ABS printen mislukt

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 831
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

ABS printen mislukt

Bericht door willy wonka » 29 dec 2018 19:39

Hi
Ik probeer een aantal spantanghouders te printen van ABS.
Als in een rekje van 300mm x 200mm met een aantal gaten. Waar ik vervolgens de spantangen in kan stoppen.

Echter na drie pogingen is het nog niet gelukt.
Om de een of andere reden blijft het materiaal krom trekken aan de hoeken.
Het gaat goed bij de eerste laagjes. Maar als hij bijna op dikte is dan trekt hij krom.

Ik heb een i3 Mega Anycubic met verwarmd bed.
Ook heb ik zo'n lijmspray gebruikt, maar zonder goed resultaat.

Op welke settings printen jullie ABS?

bbg
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: ABS printen mislukt

Bericht door bbg » 29 dec 2018 19:56

Printbed op 110 graden (glas met lijmspray), extruder op 245 graden.

Maar met ABS is het altijd lastig met krimp bij grotere prints. ik heb ook wel gehad dat prints wel op het bed vast bleven zitten maar dat er scheuren in de print zelf kwamen.

Ik print zelf groter objecten ook wel met PETG. Minder last van krimp.

willy wonka
Berichten: 831
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: ABS printen mislukt

Bericht door willy wonka » 30 dec 2018 13:33

Helaas, weer een poging gewaagd maar trekt royaal krom.
Als ik een aantal fora mag geloven is een printer met overkapping stukken beter voor ABS?

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: ABS printen mislukt

Bericht door rien1959 » 30 dec 2018 17:54

Een gesloten printer is eigenlijk een voorwaarde voor ABS. Verder ook niet te snel printen.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: ABS printen mislukt

Bericht door stef stuntpiloot » 30 dec 2018 19:57

Het object dat je omschrijft is heel erg lastig om in ABS te printen, wat is de reden dat je gekozen hebt voor ABS in plaats van PLA of PETG?

flex
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: ABS printen mislukt

Bericht door flex » 30 dec 2018 23:49

Printer in een gesloten, geïsoleerde, kap zetten en idd vrij warm printen.
Mogelijk zelfs wat voor verwarmen met bv een föhn.

diepchess
Berichten: 1101
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ABS printen mislukt

Bericht door diepchess » 31 dec 2018 03:15

willy wonka schreef:
29 dec 2018 19:39
Hi
Ik probeer een aantal spantanghouders te printen van ABS.
Als in een rekje van 300mm x 200mm met een aantal gaten. Waar ik vervolgens de spantangen in kan stoppen.

Echter na drie pogingen is het nog niet gelukt.
Om de een of andere reden blijft het materiaal krom trekken aan de hoeken.
Het gaat goed bij de eerste laagjes. Maar als hij bijna op dikte is dan trekt hij krom.

Ik heb een i3 Mega Anycubic met verwarmd bed.
Ook heb ik zo'n lijmspray gebruikt, maar zonder goed resultaat.

Op welke settings printen jullie ABS?
Is geen simpele printer om dat mee te doen gezien zijn open ontwerp.

Er zijn aantal zaken die wel helpen. Ten eerste slic3r gebruiken ipv CURA. En als infill honeycomb gebruiken. Dat is juist tegen warping ontworpen en het helpt echt. Vraag is echter hoe gelukkig je printer met honeycomb is.

Dan wat enorm helpt is een Brim om je object heenprinten voor je 'm gaat printen.

Het allerbelangrijkste is wel hoe je 'm ontworpen hebt. Als je dik dik plastic in ABS print wat dus onnodig dik is, dan ga je zelfs in heated chambers nog enorme warping krijgen. Juist dunne wandjes en zo min mogelijk plastic in je object verwerken en handige rondingen voorkomen het kromtrekken enorm. Aan de binnenkant van je object print je ook een enorm brim. Zet die maar dusdanig groot dat er aan binnenkant helemaal geen gaten meer zijn.

Wat enorm helpt is gewoon niet te lang printen.

Er zijn verschillende methodes om dat te beperken.

ABS lijmt geweldig op elkaar. Aangezien je toch laagje voor laagje print kun je je object in aantal stukken snijden wellicht en op elkaar lijmen.

Altijd van die printers die enorme Z-hoogtes aankunnen. Tja het verkoopt vast wel, maar wat ik voor mezelf en anderen print heb ik eigenlijk bijna geen behoefte aan veel meer dan 150mm hoogte - zelfs bij enorme objecten.

Bij ABS wil je het echt limiteren. 15mm is op je printer heel goed te doen als maximale hoogte voor ABS zo vermoed ik.

Dan heeft je printertje van 300 dollar een joekel van een extruder. Ik kan niet zien hoe de ventilatie daar gaat.
Als je pla print dan wil je lucht blazen op het object, maar als je ABS print juist niet. Terwijl dat ding natuurlijk als een enorme waaier zelf wel lucht richting je heatbed stuurt.

Het is dus een idee om je heatbed iets hoger op te krikken qua temperatuur. Dus 112C ofzo. Dat helpt soms beetje met ABS.

Dan wat verder helpt met ABS is gewoon heel netjes printen. Dus je nozzle heel nauwkeurig tunen. Standaard gebruikt slic3r bijvoorbeeld 55% overlap tussen de infill en de perimeters. Je kunt verder zeggen: goh zo sterk hoeft 't allemaal niet te wezen. Pak 2 perimeters, 30% infill en honeycomb als de infill zelf. Die honeycomb zorgt dan juist wel weer voor veel langzamere print - da's helaas niet te vermijden. Het voorkomt nu eenmaal warping beetje.

Wat ook uitmaakt is het type ABS. Zo heb ik bij zwart ABS meer warping dan met goedkoop geel ABS. Kan toeval zijn hoor.

Een ander idee is om een ABS rol te kopen die je op lagere temperatuur kunt extruden en met heatbed op lagere temperatuur. Dat is altijd de beste remedie tegen warping - maar dan moet dat wel een geschikte temperatuur zijn voor dat type ABS.

Er zijn wat bedrijven die ABS verkopen die je op lagere temperaturen kunt extruden. Zelf doe ik dat juist liever niet natuurlijk. Ik extrude 1e laag op iets van 247C en de rest op 245C zodat het lekker sterk object wordt. Op youtube zie ik verder standaard wit ABS wat op lagere temperaturen ogenschijnlijk geextrude wordt. Namelijk rond de 220C.

Ongeveer 50% van de objecten heb ik klein beetje warping, maar da's omdat ik dan gewoon hop 3d print zonder de lijmlaag aan te passen.
Ik print dus gewoon op een heatbed die geprepareerd is voor PLA in principe met de allersimpelste en goedkoopste houtlijm wat verdund met lauw water, goed kloppen zodat het egale mix wordt en dan op een complete vetvrij schone glasplaat aanbrengen. Na minuut of 10 is al het water zo'n beetje verdampt en krijg je mooie egaal huidje op de glasplaat.

Dit plakt veel slechter dan hairspray. Lang niet alle hairsprays werken overigens. Met extra sterke hairspray keertje spuiten en fiks laten indrogen op de glasplaat, natuurlijk weer nadat hij helemaal vetvrij schoon is, dan kun je enorme objecten veel simpeler printen. Ik heb keer gehad dat het zo goed plakte dat ABS op de glasplaat dat toen ik 't object eraf trok, dat er glas meekwam van de glasplaat.

Die kon dus weg.

Zorg wel dat de hairspray niet in de geleidingen terecht komt, anders heb je joekel van probleem.

Daar ik om beurten PLA en ABS print, ben ik meestal lui en doe ik eigenlijk helemaal niks. Nu al stuk of 40 printjes niks gedaan aan de glasplaat, maar ik had 'm daarvoor wel met dikke laag houtlijm ingesmeerd volgens bovenstaande procedure.

Als hij dan ABS gaat 3d printen, dan heb ik nog een final truuk. Deze is tricky overigens. Tijdens het 3d printen plak ik met wat simpel plakband, dus terwijl hij 3d print, de brims beetje af, met name natuurlijk de hoeken als het vierkant object is. Dat voorkomt de warping niet helemaal maar het helpt wel. Ergens moet hij beginnen met omhoog komen en als je net begonnen bent met 3d printen en hij is nog met 1e laag zelfs bezig, dan heb je gouden kans om snel wat plakband erop te plakken. Het voorkomt niet, maar helpt enorm.

De meeste warping die ik heb, die gebeurt overigens pas bij het afkoelen. Dus niet tijdens het 3d printen. Het is zeer beperkt hier tegenwoordig - maar dat is na veel schade en schande.

Vooral te dik ontworpen plastic objecten is vragen om ellende met ABS.

ABS 3d printen is een vak apart.

willy wonka
Berichten: 831
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: ABS printen mislukt

Bericht door willy wonka » 31 dec 2018 13:27

@ iedereen: bedankt voor de reacties en informatie.
Wellicht toch maar een simpele behuizing erom bouwen
stef stuntpiloot schreef:
30 dec 2018 19:57
Het object dat je omschrijft is heel erg lastig om in ABS te printen, wat is de reden dat je gekozen hebt voor ABS in plaats van PLA of PETG?
Niet echt een reden voor.
Ik heb altjid PLA geprint wat OK gaat.
Maar wilde ABS eens proberen omdat het mij beter geschikt leek voor het printen van bakjes en houders.
Maar blijkbaar is PETG een stuk eenvoudiger te printen maar heeft ook een aantal voordelen van ABS

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: ABS printen mislukt

Bericht door stef stuntpiloot » 31 dec 2018 14:36

Yep, en hierboven is het ook al wat uitgebreider toegelicht maar tenzij je een printer hebt die de omgeving op temperatuur kan houden zou ik het bij kleine dingen houden hooguit. kort door de bocht naarmate de eisen op gebied van toleranties en/of het formaat van de print toeneemt neemt de tolerantie op gebied van het uitzettingscoëfficiënt af. Dus wil je een groot ding printen dan kan je het beste een materiaal gebruiken dat nauwelijks krimpt als het afkoelt. Is het een klein ding dan komt dat minder precies (de omstandigheden en instellingen mogen verder van het optimaal liggen zonder dat de print zelf faalt)

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7985
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ABS printen mislukt

Bericht door DaBit » 31 dec 2018 15:14

Ik krijg het ook niet voor elkaar om dergelijk grote en hoge ABS dingen te printen. Ik had laatst al problemen met behuizingen voor een Raspberry Pi met wat extra. Wil ik dat en groter goed kunnen printen dan moet ik toch echt eens de ruimteverwarming van mijn printer actief maken; bij 80-90 graden omgevingstemperatuur schijnt het beter te gaan.

Je kunt ook overstappen op eSun ABS+ of een andere 'voor 3D printen gemodificeerde ABS-achtige'. Met die eSun ABS+ heb ik toevallig goede ervaringen. Veel van de voordelen van ABS zoals de slagvastheid en verlijmbaarheid, niet of minder de nadelen van stank en krimp. Als mijn rolletjes puur ABS op zijn ga ik ook weer terug.

