LinuxCNC op draaibank

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

opgelost, had een verkeerde waarde ingevuld bij actual servo period.
start nu op zonder foutmelding.

Bedankt voor de gmoccapy tip.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

update:
Draaibank draait op linuxcnc

volgende dingen waren nodig om het draaiend te krijgen:
- Steppers draaiden niet, opgelost door dir en pulse signaal te inverten
- Nu draaien steppers wel maar stepper bleef 'driften' na bereiken positie.
Dit was voor mij wat lastiger op te lossen, achteraf bleek het niet zo moeilijk, maar dat is altijd achteraf.
eerst geprobeerd bedrading om te zetten van differentieel naar single ended, dit hielp niet
daarna waarde deadband groter gemaakt, Schijnbaar is de standaard waarde voor inch machines, niet voor metrisch. Maar hiermee was het probleem ook nog niet weg.
Wat gespeeld met de waardes voor de stepper drive timings, maar dit leverde ook niets op.
De oplossing was het verlagen van de P (van de PID settings) naar 1000. Blijkbaar is dit de goede waarde voor een open loop stepper systeem. Standaard staat deze op 6000 als je pncconf gebruikt.

Dus de draaibank draait, home switches ingesteld en werken ook. (prettig dat de 7i76 rechtstreeks 24v op field gebruikt, voor de Arduino gebruikte ik een level switch van 24v >5V)

Volgende stap wordt oefenen met instellen van gereedschap offsets en proberen of de post-processor in Fusion goed werkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik wil niet negatief overkomen (alles behalve) maar de meeste mensen hebben meer moeite om hun machine met een 'simpeler' systeem (eding, mach3 oid) aan de praat te krijgen.

Mooi resultaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

bedankt voor het compliment.
Het is nu natuurlijk ook nog maar een simpele set-up, maar 2 assen, en 2 eindschakelaars.
Verwacht nog wel een uitdaging met het toevoegen van hardwarematige start, stop, noodstop, handwielen, spindelencoder ;-)

Eerste testje gegenereerd vanuit Fusion:
18936
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door DaBit »

Altijd leuk, mijn eerste CNC-werkstukje was ook een soort van kabouter-buttplug :mrgreen:
Die dingen die jij noemt is gewoon 'meer van hetzelfde'. Als je eenmaal overweg kunt met die LinuxCNC HAL dan kost dat niet zoveel moeite meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Haha, ja dat zijn er heel veel van denk ik :lol:

Het afsteken met de beitel over de kop aan de achterkant gaat ook goed, programma gemaakt in fusion en voor turret position 101 bij tool definiëren.

Nu proberen een spindle encoder te installeren. Denk dat het maar een plaat met sleufjes wordt die op de spindle komt met 2 of 3 optische sensoren. Richting hoeft voor mij niet gedetecteerd te worden dus denk dat 2 genoeg is, een sleuf of 60 voor de rpm en 1 langere sleuf met 1 optische sensor voor de z puls.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

heb je geen tandwiel liggen wat daarvoor geschikt is, inductief naderingsschakelaar er voor heb je toeren. Op de zijkant een zeskant boutje er in en daar de (inductief)sensor voor de index voor.
Lijkt me iets robuuster dan optisch.
HAL sensor kan ook. Volgens mij doen ze die vaak bij ABS systemen.
Even opletten dat de tanden niet te klein zijn voor de sensor, volgens mij heb ik het al eens geprobeerd, en dat ging goed, maar dat is natuurlijk geen garantie als je niet weet welk moduul tandwiel en welke inductief sensor. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Bedankt voor de tip.
Heb net een gear tooth sensor besteld voor de spindel snelheid en een hal sensor voor de index pulse.
Er is niet veel ruimte op de draaibank om wat aan te bouwen, maar er zit op de spindel een blokkeerinrichting die werkt met een soort tandwiel, 50 tands. hopelijk werkt de sensor hier op.

Dit is een voorbeeld van iemand die dit systeem op een bridgeport heeft gemaakt :
https://pico-systems.com/bridge_spindle.html

edit, foto toegevoegd:

18958
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Even een update.

De sensoren zijn binnen gekomen en heb ze op de draaibank gemonteerd.

Eerst een ontwerpje gemaakt in Fusion. Het bed steekt iets in de vaste kop door, dus hier is een stukje t-gleuf beschikbaar om het spul aan vast te bouten.
Van 2 stukjes staf en een 3D geprint onderdeeltje de sensorhouder gemaakt.

