CadCam for linux

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door Sven »

Kaasie schreef: 15 jan 2020 21:14 - Ik kan nog geen DXF bestanden openen ?
Ik kan wel draftsight 2019 bestanden laden. Dan wel alleen voor lijn, arc en circle. Maar nu draftsight weg is, kan ik het niet meer testen.
Voor een linux workflow is dxf eigenlijk wel een vereiste.
Dan kan je ook met inkscape aan de slag en zo.

Maar dit schrijf ik zonder enig benul van ingewikkeldheid ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door javanree »

De nieuwe build getest :

- Tekenen van lijnen mbv coordinaten werkt nu veel beter, evenals de keyboard shortcut !
- Grid werkt ; maar waarom moet ik een grootte voor totale grid ingeven en is dit vierkant ? Misschien een optie toevoegen gewoon altijd grid aan over hele tekenbereik ?

Qua DXF : ik heb getest met een AutoCAD 2016, AutoCAD 2007 en AutoCAD 12 DXF, geen van allen laden correct. Ik wil wel een paar simpele DXF files aanleveren om te testen als dat helpt ?

Ik ben benieuwd, vooral ook straks naar het CAM deel (daar ben ik het meest in geinteresseerd eerlijk gezegd, ik zie mijzelf niet gauw van AutoCAD afstappen voor tekenwerk)
Gebruikersavatar
blokkendoos
Donateur
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2010 22:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door blokkendoos »

Aansluitend op de vragen van @javanree, is dit een open-source project?
Werk je er alleen aan? Voordat je hier een hele hoop werk in stopt, heb je FreeCAD bekeken? Daar wordt door een groep ontwikkelaars aan gewerkt. Het heeft ook een CAM module (PATH workbench). Draait op Windows, Linux en Mac OS.
Zelf gebruik ik 't voor 3D printen en 2.5D freeswerk. Of FreeCAD geschikt is voor draaiwerk kan ik niet beoordelen, heb geen CNC draaibank. Mocht dat niet zo zijn, kun je natuurlijk je kennis en kunde in het FreeCAD project inbrengen ipv het wiel opnieuw uit te vinden.

Linkjes:
FreeCAD https://www.freecadweb.org/
PATH workbench https://www.freecadweb.org/wiki/Path_Workbench
Draaibank testje https://www.youtube.com/watch?v=cuimIOZcty8
pvdv
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2020 11:19

Re: CadCam for linux

Bericht door pvdv »

Hallo,

Bij mij onder Debian werkt het, interessant programma!

Ik heb wel een vraag: is de sourcecode ook beschikbaar, of komt deze beschikbaar?

Groeten,
Paul
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: CadCam for linux

Bericht door Kaasie »

- Grid werkt ; maar waarom moet ik een grootte voor totale grid ingeven en is dit vierkant ? Misschien een optie toevoegen gewoon altijd grid aan over hele tekenbereik ?
Een grid van bijvoorbeeld 100mx100m met een grid afstand van 1mm zal het programma doen crashen. (100000x100000) punten, dat gaat niet met de huidige rekenkracht van computers.
Vandaar dat ik het grid heb gemaximaliseerd tot (10000x10000) punten. Ik weet niet of er een andere oplossing voor dit probleem is.

Qua DXF : ik heb getest met een AutoCAD 2016, AutoCAD 2007 en AutoCAD 12 DXF, geen van allen laden correct. Ik wil wel een paar simpele DXF files aanleveren om te testen als dat helpt ?

Ja dat is een goed idee.

ik zie mijzelf niet gauw van AutoCAD afstappen voor tekenwerk
Ik hoop eigenlijk van wel. Daarom is voor mij belangrijk om de functionaliteit in grote lijnen hetzelfde te maken, omdat je dit gewend bent.

Voor een linux workflow is dxf eigenlijk wel een vereiste.
Dan kan je ook met inkscape aan de slag en zo.
Maar dit schrijf ik zonder enig benul van ingewikkeldheid ;)

Dxf laden en opslaan komt wel goed. Een dxf inlezen en opslaan an sich is niet ingewikkeld. Ik zou dan meer moeten kijken naar de verschillen tussen de dxf format's en die toepassen
op de importparser/importfilter.

In een dxf heb je een regel met bv : 'LINE', daar ergens onder staat '10' voor x_start, '20' voor y start, '30' voor z_start, '11' voor x_end, and so on. Dit is vrij eenvoudig in te lezen voor
Line, arc en circle.

Werk je er alleen aan? Voordat je hier een hele hoop werk in stopt, heb je FreeCAD bekeken?
Ja ik werk hier alleen aan. De FreeCad code heb ik bekenen, maar snap ik niets van. Toen ik aan dit programma begon kon ik geen letter C++. Door dit vanaf scratch op te bouwen
heb ik een hoop geleerd. De intentie is om autodesk gebruikers die jaarlijks bv 1200 euro aan licentie kosten betalen over te laten stappen naar deze gratis versie.
Die ook gratis blijft in de toekomst. Met Drafsight zie je dat ze aan het emmeren zijn. Dan wel gratis voor linux, dan weer niet. Eerst gratis voor windows, dan weer niet. Oke er zit 20+ jaar aan programmeer ervaring in autocad verwerkt, dat ga ik zeker niet in 1 jaar inhalen. Door draftsight in het verleden gratis te verstrekken voor Linux manipuleren ze de ontwikkeling van nieuwe cad programma's.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het dapper.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: CadCam for linux

Bericht door Kaasie »

Ik heb wel een vraag: is de sourcecode ook beschikbaar, of komt deze beschikbaar?
Ik denk wel dat die beschikbaar komt, waarschijnlijk op Github.

Inkscape is een voorbeeld van wat iets kan worden door samenwerking. Al is python niets voor mij.
Gebruikersavatar
blokkendoos
Donateur
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2010 22:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door blokkendoos »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 13:23 Ik vind het dapper.
Idem.

Misschien maak je er al gebruik van, maar er is een library voor het importeren van DXF files, onder GPL licentie.
De eerste de beste gegoogled (https://github.com/clothbot/dxflib) is een oud beestje van RibbonSoft, maar zoals bij alle OS, je kunt 't zelf verbeteren/aanpassen. Mogelijk zijn er recenter/betere versies te vinden.
Succes!
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: CadCam for linux

Bericht door Kaasie »

Nieuwe release : https://we.tl/t-WuTnRdS1WH
Unzip en dubbelklik op "Cad--x86_64.AppImage"

Updates :
1. text naar gcode
2. tekenen van points (handig voor boor opdrachten)
3. functie toegevoegd : match properties
4. funcite toegevoegd : purge

CadCam voorbeeld :
Afbeelding

Zie hoe de letter X wordt gedaan door de cnc machine. Dit letter fonts is speciaal ontworpen om snel te kunnen markeren.
Linuxcnc voorbeeld :
Afbeelding
Misschien maak je er al gebruik van, maar er is een library voor het importeren van DXF files
Nee, daar maak ik geen gebruik van. Heb zelf een library geschreven, maar deze moet herzien worden binnenkort.
Op dit moment nog veel werk aan het Cam gedeelte voorlopig.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CadCam for linux

Bericht door hainjedaf »

Kan je hem ook als .deb package aanbieden?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kaasie
Donateur
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 okt 2018 22:20

Re: CadCam for linux

Bericht door Kaasie »

Bijgaand een .deb package..

Download link : https://we.tl/t-JAUlVMivl3

Zojuist getest op een nieuwe ubuntu installatie. Succes !

Afbeelding

p.s.

de 'cadcam' folder helemaal kopieren naar je /home directory.
Ik zie nu met testen dat ik een klein foutje heb in de text naar cam. Zal dit herstellen.
Plaats reactie