LinuxCNC op draaibank

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Hallo,

een tijdje geleden heb ik een oud schaublin 102 revolver draaibankje op de kop weten te tikken.
Dit leek me een mooie basis om een cnc draaibank op te maken.

Inmiddels heb ik er een cnc slede op gemaakt met nema 23 stappenmotoren/leadshine dm542 digitale drivers en het spulletje wat getest met grbl en universal gcode sender.
(grbl gebruik ik op mijn cnc freesmachines en bevalt me uitstekend)

Ik had het plan het ontbreken van draaibank specifieke g-codes, en het gemis van x tool offsets op te lossen door middel van wat hand gecodeer.
Een simpel draaiklusje (vanuit Fusion) lukt wel op deze manier, maar dit is maar met 1 beitel tot nu toe.
Na een tijdje hiermee spelen lijkt een fatsoenlijke besturing me toch een betere optie.

Er zijn een aantal mogelijkheden, mach3/4, linuxcnc, edingcnc, centroid acorn, csmio, etc.
Van deze lijkt mij op het eerste gezicht de linuxcnc in combinatie met een mesa 5i25 + 7i76 qua prijs/kwaliteit het beste.

Mijn vraag is of dit in jullie ervaring een beetje gemakkelijk te installeren is voor een redelijk ervaren cnc-er, maar een totale beginner op het gebied van linux?
Of zouden jullie afraden de linuxcnc route te nemen en voor een meer 'kant en klare' oplossing als edingcnc te gaan?

Belangrijkste lijkt me dat er ondersteuning is voor tools op zowel de +x en -x kant van de slede, alsmede 1 of 2 boorkoppen op de slede.
En in de toekomst zou ik graag een spindle puls gebruiken om te kunnen draadsnijden.

Ik ben redelijk goed in het mechanische, ook het electrische aan elkaar knopen van componenten gaat me redelijk af.
Programmeren en linux heb ik echter heel weinig ervaring mee.
Mijn ervaring op linuxcnc is op dit moment dat ik Linuxcnc draaiend kan krijgen op een pc, verder nog niet ;-)
Het alternatief zou zijn om een edingcnc kaart te kopen en te 'hopen' dat de draaibank gui een beetje bevalt.

18873
18872
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door javanree »

Jouw gebruik van een tweede toolhouder maakt de configuratie denk ik net even iets lastiger dan 'next next next' ; het is niet onmogelijk maar gaat het nodige handmatige aanpassen kosten denk ik (ik heb er zelf in LinuxCNC nog geen ervaring mee ; maar je moet andere draairichting en met negatieve offsets oid gaan werken)
LinuxCNC verwacht overigens niet alleen een spindel puls voor indexering , maar ook een encoder voor de snelheid. Mooiste is een A en B signaal voor snelheid + richting , zie http://linuxcnc.org/docs/html/examples/spindle.html ; ik neem aan dat je een VFD voor de spindel gebruikt?
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

De tweede beitel zal ik dan over de kop monteren, dan blijft het dezelfde draairichting.
Volgens mij kan fusion de tool paden 'spiegelen' afhankelijk van welke turret position je kiest.
Dan zou alleen overblijven dat Linux cnc negatieve offsets moet kunnen voor de tooltabel, zal dat nog even uitzoeken.

Spindel is eerst handmatig aan en uit zetten, zit een 2 toeren emotor op, met daartussen 2 v riempoelies, 2 vlakke riempoelies en een versnellingsbak met 2 standen, dat zie ik niet zo snel voor me hoe dat te automatiseren is.

Zal nog even uitzoeken wat voor encoder/ signaal er nodig is voor het synchroniseren. Bedankt voor de link.

Jij hebt een draaibank op Linux cnc draaien?
Bevalt dat een beetje qua stabiliteit en gebruikersgemak?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door javanree »

XL500SZ schreef: 06 aug 2019 16:56 Spindel is eerst handmatig aan en uit zetten, zit een 2 toeren emotor op, met daartussen 2 v riempoelies, 2 vlakke riempoelies en een versnellingsbak met 2 standen, dat zie ik niet zo snel voor me hoe dat te automatiseren is.
Ah ja dat wordt wat lastiger... ik heb nu vanaf de motor een snaar naar de hoofdspindel. Afhankelijk van het benodigde toerenbereik leg ik eventueel nog de riem om, maar dat is zelden nodig. Met een goed gekozen motor + VFD is een hoop qua overbrenging snel overbodig. Zeker ook omdat je geen rekening meer hoeft te houden met overbrengingen naar tandwielen voor aanzet / schroefdraad snijden.
XL500SZ schreef: 06 aug 2019 16:56Jij hebt een draaibank op Linux cnc draaien? Bevalt dat een beetje qua stabiliteit en gebruikersgemak?
Stabiliteit niet te klagen , voor zover ik het gebruikt heb (de ombouw van parallele poort naar 7i76E loopt nog , misschien voor jou ook nog wel iets ipv 5i25+7i76?) Wel merk ik dat het gebruiksgemak puur gericht is op frezers / 3D printers en andere dingen in 3 dimensies... zo kan ik in gmocappy (de GUI die ik het liefst gebruik) niet uitschakelen dat ik zowel diameter als radius zie ; dat vind ik erg verwarrend, op een draaibank heb ik alleen behoefte aan diameter en de Z-maat ; radius gebruik ik nooit. Ook worstel ik nog wel eens met correct ingeven beitel geometrie , vooral als je bijvoorbeeld een steekbeitel als een soort profiel beitel wilt gebruiken.

Verder merk ik dat veel CAM tools ook amper aandacht besteden aan draaien ; met Fusion 360 heb ik nog vrijwel geen ervaring maar in bijvoorbeeld CamBam is het als draaier erg behelpen. Die paar dingen die ik gedraaid heb heb ik gewoon handmatig geprogrammeerd. Niet zozeer LinuxCNC gerelateerd maar wel iets om bij stil te staan... goede LinuxCNC draai macro's kunnen echter een hoop opvangen, er zijn al diverse fraaie addons voor draaiers voorbij gekomen zoals https://forum.linuxcnc.org/41-guis/26550-lathe-macros
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door DaBit »

Ik heb een Emco8 met 5i25 en LinuxCNC. Geen 7i76, maar dat is enkel omdat die niet precies in mijn straatje pastte en het bij mij andersom werkt: in metaalbewerking ben ik maar een hobbyistje, maar met computers en draadjes kan ik uitstekend uit de voeten.

Ik denk dat ik onderhand 99% van het draaiwerk met die lathe macros en draaien aan handwieltjes doe. Ik doe geen serieproductie, en mijn draaiwerk komt toch meestal neer op wat op maat draaien, gaatje boren, kamertje draaien, groefje steken, schroefdraad snijden, etc. Meestal niet lastig genoeg om daar het hele CAM-proces voor te doorlopen, en meestal wil je tussendoor nog een keer meten of je op de juiste maat uit gaat komen ook. Dat de kabouter automatisch in meerdere gangen kan snijden (afdraaien, draadsnijden) zonder dat ik zelf de hele tijd heen en weer moet gaan met de beitelslede is meestal ruim voldoende draaihulp.
Slechts af en toe schakel ik Fusion360 in voor draaiwerk, bijvoorbeeld als ik ergens een bolletje op wil hebben of voor de mooiheid een wat organischere vorm wil hebben. Dat voldoet dan opzich prima.

Gmoccapy is niet helemaal ideaal voor draaiwerk, maar ik ben lang geleden gestopt met me druk te maken over kleinigheidjes als overbodige informatie in beeld of het feit dat je met een keer mis mikken opeens je X-as genuld hebt. Noodzaak op een frees, knap vervelend op een draaibank.

De tooltabel ondersteunt offsets in alle assen, positief en negatief. Automatisch de draairichting van de spil veranderen als de tool aan de andere kant staat zou ook wel kunnen, maar dat soort geintjes kosten je wel een steile leercurve; dat gaat allemaal niet vanzelf. Ben je eenmaal door die leercurve heen, dan blijkt LinuxCNC vrijwel oneindig flexibel te zijn en kun je ermee maken wat je wil. Wat dat betreft is het de moeite wel waard, vind ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Ah ja dat wordt wat lastiger... ik heb nu vanaf de motor een snaar naar de hoofdspindel. Afhankelijk van het benodigde toerenbereik leg ik eventueel nog de riem om, maar dat is zelden nodig. Met een goed gekozen motor + VFD is een hoop qua overbrenging snel overbodig. Zeker ook omdat je geen rekening meer hoeft te houden met overbrengingen naar tandwielen voor aanzet / schroefdraad snijden.
Misschien wordt dat nog iets voor in de toekomst, ombouwen naar andere electromotor + vfd. Maar als het lukt om in eerste instantie de voedingsnelheid te laten reageren op eventuele spindel rpm variatie voor schroefdraadsnijden zou al heel mooi zijn. Hopelijk lukt dat want dat is wel net iets anders als in de link die je stuurde waarin de spindelsynchronisatie beschreven wordt, daar wordt de spindelsnelheid ook bijgeregeld als ik het goed begrijp.

Die macro's voor draaien heb ik ook voorbij zien komen in mijn speurtocht, erg interessant als je 'simpel' draaiwerkjes gewoon aan de machine kunt programmeren!
Ik denk dat ik onderhand 99% van het draaiwerk met die lathe macros en draaien aan handwieltjes doe.
zijn dat de handwielen van de originele machine of is dat 'fly-by-wire' ? Zou ook wel heel gaaf zijn om encoders te kunnen gebruiken en daarmee de machine ook 'conventioneel' aan te kunnen sturen.
Handwielen zitten niet op deze machine, is geen draaibank met een slede, alleen een 'statisch' bed (klomp gietijzer) met een spindel.

Heb besloten de gok maar gewoon te wagen en die mesa kaarten te bestellen.
(7i76+5i25), lijkt me iets minder stijle leercurve dan de netwerk versie)
Het zal toch wel lukken om dit aan de praat te krijgen, en eigenlijk ben ik ook wel heel nieuwsgierig naar linuxcnc, lijkt wel de meest uitgebreide en aanpasbare besturing te zijn. Handig om te weten hoe het werkt mocht er ooit nog eens een goedkope deckel voorbij komen met kapotte besturing ;-)

Kleinigheidjes in de GUI is ook het grootste probleem niet, als het maar mogelijk is om de tools +x en -x in een offsettabel te zetten, en dat de besturing de draaibank g-codes (bv g76 en g83 kan interpreteren), en stabiel is .
En met een beetje doorzettingsvermogen lukt het hopelijk om alle configuratie bestanden aan te passen zodat het uiteindelijk werkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door DaBit »

XL500SZ schreef: 06 aug 2019 23:36 zijn dat de handwielen van de originele machine of is dat 'fly-by-wire' ? Zou ook wel heel gaaf zijn om encoders te kunnen gebruiken en daarmee de machine ook 'conventioneel' aan te kunnen sturen.
Handwielen zitten niet op deze machine, is geen draaibank met een slede, alleen een 'statisch' bed (klomp gietijzer) met een spindel.
Dat is bij mij 'fly by wire'. Hetzelfde als een gewone handunit zeg maar, alleen dan heb ik twee handwieltjes. Een voor de X, een voor de Z, een joystickje om met constante snelheid te kunnen voeden, en wat draaiknoppen voor snelheden en stapgroottes.
Kleinigheidjes in de GUI is ook het grootste probleem niet, als het maar mogelijk is om de tools +x en -x in een offsettabel te zetten, en dat de besturing de draaibank g-codes (bv g76 en g83 kan interpreteren), en stabiel is .
En met een beetje doorzettingsvermogen lukt het hopelijk om alle configuratie bestanden aan te passen zodat het uiteindelijk werkt.
Er staat bij mij thuis een werkende Emco Compact8 met LinuxCNC, zo'n beetje de simpelst mogelijke ombouw (ik had niet verwacht dat die Emco zo lang zou blijven)
Als je wil weten of het je bevalt ben je welkom.

Kwa stabiliteit: ik heb nog nooit een werkstuk verknald omdat de besturing crashte. Als het al eens ooit crasht dan is het omdat ik zelf diep in het systeem aan het morrelen ben en domme dingen doe.

Kwa G-codes enzo:
http://linuxcnc.org/docs/html/lathe/lathe-user.html
http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/g-code.html
http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/m-code.html

Had je zelf ook al gevonden denk ik, maar zo niet dan is het misschien nuttig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

DaBit schreef: 07 aug 2019 16:35 Dat is bij mij 'fly by wire'.
Ok, gaaf dat dat mogelijk is met 2 assen.
Dat komt gelijk op het lijstje nice to haves zodra het spul draait en ik er een beetje geoefend in ben.
Heb nog 2 mooie encoder handwieltjes uit china liggen die erom vragen voor zoiets gebruikt te worden.

De linkjes had ik inderdaad al gevonden en doorgelezen, toch bedankt.
Zou heel graag een keer langskomen om je machine te bekijken...... maar woon helaas 220km van Oss vandaan :roll:


Morgen komen de mesa kaarten al binnen volgens de track en trace. zal me benieuwen, gisteravond besteld en is blijkbaar uit portugal verscheept (eu surplus).
Zal hier posten hoe de installatie van linuxcnc gaat.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door EBos »

Oet grunn zie ik al wel 8) Lekker dichtbij. :mrgreen:

Leuk draaibank. Schaublin zijn zeer goede machines. Op mijn werk hebben wij 4 schaublin 125 staan.

Thuis beschik ik over een Emcoturn 220 die ik omgebouwd heb naar linuxcnc. Originele besturing en aandrijving was niks meer. Maar de basis is zeer goed.
Mesa doe je goed aan.
Ik ben begonnen met mijn freesbank met een Edding kaart. Eenvoudig en snelle manier om om te bouwen. Veel is al voorbereid. Moet zeggen dat de laatste kaarten er goed uit zien en dat aansluiting makkelijker is geworden.
Echter ben ik niet zo fan van de grafische omgeving en gebruik hier van.

