Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Moderator: Moderators

Stryk
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2014 21:19

Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door Stryk »

Beste lezer,

Na het boek No experience required, solidworks 2010 doorgespit te hebben werk ik nu regelmatig met Solidworks. Ik merk echter dat ik nog erg veel niet weet en zou graag nog een goede manier vinden om verder bekend te raken met Solidworks.

Ik loop nu vaak tegen dingen aan: Wat is de beste benadering om iets te beginnen? Hoe hou ik het simpel en overzichtelijk voor mezelf? Hoe maak ik complexe vormen?

Voor de iets wat gevorderde Solidworksgebruiker zie ik ook best wel wat boeken, veelal vrij duur (dus ben bang voor een miskoop). Dus daarom graag jouw advies. Is er een boek dat ik goed kan gebruiken, zijn er sites met praktische tips en opdrachten. Hoe kom ik verder in de wereld van Solidworks?

Natuurlijk zijn er dure cursussen, welke ik wellicht ook nog wel een keer ga doen. Maar voor nu eerst nog even autodidact.

Alvast bedankt voor je tips!!
zeeschuim

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door zeeschuim »

youtube kijken tot je ogen vierkant zijn!
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door joopbos »

veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door veteq »

Gewoon in het programma onder help/tutorials all bruikbare lessen volgen en vooral doen.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door K.J. »

Waarom zou je een cursus doen?
Gewoon veel tekenen dan leer je het van zelf.

En die boeken zijn inderdaad duur.
Maar je kunt ook kijken naar een tweedehandse.

Zo heb ik van inventor een boek van 4 jaar oud voor weining geld.
Oke je loopt vier jaar achter maar zo kun je wel mooi de beginselen leren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

veteq schreef:Gewoon in het programma onder help/tutorials all bruikbare lessen volgen en vooral doen.
Bij die tutorials merk je dat je met een echt goed pakket van doen hebt. Soms denk je er niet altijd aan, maar er is echt veel in te vinden.
En voor specifieke probleemjes, gewoon even posten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door didado »

Ik heb zelf via dit boek Engineering Design with SolidWorks xxxx, Solidworks geleerd. Als je het braaf bladzij voor bladzij volgt en het 'huiswerk' maakt, is dit boek briljant. Je kan een versie krijgen voor iedere Solidworks. Wordt elk jaar geupdate.

Ik had nul ervaring en deed heel braaf een paar weken lang 1,5 uur per dag huiswerk. Ik heb het boek ongeveer voor de helft gedaan. Toen had ik het genoeg onder de knie voor datgene wat ik wilde. In de VS wordt het veel ingezet voor Solidworks certificering. De uitgever heeft meerdere Solidworks boeken in de zelfde serie voor specifieke onderwerpen.

Kost wel iets maar het is In elk geval vele malen beter, duidelijker en uitgebreider dan de ingebouwde Solidworks tutorials en biedt veel meer structuur als uren YouTuben. Je leert o.a. hoe je je ontwerp op verschillende manieren kan aanpakken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben bang dat hier geen pasklare oplossing voor is. Het punt waar jij nu zit is ongedefinieerd, jij vind jezelf een beginner (misschien) en als je dan een gevorderde boek vind, en je bladert het door, denk je misschien: Ja dat wist ik al. ( Die ervaring heb ik zelf ook wel vaak met diverse onderwerpen, maar soms is 1 hoofdstuk van het boek het al waard geweest )
Volgens mij is het www, forums en dergelijke daar nu juist de ideale oplossing voor.
Als je een paar andere 'sparringpartners' kunt vinden om af en toe es van gedachte te wisselen is dat vaak vele malen effectiever dan een boek door te gaan zitten spitten ( van iemand die even kijkt wat de nieuwe mogelijkheden zijn en er weer een boek uitpoept )
Misschien dat er bij jouw in de buurt nog wel een paar gebruikers zijn, als je 1x in de maand een avondje stoeit levert dat waarschijnlijk veel meer op.
Dan merkt je ook dat er niet 1 best systeem is. Verschillende toepassingen, verschillende aanpak.

En verder weet ik natuurlijk niet of dit hobby is, of professioneel. De helpdesk van SW is zo slecht nog niet, en vragen aan ontwikkelaars op zo'n introductiedag voor een nieuwe release worden heel serieus beantwoord, of er wordt later op teruggekomen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door André »

Destijds had ik laptop en PC naast elkaar, tutorial afspelen en op de PC zelf doen. Zelfde voor dat Master pakket om te cammen.
Dan de programma's aanpassen voor je eigen freesbankje en gaan, zien waar het freesje strandt :mrgreen:
(Ook een 12mm frees kan buigen hoor!)
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door Mr.Q »

Ik spar vooral met collega's en volg fora (vooral het duitse) om tot betere oplossingen te komen.
Bij tutorials mis ik voornamelijk het maken van werktekeningen met goed genormeerde stuklijsten/revisiebeheer.
Aangezien we hier (Ingenieursburo) al 14 jaar met SW werken hebben we dit al aardig onder controle, Maar bij elke nieuwe versie sta je altijd weer voor verassingen.

Privé frummel ik ook wel wat in SW:
Afbeelding

Greetz, Q
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door veteq »

hugo stoutjesdijk schreef:Bij die tutorials merk je dat je met een echt goed pakket van doen hebt. Soms denk je er niet altijd aan, maar er is echt veel in te vinden. En voor specifieke probleemjes, gewoon even posten.
De opbouw van die tutorials is echt goed over nagedacht, zelfde geldt voor de cursussen die je bij de 3 retailers van SW kan volgen. Ik heb het geluk dat ik door werk alle simulatie modules heb mogen volgen, dus Simulation, motion en cfd. Erg gaaf en leerzaam, bij elke cursus krijg je het werkboek dat geheel zelfstandig is door te werken. Deze boeken kan je ook gewoon los kopen voor ongeveer 60 euro per module..!! de retailers willen hier vaak niet aan meewerken aangezien de cursus hun brood is. Een mailtje met solidworks.nl in de cc doet wonderen.. 8)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door Flupke85 »

Zoals gezegd is youtube ook erg leerzaam. Ik had in het begin eens het probleem dat ik geen spiraal of veer kon tekenen. Even op youtube zoeken en je weet alweer iets.
Daarbij is het erg handig als je 2 schermen naast elkaar hebt. Op de een kijk je youtube en op het andere scherm teken je mee.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door Swets »

zal me zelf niet echt een expert noemen..... maar denk vooral veel doen... youtube filmpjes.... en hier vragen in het forum....

maar ja het is zo'n super groot pakket.... dat ik denk als je echt alles wil weten je wel ff zoet ben....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Solidworks: Help, hoe leer ik verder?!?

Bericht door hrscharft »

Wat Swets zegt kan ik alleen maar beamen. veel tuts kijken en vooral gewoon veel doen en proberen.

Ik had nog nooit een stap in SW gezet en dit is toch de eerste tekening die ik er in gemaakt heb.
Oja denk er goed om in dergelijk grote tekenprojecten wat je als part wilt tekenen en wat je uiteindelijk als assembly samenstelt. Ik heb nog wel eens wat probleempjes in mijn assembly gehad doordat ik individuele parts wat aan deed passen en de hele bende op de hobbel ging door verloren mates en zoekgeraakte faces enz.

Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie