brekend filament

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanVe
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 nov 2013 22:51
Locatie: Delft
Contacteer:

brekend filament

Bericht door JanVe »

Ik heb het vaak dat het filament (PLA) breekt, niet tijdens het printen maar b.v. de dag ná een printjob als de printer volledig in rust is. Aanvankelijk had ik dat met wit filament (omdat ik dat gebruikte om de printer af te stellen), maar nu ook met blauw filament.
Heeft dit te maken met de kwaliteit?
Hebben jullie er ook last van?
9510
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door diepchess »

Ja na verloop van tijd breekt het hier altijd bij PLA.

Bij ABS breekt het niet zo snel, maar af en toe - zeg na paar dagen.
Veel statistieken over 'brekend' ABS filament heb ik ook niet want zo lang staat die printer niet stil meestal.

Bij PLA krijg ik indruk dat het handig is om dat filament zo min mogelijk in het licht te laten staan - dan breekt het minder snel maar ook dan breekt het - maar dat zeg ik zonder enige vorm van wetenschappelijke onderbouwing.

Het ABS overigens doe ik geen enkele moeite voor om het niet in 't licht te hebben staan. Zon is groot woord hier met kantoor kijkend naar Noorden - vandaar het woord 'licht'.

PLA doe ik wel zak overheen als ik 't niet gebruik, of stop 't in een doos.
PLA lijkt duidelijk een materiaal wat niet goed tegen stress kan.

Echter ik heb ook pla geprint wat als constructieversteviging gebruikt wordt en daar is nog niets op deze manier ooit van gebroken.

Er lijkt dus duidelijk verschil te zitten tussen 't 3mm filament hier en de extruded vormen ervan, die duidelijk zeer stevig zijn.

In theorie is PLA heel sterk, maar als ik ook aan bezoekers hier vraag wat ze sterker vinden nadat ze het geprobeerd hebben te breken (wat lukt) dan vinden ze allemaal ABS objecten veel sterker dan PLA objecten. In absolute zin is het verschil echter niet groot als je het met de hand probeert te breken, terwijl 't PLA filament eigenlijk altijd wel breekt als je 't laat zitten.

In alle gevallen gaat het hier natuurlijk om de treksterkte die niet zoveel lijkt te verschillen; terwijl het breken minder gaat over de treksterkte maar meer over de broosheid van 't materiaal. Naar ik vermoed is dat de reden waarom 't zo makkelijk breekt.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door janplastiek »

Dit probleem had ik ook bij het lassen van carrosserie stukken van auto's en motorfietsen, ik heb daar mijn eigen lasdraden met uv stabilisatie voor laten maken.

De grote oorzaak is uv licht, dit zit overal, dit tast zowat alle kunststoffen aan, van een pallethoes rond baksteen(waait na 2 jaar in stukken weg) tot het expansievat voor het koelsysteem in een auto.
Ook pet-g en pc zijn daar heel gevoelig voor, in een fabriek met voeding of medische nijverheid, worden uv lampen gebruikt om bacteriën te doden en de kappen en ramen barsten na enkele jaren door de inwerking van uv licht, daar zijn dan weer speciale versies met een uv blokkerende laag voor bedacht.

Bij professionele 3D printers zal je meestal een mengeling van ABS met hulpstoffen vinden, speciaal om de veroudering van de producten tegen te gaan.
Het zou wat zijn moesten er van bvb geprinte montageblokken voor camera's die een productielijn moeten controleren, zelf de productie lijn vervuilen.
Breek de dag, frees een lijntje.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door lucas »

JanVe schreef:Ik heb het vaak dat het filament (PLA) breekt, niet tijdens het printen maar b.v. de dag ná een printjob als de printer volledig in rust is.
Licht is hier het probleem niet.
We hebben thuis en op het werk hetzelfde probleem, afgerold PLA wordt na een paar dagen broos en breekt, het nog steeds opgerolde gedeelte dat zich in dezelfde lichtomgeving bevindt heeft dat niet.
Een rol filament op een kleine spoel hebben we eens opgerold op een veel grotere, een week erna was die volledig onbruikbaar, brak overal.
Nu halen we het filament uit de printer en rollen het terug op, probleem opgelost.

Het kan dat sommige merken dit niet hebben zoals Faberdashery.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door hugo stoutjesdijk »

even gegoogled:
http://reprap.org/wiki/PLA
PLA filament can break when stored under stress:
Dus als je het weglegt in een andere vorm dan waar het in geproduceerd is, heb je stress, en krijg je waarschijnlijk haarscheurtjes.
En omdat er ook in de spec van PLA nogal wat verschillen zitten heeft het ene daar waarschijnlijk meer last van dan het andere.
En misschien minder spanning in het materiaal door het productie proces, wat bij verschillende fabrikanten ook wel verschillend zou kunnen zijn. Als je spanningsvrij metaal hebt, zal zoiets bij kunststof ook wel enigsinds mogelijk zijn ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door Linki »

Het spul zit waarschijnlijk vol met interne spanningen.

Die kun je er wel uithalen.

Doen ze normaal in een oven.

Voor een rol filament is een pan water misschien wel zo praktisch.(daarna wel goed drogen)
Langzaam opwarmen, en daarna in een slaapzak pakken om langzaam af te koelen.

Op de volgende site staan een paar richtwaarden.

http://www.substech.com/dokuwiki/doku.p ... f_plastics
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: brekend filament

Bericht door wstoof »

Ik heb sinds een paar weken ook last van het breken van filament.
Ik verdenk dat het meer te maken heeft met opname van vocht.
Rollen die ik vorig jaar rond deze tijd heb gekocht ( chinese filament van reprap world ) ondergaan nu de ééne breuk naar de andere, terwijl ik van de zomer er nog zorgenloos mee kon printen.


Op verschillende plaatsen op het web (leveranciers) wordt hiervoor ook gewaarschuwd.
Plaats reactie