Uitgeslagen maat Solidworks

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ThomHeintjes
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2014 09:26
Locatie: Lisse

Uitgeslagen maat Solidworks

Bericht door ThomHeintjes »

Goedemorgen,

Op mijn werk zijn we sinds kort bezig met het tekenen van Sheet Metal hierdoor lopen wij tegen bepaalde dingen aan. Het grootste probleem tot dus ver is de volgende:

Als wij een zetting moeten maken op onze zetbank (lvd) komt de uitgerekende maat van ons niet overeen met die van Solidworks. Om jullie een voorbeeld te geven: er is een hoek van 50x50x2 met een lengte van 1000mm. Als wij dit zouden uitrekenen doen we het op deze manier. Binnenste maten optellen + 0.5 per zetting. In dit geval is dat dus 48+48= 96 + 0.5 = 96.5mm (uitgeslagen maat die geknipt moet worden). Als ik het in Solidworks teken krijg ik de volgende maten. 50 x 50 uitwendig materiaal is 2mm dik en de inwendige maten zijn 47.5. Als we dit dan uitslaan komen we op 97.36mm uit. De radius die we gebruiken komt overeen met solidworks.

Weet iemand toevallig hoe Solidworks dit berekent en of je dit eventueel handmatig kan instellen dat Solidworks het volgens onze berekening uitrekent.

Alvast bedankt voor de moeite
Meten is weten, gissen is.....
mlamers
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2012 09:55

Re: Uitgeslagen maat Solidworks

Bericht door mlamers »

Volgens mij houden de meeste CAD pakketen standaard de neutrale lijn halverwege de plaatdikte aan.

Dus in dit geval 47.5 + 47.5 + 0.5 x pi x 1.5 = 97.3561944901924 [mm]. Waarbij 1.5 de radius van de neautrale lijn is (binnenradius 0.5). Wij houden hier altijd de radius van neutrale lijn gelijk aan de plaatdikte, maar dit is afhankelijk waar en hoe het gezet gaat worden.

Om in CAD dezelfde uitslaglengte te krijgen zou je de voorheen gebruikte uitslaglengte terug moeten rekenen naar de binnenradius en deze op moeten geven in Solidworks.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Mvg. Maarten
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Uitgeslagen maat Solidworks

Bericht door Piet Versleijen »

Bijna elk goed CAD pakket heeft voor de bepaling van de buigtoegift ook wel de K-factor genaamd een tabel.
Bij veel bedrijven worden de gegevens in deze tabel proefondervindelijk bepaald.
De buigtoegift is van meerdere factoren afhankelijk:
Buigradius, buighoek, plaatdikte, breedte van de V-groef, materiaalsoort.
Als je tekent in plaatwerk is het over het algemeen gebruikelijk om de binnenradius gelijk aan de plaatdikte te houden.
Een veel gebruikte methode voor de bepaling van de buigtoegift is de DIN 6935 norm
Hieronder een voorbeeld van een dergelijke tabel vlgs de DIN 6935 norm.

# --------------------------------------------------------------
# H i C A D - S h e e t M e t a l D e v e l o p m e n t
#
# DIN6935_.FKD factor file
#----------------------------------------------------------------
#
# This file provides the factors for the calculation of
# modification of the length according to DIN_6935, a factor method.
#
# This file must NOT be changed!
#
# -> Column 1: proportion inner radius/sheet thickness, up to which applies:
# <- Column 2: position of the neutral fibre, centre=1, inside=0
# Column 3: set zero
# Column 4: set zero
#
F DIN 6935
0.651 0.600 +0.000 -0.000
1.001 0.600 +0.000 -0.000
1.501 0.700 +0.000 -0.000
2.401 0.800 +0.000 -0.000
3.801 0.900 +0.000 -0.000
999.000 1.000 +0.000 -0.000
ThomHeintjes
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 feb 2014 09:26
Locatie: Lisse

Re: Uitgeslagen maat Solidworks

Bericht door ThomHeintjes »

Beste Forumleden,

ik heb zitten puzzelen met de bend allowance. ik heb nu een hele tabel aangemaakt op basis van onze manier van rekenen en dat toegepast op Solidworks. door nu in plaatst van de k-factor deze bend allowance te gebruiken met de daarvoor juiste maat komen wij nu perfect tot op de 100ste mm gelijk.

Dank jullie wel voor de reacties! we gaan dit nou proberen om te kijken of dit idd zo werkt zoals wij willen.

groetjes Thom
Meten is weten, gissen is.....
John Huijben
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mei 2009 17:21

Re: Uitgeslagen maat Solidworks

Bericht door John Huijben »

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, en los dat ook met de "Bend Allowance" op icm. een tabel.
Wij doen alle snij en zetdelen uitbesteden, maar vaak is het tijdens het tekenen niet bekend waar het uitbesteed wordt, dus houden we op tekening geen rekening met zetverliezen of iets dergelijks maar laten we degene die het gaat snijden en zetten de plaatuitslag aanpassen naar hun eigen zetverliezen. Hier houden we de theoretische binnenmaat zonder radius aan, dus de uitslag van de hoek 50x50x2 zou dan op tekening 2x48mm, dus 96mm breed zijn.
Met een 90 graden hoek is dit vrij eenvoudig, gewoon de buigradius (Welke we hetzelfde pakken als de plaatdikte) maal 2 doen en dan klopt het. Bij andere hoeken dan 90 graden is steeds een andere bend allowance nodig. De veel voorkomende hoeken hebben we in een tabel gezet welke door solidworks ingelezen word en dit werkt, maar bij afwijkende hoeken is het nog steeds de uitslag opmeten, en vervolgens de bend allowance aan gaan zitten passen. Niet ideaal, maar ik heb nog geen betere methode kunnen vinden.
Plaats reactie