LinuxCNC proberen

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

Beste forumleden,

Voor mijn nieuw te bouwen portaalfreesmachine ben ik er nog niet aan uit welke software ik wil gaan gebruiken.
LinuxCNC lijkt me een goede optie, maar wil het eerst op een 'goedkope' manier uitproberen voordat ik een Mesa kaart aan ga schaffen.

Nu wil ik dit gaan proberen, aangezien ik al een Raspberry Pi4, 4GB heb en ik op deze manier geen PC met parallelle poort aan te schaffen en zo houd ik het lekker compact. Mocht ik bijvoorbeeld upgraden naar een Mesa 7i76E(D), kan dat volgens mij ook aangestuurd worden via RPI.

https://github.com/ChrisWag91/PI-LCNC

Ik heb de persoon gecontacteerd en als het goed is krijg ik de hardware naar me toegestuurd. Tevens heb ik ook een 5-axis Chinese BOB besteld.

Nu heb ik Raspberry OS op mijn RPI staan met Octoprint, dit wil ik wel zo houden... omdat ik de Pi ook wil gebruiken voor de 3D printer.
Ik moet dus even uitzoeken hoe ik daar LinuxCNC op krijg. Ik weet niet of er verschillende versies zijn en zo ja welke kan ik het beste installeren?

Ik zie in de Github staan dat de RPI wel een limiet heeft tot 15000 stappen/s, is dit snel? Zal wel afhangen van de microsteps.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door Goudgele »

15000 stappen/s, ofwel 15kHz maximale frequentie is niet erg veel. Dus het zal afhangen van je eisen aan de snelheid, de spindels die je kiest en inderdaad de microsteps. Stel je het volgende voor: spindels met spoed 5mm, stepper drivers ingesteld op 800 steps/rotatie.

1 stap levert je dan 5mm/800 steps per rotatie = 0.00625 mm per stap
Bij die 15000 stappen/s is dat dus 15000 * 0.00625 = 93.75 mm/sec = 5.625 m/minuut

Je kan natuurlijk kiezen om 10mm spoed toe te passen of 400 microsteps als je een hogere snelheid wil dan dit voorbeeld. Maar hiermee kan je hopelijk zelf rekenen wat te halen valt met die frequentie :-)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 11 mei 2021 12:24 15000 stappen/s, ofwel 15kHz maximale frequentie is niet erg veel. Stel je het volgende voor: spindels met spoed 5mm, stepper drivers ingesteld op 800 steps/rotatie.

1 stap levert je dan 5mm/800 steps per rotatie = 0.00625 mm per stap
Bij die 15000 stappen/s is dat dus 15000 * 0.00625 = 93.75 mm/sec = 5.625 m/minuut

Je kan natuurlijk kiezen om 10mm spoed toe te passen of 400 microsteps als je een hogere snelheid wil dan dit voorbeeld. Maar hiermee kan je hopelijk zelf rekenen wat te halen valt met die frequentie :-)
Uuuh ja, dat is wel heel erg langzaam Dat is toch best redelijk :mrgreen: . Ik heb namelijk KO spindels met 5mm spoed.

Maar als dat zo zou zijn denk ik dat dit geen optie is, zelfs niet om het even uit te proberen. Dan kan ik beter een computer aanschaffen met parallelle poort.
Laatst gewijzigd door remon_v op 11 mei 2021 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door Goudgele »

Het is inderdaad niet erg snel. Met 400 microsteps haal je al wel het dubbele, maar als blijkt dat je toch die 800 wil gebruiken heb je pech dan....ik gebruik zelf Mach 3 met een parallelle poort. Die staat standaard op 25kHz en kan geloof ik ook nog hoger gekozen worden.

Hoe het verder zit met LinuxCNC weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door DaBit »

Volgens mij is een oudere Dell Optiplex of vergelijkbaar een stuk goedkoper dan een Pi met al deze bordjes erop gestapeld. Wel minder sexy natuurlijk.

En als het nieuw moet: veel van die Atom moederbordjes in de 70-100 euro prijsklasse hebben ook nog een parallelle poort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 11 mei 2021 12:42 Volgens mij is een oudere Dell Optiplex of vergelijkbaar een stuk goedkoper dan een Pi met al deze bordjes erop gestapeld. Wel minder sexy natuurlijk.

