linuxcnc

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: linuxcnc

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk hebben we precies zo'n kast gezien op de CNC zone dag, ook daar was de conclusie dat er een nieuwe stuurprint en motordrivers nodig waren.
Voor de machine van de CNC zone dag wordt dat geloof ik Eding, Bert heeft er zich ook even mee bemoeid, vandaar.
Met de Chinese interface die in die machine zat kun je gewoon helemaal niets.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door Breaker »

bertus1945 schreef: 09 nov 2018 17:05 maar is dat dan paralle naar usb,mijn CNC6040z heeft geen paraleel enkel USB
Dus ik dacht ,ik heb oude pc's zat staan kan ik voor noodgeval linuxcnc opzetten ,en daar mee verder gaan.
maar het gaat dus niet KLAAR!!!!!
LinuxCNC kan niet met USB werken, ook niet via een een omzetter. USB is simpelweg niet geschikt om tijdkritische signalen te vervoeren en LinuxCNC heeft iets nodig wat dit wel kan. De keuze is dan om geen LinuxCNC te gebruiken of de machine om te bouwen.

viewtopic.php?f=63&t=16398&p=183582#p183610
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door bertus1945 »

ok ik weet genoeg bedankt
even erop door gaan.
paar jaar terug had ik de cnc340T met LPT ,maar die was bijna niet aan de praat te krijgen.
Ook niet met een paar mensen die bij aan huis zijn geweest ,hier van cnczone.
en die beweerden toen dat ik USB moest hebben omdat dat gebruiks vriendelijker was,met installeren.
dus toen heb ik die machine verkocht en een usb machine gekocht.
En nu word hier beweerd dat ik weer lPT beter kan hebben van wege de pulsen.
Als iemand het nog snapt ,ik niet
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door pagemaker »

Voorlopig lijkt het erop dat m'n hoop om een NUC x LinuxCNC combinatie te gebruiken voor het direct aansturen van enige steppers middels USB, te vervliegen. Het ding heeft simpelweg geen LPT-poort en er kan ook geen kaart in.
@breaker
Je zegt:
USB is simpelweg niet geschikt om tijdkritische signalen te vervoeren en LinuxCNC heeft iets nodig wat dit wel kan
Ik vermoed dat ik begrijp wat je bedoelt, maar hoe doet Mach3 dat dan via USB?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: linuxcnc

Bericht door Floppy »

bertus1945 schreef: 09 nov 2018 20:37 En nu word hier beweerd dat ik weer lPT beter kan hebben van wege de pulsen.
Als iemand het nog snapt ,ik niet
Mach en ook Edingcnc gebruiken de USB poort om te communiceren met een microprocessor. De microprocessor regelt alle timing van de pulsen. De microprocessor buffert de USB en zolang de haperingen niet te lang duren gaat het goed.
Kennelijk is er dat nog niet voor Linuxcnc. Samengevat: als je pc de timing moet doen is een lpt poort beter, als je een microprocessor gebruikt voor de timing kan dat beter en sneller en kan je die met USB of ethernet aan sturen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door javanree »

Floppy schreef: 10 nov 2018 14:51 Kennelijk is er dat nog niet voor Linuxcnc.
LinuxCNC ontwikkelaars geloven niet in USB , dus is/komt er geen support voor dergelijke hardware.

In plaats daarvan support men (bijvoorbeeld) wel de MESA kaarten, via PCI of Ethernet, aangezien die bussen veel beter zijn in tijdskritische zaken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 10 nov 2018 15:06
Floppy schreef: 10 nov 2018 14:51 Kennelijk is er dat nog niet voor Linuxcnc.
LinuxCNC ontwikkelaars geloven niet in USB , dus is/komt er geen support voor dergelijke hardware.

In plaats daarvan support men (bijvoorbeeld) wel de MESA kaarten, via PCI of Ethernet, aangezien die bussen veel beter zijn in tijdskritische zaken.
En volgens mij moet je dan ook een externe controllerkaart hebben die met linuxcnc praat, dan moet je dus hardware gaan ontwikkelen en verkopen, en linuxcnc is gratis toch ?
bertus1945 schreef: 09 nov 2018 20:37 paar jaar terug had ik de cnc340T met LPT ,maar die was bijna niet aan de praat te krijgen.
Ook niet met een paar mensen die bij aan huis zijn geweest ,hier van cnczone.
en die beweerden toen dat ik USB moest hebben omdat dat gebruiks vriendelijker was,met installeren.
dus toen heb ik die machine verkocht en een usb machine gekocht.
En nu word hier beweerd dat ik weer lPT beter kan hebben van wege de pulsen.
Als iemand het nog snapt ,ik niet
Maar toen had je het niet over linuxcnc. ( ik had vroeger een dieselauto, maar de wegenbelasting werd me te hoog, nu heb ik een benzine auto, en kan ik weer geen diesel tanken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: linuxcnc

Bericht door DaBit »

Breaker schreef: 09 nov 2018 19:21 LinuxCNC kan niet met USB werken, ook niet via een een omzetter. USB is simpelweg niet geschikt om tijdkritische signalen te vervoeren en LinuxCNC heeft iets nodig wat dit wel kan.
Ik heb ooit bewezen dat dat wel kan:
https://www.youtube.com/watch?v=S-OcvVdvABM

Diezelfde code heb ik toen ook gebruikt voor de LinuxCNC workshop op de CNCzone dag 2 jaar terug.
De 1kHz interruptrate van fullspeed USB is in principe genoeg voor niet al te veeleisende machines, en is stabiel 1kHz. Elke IRQ kun je 64 bytes verzenden/ontvangen, ook al genoeg voor een paar motortjes en switches.

Magoed, commerciele hardware is er niet. Voor de mensen die willen spelen: de code voor op een STM32F103 'blue pill' bordje van 3 euro kun je hier vinden: https://github.com/dabit20/dabitusb_cnc

Maar eerlijk is eerlijk: als je niet met 20 bier achter de kiezen een gewone commerciele motioncontroller aan kunt sluiten dan moet je hier waarschijnlijk niet aan beginnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: linuxcnc

Bericht door Breaker »

Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen :mrgreen:

Met afhankelijkheid van een commerciële USB oplossingen (controllers) is het slagingspercentage (veel) minder dan 1%, vandaar mijn boude uitspraak ;-)

Zowel bertus1945 als pagemaker willen hun ingekochte Mach machine zonder aanpassing aansluiten op een linuxcnc controller, de kans dat dat goed gaat ligt dicht bij -273,15
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: linuxcnc

Bericht door DaBit »

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor :lol:

Er zijn er wel een paar die schijnbaar zo'n STM bordje via USB gebruiken om wat aan te sturen met mijn code. Dat is het nadeel van Internetspul, tegen de tijd dat het werkt hoor je 'it works, thanks!', en verder niets meer.

En ik zou het zelf ook niet gauw doen, zelfs al kon ik bij meneer Mesa oid een kastje kopen. USB is niet zelden toch de oorzaak van de nodige stabiliteitsproblemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: linuxcnc

Bericht door Kaasie »

Daarom is usb ook voor toetsenbord en muis
Plaats reactie