Linuxcnc en Linux installeren: De basis

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Bikertje »

DaBit schreef:Wat wil je nou eigenlijk doen? Ik ben de draad een beetje kwijt.

Wil je met linuxcnc je machine aansturen, dan ontkom je niet aan het gebruik van een RTAI-kernel (waarbij 2.6.32-rtai wel een van de meest recente is), en dan is gewoon de gemodificeerde Ubuntu 10.04 distributie gebruiken verreweg het handigste.
In simulatie draait het spul ook op een niet-RTAI kernel en nieuwere distro's .
Ahzow...
M.a.w. Linuxcnc gaat nooit draaien op Linux Mint? :roll:

En da's dan weer het lullige aan Linux.
De ene distributie voor dit, de andere distributie voor dat...
Nu weet ik plots ook weer waarom ik Linux nooit ben blijven verder gebruiken, programma's installeren is een hassle!
Zelf het aan de praten krijgen van m'n wireless netwerkkaart was niet eenvoudig, lol.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

Bikertje schreef: programma's installeren is een hassle!
Zelf het aan de praten krijgen van m'n wireless netwerkkaart was niet eenvoudig, lol.
Hangt er maar vanaf welke software je wil. Sommige software is idd lastig te installeren maar de meest gebruikte is gewoon een kwestie van aanklikken in het software centre en het wordt geinstalleerd.

Voor een deel is er idd hassle maar ik zie mijn vrouw met haar windoos masjien ook hassle hebben waar ik al jaren geen gedoe meer in heb...

Er zijn mensen die linuxcnc draaiend hebben op andere linux versies maar als je de makkelijkste weg zoekt, de live-cd nemen zoals al vanaf het eerste moment beschreven staat in het eerste bericht...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Bikertje
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 aug 2012 10:32

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Bikertje »

Dat ga ik ook doen.
Morgen eens die live-cd van ubuntu +linuxcnc uittesten.
Eens kijken of dat wil draaien. ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

LinuxCNC is geen gewone Linux-applicatie. Het systeem draait deels op RTAI, en dat deel mis je als je LinuxCNC op een andere distributie installeert.

Overigens kun je best Linux Mint voorzien van een RTAI-kernel en er dan LinuxCNC op installeren. De vraag is meer: waarom zou je dat willen als er een kant en klare werkende distributie beschikbaar is?

Ik ben er overigens nog steeds zeer gelukkig mee, met dat LinuxCNC. Over de parallelle poort haalt 't snelheden die mijn machine toch niet kan volgen, dus voor hogere stapfrequenties hoef ik alvast niet naar iets anders. Verder doet 't wat ik wil, loopt het vlotjes op niet te rappe hardware, en het is prima naar eigen inzicht te 'customizen'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door zeeschuim »

je zit alleen met die ongelovelijk beroerde Nist inteprutter
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

Uiteraard, LinuxCNC is de nieuwe naam voor de oude NIST Enhanced Machine Controller, dus dat-ie de NIST interpreter gebruikt lijkt me nogal wiedes. En als Arie roept dat het ding prut is en dat er veel beter is dan zal-ie ergens wel een punt te pakken hebben. Die man heeft 'een tikje' meer ervaring dan ik.

Magoed, ik bijt even in het aas:

- Ik kan prima met helixen een circelvormige pocket frezen door heel veel korte G1 stukjes aan elkaar te plakken, en als ik dan in de HALscope kijk wat de daadwerkelijke snelheid is dan is die 99% van de tijd gelijk aan de ingestelde voeding. Die resterende 1% is te verklaren; een machine kan niet ineens van richting wisselen.

Conclusie: met die lookahead zit 't wel goed lijkt mij.

- Ik heb G41/G42 radiuscompensatie gebruikt, en ben niks raars tegengekomen. Was alleen op circels, afgeronde hoeken en rechte lijnstukken, dus misschien waren mijn problemen waar ik het voor nodig had wel te simpel. Maar dat soort vormen is eigenlijk wel 'mijn praktijk'.

