Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Sven »

Ik meen een keer gelezen te hebben dat je linux op een pc kan installeren om daarna de harde schijf in een andere pc te steken en te gebruiken.

Is dat zo, en is het wel verstandig dat te doen voor een freesmasjien?

Als het kan dan scheelt het me weer een werkdag....

Oh, heeft een van jullie misschien nog een sata ssd over, van een gig of 40?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Breaker »

Volgens mij is het bij geen enkel besturingssysteem verstandig om te doen, behalve als het met dezelfde hardware configuratie is.

Heb nog wel een oude 2.5” SSD liggen van 64 of 128GB dacht ik, maar een nieuwe is ook maar €30-40.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door javanree »

Het kan prima met Linux , er zijn maar een paar aandachtspunten :

- doe een "kale" install en swap dan gelijk de disk, ga niet eerst lopen tweaken en tunen
- zorg dat de partities gedefinieerd worden op basis van UUID , niet device names (die kunnen soms wijzigen)
- zorg dat /etc/X11/xorg.conf leeg is , dan doet Xorg alles op basis van autodetectie
- netwerk devices zijn nog meest problematisch, het kan zijn dat na de swap ineens bijvoorbeeld eth1 de actieve netwerk kaart is (afhankelijk van welke linux distro je gebruikt)

Op het werk swappen we regelmatig disks, ook tussen verschillende typen systemen, de punten hierboven zijn meestal het enige waar we tegen aan lopen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Breaker »

Het kan allemaal wel, maar de vraag was of het verstandig is... ;-)

In bedrijven is het vaak wat makkelijker omdat je dan gelijk voor 100 systemen weet hoe het werkt. Thuis is het altijd weer een hoop uitzoekwerk voor die ene keer.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door hainjedaf »

Ik doe het al jaren, zonder problemen.

Hooguit dat ik na afloop even een andere video driver installeren moet voor de GUI omgeving.
Maar die schakelt meestal al automatisch naar Standaard VGA.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door javanree »

Breaker het kan totaal geen kwaad. Als het werkt werkt het. Je kunt zelfs prima van fysiek naar virtueel met bijvoorbeeld VMWare p2v
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door DaBit »

Werkt prima. Ik heb meerdere malen een LinuxCNC installatie voorbereid op de eigen pc en de disk op de post gemikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door keesfrees »

Het lijkt of Breaker meer vanuit "dat andere" besturingssysteem denk ? :-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Breaker »

Normaal kost het me meer tijd om alles in orde te brengen na een ombouw dan het direct op het systeem installeren.

‘t Is nu gewoon tijd voor Sven om z’n eigen mening te vormen. Ben benieuwd: Als het inderdaad zo makkelijk gaat zal ik het ook weer eens proberen als het zo uitkomt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door keesfrees »

Maar heb je het nu idd over linux ?
Hoe dan ook, de schijf 1;1 kopiëren en gewoon proberen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Breaker »

Ja hoor, ook verschillende linuxen en BSD’s naast Windows. Als je het systeem af configureerd of met custom kernels of met grafische schillen en dan overzetten: Veel werk (grote ellende) Met weinig aanpassingen t.o.v. een standaarddistributie gaat het wel makkelijker, da’s waar, maar minder nuttig.

Dus ja, ik probeer het echt zoveel mogelijk te vermijden, maar goed, blij dat er andere geluiden zijn. Makkelijk zat om eens te proberen en kijken of het voldoet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door DaBit »

Voordeel van Linux is dat de kernel generiek is en eigenlijk alle benodigde modules om een disk in de lucht te krijgen in de initiele ramdisk staan. Tenzij je een speciale RAID-controller gebruikt of iets dergelijks, maar met CNC-PC's is daar geen sprake van. Als de disk eenmaal gevonden is kunnen de resterende modules gewoon van het reguliere filesystem komen.
Je hebt dus niet het gedoe met Windows dat na installatie de boel exact passend is voor je systeem, maar nog steeds generiek genoeg.
Dat maakt disken transplanteren of op locatie A installeren en op B gebruiken een stuk makkelijker, met maar weinig bijeffecten. javanree noemt de meeste valkuilen, en zelfs daar heb je weinig last van als je geen ingrijpende wijzigingen doorvoert aan een draaiend systeem.

Met Windows kun je overigens ook disken transplanteren, maar dan moet je eerst sysprep draaien. Daarna heb je wel dat je het serienummer in moet vullen, het 'welkom bij Windows' gedoe moet doorlopen, en persoonlijke data zoals Outlook mailboxen en programmavoorkeuren zijn pleite, maar het is een stuk sneller dan zeg 40 applicaties herinstalleren en de 6 maanden na een nieuwe PC er regelmatig tegenaan lopen dat je iets mist. Ik heb het vaker gedaan bij wisselingen van werk-PC omdat ik gewoon geen zin heb om een dag kwijt te zijn met installeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door Sven »

Dank mannen!

@ Breaker: ik had niet door dat nieuwe schijfjes zo voordelig zijn, dat lijkt me een prima optie.

Mooi, ik kan de hele reut dan dus eerst klaar maken en hupsakee omprikken.
Tenminste, kan ik ook dropbox en zo weer installeren zonder met die "ingrijpende wijzigingen" bezig te zijn?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linux installeren op de ene, gebruiken op de andere pc?

Bericht door DaBit »

Ja, applicaties kun je gewoon installeren, no problemo. Andere zaken die niet direct met de hardware te maken hebben kun je ook makkelijk doen. De 'ingrijpende wijzigingen' zijn meer udev-rules die ingrijpen op device/busnummer, I/O adressen van de parallele poort, etcetera.

Kwa SSD: pak een fijn Intel diskje of iets dergelijks, en laat het exotische gamerspul of heel goedkope spul links liggen. Ik heb op het werk meerdere OCZ, Pretec, etc. SSD's in de la liggen die achteraf toch niet zo goed waren als ze leken te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie