Horlogebouwers, pasop

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Horlogebouwers, pasop

Bericht door joopbos »

De 3D printer rukt op in bijna elk vakgebied. Nu ook bij de horlogebouwers:

http://spark.autodesk.com/blog/watches
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door Arie Kabaalstra »

I am sooooooo totally not impressed.. :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door Leeuwinga »

Er zijn veel bewegingen geweest in horloges
De eersten (echten) waren mechanisch daarna kwamen de digitalen,. met stapmotortjes etc.
Nu hebben we de Apple produkten , het zou het "allemaal worden"
Ik geloof er niet in, gelukkig is de kennis van de mechanische horloges gebleven.
Arie zijn creatie is een voorbeeld hiervan.
Dit soort mechanisch aangedreven horloges blijven ook in de toekomst hun waarde houden, al die andere
verdwijnen weer (afval?).
Kijk eens op ebay voor E10,00 heb je al zo,n ding niet te geloven, batterij leeg gooi em maar weg.
Proficiat Arie!
Cees
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door didado »

Leeuwinga schreef: Ik geloof er niet in, gelukkig is de kennis van de mechanische horloges gebleven.
Arie zijn creatie is een voorbeeld hiervan.
Dit soort mechanisch aangedreven horloges blijven ook in de toekomst hun waarde houden, al die andere
verdwijnen weer (afval?).
Cees
Dit is ouwe-lullen-praat... En ik ben een ouwe lul van 52 die gek is op mechanische dingen... Er blijft zeker een markt voor Arie horloges omdat het met passie en liefde 'organisch', lees mechanisch gemaakt is maar het ouwe-lullen-horloge verdwijnt...

Het maakt letterlijk niet uit welke industrie je noemt, het verdwijnt, als in mainstream. Ja, na de CD en vervolgens mp3 is er weer een nostalgisch marktje voor LP's maar dat is gewoon leuk antiek, meer niet. Letterlijk al het 'goeie ouwe' verdwijnt en echt niets ontgaat dit... Persoonlijk zit ik er niet mee.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door Leeuwinga »

Zelfs die oude lullen verdwijnen op termijn...toch?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door Arie Kabaalstra »

het mechanische uurwerk heeft al vele generaties ouwe lullen overleefd.. en.. ze doen hier nou zoooo druk over het 3D printen van een uurwerkje... Dikke boeie.. er zitten al sinds mensenheugnis Spuitgegoten Escapements in goedkope chinese horloges.. die dingen hebben geen smering nodig.. en met spuitgieten zijn die dingen nauwkeurig genoeg te maken.. ik heb enkele van dergelijke werkjes liggen hier.. met een plastic anker en ankerrad.. ik wist eerst niet wat ik zag.. maar het loopt behoorlijk.. één van die werkjes is zelfs een automaatje.. hoef je niet eens op te winden.. als je em maar regelmatig draagt...

3D printen van kasten is niet meer dan een "Nieuwerwetsigheidje" 't voegt vooralsnog NIETS toe omdat je weliswaar vormen kan maken die je op andere manieren niet kan maken.. maar de oppervlakte kwaliteit... die blijft ver onder de maat.. en als je eens kijkt naar een tijdloos elegante kast als die van de Omega Speedmaster en Seamaster?.. Ik vraag het me nog altijd af hoe ze het zo strak krijgen.. maar dat doen ze al zeker 50 jaar zo.. zolang is dat model al in productie.. dat heeft nog geen enkel model quartz al gehaald
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door joopbos »

De wereld, en z'n producten, veranderd echt. Kijk maar:

http://www.quel.nl/nieuws/lasertec-raze ... editie%202
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door clements »

Mmm dat omgekeerd verspanen begint best wel een serieuze productie methode te worden. Hier hebben we het eind nog niet van gezien.

Er zijn best wel wel heel erg aardige voorbeelden te vinden.

Om mijn beitels glimmend te poetsen kan ik een 8000 grit watersteen gebruiken, dit is ongeveer 3mu. Met printen zal dat nog wel wat uitdagender zijn
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door singlefonts »

Probeer dit eens te frezen:

http://www.tuwien.ac.at/en/news/news_de ... icle/7444/

Horlogebouwers bestaan die nog? Zag wel laats dat ze proberen mobieltjes aan de pols te binnen, met een bij functie tijdweergave. :lol:
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door DaBit »

"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.”
Van een of andere filosoof, al weet ik al niet meer welke.

Geld ook voor nieuwe concepten zoals elektrische autos als dagelijks vervoer en additief samengestelde horloges van hoge kwaliteit.

Je moet alleen geen hobby 2,5D kitspuiten die als voornaamste ontwerpcriterium 'goedkoop' of 'zelfreplicerend' hadden als referentie gebruiken. Wat er van een echt 3D printlab komt is kwalitatief een lichtjaar of 3 beter dan wat ik van hobbyklasse FDM printers zie rollen en het eind is daar nog lang niet in zicht.
Laatst gewijzigd door DaBit op 22 sep 2015 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Horlogebouwers, pasop

Bericht door audiomanics »

't blijft plestik...aan mijn pols geen plestik... (oh ja, 'k ben ook een ouwe lul")


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie