Alle assen verliezen stappen

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Alle assen verliezen stappen

Bericht door Tolp2 »

Volgens mij is met de update van het forum het originele topic verdwenen. Aangezien mensen de tijd en moeite hebben genomen om te helpen, post ik het nog een keer en ook uiteindelijk de oplossing.

De y-as van mijn machine begon stappen te verliezen. Deze as heeft ten opzichte van de andere assen de hoogste steps/mm. Na de motor los te hebben gezet verloor deze nog steeds stappen. De drive vervangen met eentje die ik had liggen, en hetzelfde resultaat. De motor was intern geheel vastgelopen; zonder stroom was hij niet te draaien.

Vervolgens bij Damen een nieuwe motor gehaald en deze gemonteerd. Probleem opgelost? Nee, de motor verliest nog steeds stappen en de X-as gaat ook nog een vrolijk meedoen.... :oops:. Hoorbaar lopen alle assen nu onregelmatig (klikjes in het normale gejank). Hoe kan dat nu weer?

Er werd hier op het forum gesuggereerd dat de voeding aan het einde van zijn leven zat. Voor zover ik dit kan controleren, geen probleem daarmee.

Een oude Z420 (CAD-station) gepakt, LinuxCNC er op gekwakt en de config overgezet. Het werkt nu weer als een zonnetje.

Vraag blijft natuurlijk, wat is er met de Pc gebeurd dat hij onregelmatige pulstreinen is gaan genereren. De latency test liet ook niks zien. Iemand ideeën, anders dan dat de pc voor het einde archief is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Alle assen verliezen stappen

Bericht door Bjornski1976 »

Waarschijnlijk heeft de oude pc een probleem met de koeling van de CPU. Doordat deze te warm word gaat "throtteling". De snelheid van de CPU wordt naar beneden aangepast, zeg maar het tegenovergestelde van "boost".
Een andere verklaring anders dan hardware falen kan ik niet bedenken.
Je zou het in de bios aan en uit kunnen zetten en nogmaals proberen. Ook de koeler reinigen en een nieuw laagje thermale paste tussen koeler en CPU kan wonderen doen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alle assen verliezen stappen

Bericht door Kjelt »

Met Bjornski eens.
Uitzondering zou nog een OS of virusscanner update kunnen zijn die eigenlijk uitmoeten staan op een cnc stuur pc. Een driver update kan soms ook vervelende gevolgen hebben, tot zelfs het niet meer werken van de interface wat we een aantal jaren terug hebben meegemaakt met de inmiddels beruchte ftdi driver die kloon ics onbruikbaar maakten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alle assen verliezen stappen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang je niet met een scoop de signalen op de parallelle poort controleert blijft het giswerk volgens mij.

En een motor die vast zit is ook wazig, was die op dat moment wel aangesloten op een drive, of lagen de draden los?

Dus eigenlijk had je al minimaal 2 problemen.
Die drive, was die echt stuk, of gebruik je de oude weer. Dat een motor met de hand niet te draaien is, maar wel door de drive is volgens mij ook niet goed te verklaren, of zijn het 8Nm motoren?

Lag de aardlek er toevallig ook uit, misschien gevolgen van inductie schade? (bliksem inslag in de buurt)
Ik zou er een nieuw parallelle poort kaart bijsteken en die proberen.

En als je met ethernet en MESA werkt moeten een aantal mogelijke scenario's opnieuw.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alle assen verliezen stappen

Bericht door Tolp2 »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2021 12:52
En een motor die vast zit is ook wazig, was die op dat moment wel aangesloten op een drive, of lagen de draden los?

Dus eigenlijk had je al minimaal 2 problemen.
Die drive, was die echt stuk, of gebruik je de oude weer. Dat een motor met de hand niet te draaien is, maar wel door de drive is volgens mij ook niet goed te verklaren, of zijn het 8Nm motoren?
De motor lag naast de machine met draadjes los / pootjes omhoog. De tolerantie is nogal nauw in de motoren, dus ik denk dat iets is vervormd. De motor was maar 2 NM of zo. Met schudden kon je de motor eventjes los krijgen, ik denk dat dat ook de machine gebeurde, dus vandaar horten en stotend gedrag.

De driver heb ik vervangen, maar met de nieuwe driver deed de oude motor het ook niet . En met de oude driver doet de nieuwe motor weer perfect. Ik denk niet dat het de driver is. Maar voor de zekerheid laat ik de nieuwe driver zitten.
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jul 2021 12:52 Lag de aardlek er toevallig ook uit, misschien gevolgen van inductie schade? (bliksem inslag in de buurt)
Ik zou er een nieuw parallelle poort kaart bijsteken en die proberen.
Lang geleden bij de buren de bliksem ingeslagen, maar niet recentelijk. De machine ligt geheel los van het net wanneer niet in gebruik.

Over Lpt gesproken. Je moet goed zoeken naar een geschikte chipset. De meeste rotzooi van Ali of Amazon doet het niet. Ga voor een echte MosChip als chipset. Als het niet vermeld staat, dan zeker laten liggen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie