De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door frank »

Ik zou inderdaad eerst maar eens kijken wat ie doet na het inlopen.
Zo maar een idee: Als het nodig mocht zijn kun je ook de heugel splitten. Heb je in ieder geval meer ruimte veren in te bouwen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef: 14 jan 2021 19:40 Beetje blauwsel op heugel kan ook interessant zijn bij dat inlopen van je.
Zie je of het over de lengte gelijk loopt ( ik vermoedt van niet ) klodder tandpasta kan je inlopen optimaliseren.
Dat blauwsel is wel een goeie ja. Slijppasta heb ik ook in diverse korrels als ik dat handig zou vinden.
Ik verwacht niks bijzonders accuraats overigens. Die tandwielen en tandheugel van tandwielen.com zijn aardig onderkant-van-acceptabel. Daar staat tegenover dat het met 24 euro voor een meter tandheugel en 3,50 voor een tandwieltje natuurlijk ook kwa prijs aan de onderkant zit. Is het niks dan is het jammer en heb ik een stukje 15x15 C45 om klemmetjes van te maken enzo.
Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar ik een betere kwaliteit zou kunnen kopen en wat de kosten daar dan van zijn.
frank schreef: 14 jan 2021 19:47 Ik zou inderdaad eerst maar eens kijken wat ie doet na het inlopen.
Zo maar een idee: Als het nodig mocht zijn kun je ook de heugel splitten. Heb je in ieder geval meer ruimte veren in te bouwen.
Ja, of 2 stukken tandheugel monteren, dat kan ook al. Of de veer gewoon extern doen met 1 pootje in de flens van het tandwiel en de andere in het asje; ik heb aan de achterkant ruimte zat want ik zit toch met een tafel die er onderdoor moet kunnen schuiven.


Inmiddels is de nieuwe controller ook binnen na wat Brexshit-vertraging en een naheffing:
Afbeelding

Mooi compact dingetje. En dit keer gewoon met een Ethernet-stekkertje, toch prettiger dan Wifi.
Ook eens uitzoeken hoe ik het handigste sensordata log met dat ding; dan hoef ik er alleen maar een bergje temperatuursensortjes aan te hangen. Ik kan gewoon via HTTP bij het objectmodel, dus dat moet geen ramp zijn.

Ook stiekum eens rondkijken of ik een flowsensortje kan vinden dat hetzelfde tacho-signaaltje afgeeft als een ventilatortje. Ik heb een complete waterkoelingsunit aangeboden gekregen die ik eerdaags nog een keer op moet pikken voor we een avondklok krijgen en nog een los pompje. Ik denk dat ik die twee eens mooi in serie zet; bij kamertemperaturen boven de 80 graden is het essentieel dat het water blijft stromen.
Als er dan een pompje stopt heb ik er nog eentje redundant en het moet aan de flow wel te zien zijn of er eentje draait of beiden lijkt me.
De RepRapFirmware voorziet in een daemon task, precies wat ik handig vind voor dit soort zaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Zee&Zee »

Slijpasta gokte ik al, maar ff de jipenjanneke manier voor anderen..

Er zijn net als als bij andere mechanische zaken klasses in die heugels. Die van jou komen ze weer waarschijnlijk uit China en hebben of geen klasse, of wel en die bungelen dan ergens onderaan (met de vraag of ze de specs van die klasse wel halen-je kent het wel).

Mijn ervaring is dat je soms schrikt van de kennis van 'leveranciers' over hun eigen product.

Check ook ff of je toppen van je tandwielen vrijlopen TOV de dalen van je heugel en vice versa. En als je twee heugels hebt, leg ze is in elkaar. En draai ze dan ook een keer om en leg ze weer in elkaar. Daar zie je meteen een grove indicatie hoe nauwkeurig de heugels zijn.

Kijk hier voor wat basis info en mogelijke hq leverancier ( via je baas );

https://www.apexdyna.nl/nl/kwaliteitsklasse-tandheugel/
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Zoals ook met de rest; problemen los ik wel op als ik er tegenaan loop.
Heb jij enig prijsidee van dat Q6 of Q8 spul? Ik ben eigenlijk wel benieuwd, maar niet benieuwd genoeg om een vertegenwoordiger aan m'n broek te hebben hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Opeens bedacht ik nog een oude bekende in deze wereld, geen idee van deze kwaliteit.
https://www.maedler.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Op de site 277 euro voor een module 1 oppervlaktegeharde tandlat van 500mm kwaliteit Q8.
Bijbehorend 18T rondsel EUR 59,50.

Auw.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je er in ieder geval een (auw) gevoel bij. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door frank »

Bij maedler 54,- euro /m , en het tandwiel 24,- euro wel met schuine vertanding.(moduul 1) Loopt toch net iets mooier. Kwaliteitsklasse heb ik zo snel nog niet gezien.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb bewust niet maedler vermeldt voor de tandheugels. Komt elders vandaan imo en lagere klasses ook gewoon import..( persoonlijke ervaring )
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nadeel van schuine vertanding is dat ik de axiale speling op de stappenmotor-as terugzie als onzekerheid in de positionering. Dat was samen met de toch al knap lage belasting voor zo'n dik stuk ijzer en 'ding staat in het hok, boeien of-ie iets meer of minder herrie maakt' een reden om voor rechte vertanding te gaan.

Ongehard en gefreesd is inderdaad een heel stuk goedkoper: 49 euro voor 1 meter C45KG gefreesde tanden, kwaliteitsklasse 8. Tandwieltjes 6 euro.

@Zee&zee: Dat spul heeft in ieder geval al een kwaliteits-klasse gedefinieerd en Q8 zou royaal goed genoeg moeten wezen. Dat 't uit Verweggistan komt is dan toch ansich niet zo van belang? Of mis ik iets?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Op de losse kop van mijn Emco zit net iets meer speling dan leuk is, toch maar eens een schuitje opgeofferd aan een boorkopje:

Afbeelding

Dat had ik eerder moeten doen. Er zit toch net iets teveel speling op de losse kop van mijn Emcootje en als je dan diep boort dan zie je dat die boor er aan de andere kant niet zo heel exact in het midden uit komt. En dit is ook niet onhandig voor het kleine binnendraaiwerk foezelen met een eensnijder-freesje als beitel.

Klauwplaat ook weer eens goed schoongemaakt aan de binnenkant, dan gaat de rondloop toch weer van 0,06 naar 0,02-0,03mm.

Word ook tijd dat de vuilnisbak weer leeggehaald word; ik moet echt van een paar spanen af en weer even poetsen want het begint een bende te worden. Maar ik had er al een vol vat freesspanen ingeknikkerd, nog meer en de rondborstige directie word boos.

Verder de tandjes-spullen nog eens nagekeken, dat moet je niet teveel doen want daar word je niet vrolijk van.

Tandwieltje:
Afbeelding

Tandwieltje een stukje gedraaid:
Afbeelding\

Niet erg netjes gemaakt.

Gat in die dingen is ook aan de grote kant, eigenlijk te groot voor een 8,00mm as en een borgboutje.
Afbeelding

Nouja, ik heb nog wel wat 1.2510 rondstaf liggen, dat draait mooi glad. Maak ik het asje gewoon ietsjes dikker.

Van die heugels op elkaar leggen word je ook al niet supervrolijk:

Afbeelding

In het midden zie je ze een stuk strakker op elkaar zitten dan aan weerskanten; het is een soort van sinusvormige golfbeweging die erin zit.

Nee, bij deze raad ik tandwielen.com af voor alle enigzins accurate positioneerklussen. Om de tafel van een kolomboor op en neer te laten gaan of de slede van een draaibank te verplaatsen met een handwiel is het wel prima natuurlijk.
En toch laat ik het voorlopig zitten. Ik ben wel benieuwd wat het nu echt doet.

En eigenlijk wilde ik nog wat doen, maar geen zin meer. :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Zee&Zee »

Tsja was te verwachten, maar toch niet leuk. Van die heugels zag ik ook al beetje aankomen, ook al hoopte ik dat je met je korte lengtes geluk had misschine..Tis psies wat je zegt. Lijkt heel wat tot je gaat kijken. Dan kan je lamp of je kolomboor ermee omhoog en omlaag. :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Achja. Het spul moet zich eerst even bewijzen voor ik eventueel beter spul koop. Eerst een paar uur draaien in de oven zonder grote lastig-oplosbare problemen.

Maarrrrrr.... Het spul leeft!

Asje met de twee tandwieltjes:
Afbeelding

Ik had me voorgenomen om een mooi stukje 1.2510 te nemen, maar er lag nog een afvalstompje staal. Dat maar gebruikt. Binnendraaiwerk van het 5mm stepper-as-gat gedaan met een 4mm 1-snijder in het boorkopje van een paar posts hierboven. Werkt prima.

Voor nu nog simpelweg de twee tandwieltjes verdraaid op de as gezet om de speling op te nemen en met een borgboutje vastgezet. Dat werkt dus niet voldoende, maar daar komen we zo op.

Simpele testopstelling. Duet 3 Mini 5+ voorzien van een simpele configuratie, 24V erop, en kabeltjes aangesloten. As maar even op de grond, als het dan begint te schudden kan het nooit ver vallen.

Afbeelding

Stukje G-code, niet de meest intelligente, maar ik wilde beweging zien:

Code: Selecteer alles

M566 X900.00          ; set maximum instantaneous speed changes (mm/min)
M203 X24000.00    ; set maximum speeds (mm/min)
M201 X2000.00          ; set accelerations (mm/s^2)
M906 X1800 I30               ; set motor currents (mA) and motor idle factor in per cent
M84 S30                      ; Set idle timeout

G90
G0 X0
G91
while true
  if iterations = 14
    break
  G1 X50 F48000
  G1 X-25 F48000

; for fun
G1 X-300 F48000
G1 X300 F48000
G1 X-300 F48000
G1 X300 F48000
G1 X-300 F48000
G1 X300 F48000

while true
  if iterations = 35
    break
  G1 X-20 F48000
  G1 X10 F48000

; final bit
G90 
G1 X0 F48000

M18
En tadaa!

https://www.youtube.com/watch?v=IsIt6XL ... nnel=DaBit

Dit is dus met 900mm/min jerk / onmiddelijke snelheidsverandering, 24m/min maximale snelheid, 2000mm/s^2 acceleratie. Er zit nog wel een beetje meer in, maar niet zo heel veel meer. En eerlijk is eerlijk, dit is ook heel royaal hard genoeg voor het doel.

Je hoort in het videootje het klikken van de tandwielen als de richting omdraait. Toch omkeerspeling dus. Was te verwachten met die geweldige kwaliteit tandheugel. Toch maar een veertje verzinnen. Daarna meetklok. En me eens drukmaken over het water.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

netjes!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie