STL importeren

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

STL importeren

Bericht door Swets »

Sinds ik zo 3D printje heb, zit ik wat meer met STL files te rommelen...

nu probeer ik er eentje in Solidworks te laden, en met feature works om te zetten...

Maar dit wil maar niet lukken, en zo'n super ingewikkeld ontwerp is het nu ook weer niet?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?


https://www.dropbox.com/sh/n2dg2w230186 ... lIo7a?dl=0
Laatst gewijzigd door Swets op 03 aug 2021 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: STL importeren

Bericht door Goudgele »

Volgens mij kan je een stl niet meer omzetten naar een 'normaal' 3D bestand. Met een Step file gaat dat wel d.m.v. featureworks.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben ook met step files niet heel erg onder de indruk van dat hele feature herkenning, en sla het meestal ook maar over.
Wat heb ik er aan als het toch maar weer net niet alles correct doet, of er toch weer allemaal warnings komen waar ik anders geen last van heb.
Bij stl files heb ik er helemaal nooit naar gekeken.

Ik vond nog wel dit:
https://www.cati.com/blog/2018/06/edit- ... ier-think/
misschien kom je iets tegen waar je wat mee kunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: STL importeren

Bericht door mjeuring »

Step naar solid gaat meestal prima. Alleen bij het exporteren van een 3d model ben je de opbouw, zeg maar hoe het 3d model gemodelleerd is, kwijt.
STL is niets anders dan een puntenwolk. Kun je meestal weinig mee. Ik kan hem openen in inventor, maar niets aan wijzigen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door rien1959 »

STEP files in SpaceClaim zijn foutloos. STL files kan ik er mee converteren naar een solid en vervolgens gewoon bewerken. Niet dat je dat zou willen, maar het kan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: STL importeren

Bericht door DaBit »

Met FreeCAD kun je ook wel het een en ander kwa STL->solid. Ideaal blijft anders; je blijft heel veel faces houden en op een circelvormige (lijkende..) face klikken voor het middelpunt lukt nog steeds niet.

Maareuh, Swets, jij kunt toch ook redelijk overweg met Blender? Dat is een betere optie, al dan niet na een remesh/retopo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door rien1959 »

Als test heb ik een tandwiel van 11 tanden, 15 graden, moduul 2 gemaakt met Gearotic. Vanuit STL overgezet naar een solid. Daarna een gat er in "geboord", haaks op de boring en dwars door de tanden.Oh ja, SpaceClaim ziet ook het center van de STL gat. Zo, nu genoeg reclame gemaakt ....
z11 met gat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 03 aug 2021 06:30, SpaceClaim ziet ook het center van de STL gat. Zo, nu genoeg reclame gemaakt ....
Maar je hebt wel gelijk, SpaceClaim heeft een wat andere opbouw en kan heel goed met (voor andere pakketten) 'moeilijke' geometrie uitdagingen omgaan.

Het grappige is, ik had een klant die daar helemaal weg van was (ook door het soort werk wat hij er mee deed), en dus ook overgestapt was op SpaceClaim. Maar nu een paar jaar later toch ook weer de nadelen ervaren heeft en nu weer tevreden is met Fusion360.

Gevalletje 'elk voordeel heb z'n nadeel' :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door rien1959 »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 aug 2021 08:59 Het grappige is, ik had een klant die daar helemaal weg van was (ook door het soort werk wat hij er mee deed), en dus ook overgestapt was op SpaceClaim. Maar nu een paar jaar later toch ook weer de nadelen ervaren heeft en nu weer tevreden is met Fusion360.

Gevalletje 'elk voordeel heb z'n nadeel' :lol:
Het is met software net als bij een huwelijk : is er geen klik, dan wordt het niets !
Vorig jaar heb ik via de zaak een jaar Fusion 360 er naast gebruikt. Geen klik, dus na een bepaalde tijd afgevoerd. Een keer bezig geweest om de tekening van een klant te corrigeren. Het was een Fusion 360 tekening die stikte van de fouten. Spaceclaim keurde dat niet goed en heb alles moeten repareren. Zoals de Belgen zeggen : niet bepaald mijn kopje thee !
Diezelfde klant klaagde ook dat er fouten ontstonden tijdens het frezen. Niet zo gek met die fouten ......
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door andrefc101 »

rien1959 schreef: 03 aug 2021 10:18 niet bepaald mijn kopje thee !
Diezelfde klant klaagde ook dat er fouten ontstonden tijdens het frezen. Niet zo gek met die fouten ......
En zou het niet zo kunnen zijn dat die “fouten” ontstaan door verkeerd gebruik? Ik bedoel, ik zijn ook zo veel tevreden gebruikers van Fusion360!
Zo, ook weer genoeg reclame gemaakt 😉
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door Swets »

Ik ga het eens bekijken.... krijg de sch#t van al die pakketten.... :-)

zit nog steeds te wachten op een behoorlijk open source programma... zoals blender....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door Swets »

rien1959 schreef: 01 aug 2021 17:21 STEP-files in SpaceClaim zijn foutloos. STL-files kan ik er mee converteren naar een solid en vervolgens gewoon bewerken. Niet dat je dat zou willen, maar het kan.
Kan jij dan niet even die 3 stl-files omzetten naar step?
Die in deze link staan?
https://www.dropbox.com/sh/n2dg2w230186 ... lIo7a?dl=0

en dan ff ergens te download zetten?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: STL importeren

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 03 aug 2021 11:38 En zou het niet zo kunnen zijn dat die “fouten” ontstaan door verkeerd gebruik? Ik bedoel, ik zijn ook zo veel tevreden gebruikers van Fusion360!
Die kans is vrij groot. Toen ik met weinig Fusion 360 ervaring begon mijn portaalfrees van staal er helemaal in te tekenen had ik uiteindelijk wel een redelijk design maar met allemaal rare dingen erin. Ik wist toen inmiddels aardig hoe het wel moest en ben gewoon weer opnieuw begonnen. Dat leverde wel een probleemloos design op.

Als beginner doe je heel veel dingen die de software niet verwacht. En ja..., natuurlijk zou dat moeten resulteren in foutmeldingen en niet accepteren van je acties i.p.v. design objecten met vreemde eigenschappen te creëren. Maar ja, het leven is nu eenmaal niet ideaal, en software al helemaal niet :roll:
Swets schreef: 03 aug 2021 16:12 zit nog steeds te wachten op een behoorlijk open source programma... zoals blender....
FreeCAD dus! Niet ideaal heb ik hier vernomen maar wel heel behoorlijk bruikbaar. En dat allemaal voor 0,0 eurootjes
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: STL importeren

Bericht door rien1959 »

Dat het een fout kan zijn van de tekenaar is waarschijnlijk. Dat de software het zelf niet ziet is ergerlijk. Zelfs slicer programma's als Cura en Simplify3d zagen de fouten. Hoe de klant het voor elkaar heeft gekregen weet ik niet. Fusion 360 negeerde het (en kon dus niet repareren) en met SpaceClaim het probleem maar opgelost. En ja, ik weet dat er een enorm prijsverschil is, maar als ik al de problemen van een software pakket op moet lossen is het voor mij snel over. Tijd is geld en ik heb het druk genoeg.
Plaats reactie