LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd
Moderator: Moderators
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd
Probeer anders via Zijn Github pagina Peter-van-Tol, link staan eerder in deze Thread
Greezt,
Markus
Greezt,
Markus
Ik heb een week of 2 geleden de printen in elkaar gesoldeerd, alleen de LED kaarten moesten de drivertjes nog af.
Ik had het idee dat door een voormalig collega te laten doen met de speciale de-soldeer machine die zij daar voor hebben, maar toen hij de printjes zag was zijn antwoord "die haal ik er gewoon met 1 of 2 soldeerbouten vanaf" kennelijk afhankelijk van of de IC's vastgelijmd zijn of niet.
Binnen 10 minuten had hij er alle IC's vanaf met 1 soldeerbout en ook nog eens zonder enige beschadiging van printsporen.
De truuk was gewoon aan beide kanten een flinke klodder tin op de pootjes zodat het één geheel van tin vormt, een kant warm stoken en met een klein mesje of zo het IC een klein beetje optillen, iets van 0,5 mm of zo, dan de andere kant idem, na dit 2 keer gedaan te hebben was het IC volledig los. Het grootste gevaar is dat er 1 pootje vast blijft zitten en je dan het eilandje lostrekt.
En je moet daar natuurlijk wel flink ervaren in zijn, de eerste keer zal er best wel iets niet goed gaan maar al doende leert men is het spreekwoord toch?
Ik had het idee dat door een voormalig collega te laten doen met de speciale de-soldeer machine die zij daar voor hebben, maar toen hij de printjes zag was zijn antwoord "die haal ik er gewoon met 1 of 2 soldeerbouten vanaf" kennelijk afhankelijk van of de IC's vastgelijmd zijn of niet.
Binnen 10 minuten had hij er alle IC's vanaf met 1 soldeerbout en ook nog eens zonder enige beschadiging van printsporen.
De truuk was gewoon aan beide kanten een flinke klodder tin op de pootjes zodat het één geheel van tin vormt, een kant warm stoken en met een klein mesje of zo het IC een klein beetje optillen, iets van 0,5 mm of zo, dan de andere kant idem, na dit 2 keer gedaan te hebben was het IC volledig los. Het grootste gevaar is dat er 1 pootje vast blijft zitten en je dan het eilandje lostrekt.
En je moet daar natuurlijk wel flink ervaren in zijn, de eerste keer zal er best wel iets niet goed gaan maar al doende leert men is het spreekwoord toch?
Alternatief is om met een kleine sidecutter (kniptangetje) de pootjes door te knippen, ic wegnemen en vervolgens met een soldeerbout en vers lood tin de pootjes er een voor een af te vegen. Daarna met litze tin afnemen en met IPA schoon navegen.benkr schreef: ↑01 aug 2024 11:48 Ik heb een week of 2 geleden de printen in elkaar gesoldeerd, alleen de LED kaarten moesten de drivertjes nog af.
Ik heb juist hele slechter ervaringen met dat wegknippen van pootjes, ik heb het een paar keer gedaan en toen gezien dat ik meteen de print had gemold, reden om het standaard dus niet meer te doen, maar meer op de manier die mijn collega nu dus ook heeft gedaan.
Ik ging daar eigenlijk heen om het met zijn super de luxe hetelucht desoldeer automaat te doen, maar hij vond dat niet nodig, hij had ze er eerder met een of twee soldeerbouten af, een bout wanneer er geen lijm onder het IC zit en twee als dat wel zo is.
Ligt dan aan het gebruikte kniptangetje denk ik, ik heb een hele kleine van Erem. Maar als het zo gaat is het ook prima. Flink flux en hete lucht bout werkt ook prima maar niet iedereen heeft dat.
Op m'n eerste baan al geleerd.benkr schreef: ↑01 aug 2024 11:48 ...toen hij de printjes zag was zijn antwoord "die haal ik er gewoon met 1 of 2 soldeerbouten vanaf" kennelijk afhankelijk van of de IC's vastgelijmd zijn of niet.
Als je het snel genoeg doet, is de tin aan de andere kant nog zo warm dat het ic in één keer loskomt.
Het werkt alleen niet als de ICs ook nog vastgelijmd zitten. Dat doen ze wel eens aan de "onderkant" van de PCBAs als die een tweede keer door de reflow machine moet: anders vallen die er allemaal gelijk weer af.

Dat kan ook overkill zijn, zeker bij kleine onderdelen. Ik heb wel eens ervaren dat er iets te veel loskomt (en weggeblazen wordt)

Ik soldeer ook wel eens een stukje litze over de pootjes als hittespreider ipv enkel een klodder tin.
Hetelucht heeft zo z'n nut, maar als het niet nodig is moet je er van weg blijven. Zaken met weinig thermische massa worden te heet, zaken met veel thermische massa duren te lang om op temperatuur te komen.
Hetelucht heeft zo z'n nut, maar als het niet nodig is moet je er van weg blijven. Zaken met weinig thermische massa worden te heet, zaken met veel thermische massa duren te lang om op temperatuur te komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Omdat ik voor een ander project een Eding 530 kaartje ga gebruiken zit ik er heel sterk aan te denken om ook voor mijn eigen machines, de portaalfrees én de draaibank over te stappen naar een Eding platform.
Daarom wil ik mijn beide setjes printen, bestaande uit elk een LED kaart, en BOB board, een encoder kaartje en een Stepgen kaartje gaan verkopen.
Ook heb ik nog een gloednieuwe Raspberry Pi5/8GB liggen met voeding, koelplaatje, ventilator en netadapter en ook nog een M2 SSD kaartje met USB adapter voor de Pi.
Als iemand interesse heeft hoor ik het wel, bij geen interesse gaat het op Marktplaats.
En voor de liefhebbers heb ik ook nog 2 stuks Pokeys57CNC liggen die weg mogen.
Daarom wil ik mijn beide setjes printen, bestaande uit elk een LED kaart, en BOB board, een encoder kaartje en een Stepgen kaartje gaan verkopen.
Ook heb ik nog een gloednieuwe Raspberry Pi5/8GB liggen met voeding, koelplaatje, ventilator en netadapter en ook nog een M2 SSD kaartje met USB adapter voor de Pi.
Als iemand interesse heeft hoor ik het wel, bij geen interesse gaat het op Marktplaats.
En voor de liefhebbers heb ik ook nog 2 stuks Pokeys57CNC liggen die weg mogen.
Die Pi5 heb ik opzich niet perse nodig maar het is wel leuk speelgoed. Misschien eens een keertje Klipperen voor de lol.
Wat moet het opleveren Ben?
Wat moet het opleveren Ben?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
je bent al nr.2 die er om vraagt, maar ik wil eerst die andere spullen kwijt voordat ik de Pi wegdoe, Pi zonder die andere dingen kan best, die andere dingen zonder Pi wordt iets moeilijker.
Nog wel even voor de volledigheid, alle printen zijn al door mij voorzien van de onderdelen en zo, dus het moeilijke soldeerwerk is (bijna) gedaan.
Mijne liggen ook stof te verzamelen...
Wellicht binnenkort nog een project (borduurmachine, als ik de bestaande elektronica niet meer aan de praat krijg)

Wellicht binnenkort nog een project (borduurmachine, als ik de bestaande elektronica niet meer aan de praat krijg)
Geen haast Ben, zelfs geen hoge prioriteit.