Mijn beide machines maken gebruik van linuxcnc met Mesa 7i76e kaart. Verschil hier aan is dat deze met ethernet verbonden is met de pc.
Nou moet ik zeggen dat 5i52 + 7i76 kaart ook wel veel mogelijk heden geeft. Heb je een HAL configuratie gevonden voor een bepaalde toepassing die hier voor is, en je maakt gebruik van 7i76e kaart, dan kan het zijn dat alles om gegooid moet worden.

Fusion 360 beschikt ook over de postprocessor voor linuxcnc. Ideaal. Het kan zijn dat je nog wel voor draaien (lathe) moet binnen halen. Ik kan deze nog wel opzoeken.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door javanree »

Voor een standaard draaibank met alleen X en Z as kun je gewoon PNCconf gebruiken, dat werkt prima voor een 7i76E. Alleen als je bijvoorbeeld extra assen wilt moet je zelf aan de bak.

Ik zal van de week mijn Emco 5 draadje weer eens updaten... inmiddels werken X- en Z-as op de 7i76E, met homing. Ik kan de toolturret ook al joggen, alleen automatisch wisselen werkt nog niet. Dat wordt de volgende uitdaging :roll:
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Ook uut grunn idd, of in ieder geval vlakbij de stad ;-)

mooi als je op je werk goed spul hebt staan, dan hoef je niet alles zelf aan te schaffen. Dat voordeel heb ik helaas niet, maar gelukkig wel een leuke werkplaats inmiddels. Als ze nog een schaublin 125 weg doen ben ik wel geinteresseerd :mrgreen:

De linuxcnc post voor fusion had ik gevonden op https://cam.autodesk.com/hsmposts?p=linuxcnc_turning .
Neem aan dat dat dezelfde is die jij bedoelt. Wel een groot voordeel dat die beschikbaar is. Voor mijn testjes met grbl was er geen post voor de draaibank en heb ik de mach3 turning post wat aangepast, maar blijft toch wel lastige materie als je niet veel programmeer ervaring hebt.

De reden dat de 5i25 en 7i76 een redelijke 'standaard' setup lijkt is voor mij ook de reden om deze combi te gebruiken en niet de nieuwere en misschien ook wel betere 7i76e. In dit geval hoef ik niet gelijk hele gecompliceerde dingen aan te passen in die HAL bestanden. Dat helpt me hopelijk lekker snel op weg naar een draaibank waar onderdelen vanaf komen. Uitbreiden kan dan vanaf een werkende configuratie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door DaBit »

Afgezien van de ietwat onhandig lompe kabel tussen 5i25 en 7i76 heeft die combo ook nog steeds mijn voorkeur boven een Ethernet-draadje en een 7i76E. PCI(e) jittert een stuk minder dan Ethernet en de uitbreidingssloten in een CNC-PC gebruik je verder toch eigenlijk niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Een klein update-je:

- Mesa kaarten vandaag binnengekomen
- goedkope ssd in oude pc gezet en Linuxcnc geinstalleerd (nu dual boot met win 10 die nog op de oude hd van de pc stond, linux bootloader werkt vlekkeloos, erg prettig.
( Dit geeft eventueel nog mogelijkheid om Fusion360 te draaien op de pc, alhoewel ik me afvraag hoe soepel dat gaat met de huidige 4GB ram :P )
- 5i25 geinstalleerd in pc (jumper voor stroomvoorziening om moeten zetten zodat 7i76 stroom krijgt van de 5i25)
- 5i25 geflashed met firmware voor 7i76 (had de kaarten bij Eusurplus gekocht, deze werd niet geleverd met de voor mij juiste firmware)
- pncconf gedraaid en naar beste eer en geweten proberen in te vullen

Krijg nu nog een rtai error bij het starten van Linuxcnc, morgen de ingevulde jitter waarde controleren. (pc draait iets van 14000 jitter op de servo thread na een 1.5 uur testen en pc belasten)
En dan morgen de bedrading omgooien van de Arduino/GRBL naar de 7i76 en testen. (hopelijk blijft de rook in de electrische componenten ;-) )

en waarschijnlijk proberen om de gmoccapy te activeren want dat ziet er toch een stuk prettiger uit dan axis.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door javanree »

gmoccapy in plaats van axis is simpel : in je .ini file moet het volgende komen te staan (er zal nu axis staan)

Code: Selecteer alles

DISPLAY = gmoccapy
RTAI error? Heb je wel de goede kernel , preempt-rt? Wat zegt 'uname -a' ?
Plaats reactie