19003

vervolgens de sensoren gemonteerd en de draden eraan gesoldeerd.
Een priegelwerkje en bij lange na niet zo netjes als ik had gewild. Zoals ik al eens vermeld had, electronica is niet mijn grootste hobby.
Denk dat ik het spulletje in epoxy ga bedekken zodat het in ieder geval niet kapot kan gaan door trillingen in de toekomst.
De gear tooth sensoren reageren op het tandwiel, 90° verschoven zodat er een A en B signaal is.
En daarnaast nog een Hall sensor toegevoegd en een magneetje bevestigd waarop deze reageerd voor het Z signaal.

19001

Maar het resultaat is er wel, na veel te lang in HAL zoeken eindelijk de juiste connecties gevonden voor de de encoder signalen en spindle speed.
Het is niet echt een gemakkelijk pakket om mee te beginnen, maar uiteindelijk lukt het wel met veel lezen op de linuxcnc forums en handleiding.

Filmpje met G33 en de spindel met de hand draaien:

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door DaBit »

Leuk he? Je kunt het zo gek nog niet bedenken of het is te maken met dat LinuxCNC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door EBos »

Hey, maar dat is leuk. Zo heb ik het nog niet getest bij mijn machine. Ga zo door.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door TimFaber145 »

Misschien is dit ook wel wat voor jou, misschien iets groter en stabieler uitgevoerd.

https://youtu.be/ioq-_VXIGBw
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

bedankt voor de leuke reacties.

Ik ga zeker door. Eerstvolgende wordt fysieke knoppen toevoegen voor start, pause en resume programma.
De noodstop is al hardwarematig toegevoegd en werkt ook.
Daarna 2 encoders, 1 voor hardwarematige feed override en 1 om de assen met de hand te verplaatsen.

Die turret is wel heel gaaf. Misschien is dat iets om in gedachten te houden als er niet genoeg posities voor beitels blijken te zijn.

Was in eerste instantie van plan 1 snelwissel beitelhouder aan de voorkant en 1 vaste beitelhouder aan de achterkant te plaatsen. Deze zitten er inmiddels op.
En daartussen/-achter een gang tooling blok met hopelijk ruimte voor 3 posities voor (center)boren, binnendraadbeitel, boorbeitel. Dit dan op basis van ER20 spantangen.
Maar de verplaatsing op de X as is maar iets van 130mm, dus dit is wel krap aan. grootste diameter spantang voor werkstukken is 32mm, dus dit moet er minimaal + een beetje aan hartafstand tussen de stations.
Zo'n turret geeft wel veel meer mogelijkheden voor operaties in 1 programma.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: LinuxCNC op draaibank

Bericht door XL500SZ »

Weer een stapje verder. Een gebruikerspaneeltje gemaakt met een aantal knoppen en een encoder.
Run/Step en pause/resume knoppen (groen en rood) en daarnaast een gele lamp die brand als de machine actief is.
Encoder met 2 multi positie schakelaars.
1 voor kiezen van welke as (standen 0/X/Z/Feed override)
1 voor kiezen welke stapgrootte (standen 0,0.01,0.1,1.0)

Was een enorm zoekwerk, maar met voorbeelden op het linuxcnc forum uiteindelijk gelukt.
Vooral de lampjes en knoppen combinatie is erg lastig, maar gelukkig een paar goede voorbeelden gevonden.
Voorbeeldjes zijn wel echt nodig want de lappen code die je daarvoor nodig hebt schudt je niet zo uit je mouw.
De 'programmeertaal'/syntax die in de configuratie (HAL) wordt gebruikt is nog steeds niet erg intuitief, maar het lukt wel steeds beter.
Naja, met oefenen zal het wel lukken om straks ook zelf bedachte functies te integreren.
De mogelijkheden zijn inderdaad eindeloos met LinuxCNC, toch blij dat ik eraan begonnen ben.

Paneeltje:
19089

Filmpje van encoderwiel voor assen bewegen:
https://www.youtube.com/watch?v=3uU1V-UHE0Y

Filmpje van eerste onderdeeltjes die ik nodig had en nu cnc kan draaien 8)
https://www.youtube.com/watch?v=xfhD0QBcLGs
Plaats reactie