Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het kunnen dat er bij G0 stappen verloren worden, en daarna gaat ie doodleuk verder.
Ik zou je G-code bestand even alle G0 vervangen voor een G1 en nog een keer laten lopen.
(met een juiste Editor is dat binnen 3 tellen gebeurt)

Als dat dan goed gaat zou je je maximum snelheid aan kunnen passen, of misschien is de voeding wat onderbemeten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Ballegooijen »

Bij welke operatie gaat het fout? Bij de simulatie in Fusion zie ik (nog) niets geks.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door bbg »

Ik zie in Fusion ook niets geks met de simulatie. Maar welke postprocessor heb je gebruikt in Fusion?

Ik heb de gcode op mijn machine geladen. Zie bij de toolpaden niets geks. Ben nu "lucht aan het frezen"; kijken of dat goed gaat. Zal later nog wat screenshots posten.

Maar zou jij misschien de linuxcnc configuratie file kunnen posten (<machine naam>.ini)? Daar staan opstart codes in. Kan ik eens vergelijken met mijn setup.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door keesfrees »

andrefc101 schreef: 27 jul 2021 09:55 Interessant, hoe geef je acceleratie aan in Gcode? Ik dacht dat dat puur aan de machine lag.... kan me vergissen uiteraard.
Ik denk dat je het juist hebt, in de gcode kun je alleen de snijsnelheid aangeven, de rest wordt geregeld door de besturing cq de omzetting naar de motoren aansturing.

Wat zou kunnen zijn, de machine verplaats van de ene naar de volgende bewerking, die snelheid wordt bepaald door de besturing, bij kleine stukjes komt de machine niet echt op gang, als er nu een langere verplaatsing tussen zit en de machine zou sneller moeten gaan dan eigenlijk mogelijk is dan gaat het mis, stappen overslaan dus.

Maar, als de machine nadien weer op het juiste punt verder gaat dan klopt dat weer niet.
Zijn het stappenmotoren zonder terugkoppeling ? ( pardon als dit al genoemd is )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Goudgele »

andrefc101 schreef: 27 jul 2021 09:55 Interessant, hoe geef je acceleratie aan in Gcode? Ik dacht dat dat puur aan de machine lag.... kan me vergissen uiteraard.
Hoe kan je in Fusion zien wat de acceleratie is, daar ben ik wel benieuwd naar.
Acceleratie wordt idd bepaald door de machine. Maar Fusion zal toch ergens een aanname doen om de tijd te berekenen lijkt me? De waarde in de machine en de aanname van fusion kunnen sterk afwijken en dat resulteert dan in een groot tijdverschil als er veel van richting veranderd wordt.
Waar Fusion die aanname weergeeft/waar hij aan te passen is ben ik nog niet achter helaas.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door bbg »

bbg schreef: 27 jul 2021 13:03 Ik zie in Fusion ook niets geks met de simulatie. Maar welke postprocessor heb je gebruikt in Fusion?

Ik heb de gcode op mijn machine geladen. Zie bij de toolpaden niets geks. Ben nu "lucht aan het frezen"; kijken of dat goed gaat. Zal later nog wat screenshots posten.

Maar zou jij misschien de linuxcnc configuratie file kunnen posten (<machine naam>.ini)? Daar staan opstart codes in. Kan ik eens vergelijken met mijn setup.
Op mijn machine met LinuxCNC 2.8.0 wordt je gcode file keurig "afgespeeld". Geen gekke jumps van 100mm of zoiets. Alles keurig op de juiste plek.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

test1.ini.txt
de .ini file, je moet .txt er achter weghalen. Kon anders niet uploaden. Ik ga zo alle G0s vervangen door G1 en opnieuw runnen. Ik denk niet dat het verlies van stappen over lange duur is in ieder geval, want de contour freest de cnc zonder probleem en in principe al zit de slot op de verkeerde plek is die wel zoals hoort. De feedrate verandert ook nergens. Ik gebruik in fusion als post processor LinuxCNC EMC2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ChwanPang op 27 jul 2021 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jul 2021 12:29 Zou het kunnen dat er bij G0 stappen verloren worden, en daarna gaat ie doodleuk verder.
Ik zou je G-code bestand even alle G0 vervangen voor een G1 en nog een keer laten lopen.
(met een juiste Editor is dat binnen 3 tellen gebeurt)

Als dat dan goed gaat zou je je maximum snelheid aan kunnen passen, of misschien is de voeding wat onderbemeten.
Moet ik bijv "N50 G0 X151.731 Y30.652" veranderen in "N50 G1 X151.731 Y30.652 F400"?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door bbg »

ChwanPang schreef: 27 jul 2021 15:53 test1.ini.txt de .ini file, je moet .txt er achter weghalen. Kon anders niet uploaden. Ik ga zo alle G0s vervangen door G1 en opnieuw runnen. Ik denk niet dat het verlies van stappen over lange duur is in ieder geval, want de contour freest de cnc zonder probleem en in principe al zit de slot op de verkeerde plek is die wel zoals hoort. De feedrate verandert ook nergens. Ik gebruik in fusion als post processor LinuxCNC EMC2.
Ik heb een aantal startup codes in mijn ini-file staan in de sectie [RS274NGC]. Bij jouw ini file staan er geen. Ik kan zo niet zien waar linuxcnc default in opstart maar kan me voorstellen dat hier een probleem zit. Je zou kunnen proberen om de regel RS274NGC_STARTUP_CODE=... in je ini file te kopiereen en dan linuxcnc opnieuw op te starten. (Eventueel kan je ook gewoon de gcodes aan het begin van je gcode-file plakken of op de commandline inkloppen).

Code: Selecteer alles

[RS274NGC]
PARAMETER_FILE = linuxcnc.var
RS274NGC_STARTUP_CODE =  G17 G21 G40 G49 G54 G64P0.05 G80 G90 G91.1 G92.1 G94 G97 G98
Met name G54, G90, G91.1, G92.1 hebben met het coordinaten systeem en distance mode te maken.

Ik weet niet of het probleem hier zit. Maar het is gemakkelijk te proberen en uit te sluiten.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

Ik heb binnen LinuxCNC nu alle snelheden heel erg omlaag geschroefd(5mm/s) en het zag er nu prima uit. Heb nog niet het hele ding kunnen frezen, want moet nog uitvogelen hoe ik met mijn 2e tool opnieuw de hoogte kalibreer. Hopelijk gaat het helemaal goed :)
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door ChwanPang »

Met de lage max snelheid werkt het goed, alleen dus heel sloom. Geen idee waaorm de motoren niet sneller kunnen zonder te slippen. Ze zitten op 36V 3,3A per stuk.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Goudgele »

Wat voor drivers gebruik je dan? En met welke instellingen (microsteps)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Ballegooijen »

Goudgele schreef: 29 jul 2021 14:40 Wat voor drivers gebruik je dan? En met welke instellingen (microsteps)
Ik had op mijn vorige machine ook van die chinese goedkope drivers er op zitten totdat Benkr mij een keer adviseerde om echte Leadshine drivers er op te zetten.
Dit advies opgevolgd en de machine was ruim de helft sneller!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Iedere keer op hetzelfde punt frees fout

Bericht door Goudgele »

Ballegooijen schreef: 29 jul 2021 22:02 Ik had op mijn vorige machine ook van die chinese goedkope drivers er op zitten totdat Benkr mij een keer adviseerde om echte Leadshine drivers er op te zetten.
Dit advies opgevolgd en de machine was ruim de helft sneller!
Absoluut ja! Ik ben van TB6600 drivers overgegaan naar leadshines en haalde ook veel hogere snelheden. Na autotuning op de drivers werd dit nog meer.
Plaats reactie