Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

HD13 schreef: 22 okt 2019 17:23 @Heitec,
Zit even naar je schema te kijken en ben niet thuis in MAHO machines maar wel in schema's.
Wat met opvalt is dat 6T1 klemmen 1, 2, 3, via een omkeerschakeling een trafo voeden die 3x 90V geeft.
Waarvoor dient dit ?
Ha, daar zat ik ook ff raar tegen aan te kijken. Die trafo 6T1 geeft een 3fasen 90Vac af welke de hoofdspindelmotor (1m1) kan voeden, in plaats van de normale 380Vac. Je kijkt dus naar de 'voedende kant' (secundaire trafospoel) aan, in plaats van de 'ontvangende kant' van de trafo 6T1. Dit wordt gebruikt om tijdens de versnellingsbakschakeling (er zit een mechanische versnellingsbak die met 3 actuatoren bediend wordt) de hoofdspindel zachtjes heen en weer te draaien om de tandwielen van de versnellingsbak in elkaar te laten schuiven. Best ingenieus eigenlijk. ;-)
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Markus »

De 400P en 400E zijn totaal verschillende beestjes, elektrisch en mechanisch... die twee retrofits kun je bijna niet vergelijken.
Goed om te weten wat is precies de betekenis van de achtervoegsel van de oudere Maho's ik heb P, E, C, U, en W gezien ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door javanree »

P = Punktsteuerung , machines delen een aandrijfmotor voor alle assen (een as beweegt tegelijk) Vrijwel altijd een hele oude Heidenhain besturing (TNC 122 / 135 voor zover ik weet)
E = Economic ; meestal geen VFD spindel maar een geschakelde bak met iets van 12 - 16 vaste toerentallen ; volgens mij altijd een Philips 432 (series 3000) besturing
C is volgens mij standaard uitvoering, maar kan met rondtafel/zwenktafel
S is vaak een stuurbare kop (als 4e/5e as)
Dan is er ook nog een T, meestal een E model met een simpelere besturing (vaak Heidenhain, meestal een 2D of simpelere besturing)
W weet ik niet precies

Ik heb een catalogus uit 1988 en daar staat alles een beetje door elkaar. In een van de filmpjes van This Old Tony noemt iemand in de comments waar volgens hem de letters voor staan maar mijn catalogus uit 1988 spreekt dat in bijna alle opzichten al weer tegen.
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

javanree schreef: 23 okt 2019 11:40 E = Economic ; meestal geen VFD spindel maar een geschakelde bak met iets van 12 - 16 vaste toerentallen ; volgens mij altijd een Philips 432 (series 3000) besturing.
Ik heb leren frezen op een MH600E en die had al een VFD. De MH800E die ik later had was weer met een versnellingsbak, net als deze MH400E. Allen met een Philips 432.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door spinningwheels »

Hier een 400P
zit idd een puntbesturing met een 122 op.
Toeren regeling door middel van een hoge en lage gearing en een traploze riem aandrijving .
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door HD13 »

