Probing LinuxCNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Probing LinuxCNC

Bericht door nonkeldw »

Beste Forumleden

Soms zie ik wel eens het probe van werkstukken voorbij komen... Nu heb ik dit ook nodig voor het opmeten en gebruiken van een reeds gemaakt stuk.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Zelf beschik ik over een 3D probe, maar hoe gaat dit namelijk in zijn werk in LinuxCNC? En hoe verwerk ik de data tot bijvoorbeeld een 3D object waar ik later wat leuks met kan doen in Fusion?

Iemand al ervaring?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Probing LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Voor dat proben staan er wel een paar samples in de nc_files directory. En anders kan ik altijd eens kijken wat ik ookalweer gebruikte.

Die 'point cloud' verwerken tot iets bruikbaars is weer een heel ander verhaal. Ik gebruikte Meshlab om er een trianglemesh van te maken (delaunay triangulation). Die in Fusion, en dan kun je T spline surfaces 'pullen' naar die mesh. Die T spline body kun je vervolgens weer naar een solid converteren.

Gaat het om meer rechttoe rechtaan 'mechanische' onderdelen dan is een stel welgemikte (3D) probe punten importeren in een sketch (met stukje Python, de Fusion samples zijn met weinig werk bruikbaar) en vervolgens zelf de rest erbij tekenen veel handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Probing LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Ik ben de komende tijd niet structureel in de buurt van de machines (verbouwing-> ander tijdelijk onderkomen), maar volgens mij gebruikte ik een minimaal gewijzigde smartprobe.ngc die je ook al voorbeeldje krijgt:

Code: Selecteer alles

( Rectangular Probing                                                   )
(                                                                       )
( This program repeatedly probes in a regular XY grid and writes the    )
( probed location to the file 'probe-results.xyz' in the same directory )
( as the .ini file                                                      )
( increment x count = probe area                                        )

(Configuration section)
G21
F300   (probe speed)

#1=0 (X start)
#2=  0.2 (X increment)
#3= 250 (X count)

#4=0 (Y start)
#5=  0.2 (Y increment)
#6= 250 (Y count)

#7=0   (Z safety)
#8=-23 (Z probe)
(End configuration section)

(LOGOPEN,probe-results.xyz)
o10 if [#<_task> ne 0]
   M62 P0 (probe on)
   #9=0 #10=0
   G0Z#7
   O1 while [#9 lt #6]
       #10=0
       G0 Y[#4+#5*#9]
       O2 while [#10 lt #3]
           O3 if [[#9/2] - fix[#9/2] eq 0]
               #11=[#1+#2*#10]
           O3 else
               #11=[#1+#2*[#3-#10-1]]
           O3 endif
           (#11 is X target)
           #5070=1
           O4 while [#5070 NE 0]
               ;M66 P0 L3 Q3600
               G38.5 z#7
               G91 Z0.3
               G90
               ;M66 P0 L4 Q36000
               G38.3 x#11
           O4 endwhile
               ;M66 P0 L4 Q36000
           G38.3Z#8
           O5 if [#5070 ne 0]
             ;(LOG,G1 X#5061 Y#5062 Z#5063)
             (LOG,#5061,#5062,#5063)
           O5 endif
           #10=[#10+1]
       O2 endwhile
       G0Z#7
       #9=[#9+1]
   O1 endwhile
   M63 P0
o10 endif
(LOGCLOSE)
G0Z#7
G0X#1Y#4
M2
Vervolgens kun je daar in Meshlab weer wat mee en er een mesh van maken

http://fabacademy.org/archives/2014/tut ... ToSTL.html

Als de wijzigingen die je nodig hebt minimaal zijn dan kun je het beste de STL direct verwerken in Meshmixer, TinkerCAD, Blender, etc.

Ben je er heel zeker van dat je 'm absoluut in Fusion nodig hebt, dan zijn er vele wegen naar Rome. Ze zijn alleen allemaal bezaaid met diepe kuilen, rovers, landmijnen, kwaadaardige aliens, ontsnapte pokemons, en noem het maar op.
Dit is een van die mogelijkheden:
https://www.youtube.com/watch?v=S_G_xs0 ... mieScherer
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie