Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 26 jul 2021 18:04 En krijg jij dus in ieder geval van mij geen antwoord op je vraag.
Klinkt weer prima :|
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 26 jul 2021 19:46
benkr schreef: 26 jul 2021 18:04 En krijg jij dus in ieder geval van mij geen antwoord op je vraag.
Klinkt weer prima :|
Inmiddels is de boodschap door de TS begrepen en kan ik de files downloaden, de G-code loopt al anderhalf uur in simulatie in mijn Mach3 maar is ondanks dat ik de feedrate van 400 al naar 25000 heb gezet niet vooruit te branden.

Het Fusion bestand krijg ik niet in Inventor geladen, ook converteren lukt niet, ik krijg steeds foutmeldingen.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

Ik zal het proberen opnieuw te tekenen, is er een ander bestandsformaat wat ik zou kunnen opsturen, waar je de kans groot acht dat het werkt als je dat zou willen?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

ChwanPang schreef: 26 jul 2021 21:30 Ik zal het proberen opnieuw te tekenen, is er een ander bestandsformaat wat ik zou kunnen opsturen, waar je de kans groot acht dat het werkt als je dat zou willen?
Een Step file lukt altijd.
Ik vraag me alleen af wat ik daar aan heb, het gaat vooral om de toolpaden en die zitten niet in een Step file.
Inventor werkt met IPT bestands extensies, misschien kun jij het exporteren als IPT bestand.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door keesfrees »

keesfrees schreef: 26 jul 2021 15:47 De eerste stap is nmi de gcode zichtbaar te maken.
Daar mee bedoelde ik grafisch zichtbaar maken, heeft iemand dat al gedaan ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

keesfrees schreef: 26 jul 2021 21:50
keesfrees schreef: 26 jul 2021 15:47 De eerste stap is nmi de gcode zichtbaar te maken.
Daar mee bedoelde ik grafisch zichtbaar maken, heeft iemand dat al gedaan ?
NC.png
Dit is met NCViewer.com

https://drive.google.com/file/d/1OUJG61 ... sp=sharing hier is de link voor de ipt file.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

Als het goed is kun je nu je G-code wel bijsluiten als bijlage.
V2 Bovenkant gedraaid.txt
Ik heb alleen wel de extensie gewijzigd in .TXT

Als ik dit ook voor de CAD file doe kan ik die ook bijvoegen, de .f3d is nu dus .txt dat moet je dus wel even aanpassen voordat Fusion dit accepteert.
Bovenkant V1 v9.txt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

Ik heb de G-code in Mach3 in simulatie mode grotendeels afgespeeld, sommige stukken grote sprongen gemaakt, maar ik zie niets geks gebeuren.
Mijn conclusie is dat de G-code goed is.
Als het dat niet is dan zal het aan Linuxcnc moeten liggen, maar daar heb ik totaal geen kaas van gegeten.

Ik weet niet hoe lang jouw machine doet over dit werkstuk, maar ik schat in dat met de gegeven instellingen dit dagen duurt.
Is dat het probleem niet, gaat de machine op een gegeven moment niet iets anders doen (in de achtergrond)?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

Ik krijg net nog een idee, in Mach3 kan ik een geladen G-code bestand ook weer in een file opslaan, kun jij dat ook?
Als dat kan dan moet dit bestand identiek zijn aan het originele bestand, dat kun je controleren met een file compare, daar is vast wel ergens een tool voor te vinden. Als die twee bestanden niet precies hetzelfde zijn heb je je probleem gevonden.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

Er zal dan wel een fout zitten, ik weet niet over welk stuk jouw simulatie het lang deed, maar op mijn CNC ben ik na 15 min klaar met het vlak maken en de contour uitfrezen. Verder ben ik nooit gekomen, maar fusion denkt dat het maar 55 min zou moeten duren met deze settings.
Ik heb net met VSCode de bestanden vergeleken en die geeft nergens een verschil aan.(Originele bestand en die LinuxCNC produceert als ik save as)
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door benkr »

ChwanPang schreef: 26 jul 2021 22:56 Er zal dan wel een fout zitten, ik weet niet over welk stuk jouw simulatie het lang deed, maar op mijn CNC ben ik na 15 min klaar met het vlak maken en de contour uitfrezen. Verder ben ik nooit gekomen, maar fusion denkt dat het maar 55 min zou moeten duren met deze settings.
Ik heb net met VSCode de bestanden vergeleken en die geeft nergens een verschil aan.(Originele bestand en die LinuxCNC produceert als ik save as)
Dat het dan zo lang duurt kan best wel aan het feit liggen dat ik dit doe achter mijn bureau, Mach3 zal dan wel anders reageren dan wanneer er een machine aan hangt, geen idee verder.
Het kan ook nog liggen aan de postprocessor, misschien wel stom toeval maar de G-code lijkt te werken bij mij, maar die is natuurlijk bedoeld voor jouw machine, misschien zit er daarom wel ergens iets wat alles zo traag maakt.

Ik heb verder geen ideeen meer, misschien kan een Linuxcnc gebruiker jouw G-code eens proberen te runnen.
De enige die ik ken is op vakantie denk ik, dus misschien moet je even geduld hebben.

Oh, Sven is ook een Linuxcnc gebruiker, die heb ik pas nog gehoord hier. Sven kom op, help.......
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door bbg »

Ik kan het vanavond/morgen wel proberen te runnen op mijn machine. Die draait op LinuxCNC (met Mesa kaarten). Ik gebruik ook Fusion voor maken van toolpaden.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Goudgele »

Die tijd kan ik wel verklaren denk ik. Ik doe zo af en toe ook een 3D freeswerkje. Fusion rekent met vrij lage acceleraties geloof ik. En volgens mij is dat ook niet aan te passen. (Nog niet erg in verdiept)
Mijn machine haalt veel hogere acceleraties dan waar Fusion mee rekent. Dus vaak is bij mij de berekende tijd ook 3-4x zo lang als de daadwerkelijke tijd op de machine. Dit geldt dan vooral bij 3D werk met veel veranderingen van richting.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door andrefc101 »

Goudgele schreef: 27 jul 2021 09:21 Die tijd kan ik wel verklaren denk ik. Ik doe zo af en toe ook een 3D freeswerkje. Fusion rekent met vrij lage acceleraties geloof ik. En volgens mij is dat ook niet aan te passen. (Nog niet erg in verdiept)
Mijn machine haalt veel hogere acceleraties dan waar Fusion mee rekent. Dus vaak is bij mij de berekende tijd ook 3-4x zo lang als de daadwerkelijke tijd op de machine. Dit geldt dan vooral bij 3D werk met veel veranderingen van richting.
Interessant, hoe geef je acceleratie aan in Gcode? Ik dacht dat dat puur aan de machine lag.... kan me vergissen uiteraard.
Hoe kan je in Fusion zien wat de acceleratie is, daar ben ik wel benieuwd naar.
Plaats reactie