2018 22:40 Dus ik vraag me af met welke driver mesa gebruikt voor de ethernet kaarten.
hostmot2 volgens mij, en die draait wel in realtime omdat de ontvangers geen eigen gesynchroniseerde klok hebben dus de commando’s verwerken wanneer ze arriveren. Het is dus zaak om de commando’s gelijkmatig te versturen door de jitter laag te houden. Daar zal DaBit ook wel op doelen met de speciale grappen en grollen want dat is niet iets wat Ethernet standaard doet.


Wat je dan zelf gaat bedenken zal wel binnen één van bovenstaande strategieën passen, houd in ieder geval rekening met het advies dat LinuxCNC geeft bij het verder bedenken, zeker wanneer je met meedere modules wilt gaan werken:
LinuxCNC schreef:If your "Max Jitter" number is less than about 15-20 microseconds (15000-20000 nanoseconds), the computer should give very nice results with software stepping. If the Max Jitter is more like 30-50 microseconds, you can still get good results, but your maximum step rate might be a little disappointing, especially if you use microstepping or have very fine pitch leadscrews. If the numbers are 100 uS or more (100,000 nanoseconds), then the PC is not a good candidate for software stepping. Numbers over 1 millisecond (1,000,000 nanoseconds) mean the PC is not a good candidate for LinuxCNC, regardless of whether you use software stepping or not. 
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kjelt »

John Sellis schreef: 24 okt 2018 09:33 Ik snap ook niet waarom iedereen zo gek is van eding cnc, kaart snelheid 125khz en alles op 5v ipv de industrie standaard van 24vdc. en mis de aansluit terminals die bij cslab wel zit, oja en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke THC (DSP).
Dan wil je de pro of industrial versie hebben, die zijn 400kHz en 24VDC de industriele versie heeft pro aansluitterminals (kosten 125 euro inkoop alleen voor de terminals).
http://www.edingcnc.com/products.php
Wat de kracht van Eding is, is het vooruitkijk algoritme van Bert, die software krijg je er dan nog bij voor die prijs terwijl bij Mach X is dat nog extra.
Maar persoonlijke smaken verschillen en dat mag.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 24 okt 2018 12:21 Dan wil je de pro of industrial versie hebben, die zijn 400kHz
De Pro's zijn 400kHz, de Industrial is 125kHz
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: FPGA interface kaart

Bericht door John Sellis »

Kjelt schreef: 24 okt 2018 12:21
John Sellis schreef: 24 okt 2018 09:33 Ik snap ook niet waarom iedereen zo gek is van eding cnc, kaart snelheid 125khz en alles op 5v ipv de industrie standaard van 24vdc. en mis de aansluit terminals die bij cslab wel zit, oja en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke THC (DSP).
Dan wil je de pro of industrial versie hebben, die zijn 400kHz en 24VDC de industriele versie heeft pro aansluitterminals (kosten 125 euro inkoop alleen voor de terminals).
http://www.edingcnc.com/products.php
Wat de kracht van Eding is, is het vooruitkijk algoritme van Bert, die software krijg je er dan nog bij voor die prijs terwijl bij Mach X is dat nog extra.
Maar persoonlijke smaken verschillen en dat mag.
nee ik wil geen khz ik wil mhz. mijn drivers van de servo's kunnen 4mhz aan. Ik heb niks te maken met frees kracht. ik wel snelheden halen van 60meter per min minimaal (mijn tafel is nu nog maar 2x6meter). en met een resolutie van min 1/1000ste mm. waarom gewoon omdat het kan en het beschikbaar is.

ik heb een hekel aan wachten, machine gaat nu met steppers 12meter per min. en resulutie van 3/1000ste mm dus van de 1 naar de andere kant duurt een halve min. straks 6sec. en ik heb nu een accleratie van 10x niks ivm met het gewicht van de arm. wil straks toch wel 2g halen als me dat zou lukken (nieuwe arm weegt ca 35kilo en komen 2 motoren op van 400watt )

https://www.youtube.com/watch?v=AHc9IY6dxbk

Wat de kracht van Eding is, is het vooruitkijk algoritme van Bert, die software krijg je er dan nog bij voor die prijs terwijl bij Mach X is dat nog extra.
Maar persoonlijke smaken verschillen en dat mag.


maar mach3 en mach4 kijken toch ook voor uit? waar is anders de instelling look ahead voor?

de industrie kost 999euro
csmio kost 560euro

oke software komt er nog bij maar daar ben je dan ook vrij mee. Kun je zo duur maken als je zelf wilt:
http://www.machsupport.com/wp-content/u ... doc_a9.pdf
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FPGA interface kaart

Bericht door DaBit »

Kaasie schreef: 23 okt 2018 22:40 Dus ik vraag me af met welke driver mesa gebruikt voor de ethernet kaarten. Die zouden dan een autoconfiguratie zoekscript moeten hebben... Deze onthou ik.
http://linuxcnc.org/lucid/docs/html/man ... eth.9.html
Sources mag je zelf opsnorren.
Ik heb nog niet echt een idee. Maar wat Dabilt zegt, kan ook. Primair denk ik aan een FPGA omdat deze vrij programmeerbaar is.
Een microprocessor ook.
Kaasie schreef: 23 okt 2018 22:40 Beckhoff claimt ethercat. Maar in feite kan een ieder een protocol verzinnen over een Ehternet bus.
Ethercat is niet zomaar gewoon Ethernet he?
Kaasie schreef: 24 okt 2018 00:00 Ik denk dat ze deze aangenomen hebben van een standaard text uit linuxcnc. :lol:
In standaard LinuxCNC zit geen trajectplanner die jerk en hogere afgeleiden begrenst. Dat gaat maar tot de 2e afgeleide van positie.
Breaker schreef: 24 okt 2018 11:44 hostmot2 volgens mij, en die draait wel in realtime omdat de ontvangers geen eigen gesynchroniseerde klok hebben dus de commando’s verwerken wanneer ze arriveren. Het is dus zaak om de commando’s gelijkmatig te versturen door de jitter laag te houden. Daar zal DaBit ook wel op doelen met de speciale grappen en grollen want dat is niet iets wat Ethernet standaard doet.
Mesa gebruikt nog een digitale PLL voor de kloksynchronisatie om de jitter afkomstig van transport over Ethernet te minimaliseren.
Overigens verschilt juist in dat soort zaken EtherCAT van regulier kantoor-Ethernet.
Kjelt schreef: 24 okt 2018 12:21 Wat de kracht van Eding is, is het vooruitkijk algoritme van Bert
Dat dacht ik ook ooit, dat dat de kracht van Eding was. Tot ik erachter kwam dat er wel heel veel gezondigd word tegen de acceleratielimieten als je Eding korte-segmenten-code voert (software 4.02 is de laatste waar ik het ooit van bekeken heb trouwens, kan zijn dat het inmiddels anders is). Bert zijn oplossing voor het 'halve-acceleratie'-probleem als je segmenten met acceleratie en deceleratiefase gaat blenden is niet afremmen als segmenten X en Y een kleinere hoek maken dan XX graden. Met korte segmenten kun je dan met vrijwel oneindige acceleratie van richting wisselen. Tsja, meestal gaat dat wel goed, zeker met steppermachines waar het niet op de laatste micron aan komt. En als blijkt dat de nauwkeurigheid eronder te lijden heeft of er stapverlies optreed dan krijgen de motoren, drives of machine de schuld.

Hier een topic op dit forum: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=14414

Ik snap de keuze van Bert om het zo te doen, want in 99% van de gevallen zal het 'smokkelen' in het voordeel werken voor de eindgebruiker. Elke 3D-printer doet hetzelfde trouwens, en dat is korte-segmentencode bij uitstek.
Maar als je eerst smokkelt, nergens uitlegt wat je gesmokkel voor bij-effecten heeft, en ook nog gaat beweren dat je de bewerkingstijd kunt halveren ten opzichte van CNC-sturingen die wel netjes doen dan is dat net zoiets als een spelletje Monopoly winnen door regelmatig een graai in de kas van de bank te doen. Meh...

De LinuxCNC methode: ze knopen tangente circelsegmenten tussen de lijnsegmenten om de acceleratiepiek bij wisselen van richting te voorkomen, en die code kan heel, heel ver vooruit kijken.
Komt die code een conditie tegen die niet 101% uitentreure getest is en bewezen goed werkt , dan schakelen ze terug naar de robuuste niet-LAF (nouja, 1-segment lookahead..) planningsmethode.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FPGA interface kaart

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 24 okt 2018 14:34 Ethercat is niet zomaar gewoon Ethernet he?
Dat kun je wel zeggen.
Zat in de middagpauze even kort te lezen hoe ze de RTC en deviatie per slave oplossen en dat is me een pak leesvoer :shock:
Ik vraag me zelfs af of je standaard netwerkpoort kunt gebruiken want het werkt zo te lezen als een ringnetwerk waarbij ieder bericht meteen doorgegeven moet worden.
Dan zou een microcontroller wel eens veel te traag kunnen zijn (bufferen bericht, interpreteren, doorsturen).
Interessant, zo te zien slopen ze ook alle OSI lagen er af behalve de hardware laag die over blijft, heeft inderdaad niets meer met ethernet te maken.
Plaats reactie