En als het nieuw moet: veel van die Atom moederbordjes in de 70-100 euro prijsklasse hebben ook nog een parallelle poort.
Ik heb deze gezien, lijkt me een best goede optie?:
https://tweakers.net/aanbod/2605954/hp- ... g-ssd.html

Ik wil het zo compact mogelijk houden, en misschien is een upgrade setje beter?

Voor een Atom pctje heb ik deze gezien:

https://tweakers.net/aanbod/2672218/fec ... c-pos.html
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 11 mei 2021 12:42Dell Optiplex
Ik heb even op Dell Optiplex gezocht en kwam deze mooi compacte tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1702078277 ... nt=app_ios

Als ik kijk naar de specificaties dan zie ik een Pentium 4 met Max 2GB geheugen... is dat wel voldoende?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 11 mei 2021 12:31 Uuuh ja, dat is wel heel erg langzaam.
Ehh, ruim 5 meter per minuut is gewoon behoorlijk snel hoor.
Helaas wordt het waarschijnlijk nog door het aantal assen gedeelt, dus wel wat langzamer, maar 1.5 m/min om iets uit te proberen is nog niet eens echt langzaam.

Maar ja, er wordt hier op het forum doorlopend compleet doorgeslagen, of het nu om µ's gaat, toerentallen of voedingssnelheden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2021 13:31 Ehh, ruim 5 meter per minuut is gewoon behoorlijk snel hoor.
Helaas wordt het waarschijnlijk nog door het aantal assen gedeelt, dus wel wat langzamer, maar 1.5 m/min om iets uit te proberen is nog niet eens echt langzaam.
Ja klopt, ik heb me vergist. 5M/min is behoorlijk snel. ik zal even mijn reactie aanpassen...

Ik haal met mijn huidige machine, die snelheden bij lange na niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 11 mei 2021 12:54 Ik heb deze gezien, lijkt me een best goede optie?:
https://tweakers.net/aanbod/2605954/hp- ... g-ssd.html
Als daar een parallelle poort op zit dan is-ie prima.
Dat Atom dingetje ook al.
In beide gevallen kun je voor dat geld geen Pi optuigen.

Pentium 4 is verder wat bejaard. Zal het opzich nog wel doen, maar dat is toch echt al serieus oud spul en voor hetzelfde geld koop je iets met een Core2 of Core-i erin.
Waarom noemde ik Dell? Ik maak het maar zelden mee dat die dingen stuk gaan. Op de een of andere manier blijven ze het doen. Zal bij andere grote merken zoals HP ook vast wel zo zijn, alleen heb ik daar geen ervaring mee.

Wil je nieuw spul, dan zou dit bijvoorbeeld kunnen (enigzins willekeurige selectie overigens):
Moederbord
Reepje geheugen
SSD
ATX voedingkje

Voor die voeding kun je ook leuke DC-gevoede types kopen, zoals deze of een van z'n Chinese klonen.
Mini-ITX bordje schroef je makkelijk in je installlatiekast, dus een behuizing is niet zo nodig.

KWa scherm is zoiets wel aardig. Vind ik dan; ik vind touchscreen wel prettig.

Misschien iets duurder dan een Pi met toebehoren, maar veel scheelt het al niet meer en bijvoorbeeld je G-code preview gaat toch een stukje lekkerder werken op zo'n Intel processor. En ook niet onbelangrijk: elke tutorial online geld ook voor jouw situatie, en hulp vragen is makkelijker want mensen kennen het spul wat je hebt. Wat allemaal ook niet onbelangrijk is als je net begint.

Verder kun je 'm ook nog gewoon gebruiken als je er Mesa-hardware in wil gaan stoppen, een keer Mach3 wil proberen, of over wil stappen op PlanetCNC of EdingCNC.

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2021 13:31 Ehh, ruim 5 meter per minuut is gewoon behoorlijk snel hoor.
Helaas wordt het waarschijnlijk nog door het aantal assen gedeelt, dus wel wat langzamer, maar 1.5 m/min om iets uit te proberen is nog niet eens echt langzaam.
Nee, dat niet denk ik. 15kHz is over het algemeen 15kHz per as. En daar is opzich prima mee te leven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 11 mei 2021 13:59
remon_v schreef: 11 mei 2021 12:54 Ik heb deze gezien, lijkt me een best goede optie?:
https://tweakers.net/aanbod/2605954/hp- ... g-ssd.html
Als daar een parallelle poort op zit dan is-ie prima.
Dat Atom dingetje ook al.
In beide gevallen kun je voor dat geld geen Pi optuigen.