- Ik kan met nummervariabelen (#1234) werken, ik kan met naamvariabelen (#<ZIncrement>) werken, ik heb toegang tot alle operationele parameters (inclusief de tooltable) via variabelen, repeat/if/do/while constructies, een arsenaal aan wiskundige fucties en ik kan functies in externe files aanroepen. De syntax van dat programma in G-code gedoe is tranentrekkend, maar elders niet veel beter. Proben kan ik op 4 manieren, ik kan data naar textfiles wegschrijven (dus ook bijv. een pointcloud), debuginfo printen, etc. Ik kan m'n coordinatensysteem roteren, ik kan in polaire coordinaten werken (handig voor sleufgaten om iets te roteren om een vast punt bijv.).

Oftewel: op dat gebied mis ik ook niks, lijkt me.

- Ik kan M- (en G volgens mij ook) codes herdefinieren of uitbreiden. Handig om een M6Tx ook automatisch een inmeetcyclus te laten starten, maar ik zou ook M123 kunnen definieren als 'zet de stofzuiger aan'. Flexibel zat.

Tsja, dus wat er nou niet goed is aan die NIST interpreter, ik zou het nog niet weten. Maar wederom: ik kom net kijken in het wereldje en dan is het al gauw goed.


Dan LinuxCNC.

Draait bij mij op een Atom D525MW moederbordje in een volledig gesloten (en dus stofdichte) kast. Met dat bordje heb je (excl. monitor en toetsenbord) voor 100 euro de sturing staan, zonder bewegende delen indien gewenst (Intel verkoopt ook opslag die rechtstreeks op dat bord geprikt kan worden). Dat werkt dan via de 'inferieure' parallelle poort. Maar die inferieure parallele poort doet bij mij vrolijk 60kHz steprate, en kwa touwtjes kom ik ook nog wel (krap) uit. Mijn machine kan met 1/8 microstepping zo'n 34kHz stapfrequentie aan, dus het hoeft niet sneller. En veel meer dan 1/8 microstepping is knap zinloos, zeker voor je positionering. Enkel voor motorgeluid bij hele lage toeren heeft dat zin.

Vind ik die 60kHz niet genoeg, of heb ik veel en veel meer I/O nodig, dan zou ik bijvoorbeeld een Mesa AnythingIO kaartje kunnen plaatsen. Kost iets van $65 ofzo, en dan heb ik 10MHz steprate (de stepgenerator draait dan in hardware), kan ik servoloops draaien, eventueel 2 compensatielussen per as (1 glaslineaal, 1 encoder op de servo), heb ik veel meer I/O, etc. Oftewel: alles wat ik verzinnen kan.

En om dat alles wat ik verzinnen kan te kunnen implementeren heb ik heel veel lol van de architectuur van LinuxCNC. Die 'HAL' die met netten diverse componenten aan elkaar verbind en het gemak waarmee je er componenten bij maakt of connecties anders legt is heel mooi en 'clean'.

De standaard AXIS gui bevalt me wel redelijk en is prima toetsenbord-only te bedienen. Maar zo niet: er zijn er nog een paar meer. Mis je wat? Met Glade heb je snel op een Visual Basic achtige manier een extra (GladeVCP-) schermpje of tabje in elkaar geklikt. Ook dingen als een webcam voor uitlijning of een NC-simulator integreren kan. Wil je liever de hele GUI vervangen? Ook goed: alle losse delen zoals MDI input, de preview, etc. zijn als component te gebruiken, dus een weekje klikklakken en wat code kloppen en je hebt wat je zelf wilt.

Tsja, ik zou niet weten wat ik daaraan mis wat een ander systeem geschikt voor hobbymachines me wel bied.

Blijft enkel het hete hangijzer over: het is Linux, wat voor veel mensen een hoge engheidsfactor heeft. En de flexibiliteit heeft ook een prijs: als je er alles mee kunt betekent dat vaak dat je voor relatief simpele dingen ook nog wat moeite moet doen om het werkend te krijgen. Is met CAM/teken/whatever software niet anders; hoe meer het kan, hoe meer 'vinkjes er goed moeten staan' om oeps-momentjes te voorkomen.

Kwa kosten: ik liet wat prijzen vallen, maar da's niet om te bewijzen dat het nou o-zo goedkoop is. Als je kijkt wat een beetje CNC-setup en bijbehorende tooling kost dan vallen de extra kosten van een USBCNC oid in de marge, en voor een eerlijk vergelijk moet je eigenlijk LinuxCNC+Mesa AnythingIO of Mach3+Kflop vergelijken met USBCNC, en dan is het kostprijsverschil een paar freesjes en een spantangetje.