Heitec schreef: 23 okt 2019 08:21
HD13 schreef: 22 okt 2019 17:23 @Heitec,
Zit even naar je schema te kijken en ben niet thuis in MAHO machines maar wel in schema's.
Wat met opvalt is dat 6T1 klemmen 1, 2, 3, via een omkeerschakeling een trafo voeden die 3x 90V geeft.
Waarvoor dient dit ?
Ha, daar zat ik ook ff raar tegen aan te kijken. Die trafo 6T1 geeft een 3fasen 90Vac af welke de hoofdspindelmotor (1m1) kan voeden, in plaats van de normale 380Vac. Je kijkt dus naar de 'voedende kant' (secundaire trafospoel) aan, in plaats van de 'ontvangende kant' van de trafo 6T1. Dit wordt gebruikt om tijdens de versnellingsbakschakeling (er zit een mechanische versnellingsbak die met 3 actuatoren bediend wordt) de hoofdspindel zachtjes heen en weer te draaien om de tandwielen van de versnellingsbak in elkaar te laten schuiven. Best ingenieus eigenlijk. ;-)
Leuk bedacht van Maho.
Wordt de versnellingsbak dan ook automatisch bediend of is dit enkel en alleen bedoeld om manueel soepeltjes te kunnen schakelen ?
Zodat je niet meer met de hand de spindel iets moet verdraaien on de tandwielen in de juiste positie te krijgen ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HD13 schreef: 23 okt 2019 18:57 Leuk bedacht van Maho.
Wordt de versnellingsbak dan ook automatisch bediend of is dit enkel en alleen bedoeld om manueel soepeltjes te kunnen schakelen ?
Zodat je niet meer met de hand de spindel iets moet verdraaien on de tandwielen in de juiste positie te krijgen ?
Bij de Deckel zit het ook zo, ik wist niet dat daar een aparte 90v trafo voor gebruikt werd.
De versnellingsbak wordt met 3 (ruitenwisser) motoren bediend, er zitten schakelwalsen op de as, en zodra 1 as op de juiste positie staat, stopt die betreffende motor, zodra alle assen goed staan kan de spil weer gaan draaien.
Het besturen van die 3 motoren, om ze allemaal op de juiste plek te krijgen, is een uitdaging op zichzelf. En ook de lengte van de puls om de motor iets te 'wiebelen' heeft er mee te maken of je een beetje makkelijk de juiste versnelling vind. Ook die schakelmotoren moeten met 'gevoel' werken, als de tanden niet voor staan, moeten ze niet door willen drukken.
Ik heb eigenlijk geen idee of het per schakelwals afgewerkt wordt, of dat alle 3 de motoren tegelijk proberen naar de juiste positie te gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door javanree »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 okt 2019 08:31Ik heb eigenlijk geen idee of het per schakelwals afgewerkt wordt, of dat alle 3 de motoren tegelijk proberen naar de juiste positie te gaan.
Het gaat stuk voor stuk ; er staat op YouTube een mooi filmpje over de werking:
https://www.youtube.com/watch?v=zk7aIwUx-aI
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Hier een foto van de actuatoren (inderdaad soort ruitenwissermotors) en de schakelwalsen, in mijn vakgebied worden ze ook wel 'spileindschakelaars' genoemd. De aansturing ervan gaat inderdaad een uitdaging worden, al is dit in mijn voorbeeldtopic al fantastisch uitgewerkt.

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Ik ben nu de linialen aan het uitzoeken. De huidige Heidenhain LS304 linialen met een soort sinus output wil ik vervangen door linialen met een gangbare TTL / RS422 output.
Ik was me aan het oriënteren op Ditron linealen, maar ik loop tegen iets heel sufs aan: De opnemer (het "schuifstukje") zit met twee m5 boutjes gemonteerd aan het vaste deel, de liniaal aan het bewegende deel. Bij de Heidenhain linealen is de 'steek' (hartafstand tussen de twee bevestigingsgaten) 56mm, zie ook de tekening. Op de site van Trabiss kom ik alleen linialen tegen (Dittron, BiGa) waarbij de hartafstand in het schuifstukje 60mm is. Maakt het monteren toch weer een stuk lastiger, nieuw gaatje boren / draadje tappen in een zeer beperkte ruimte.. niet handig. Waarom zijn dat soort dingen niet gewoon gestandaardiseerd...

Ging ik even verder kijken en bij HBM verkopen ze Sino linalen die wel die 56mm hardafstand hebben. Iemand ervaring met Sino linialen? Zo ver ik kan zien in 5 um resolutie, is 1 um resolutie niet beter? Andere merken suggesties?

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Die linealen laten zitten en er een paar EXE kastjes achter knopen (van Heidenhain of een kloon), is dat een optie?

Voor positioneren vind ik 5um resolutie aan de groffe kant. Het kan, maar het kost je aardig bandbreedte op je regellus. Daar staat weer tegenover dat je snelheden niet erg hoog gaan zijn, en het hangt ook af van de nauwkeurigheid waar je tevreden mee bent.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Markus »

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door spinningwheels »

De Ditron liniaal is ook iets dikker ( zelfs de slimline uitvoering), heb uit de aluminium afdekstrip een paar mm weg moeten frezen ,
In theorie kan ik praktisch alles
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

DaBit schreef: 24 okt 2019 13:48 Die linealen laten zitten en er een paar EXE kastjes achter knopen (van Heidenhain of een kloon), is dat een optie?

Voor positioneren vind ik 5um resolutie aan de groffe kant. Het kan, maar het kost je aardig bandbreedte op je regellus. Daar staat weer tegenover dat je snelheden niet erg hoog gaan zijn, en het hangt ook af van de nauwkeurigheid waar je tevreden mee bent.
Ik wilde juist van die oude heidenhain linialen af, die zijn ondertussen ook ca 30 jaar oud en het beste zal er nu wel vanaf zijn.
Na wat verder googlen schijnt Sino ook KA-500 linialen te hebben in 1um resolutie. Ik denk dat dat de voorlopige kanshebber is, maar ik sta nog steeds open voor suggesties..
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Plaats reactie