Pentium 4 is verder wat bejaard. Zal het opzich nog wel doen, maar dat is toch echt al serieus oud spul en voor hetzelfde geld koop je iets met een Core2 of Core-i erin.
Waarom noemde ik Dell? Ik maak het maar zelden mee dat die dingen stuk gaan. Op de een of andere manier blijven ze het doen. Zal bij andere grote merken zoals HP ook vast wel zo zijn, alleen heb ik daar geen ervaring mee.

Wil je nieuw spul, dan zou dit bijvoorbeeld kunnen (enigzins willekeurige selectie overigens):
Moederbord
Reepje geheugen
SSD
ATX voedingkje

Voor die voeding kun je ook leuke DC-gevoede types kopen, zoals deze of een van z'n Chinese klonen.
Mini-ITX bordje schroef je makkelijk in je installlatiekast, dus een behuizing is niet zo nodig.

KWa scherm is zoiets wel aardig. Vind ik dan; ik vind touchscreen wel prettig.

Misschien iets duurder dan een Pi met toebehoren, maar veel scheelt het al niet meer en bijvoorbeeld je G-code preview gaat toch een stukje lekkerder werken op zo'n Intel processor. En ook niet onbelangrijk: elke tutorial online geld ook voor jouw situatie, en hulp vragen is makkelijker want mensen kennen het spul wat je hebt. Wat allemaal ook niet onbelangrijk is als je net begint.

Verder kun je 'm ook nog gewoon gebruiken als je er Mesa-hardware in wil gaan stoppen, een keer Mach3 wil proberen, of over wil stappen op PlanetCNC of EdingCNC.

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2021 13:31 Ehh, ruim 5 meter per minuut is gewoon behoorlijk snel hoor.
Helaas wordt het waarschijnlijk nog door het aantal assen gedeelt, dus wel wat langzamer, maar 1.5 m/min om iets uit te proberen is nog niet eens echt langzaam.
Nee, dat niet denk ik. 15kHz is over het algemeen 15kHz per as. En daar is opzich prima mee te leven.
Zeker hele nuttige informatie! Ik heb een bod op een mini-pctje gedaan met dit moederbord er in + 60GB SSD:
https://tweakers.net/pricewatch/381842/ ... ificaties/
Gezocht n.a.v. Moederbord
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

Je hebt helemaal geen mesa card nodig.

alleen een breakout bordje van 4 dollar van aliexpress en een heel oud pc'tje met parallelle port erop.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 11 mei 2021 14:55 Je hebt helemaal geen mesa card nodig.

alleen een breakout bordje van 4 dollar van aliexpress en een heel oud pc'tje met parallelle port erop.
Ja zo'n Chinese BOB heb ik besteld en ben nu opzoek naar een oud pc'tje.
Maar ik neem aan dat zo'n Mesa kaart wel voordelen heeft t.o.v. een Chinese BOB?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

23468

amai foto moet iets geroteerd worden 90 graden tegen klok in - ff vergeten sorry daarvoor.

Dat kaartje linksonder op de foto gebruik ik op verschillende machines en ga 'r net weer 2 van bestellen. De foto die je hier ziet is voor de BF25.
Dus onderkant van kaartje krijgt stroom van de USB port van die PC en de data gaat via de parallelle port.

Dan de bovenkant krijgt stroom van die 24 volts PSU (die iets van 30 ampere leveren kan maar dat zou je 'm niet erg lang willen laten doen - vuistregel bij goedkope psu's is dat je ze 50% - 60% wilt laten leveren liever en niet echt veel meer dan dat. 70% lukt ook nog wel maar dan kom je al in tricky vaarwater bij de goedkope psu's). Die 24 volts psu levert ook aan de motordrivers.
Rechtsonder een 5 volts PSU - die levert enkel aan ventilatortjes om de motordrivers en steppermotors te koelen.
Plaats reactie