Magoed, eindconclusie: ik ben blij met LinuxCNC. Om wat 't kan en doet, en niet vanwege 'Linux gooooood, Windows baaaaaad'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

Zo, Nu gaat Cees ook zo'n uitgebreid stukje schrijven als reactie.

:)

Waar ik benieuwd naar ben is de robuustheid van de systemen. Kan je tijdens het frezen nog meer doen? (dat is even iets anders dan of dat verstandig is). Kan je dan in de code werken? Kan je internetten? En vooral, kan je systeem crashen tijdens het frezen?

In linuxcnc kan je systeem idd crashen, het is me 1 keer gebeurd toen ik tijdens een langer freesprogramma even iets op internet opzocht. Systeem totaal bevroren. Uitzetten kon uiteindelijk alleen door de stroom er af te halen.

Maar het frezen ging gewoon door, hele programma liep probleemloos tot zijn eind. Daarna moest ik hardhandig de pc uitzetten om na opnieuw opstarten weer verder te kunnen.
Laatst gewijzigd door Sven op 19 dec 2020 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Zo, Nu gaat Cees ook zo'n uitgebreid stukje schrijven als reactie.
:)
Mjaah, dat liep weer uit de klauwen. Ik wilde eigenlijk een macrootje schrijven en d'r een knopje en invoerveldjes aan knopen, maar daar is niks van gekomen :)
Waar ik benieuwd naar ben is de robuustheid van de systemen. Kan je tijdens het frezen nog meer doen? (dat is even iets anders dan of dat verstandig is).
Met LinuxCNC: ja. Je doet maar wat je wil. Zware belasting, 3D graphics, veel geheugen gebruiken, het mag allemaal.
En vooral, kan je systeem crashen tijdens het frezen?
Niets is onmogelijk; 't zijn en blijven computers. Maar zo vaak crashen Windows en Linux niet als je hardware in orde is.
In linuxcnc kan je systeem idd crashen, het is me 1 keer gebeurd toen ik in een langer programma even iets op internet opzocht. Systeem totaal bevroren. Uitzetten kon alleen door de stroom er af te halen.
Maar het frezen ging gewoon door, hele programma liep probleemloos.
Het hoort niet te gebeuren, en ik heb het in al die tijd dat ik Ubuntu 10.04 gebruikte (niet alleen linuxcnc) nog nooit meegemaakt. Dat het doorliep komt omdat de werkelijke 'freescode' op RTAI draait, wat in feite een soort van besturingssysteempje is dat nog onder Linux draait.

Nu blijft het zo dat een stabiel systeem begint met goed gekozen hardware. En dan is er vervolgens ook weinig verschil tussen Windows en Linux.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door benkr »

Kan iemand mij heel precies aangeven wat ik waar moet downloaden om een werkend systeem te maken voor mijn draaibankje?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Portje »

Ik heb voor de lol ook die LinuxCNC op een 4g sticky gezet.
Debian 10 Buster PREEMPT-RT ISO
http://linuxcnc.org/downloads/
met LinuxLive USB Creator 2.9.4 naar het sticky
http://www.linuxliveusb.com/en/download
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door DaBit »

Ten overvloede: De ISO die portje aanhaalt is op moment van schrijven degene die je het eerst wil proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door javanree »

Wellicht ten overvloede maar toch :

Tegenwoordig kun je met een PREEMPT-RT kernel ook prima een parallele poort machine aansturen.
De verouderde RTAI kernel is niet meer supported, maar dus ook niet meer nodig.

Je kunt dan later zonder moeilijke (Linux) toestanden dus over van een simpel parallel breakout board naar bijvoorbeeld een mooi MESA bordje. Alleen je LinuxCNC config wordt anders.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door Sven »

javanree schreef: 19 dec 2020 19:37 Tegenwoordig kun je met een PREEMPT-RT kernel ook prima een parallele poort machine aansturen.
Kan je dan je machineconfiguratie via stepconfig maken of moet dat via een andere configurator?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Linuxcnc en Linux installeren: De basis

Bericht door javanree »

Inderdaad gewoon via stepconf
Plaats reactie