PETG, meh. Ik heb er ook een rolletje van, maar ik ben niet heel kapot van dat spul tenzij de specifieke eigenschappen van PETG me goed uitkomen. Het trekt van die spinneragdraadjes, de nozzle pikt die weer op en voor je het weet valt die eraf en heb je weer zo'n zwartbruine klont in je print zitten. Verder verlijmt het voor geen meter, het is knap flexibel spul en relatief prijzig per volume-eenheid.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: ABS printen mislukt

Bericht door stef stuntpiloot » 31 dec 2018 17:36

Ik heb opzich wel goede ervaringen met PETG, ik kan mij de genoemde dingen wel herinneren dat ik daar in het begin last van had maar met wat meer retractie heb ik geen draadjes en spul meer. Vvoor sommige toepassingen vind ik het wel heel handig maar lijmen is niet echt te doen.

In de praktijk gebruik ik:

Code: Selecteer alles

80% - PLA 
15% - PETG
 3% - FLEX 
 1% - ABS
 
Dat was vroeger (nouja 5 jaar geleden dan) nogal anders:

Code: Selecteer alles

90% - ABS 
 5% - PLA
 
Meestal van Reprapworld (dus REAL PLA en PETG) en soms van andere leveranciers zoals 3dprintershop. Ik vind de nieuwe spoelen van Reprapworld overigens niet fijn (die kartonnen dingen) ik snap het wel vanuit een prijstechnisch en milieutechnisch oogpunt maar ze rollen niet zo lekker als de plastic spoelen en er komt toch altijd wat stof van af. Ik heb dan wel een filter er tussen (wattenschijfjes voordat het de feedtube in gaat) maar t kan beter. Ik zou het niet erg vinden als de filament zonder spoel geleverd worden voor een lagere prijs en ik hier een hogere kwaliteit spoel heb waar ik ze op kan plaatsen voor gebruik en opslag. (maar ik dwaal af dus terug naar het onderwerp)

Ik denk dat ik in het komende jaar nog wat meer ga experimenteren met andere materialen zoals PA en gevulde filament soorten met bijvoorbeeld metaal of koolstof. De conclusie is in ieder geval dat ik ABS veel gebruikte maar het nu eigenlijk bijna helemaal links laat liggen. Ik heb dit jaar 1 print gemaakt op mijn vorige printer met ABS, de rest (iets meer dan 2000 uur printtijd) PLA en PETG.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: ABS printen mislukt

Bericht door stef stuntpiloot » 31 dec 2018 17:40

Even ABS technisch, dit is hardop denken dus neem het niet als waarheid maar enkel als een suggestie:

Stel je hebt een spoel ABS met een werktemperatuur van 230 tot 250 graden.
- Je print de eerste 1 a 2 lagen op 250 graden
- De rest print je op 230 graden (of zo laag mogelijk in ieder geval)

Mijn redenatie is dat omdat de eerste laag op hogere temperatuur is geprint zal die verder krimpen dan de lagen daarboven, hierdoor trekt de print bij afkoelen minder op de hoeken omhoog omdat er al interne spanningen zijn die het juist naar beneden trekken.

QupiX
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: ABS printen mislukt

Bericht door QupiX » 01 jan 2019 15:54

Je zou ook eens ASA kunnen proberen. Vergelijkbare eigenschappen als ABS, ook lastig te printen maar, mits in een behuizing, wel mogelijk om grotere objecten mee te doen. En heeft ook nog als voordeel dat het erg geschikt is om buiten te gebruiken (UV-bestendig). Fillamentum levert het, vast nog wel meer fabrikanten. Het is even zoeken naar de juiste instellingen net als bij ABS maar zodra je die goed hebt levert het echt mooie en sterke prints op!

Btje
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: ABS printen mislukt

Bericht door Btje » 09 jan 2019 14:12

Maak mbv aceton een smurrie van een stukje abs filament. Niet te dun en smeer dat op je build plate. Ik heb een glazen. Dan blijft het allemaal wel plakken.

Ook is een brim van een mm of 5 aan te raden en dan idd een behuizing die heb ik van een ikea lack tafel gemaakt om over mijn cr-10 te zetten.
BF20 maar nog niet CNC

Plaats reactie