Hellup

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piepschuimkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2017 19:41
Locatie: Borne

Hellup

Bericht door Piepschuimkoning »

Hallo allemaal, is er iemand in de omgeving Borne die mij zou kunnen helpen met mijn CNC freesmachine?

Ik heb een tijdje geleden een zelfbouw machine gekocht welke werkt met LinuxCNC.
Nu krijg ik de machine niet aan de praat. Is er iemand die mij hiermee kan en wil helpen, eventueel tegen vergoeding?

Ik hoor graag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hellup

Bericht door DaBit »

Ik kwalificeer niet als 'in de omgeving'.

Maar ik denk wel dat als je wat specifieker bent in je vraagstelling en duidelijk vermeld wat je hebt en waar je vastloopt dat je meer kans hebt op zinnige antwoorden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Hellup

Bericht door lordprimoz »

ik heb zelf geen ervaring met linuxCNC, maar ik zit wel in de buurt en heb afgesproken om vrijdag of in het weekend langs te gaan.

Via PB ook even nagegaan wat er volgens piepschuimkoning niet werkt, hieronder een korte samenvatting:
Als de software is opgestart en met de handheld de assen verplaatst worden dan gaat dat heel erg langzaam. Je ziet op het scherm dat ze bewegen maar dat is met het oog niet te zien.
Dit kan ook maar heel even want dan springt de machine in storing. Mogelijk een instelling?



mogelijk weten de linuxCNC experts hier op het forum aan de hand van bovenstaande al wat het probleem zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hellup

Bericht door Sven »

Bij die beschrijving springen me twee oorzaken in gedachte:

- Er zijn closed loop steppers toegepast en die werken niet goed, bijvoorbeeld als er voor 1 as twee motoren met twee drives op een aansluiting zitten en tijdens het bewegen trekt het portaal klem, een motor kan wel verder en de andere niet, error.
- Hier zijn talloze varianten op, ook met 1 motor/as die klem loopt of bijvoorbeeld een slippende askoppeling op de as die door twee spillen wordt aangedreven.
- draairichting verkeerd om opgegeven:
Ik had toen ik begon met mijn eerste machines de z-as opgegeven als "van -100 naar 0 terwijl het iets van 0 naar 100 had moeten zijn". De precieze variant weet ik niet meer maar het betekende dat de maximale beweging ALTIJD te groot was, ook bij 0,001 mm beweging. Ik hoorde 1 motorstap en dan ging het geheel in error.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hellup

Bericht door Kjelt »

Wat Sven zegt of nog simpeler, de encoder of motor aanstuurkabels omgewisseld van twee closed loop steppers, krijg je ook dit resultaat, een paar stappen en dan stop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hellup

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die storing zal toch wel iets van een 'hint' geven in welke richting het gezocht moet worden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hellup

Bericht door DaBit »

Ik heb een vermoeden, maar ik heb geen zin om de kristallen bol erbij te pakken om te achterhalen hoe de machine en sturing in elkaar zit, wat de historie is, en wat er precies op de handheld en scherm gebeurt voordat de klacht zich voordoet, en wat we precies moeten verstaan onder 'in storing'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie